Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 02:20


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 04 jan 2003 11:17 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
http://dk.news.yahoo.com/030104/76/2jrwa.html


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 04 jan 2003 16:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 maj 2002 01:01
Indlæg: 262
Geografisk sted: Kbh. Nv.
Da jeg var mindre turde jeg ikke ryge med når de store drenge fyrede, fordi jeg havde hørt at psykose var almindeligt..
Er der egentlig nogen af jer der har oplevet det? Jeg havde engang nogle meget nasty drømme om nogle meget meget store meget virkelige edderkopper, og dér kunne jeg godt mærke at det var tide til at holde lidt igen.. Men jeg vil ikke kalde det psykose!
Jeg syns man hører meget om at man kan få psykose hvis man ryger meget, men jeg har aldrig hørt om et rigtigt tilfælde..
-Mathias..


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 04 jan 2003 20:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
Fra Yahoo-artiklen:

"Danske forskere vil nu finde svaret på, om de unge ryger hash, fordi de har en psykisk lidelse eller om de får psykiske problemer, fordi de ryger hash."

Det er jo lige det der er problemet med de der undersøgelser. Er det hash i sig selv, eller rygerne i sig selv - eller en kombo? Nok det sidste ... ??!


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 04 jan 2003 22:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
Tjek den her:
En mere seriøs og tilbundsgående artikel om emnet fra New Scientist


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 05 jan 2003 03:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Jeg er for fuld til at læse diverse kilder lige nu, men jeg har godt hørt om emnet i radioen.

Som regel vi hash udløse en psykose i sindet, som har været der i forvejen. Derfor skal man ikke ryge hvis man føler sig psykisk ustabil.

Man kan sikkert også få en psykose af at ryge, men det de taler om i radioen er at unge der ryger 3-4 gange om ugen, kan få en psykose senere i livet, fordi at hashen hæmmer udviklingen af nogen bestemte centre. Dette KAN være rigtigt, men jeg mener at hvis man ryger 3-4 gange om ugen så bør man skære lidt ned på forbruget fordi det for det meste går ud over skole og privatliv.


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 05 jan 2003 04:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 aug 2000 01:01
Indlæg: 1461
Geografisk sted: Sjælland
Jeg gad godt at se en videnskabelig artikel om hvor mange psykoser, der bliver udløst af angst for at få en psykose. Jeg er overbevist om at adskillige sunde unge mennesker har fået psykoser af at læse/se/høre om, at hash kan udløse en psykose.

Måske er jeg bare paranoid overfor skræmmekampagnerne, eller også tror jeg måske bare at jeg er paranoid, fordi skræmmekampagnerne oplyser, at man kan blive paranoid af at ryge hash?! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Jeg benægter ikke hash-psykoser, da jeg da er sikker på at de forekommer. Hvis der er tradition for sindslidelser i familien, så hold dig fra hash og andre bevidsthed ændrende substanser.

Mvh
Ashoka

[ 05 Januar 2003: Besked ændret af: Ashoka ]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 05 jan 2003 05:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2001 02:01
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sjælland
jeg har en ven som røg på lykkepiller sidste år. han var lige pludselig nået et punkt hvor han knap turde gå ned at handle. jeg er rimelig sikker på at det er resultatet af en hashpsykose. han har aldrig prøvet andet end hash og bajere, men det havde han tilgengæld også et meget kært forhold til... nu slapper han heldigvis en del mere af end han gjorde for et år siden, og så er han kommet sig rimelig godt over det hele. men for meget hash i for lang tid kan sætte sine spor!! på nogen i hvert fald...


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 05 jan 2003 12:26 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Fænomenet kaldes panikangst, og det er meget forekommende idag.

En overdosis hash har det som regelt med at udløse en social-fobi og/eller panikangst.

Jeg har nu røget den fede i lidt over 5 år, og havde aldrig haft nogen form for problemer med det (udover overforbrug/misbrug), indtil for lidt over et år siden, hvor jeg begyndte at udvikle panikangst-symptomer.

Snart skulle der ikke mere end et enkelt sug af en joint til at give mig et fullblown panikangst-anfald - og det er ikke behageligt, kan jeg godt fortælle jer!

Jeg havde i den periode, en af de længste pauser (lidt over en måned, haha) med hash, og efter at ha' revurderet mit liv, forbrug, osv. kunne jeg ryge igen med god samvittighed.

Jeg er af den opfattelse af, at vi er herre over vores egen krop og psyke - men det kan fandme tage tid at lære det at kende.

Ironisk nok, har det kun været hash der har trigget panikangst-anfald (bortset lige fra enkelte comedowns, fra overdrevne lamfighter-ture), selvom jeg har trippet på mange "hardcore" hallucinogener.

Jeg er en af de få mennesker, som overraskende nok, ikke er blevet intolerant af THC - jeg kan stadig blive skæv af en enkelt joint, selvom jeg har røget massivt i en periode. [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Hvis du nogensinde kommer i en situation, uanset om det er hash eller andre stoffer, hvor du får en dårlig oplevelse med det - så tænk! Lad være med at gå helt i spåner, for der er altid en grund til at du oplever hvad der sker. Måske er det en underbevidst selv-totur, hvem ved, men der er altid en grund - det er op til dig selv at finde ud af hvilken.


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 05 jan 2003 14:48 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
Hash har altid virket enromt kraftigt på mig, og for det meste også negativt. Andre psychedelikaer har jeg klaret fint, men 8 ud af 10 gange med hash for jeg det dårligt. Fysisk og psykisk. Hvis jeg har været rigtig skæv en aften, kan jeg ihvertfald mærke det hele næste dag, og nogle gange også dagen efter den.

Jeg synes der er al' for mange der undervudere hash. De kan disse en som vanvigtige fordi man tager MDMA hver 1-2 måned, men deres eget hash forbrug på flere dage om ugen synes de ikke der er noget i vejen med. Hvem er det lige der har størst mulighed for at få alvorlige mén?


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 05 jan 2003 20:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 feb 2002 02:01
Indlæg: 82
Geografisk sted: Gnyflandia
@daffy>> fordi folk er for selvretfærdige!

I yahho-artiklen skriver de at det var 10 % af alle unge der ryger der ville få en psykose. Nu findes der forskellige grader af psykoser: der er dem som roder med dit hoved (som dextroses) og så er der dem der gør dig til en levende grønsag.. jeg er ikke ekspert men lad os sige at der findes ca 0.5 million danskere der ryger (og har røget siden de var unge) 10 % af det er 50.000.. jeg kender en der arbejder på lukkede psykiatriske afdelinger, og antallet af anmeldte psykoser passer overhovedet ikke med de tal som lægerne kommer med.. (også selvom det ikke lige var 0.5 mil. til at starte med)


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 10 jan 2003 02:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2000 01:01
Indlæg: 498
Geografisk sted: 2750
100% at det er crap at 10% af rygere får psykoser! Jeg kender eller har snakket med en del der har haft psykose, men så har der altid været andre stoffer indblandet. Jeg kender kun et enkelt tilfælde med en der har fået psykose kun af hash. Så hash psykosen findes men den er sjælden.
venlig hilsen
Fråder


Top
 Profil  
 
 Titel: Hash-psykoser
Indlæg: 15 jan 2003 19:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 19 jul 2000 01:01
Indlæg: 1250
jeg kan sgu også blive skæv af en joint selvom jeg har røget massivt i mange år, hverdag og mange gange. ellers skulle jeg jo ryge 2 adgangen,,, og man kan jo ikke trække mere luft ind end ens lunger magter.

problemet er bare at man bliver så vandt til det, at det virker fint, men man syntes det er normalt at være skæv, fordi man er det hele tiden.... så hvis du har røget massivt ville du også opleve at du syntes det er mere normalt at være skæv end "clean", og sådan er det jo med alle stoffer.... så kan man måske kalde det misbrug,,,,

men hvis man ryger fx. 1 fed hverdag, fx. efter kl. 18,,, så har man 24 timer fra rygning, til at man kan nå at blive klar i hovedet igen, inden man ryger den næste.

men jo flere man ryger jo kortere bliver tiden, til at blive frisk i hovedet, og derved opstår jo en eksponentiel ophobning i kroppen.

misbrug, er det når hovedet ikke kan følge med længere eller er det når kroppen ikke kan...?

ang artk.> så er det kun 1/4 af dem som behøver behandling for at stoppe med at ryge, der har fået behandling for psykoser.

folk der skal have hjælp for at stoppe med at ryge fede, eller ryger så mange fede at de ikke kan fungere isamfundet, skal have hjælp til alt, og kan ikke selv klare sig.

Derfor er det en elendig artikel med dårlige statistikker, baseret på afvigelser, og ikke på helheden i samfundet.

den fokusere på de svageste i samfundet, og det giver forkert billede af det hele, og som DExtrose siger Panikangsten, er meget udbredt, og det er udelukkende pga. af uvidendehed, hvis man bare kender 10 som gøre det samme som en selv har man et bedre indblik i hvordan hash kan udløse psykoser, end den elendige artikel...

jeg kender 2 som er røget på psyk. men begge er skitzofrene, og det har primært været hash der har været trigger, for deres underliggende skitzofreni.

men man kan jo bare se det som en slags advarsel, hvis du er har et dårlig selvværd og selvjustits, altså du har svært ved at holde ved noget du havde bestemt dig for, ændre mening undervejs, ol. så er det sgu farligt at ryge fed og tage stoffer, men ikke hvis du tænker over hvad det egentlig er du gør, man kan blive helt forvirret hvis man har røget helt vildt i nogle dage i træk og ikke rigtig lavet andet, og heller ikke holdt styr på hvad du selv har lavet. hvis man havde holdt styr på hvad man havde lavet, ville man have en helt anden fornemmelse oveni hovedet, selvom man havde indtaget samme mængde røg og "stoffer".


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team