Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey folks,

På Fredag (d. 4/3-11) skal min problemformulering, i forbindelse med HHX 3. års DIO (Det internationale område) eksamensopgave, afleveres. Jeg har valgt at skrive om den opdelte opfattelse af cannabis, historien bag det og bivirkningerne af det.

Da jeg ved at der findes rene genier indenfor dette område, håber jeg på at nogle af disse genier findes her på denne hjemmeside og dens forum.

Er helt åben for respons af hvilken som helst art, da det er hvad jeg skal bruge for at kunne gøre min problemformulering bedst mulig.

Som start på min DIO-opgave vil jeg redegøre for begrebet diskurs. Jeg vil også kortfattet redegøre for den politiske historie bag cannabis og legaliseringen/kriminaliseringen af det fra år 1906 til nu.

Herefter vil jeg ved brug af politisk diskursanalyse undersøge danske og amerikanske politikeres cannabis-diskurser ved brug af eksempler fra artikler og andet. Udover ovenstående vil jeg inddrage Harry J. Anslinger og hans ”War on Drugs” kampagne, og ud fra dette undersøge, hvilken påvirkning Harry J. Anslingers skræmmekampagne og andre skræmmekampagner har haft på fortidens og nutidens cannabis-diskurs verden over.

Til slut vil jeg vurdere hvordan Californien, Holland og deres hashlegaliseringsmodeller i fremtiden vil kunne fungere som globale forbilleder for lande som eksempelvis Danmark i forbindelse med legaliseringen af hash og de positive/negative konsekvenser som følge deraf.

Junior medlem

Har lagt ovenstående tråd ind under "Generel diskussion" da jeg nu har bemærket at det forum vil være det mest passende ift. emnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Lige en kommentar til det sidste du skriver, så synes jeg altså ikke at man burde se den hollandske model som et forbillede. Det er stadig kriminelle der dyrker og sælger hash til coffee shops, da de ikke selv må dyrke særligt store mængder eller kan købe det lovligt af eksempelvis staten.

Junior medlem

Har godt læst på det igår :) og tak for respons! Min tråd i Generel Diskussion blev slettet af, for mit vedkommende, en ukendt årsag, så har ikke været så heldig med at få mit ønske om respons opfyldt..

Tror jeg vil rette det til at "jeg vil vurdere hvorvidt den Hollandske såvel som andre hashkriminaliserings-/hashlegaliseringsmodeller kan fungere som forbilleder for andre lande", altså om det er en god idé eller en dårlig idé :) Det vil også lyde lidt mere objektivt i min opgave og forhåbentligt af den grund også være troværdigt for sensor og lærer som skal vurdere opgaven..

Igen, tak for respons!

Site Webmaster
Brugeravatar

Din tråd i Generel Diskussion blev slettet fordi det var en kopi af denne. Du kunne have bedt om at få din tråd flyttet, hvilket den nu er blevet.

Mvh. rbp

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Junior medlem

Okay :) er forholdsvist ny herinde, så var ikke klar over hvad der lige skulle gøres, men det er jeg nu.

Har overvejet om det er en god idé at inddrage Harry J. Anslinger, da hans storhedstid foregik længe tilbage før internettet var en realitet. Er der andre skræmmekampagner, som fx præsident Nixons, som ville være mere fyldestgørende at skrive om i forbindelse med nutidens og fortidens hash-diskurs?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Et andet interessant emne er konsekvensen af politiets rydning af Pusher street i Christiania for en del år tilbage. Det medførte en markant stigning i bandevold, da de kriminelle begyndte at slås om at dominere hashmarkedet i resten af København. Det kostede en formue at patruljere Christiania, det hele var til grin, og til sidst opgav myndighederne. Så der sælges fuldstændig lige så meget hash på Christiania i dag som før rydningen... boderne det sælges fra er bare ikke lige fede at se på.

Så et stærkt argument for legalisering eller afkriminalisering er, at hashkunderne ikke forsvinder. Til gengæld har man muligheden for at gøre hetz til fornuft, og acceptere, at hashrygning er en del af den danske kultur på lige fod med bajere og gammel dansk. Samtidig ville man på den måde reducere de hårde kriminelles indtægter betragteligt, og måske endda kunne beskatte salget af hash til fordel for velfærden.

Junior medlem

Tak for forslaget :) frygter dog at det emne vil kunne forhindre min opgave i at forblive objektiv, da rydningen af staden var en mere eller mindre kontroversiel situation hvoraf følgerne af det er svære at dokumentere med politisk neutrale kilder.

Har iøvrigt brug for kilder i massevis som kan give mig information om så meget som muligt på Hash-området, både internationalt, historisk, videnskabeligt og andet - nogen der har nogle gode bud ¨på nogle kilder? Har læst et meget velskrevet dokument af Jesper Kristensen, det som står på Cannabismyter.dk, men end ikke dét kan jeg bruge da dokumentet ikke understøttes officielt og samtidigt virker som værende subjektivt præget.

Junior medlem

Du bør se den film der hedder The Union.
Endvidere har jeg svært ved at se problemet i, at dine kilder er subjektive, så længe du husker dette i din tilgang til disse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nemlig. Og vel især når det er en opgave om diskurser

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]