Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: how 2 study
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej alle.

Jeg er i den situation, at jeg rigtig gerne vil studere noget næste år. Jeg har nogle forskellige idéer til hvad det kunne være.

Der er dog nogle problemer; jeg ville ikke på efterskole, da jeg ikke ville miste kontakten til mine venner der alle fortsatte på gymnasium. Så jeg hoppede med, men jeg havde ingen tanke eller lyst til at engagere mig specielt meget eller stræbe efter gode karaktere.
Når man så sidder i 3.g og begynder at blive lidt mere fornuftig og reflekterende, finder man hurtigt ud af, at "de karaktere jeg fik de foregående år har da egentlig forholdsvis meget at sige, om hvordan mit gennemsnit bliver efter tre år".
En utrolig logisk tanke der har været oppe at vende i starten af gymnasieperioden, men som ikke blev implementeret i min tankegang.

Derfor sidder jeg nu med et forfærdeligt snit, hvilket er fuldkommen min egen skyld, og har fundet ud af, at jeg har lyst til at studere.
Spørgsmålet lyder dog således; hvordan skal man på nogen måde komme ind på studier der fx kræver over 7 i gennemsnit?
Psykologi, som jeg er meget interesseret i, ligger vidst på omkring 10,3 i gennemsnit, og dette er over halvdelen af mit snit selv med bonus.

Så hvordan kommer man ind på sit ønskestudie uden at have adgangskravene på nogen måde? Og der er evt. andre måder at komme til at læse samme fag, ved fx at studere i udlandet eller optjene points der ville kunne øge ens gennemsnit/optagelsesmuligheder?

Tak på forhånd, håber nogen har prøvet det samme som jeg og kommet ind på sit ønskede studium.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Man kan læse enkeltfag, f.eks. på VUC eller aftenskole for at forbedre nogle karaterer :)
Ellers må man søge kvote 2 og håbe man er interessant nok.. Eller søge ind, hvor adgangkravene er lavere

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Sjvj. vil det kun forbedre din karakter i det enkelte fag, og ikke det samlede gennemsnit. Kvote 2 er vist på vej ud de fleste steder, men det er min opfattelse at det stadigvæk eksisterer. Endvidere kan man, som Frugthat også hinter, søge ind hos f.eks. Syddansk eller AAU hvor gennemsnittet oftest er lidt lavere end KU. Dog er de gennemsnittet der kræves til de uddannelser der ligger højest i gennemsnit ikke markant forskelligt rundt omkring i landet.

Men prøv at snakke med en studievejleder på dit gymnasium - de kender oftest systemet ret godt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Såvidt jeg ved er det umuligt for dig at øge dit gennemsnit. Efter 3.g eksamen. Det er den første studentereksamen der gælder, det fortalte en studievejleder os i forgårs.
Om man kan øge ens optagelsesmuligheder på anden vis skal jeg ikke kunne sige. Jeg tror desværre du står i en situation hvor du enten skal gå så meget op i skolen at de ændre dine årskaraktere til 12 taller hele bundet og klare alle eksamener til et 12 tal eller finde på en anden uddannelse hvor et godt gennemsnit ikke er nødvendigt.

Det er selvfølgelig ikke særlig fedt men uddannelsessystemet er desværre skruet sådan sammen. Du kan evt. komme ind på nogle af de uddannelser der kræver 7, på standby kvoten.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Flak skrev:
Sjvj. vil det kun forbedre din karakter i det enkelte fag, og ikke det samlede gennemsnit.

Dit samlede gennemsnit bliver rigtig nok ikke forbedret. På VUC får du eksamensbevis for de enkelte fag du har hævet. De har ikke noget med STX beviset at gøre.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Har selv stået i samme situation som dig, jeg valgte så at tage tage læreruddannelsen for at blive bedre didaktisk og man får så også et år med psykologi. Bagefter kan du læse læringspsykologi eller pædagogisk psykologi, så der er mulighed for at komme til at beskæftige sig med folks sind på andre måder, end lige psykolog uddannelsen. Ved ikke lige hvordan snittet er på sociologi uddannelsen, men der er der også mange muligheder for at kommer til at studere adfærd og vaner. Det gælder om at finde alternativerne og så arbejde ud fra dem :)

Håber du har held og lykke med det :)

Medlem
Brugeravatar

Hej John Doe.
Ligesom dig, havde jeg også bare slæbt mig igennem skolen (HHX) og blev student sidste sommer.
Jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at lave så lidt som muligt og var ekstremt skoletræt.
Dog til min (og alles) store overraskelse valgte jeg bare at læse videre.
Jeg endte med et snit op 6 og søgte ind som datamatiker, og jeg kom ind, og jeg er rigtig glad for uddannelsen.

Du kan starte med at tage en uddannelse der minder om det du ønsker, så du så kan få merit for det du har lavet og så komme nemt ind.
Der skal selvfølgelig være nogle af de samme fag så.

Tag en snak med din studievejleder og søg på ug.dk
Ellers kan du jo se om du kan forbedre det med enkeltfag eller få noget relevant erhvervserfaring og søge på kvote 2.

Lykke herfra!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Snoezel skrev:
Ved ikke lige hvordan snittet er på sociologi uddannelsen, men der er der også mange muligheder for at kommer til at studere adfærd og vaner. Det gælder om at finde alternativerne og så arbejde ud fra dem :)

Håber du har held og lykke med det :)

Det er vidst nok 11... hehe.

Ont.: Du kan søge ind på en eller anden uddannelse, som ikke kræver snit, og vidst nok anvende den, når du søger videre. Jeg fik fortalt, at vi kunne anvende vores BA til at søge f.eks. psykologi, hvis man da vil det. Men det er jo lidt af en omvej, og kræver nok at man... er underlig. Men det er der jo nogle der er :D

Men som der er sagt: Kvote 2. eller standby kan nogle gange være en mulighed, men hvis du satser på det første, så skal du ud og arbejde med noget studierelevant (eller noget du kan få til at lyde relevant), og hvis du satser på det sidste, så er det stadig kun visse uddannelser, med lav intagningskvotient, som er relevante for dig. Systemet er ikke så godt. Som en mild version af kastesystemet, hvor man desværre skal leve med sin ungdoms fejl. Men husk, at oftest, så er uddannelserne ikke som man havde forventet, og noget som lyder kedeligt kan gå hen og være din våde drøm, og omvendt. Så opgiv ikke, for der er sikkert muligheder der passer dig. Rådfør dig hos en vejleder, det er mit råd.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Sorte Samba skrev:
Hej John Doe.
Ligesom dig, havde jeg også bare slæbt mig igennem skolen (HHX) og blev student sidste sommer.
Jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at lave så lidt som muligt og var ekstremt skoletræt.
Dog til min (og alles) store overraskelse valgte jeg bare at læse videre.
Jeg endte med et snit op 6 og søgte ind som datamatiker, og jeg kom ind, og jeg er rigtig glad for uddannelsen.

Du kan starte med at tage en uddannelse der minder om det du ønsker, så du så kan få merit for det du har lavet og så komme nemt ind.
Der skal selvfølgelig være nogle af de samme fag så.

Tag en snak med din studievejleder og søg på ug.dk
Ellers kan du jo se om du kan forbedre det med enkeltfag eller få noget relevant erhvervserfaring og søge på kvote 2.

Lykke herfra!

Men husk at tjekke at den uddannelse du vil skifte over på nu også er kompatibel med den du starter med... Jeg kender en del der ville lave det trick ved at søge ind på teologi og så skifte til religionsvidenskab. Det lykkedes ikke nogen af dem at skifte.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Det nemmeste er "bare" at vælge at læse noget som ikke kræver et snit på 17. Hvis du er glad for matematik, er der massere at vælge i mellem :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Viser igen hvordan vores uddannelsessystem hæmmer fremfor at styrke ... You got one chance ! make sure not to blow it ! >.< ........

Drop uddannelsessystemet og gå igang med at lær selv :P Alt hvad en lærer kan lære dig, kan du lære dig selv med den rette portion af selvdisciplin - heldigvis er disciplin en ting man ikke behøver ha' fra starten af - den kommer efterhånden som du straffer dig selv og misser det du så brændende ønsker :-) Lidt ligesom du viser nu ..
Autorisation ? who gives a fucking shit - hvis du vil arbejde med at hjælpe folk reelt fremfor bare at spendere et liv på at reflektere over deres reflektioner så er den selvlærte vej den bedre vej, IMO. :-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Selvlært kan også betyde at sidde fast i sin egen idioti, som en god lærer kan hjælpe en ud af.
Jeg ved godt der er mange dårlige lærere, også på universiteterne. Men der er også en del gode, som er gode til at hjælpe, i læreprocessen, med at finde sig selv og ens egne styrker, evt. indenfor et emne af interesse som man selv har valgt at læse.

Men prøv evt. at vælge et fag der er lidt nemmere at komme ind på som ligger tæt op ad din egentlige hovedinteresse. Det gjorde jeg selv, og har senere lært, at det var det helt rigtige for mig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Odden skrev:
Selvlært kan også betyde at sidde fast i sin egen idioti, som en god lærer kan hjælpe en ud af.
Jeg ved godt der er mange dårlige lærere, også på universiteterne. Men der er også en del gode, som er gode til at hjælpe, i læreprocessen, med at finde sig selv og ens egne styrker, evt. indenfor et emne af interesse som man selv har valgt at læse.

Men prøv evt. at vælge et fag der er lidt nemmere at komme ind på som ligger tæt op ad din egentlige hovedinteresse. Det gjorde jeg selv, og har senere lært, at det var det helt rigtige for mig.

+1

Vær sikker på at du vælger den sti der gi'r dig glæde :)! ..

Medlem

Hvis du gerne vil læse psykologi med et dårligt gns., vil du kunne uddanne dig som pædagog, og derefter bygge videre med en 2-årig kandidat (Cand.pæd.psyk), som i sidste ende vil kunne give et job som psykolog.

Hvis du kan stave dit navn uden for mange fejl, vil du med lethed kunne komme ind på pæd. seminariet og gennemføre på normeret tid (3,5 år), uanset hvor skoletræt du er/har været.

Junior medlem

Og du skal i praktik, både inde for normal og specialområdet. Et år og et par måneder i alt, tror jeg :-)

Dedikeret medlem

Reefie skrev:
Hvis du gerne vil læse psykologi med et dårligt gns., vil du kunne uddanne dig som pædagog, og derefter bygge videre med en 2-årig kandidat (Cand.pæd.psyk), som i sidste ende vil kunne give et job som psykolog.

Hvis du kan stave dit navn uden for mange fejl, vil du med lethed kunne komme ind på pæd. seminariet og gennemføre på normeret tid (3,5 år), uanset hvor skoletræt du er/har været.

Det er ikke korrekt. Cand.pæd.psyk. uddannelsen gav rigtignok i gamle dage ret til at benævne sig som psykolog. Sådan er det ikke længere. I dag kan man læse Cand.pæd. i psykologi, men du får ikke den beskyttede titel psykolog.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]