Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg har de seneste par år genopfundet min glæde ved fysisk udfoldelse. I mine tidlige teenage år dyrkede jeg cykling på højt plan, men interessen for stoffer, fester og piger overgik på et tidspunkt interessen for cykling. Derefter fulgte en del år uden nogen form for fysisk aktivitet.

For et par år siden begyndte jeg at dyrke styrketræning og her det sidste år er jeg så begyndt at løbe, ro og cykle en del igen.

Jeg laver denne tråd i håb om at andre vil få øjne op for hvilket fantastisk alternativ til stoffer, fysisk udfoldelse kan være og for at hører om andre oplever det samme som mig.

Som jeg ser det kan man med motion opnå mange af de samme ting, som man kan med stoffer.

Ved monoton fysisk udfoldelse kan jeg opnå en ud af kroppen tilstand. En følelse af at det ikke er min egen krop, min krop falder ind i en bestemt rytme og bevæger sig nærmest automatisk. Denne tilstand er meget svær at beskrive, men jeg tænker tit på et citat fra blinkene lygter, der som jeg husker det lyder sådan: "Du føler ingen ting, du mærker ingen ting, du er i en komplet og fuldstændig tilstand af lykke".
Denne tilstand synes jeg har tætte relationer til dissociative stoffer og specielt Ketamin.

Tilstand kommer man desværre ikke let til. Det kræver at man kender sin krop godt og er fortrolig med den sportsgren man dyrker. Det vil sige at man har en god teknik og ikke behøver at tænke for meget over hvordan man skal bevæge sig. Den forgange vinter har jeg svømmet en del og selv om jeg er en ok svømmer, er min teknik slet ikke god nok til at opnå denne tilstand. For mig lader det sig lettest gøre ved enten løb eller cykling. Der udover synes jeg at musik er en fordel.

I mens denne "ud af kroppen tilstand" står på, føles det som om hjernen bliver sat på standby, alle tanker forsvinder og jeg er bare til stede. Denne følelse minder meget om en tilstand som kan opnås ved brug af stoffer der påvirker GABA-receptorerne og især benzodiazepiner har denne effekt. Det er faktisk præcis evnen til at fjerne tanker, der efter min mening gør benzodiazepiner så dejlige.

Jeg kan ikke opnå denne tilstand ved at løfte jern, men styrketræning/bodybuilding giver mig noget andet. Det giver mig øget selvtillid og selvværd. Når jeg efter en hård work-out står foran spejlet med musklerne pumpet fuld af blod, får min selvtilid et kæmpe skud og stoltheden er til at tage og føle på. At sammenligne denne følelse med en stimulans, er ikke helt ved siden af IMO.

Håber der er nogen relatere til mine oplevelser (eller bare fatter lidt af hvad jeg mener)?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alt Ædende Ateist skrev:
Jeg kan ikke opnå denne tilstand ved at løfte jern, men styrketræning/bodybuilding giver mig noget andet. Det giver mig øget selvtillid og selvværd. Når jeg efter en hård work-out står foran spejlet med musklerne pumpet fuld af blod, får min selvtilid et kæmpe skud og stoltheden er til at tage og føle på. At sammenligne denne følelse med en stimulans, er ikke helt ved siden af IMO.

Helt med på hvad du snakker om. Jeg går til boksning, og min selvtillid er HELT i top efter træning. Især hvis man har haft en god sparing (En form for træningskamp, hvor man får lov til at afprøve sine skills imod en hold kammerat) eller generelt har øvet en god indsats. Jeg tror især at kampsporte er med til at øge selvtilliden og give denne følelses af stolthed. Der er en del styrketræning involveret i boksnings, og som du siger får man det bare rigtig godt med sig selv og sin krop bagefter. Især når man lige har bevist hvad man kan overfor en anden ved at hugge ham et par på hovedet! :mrgreen:

Man får det rigtigt dejligt med sig selv og samvittigheden, når man er udmattet efter en hård gang træning og kan mærke at det gør ondt i kroppen fordi man har brugt den. Det er en følelses af at være sund og at man har gjort noget godt for sig selv. Den følelse kan man nyde i rigtig land tid bagefter.

Motion nok en af de bedste ting man kan bytte stofferne ud med, hvis man føler man er kommet for langt ud. Især fordi man kan bruge så lang tid på det, og man virkelig kan mærke det i lang tid bagefter.

P.s. Indlægget er skrevet efter et par for mange af de der knap så sunde bajere. Håber i fatter meningen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Motion er godt, men synes du overdriver lykkefølelsen man opnår. Jeg dyrker selv rigtigt meget motion, men jeg har aldrig opnået nær samme følelser som du tilsyneladende har. Jeg kender godt den der ud af kroppen følelse, hvor man føler at ens krop bare kører på automatik og hjernen nærmest går i dvale, synes dog ikke det er en specielt behagelig tilstand, nok nærmere tværtimod.

Det er selvfølgelig super godt, at du har opnået så fantastisk et substitut for stoffer, men jer der læser denne tråd, skal ikke tro at i bare kan opnå det samme som Altædende Ateist. Så hvis I prøver, og efter lang tids træning stadig ikke har opnået samme tilstand som der beskrives i denne tråd, så er det altså ikke jer der er noget galt med :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Morten på 14 skrev:
Motion er godt, men synes du overdriver lykkefølelsen man opnår. Jeg dyrker selv rigtigt meget motion, men jeg har aldrig opnået nær samme følelser som du tilsyneladende har. Jeg kender godt den der ud af kroppen følelse, hvor man føler at ens krop bare kører på automatik og hjernen nærmest går i dvale, synes dog ikke det er en specielt behagelig tilstand, nok nærmere tværtimod.

Det er selvfølgelig super godt, at du har opnået så fantastisk et substitut for stoffer, men jer der læser denne tråd, skal ikke tro at i bare kan opnå det samme som Altædende Ateist. Så hvis I prøver, og efter lang tids træning stadig ikke har opnået samme tilstand som der beskrives i denne tråd, så er det altså ikke jer der er noget galt med :)

Hvad er det præcist ved denne "ud af kroppen" følelse du ikke kan lide?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Der er blevet skrevet om eliteatleter og transcendente oplevelser før. Men jeg kan ikke huske artiklerne, og gider ikke gå på google for at lave den søgning der sikkert kun vil tage 3sekunder. Men det er ikke et ukendt fænomen. Jeg mener også at have læst, i bøger skrevet om psykedeliske stoffer, at kropsudfoldelse i mere intens form kan føre til tilstande der minder om tilstande man kan opleve på psykedeliske stoffer.

Jeg kan ikke helt relatere til det med selvtillid efter ved en "lækker krop" i forhold til stimulanser, da jeg ikke har været den store stimulanstilhænger. Ud over et par oplevelser med coke har det ikke været noget. Men ved da det er en fed følelse at gøre noget godt ved sig selv og sin krop. Efter 3-4 timer Arnis, har jeg det også mega godt, og kan godt relatere til det med ud af kroppen.. Jeg føler i hvert fald jeg svæver lidt. Men det er ligesom, for mig i hvert fald, at have færdiggjort et godt stk. skrivearbejde, eller alle de kanjier jeg skulle for at nå næste skridt i at lære Japansk. Det føles enormt fedt at mærke man udvikler sig positivt... På mange plan.

Jeg kan bare ikke helt forstå det skal stilles op som et alternativ? Jeg tripper ikke særlig meget. I perioder måske meget, men generelt en tre-fire trips om året, så for mig er det blot tilskud til at berige mit liv, gå i dybden på forskellige måder og opleve mig selv på forskellige måder. Jeg synes både motion, meditation, arbejde med sprog, filosofi etc, og psykedeliske stoffer er måder at gøre det på, som ikke behøver være alternativer, men noget som kan komplimentere hinanden i ens livsudfoldelse.
Men måske har de fleste brugere herinde et nærmest afhængigt forhold til diverse substanser, der gør at det er nødvendigt for dem at finde alternativer som sådan...
Ikke at jeg er en helgen. Jeg har selv haft et idiotisk forhold til alkohol, og andre dårlige vaner, det er først inden for det sidste års tid det har ændret sig for alvor. Men det krævede en del hårdt arbejde, for at få balance igen. Så måske alternativ tanken er et godt redskab for at få balance igen og derefter kan forskellige sunde udfoldelser komplimentære hinanden. (Og ja, jeg ser et psykedelisk trip som noget der kan være meget sundt)

Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg aldrig prøvet hverken div. stimulanser eller benzo'er, men kan sagtens nikke genkendende til både øget selvtillid og i det hele taget bare velværen ved at træne!
Efter en periode af mit liv uden nogen form for sport overhovedet (4 år næsten), er jeg lige begyndt at træne. Det er en fantastisk følelse under selve træningen- at få prøvet sin egen krop af og sætte sig nogle mål osv..
Men den største gevinst kommer for mig dagen efter. Ømme muskler og øget selvtillid.. der findes ikke ret meget i den her verden der er bedre!
Glæder mig allerede til i morgen hvor jeg skal ned og svede i et par timer efter skole :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KåBeHå
Hehe :-) Som jeg netop har skrevet andetsteds er jeg også lige begyndt at træne igen - og fuck hvor er det nice! Har i mine fortidige clean perioder trænet rigtig meget muay thai. Er blevet stoffri for nogle måneder siden og er startet op med boksning, styrketræning, cardio for 3 uger siden.

Kan klart tilslutte mig sammenligningen med de positive sider af dissociative tilstande. Når min kondi er god nok kan jeg komme i en form for trancetilstand, hvor jeg får defokuseret syn samtidig med at jeg kan se en kraftig lysplet frem for mig - præcis som ved meditation bare uden at sidde stille :-)

Så for mig fungerer hård træning som et umiddelbart glimrende alternativ til stoffer...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Alt Ædende Ateist skrev:

Det er ikke fordi jeg synes den er ubehagelig. Den siger mig bare ikke noget.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Morten på 14 skrev:
Alt Ædende Ateist skrev:

Det er ikke fordi jeg synes den er ubehagelig. Den siger mig bare ikke noget.

+1 kunne det tænkes at det også hænger sammen med ens evne til at lukke af for kroppen i andre smertesituationer. Altså en slags psykosomatisk traume...? Sådan ser jeg i hvertfald på min egen oplevelse af samme fænomen... Jeg kan sagtens relatere, men jeg bryder mig heller ikke om at komme for langt ind i følelsen, vil jo også gerne vide hvornår jeg skal stoppe før det bliver usundt :P

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
Jeg er til dels enig med Morten på 14 - løb er et godt skud af endofiner, og styrketræning er et løft på selvtilliden - hvilket gælder for ALLE, ikke kun AÆA, men keta er måske en smule overdrevet.
Motion kan anbefales til alle. De fleste af os i dette forum er stofbrugere, og nogen stoffer kan have en "sløvende" effekt i længden. Som for eksempel hash, som er det eneste stof jeg benytter mig af. Jeg kan være enormt bagskæv dagen efter - med depressive tanker og hele svineriet. Men en halv time on the road med nickelback i skamlytterne er noget af det bedste hele ugen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
ganjabus skrev:
Jeg kan være enormt bagskæv dagen efter - med depressive tanker og hele svineriet. Men en halv time on the road med nickelback i skamlytterne er noget af det bedste hele ugen.

Kan kun give dig ret i det. Efter en stor fed aftenen før, findes der ikke noget bedre end en kort løbetur med god musik i ørerne. Det giver en et opkvikkende kick når man er færdig på sin rute :)

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: beyond imagination
Jeg kan kun sige tak..
Efter og have læst den her tråd har det helt givet mig håbet tilbage omkring og dyrke motion, jeg har idag været ude og cykle for først gang idag. :)
har før i tiden altid været glad for og cykle, (for motionen og glædens skyld) :lol:
og det ser ud til at jeg nu har genfundet glæden og lysten til og være aktiv.
:gud: :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]