Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin

Hej folks!

Så er jeg så småt ved at gå igang med mit speciale. Jeg har tænkt mig at lave en applikation/service til mobil telefoner med symbian styresystem(nokia 3650 etc), der kan kryptere SMS beskeder.

Problemet med SMS beskeder er pt at de bliver lagret hos teleoperatøren 1-1½ år tilbage i tiden. Dette er naturligvis et problem hvis man er lidt "paranoid" af den ene eller anden grund, da politiet nemt kan få en udskrift. Der er også flere der er blevet knaldet på denne måde...

Det er dette problem mit arbejde skal rette op på. Ideen var at lave en applikation man kunne downloade og lave en tilhørende service, der tillader brugere at lave stærk kryptering af beskederne direkte på telefonen, så svinene ikke kan aflytte noget. Jeg havde forestillet mig en modificeret version af PGP, som pt bruges til mail. Applikationen skal således stå for at en/dekryptere dataen der går fra/til telefonen, således at der aldrig kommer usikker data ud af telefonen, som nogen kan bruge mod en. Man skal jo også have udvekslet nogle "nøgler" så man de forskellige bruger kan dekryptere hinandens beskeder. Dette skal forgå via en service man kan abonnemere på.

Det er i første omgang kun et teoretisk projekt, men hvis jeg får opbakning til det, kan det være det bliver lanceret.

Nok om det tekniske, nu skal jeg have lidt info fra jer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

1.
Hvad synes i om ideen? Var det noget i kunne finde på at bruge?

2.
Skulle betalingen være som et abonnement med flat rate, eller vil mikrobetaling være bedre(dvs at der betales x% oven i den almindelige SMS takst for at få den krypteret).

3.
Hvor meget ville i være villige til at betale som almindelige forbrugere for denne service, enten pr SMS eller kvartalsafgift?

4.
Ville det være interessant med variable sikkerhedsniveau'er, så man kan vælge at få opdateret nøglen hver dag, en gang om ugen eller en gang om måneden?

Flere ideer er meget velkomne, da jeg kan bruge al den brugerinfo jeg kan komme i nærheden af!

pft

MVH
Ken Ishii

Medlem

Geografisk sted: Kbh. Nv.
Jeg kunne godt finde på at købe det, men så skulle det heller ikke være for mere end en hund om måneden.. Det er også begrænset hvor mange "ulovlige" beskeder jeg sender! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
-Mathias

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Fedt initiativ, men hvis det bliver for teknisk svært at bruge eller for dyrt, så gider jeg heller ikke...

Mvh. Odin

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
meget fed ide... tror bare ikke markedet er så stort. jeg vil personligt ikke ha noget at bruge det til. men et fedt emne til et speciale

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
det lyder cool, men er det noget man skal betale ved siden af sin regning fra sit tele selskab eller kommer det til at fungerer ligesom et tele selskab...

noget jeg godt ku finde på at bruge.
en rimelig pris ville være 50 øre ekstra pr. sms "synes jeg" [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

[ 07 Februar 2003: Besked ændret af: Confusion ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Uh det ville være et nice tool, der er jo mange crypteringer derude - Blowfish kan snart fåes i alle typer af programmeringssprog nu, og er gratis.

Hvad har du tænkt dig at lave det i ?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Lyder som en udemærket ide, nok ikke det store markedspotentiale, men hvis man er lidt paranoid, så er det jo en smart ting [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Prisen kunne enten være flat-rate eller pr. sms - det kunne man evt. vælge i abonnementstypen, eller lign.

Mht. programmeringssystem skal den jo køre på Symbian softwaren, så jeg tror den kære KI skal rode med noget Java, men jeg er ikke helt inde i det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er helt sikker på,at der sidder MANGE paranoide sjæle rundt omkring,der ville byde sådan et initiativ meget velkomment.

Spørgsmålet er bare HVOR mange. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

God weekend til alle. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem

HELt sikkert et genialt koncept der udover rushoveder som os, også kunne markedsføres imod forretningsfolk, m.fl. SMS beskeder kan jo også opsnappes uden retskendelse selvom udstyret ikke er helt billigt.
En pris på 50 øre ekstra pr. sms ville være helt iorden. En krone ekstra ville måske være lidt i overkanten, men stadig tl at betale.
Til folk der ville have alle deres SMSbeskeder krypteret ville den bedste løsning være et tilløgsabonnement på f.eks 50 kroner ekstra om måneden...

Og så ville det vel også være oplagt at se på samarbejdsmuligheder med nogle af de mailportaler der tilbyder krypteret webmail, hushmail, etc...

Dedikeret medlem

Meget stor interesse, og jeg tror oxo jeg har en hel del mennesker i min beknedtskabs krds det kunne interessere!
tillægspris per sms at fortrække, gerne med mulighed for tilvalg om den enkelte sms skulle krypteres eller ej.+ gerne mulighed for krytering af sms lokalt på telefonen.....(hvis man nu skulle stå i en situation hvor unavngivning myndigheder fik enten åbent eller fik fat i ens tlf før den blev slukket.....)

Medlem

Geografisk sted: nordjylland
synes også at det umiddelbart lyder som et positivt intiativ.

men hvad har tænkt jer at gøre ved nøglerne? hvis politiet kan få kendelse til at læse sms kan de vel også tvinge folk eller evt firmaet til at udleverer deres nøgler.

jeg vil mene at et abbonnement vil være fint. man kan så selv betstemme om de enkelte beskeder skal krypteres eller ej. på den måde kan man så også krypterer beskeder der ikke indeholder følsomme data.
eksempel:
johny bestiller et abbonement og sætter kryptering til ved alle hans beskeder. han sender i gennemsnittet 400-500 sms hver måned hvor måske kun 10 - 12 indeholder følsomme data. hvis kryteringen er dynamisk skal myndighederne altså til at afkrypterer 400 - 500 sms for at finde de væsentlige beskeder.
hvis det istedet fx var mikrobetaling vil det jo kun være de følsomme beskeder der blev krypteret. altså ville det være meget mere overkommeligt for myndighederne at tolke beskederne da de ville vide hvilke du skulle koncentrerer sig om.

jeg er villig til at betale det nødvendige for at opretholde sådanne service.

synes det lyder interesse at introducerer flere sikkerheds niveaur. på den måde vil der værer en breder målgruppe og derfor også flere resourser.

Insane psychedelia user!

Feeeeeeeeeeeed idé! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Hvis man kunne vælge om man ville sende beskeden krypteret eller ikke krypteret ville en pris på 25/50 øre per kypteret SMS være ok. Men hvis det er alle sms'er, ville 25/50 kr per kvartal være en rimlig pris.

Og så skal det helst også være brugervenligt og ikke for teknisk!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg synes også det er en pisse fed ide, men men i/du skal finde en måde og overbevise folk om at politiet virkelig ikke kan aflytte mobilen...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hehe det er da vel ikke ulovligt at købe sine ludere over sms, osv, det er det eneste jeg sku bruge det til [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Ej, ikke rigtig noget jeg kan bruge til noget, men helt sikkert noget andre kan. En betalingsmetode kunne være at man skulle sende en sms til XXXX med en kode, inden man sendte sin næste besked. Så skulle der tages penge for den sms, og næste besked vil blive krypteres. Håber du forstår hvad jeg mener [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Farum !
Det tror jeg vil gøre det for besværligt. Jeg tror det ville være mest brugervenligt hvis man sender en besked til 2000 f.eks. hvor man i beskeden skriver modtager nummeret som det første i beskeden ligesom når man skriver email's fra sms. Så kunne den besked så takseres til en krone eller noget.
Jeg tror ikke umidelbart at der er et herre stort marked for det da det jo er neder at skulle betale 1 krone per sms. Så det er nok kun noget hardcore gangsta's vil benytte sig af [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]