Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle Psychedelias læsere.
Vi er 3 folkeskole elever, som er igang med en stor projekt opgave der skal handle om Samfundet og Stofmisbrugere. Derfor har vi lavet nogle spørgsmål som vi håber at i vil bruge jeres tid på at besvare. I behøver ikke at svare på alle spørgsmål, men jo flere desto bedre.

Hvad var det der gjorde at du startede?

Hvor gammel var du tog stoffer første gang? - Og hvilken slags stof var det?

Hvorfor fortsatte du med at tage stoffer?

Tænker du nogensinde over at det er ulovligt? - Hvis ja: Betyder det så noget for dig?

Hvor meget koster det (f.eks om måneden)?

Hvordan skaffer du stofferne? - er det en bestemt eller?

Hvordan får du penge til det?

Hvad fik dig ud af stofmisbruget? (hvis du er kommet ud af stofmisbruget)

Hvordan er det at leve som stofmisbruger?

Har du fået hjælp til at komme ud af stofmisbruget? Hvis ja: Hvilken hjælp fik du?

Kan du prøve at beskrive hvordan ens krop reagere når den mangler stoffer?

Hvornår opdagede du, at du var afhængig?

Hvordan reagerede din familie?

Når man er ude af stofmisbruget, hvad er så den største udfordring for at undgå for at falde tilbage igen?

Tror du at resten af dit liv gå med at undgå stoffer eller vil det gå over på det tidspunkt?

Har du en uddannelse? hvis ja: Hvilken?

Hvad er det vigtigste i dit liv?

Hvad tror du kan hjælpe andre stofmisbrugere? f.eks. med at komme ud af et misbrug, eller trappe det ned.

Det var det.

Vi siger på forhånd mange tak og ønsker jer alle en fortsat rigtig god weekend!

Hilsen Alfred. Nina og John

P.S. jeres svar vil muligvis blive brugt i vores opgave.

Senest rettet af Alfred611 30 jan 2011 17:24, rettet i alt 2 gange.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Vil i kun have svar fra stofmisbrugere? For så tror jeg ikke der er så mange her på psychedelia.dk der kan svare på jeres spørgsmål.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Vil i kun have svar fra stofmisbrugere? For så tror jeg ikke der er så mange her på psychedelia.dk der kan svare på jeres spørgsmål.

+1 Jeg tænkte præcis det samme.

Husk på at der er forskel på at benytte sig af et stof og at misbruge det! Hvis i leder efter svar fra folk som har prøvet at ryge hash et par gange f.eks., går de ikke under betegnelse misbrugere.

Junior medlem

Vi vil gerne have svar fra alle, både fra misbrugere og ikke-misbrugere. Bare i har et bekendtskab til stoffer.
Nogle af spørgsmålene kan jo kun besvares af misbrugere, så vis man ikke er misbruger kan man bare springe nogle af spørgsmålene over.

Vi håber dog at i vil uddybe jeres svar så godt som muligt :)

Hilsen Alfred, Nina og John

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila

En lyst til at opleve verden på en anden måde og/eller at jeg lever i den danske kultur hvor stoffer er helt normal ting.

Jeg var 13-14 år gammel og drak alkohol. Som 16 årig prøvede jeg hash.

Fordi at fester bliver sjovere på en anden måde med alkohol og/eller hash.
Begge dele kan også få dig til at slappe af i mindre doser.

Tænker du nogensinde over at det er ulovligt? - Hvis ja: Betyder det så noget for dig?

Jeg tænker aldrig over at alkohol er ulovligt da det ikke er det. Hashen tænker jeg på men mest fordi jeg ikke forstår det. At det er ulovligt er egentlig ligegyldigt for mig da jeg dyrker selv men når jeg flytter i lejlighed kommer det til at betyde at jeg skal støtte rockere og det er ikke særlig interresseret i.

Det kostede mig ca. 200 kroner for frøene til de planter jeg selv dyrkede der endte med at være omkring 200-300 gram. Altså nok til 1-2 år. Ikke særlig mange penge om måneden. Alkoholen koster ca. 50-100 kroner per weekend, medmindre jeg tager i byen men kan bedre lide privatfester.

Jeg dyrker min pot selv og køber alkohol i butikkerne.

SU og arbejde.

Jeg føler ikke selv jeg har et misbrug. Drikker og/eller ryger næsten hver weekend men føler ikke det går ud over min skolegang.

Det ved jeg ikke.

Har du fået hjælp til at komme ud af stofmisbruget? Hvis ja: Hvilken hjælp fik du?

Har ikke et stofmisbrug.

Nej, er ikke afhængig. Jeg får i hvert fald ikke nogen former for abstinenser hvis jeg ikke ryger.

Det er jeg ikke.

Min forældre har selv røget pot i deres unge dage og gør det stadig i ny og næ (kun et par gange om året). De synes altså ikke det var så slemt da jeg fortalte at jeg røg hash.

Når man er ude af stofmisbruget, hvad er så den største udfordring for at undgå for at falde tilbage igen?

Det ved jeg ikke.

Tror du at resten af dit liv gå med at undgå stoffer eller vil det gå over på det tidspunkt?

Forstår ikke spørgsmålet.

Er færdig med 10. klasse og går i 2. g

Har du en drøm? Hvis ja: Hvilken?

Fred i verden, (hvad fanden vil i få ud af det her spørgsmål)

Mine venner og familie.

Hvad tror du kan hjælpe andre stofmisbrugere? f.eks. med at komme ud af et misbrug, eller trappe det ned.

Erkendelse tror jeg er det vigtigste.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Jeg vil gerne hjælpe, for ikke at lave en for lang post, har jeg smidt min besvarelse i jeres indbakke (her)

Medlem
Brugeravatar

Nysgerrig pga. af andres fortællinger om div. stoffers virkning.

alkohol første gang da jeg var 14-15 år. Hash da jeg var 18 år. Psilocybin svampe da jeg var 19-20 år.

Ved et lavt forbrug får jeg rigtig meget ud af at tage de ovennævnte stoffer. Alkohol til fester pga. dets hæmningsopløsende virkning. Hash bruger jeg til kreativt nørkleri. svampene bruger jeg sjældent, og når jeg gør, er det oftest for at vikle mig selv ud af negative adfærds/handle - mønstre.

Jeg får ikke moralske skrubler af at indtage ulovlige substaner.

ca. 100 kr. per weekend for alkohol. Hash bruger jeg ca 100 - 200 kr. på om måneden. Svampe samler jeg når der er sæson.

I supermarkedet eller i baren køber jeg mit alkohol. Hash køber jeg af gode venner. Jeg forsøger at undgå stofmiljøet.

SU - arbejde

Der var et år hvor jeg havde et heftigt overforbrug af hash. Da det gik op for mig at det var gået for vidt, stoppede jeg nærmest øjeblikkeligt. Den eneste form for 'abstinenser' jeg oplevede var en følelse af at 'mangle noget', den gik dog over efter en uges tid.

I året hvor jeg røg meget, følte jeg et tæppe af lalleglad dumhed og ligegyldighed sænke sig over mit sind.

Nej. Jeg erkendte mit problem og håndterede det.

Hash i mit tilfælde. Sindet får ikke hvad det har været vant til at få, så det higer efter det som før har været normen.

Jeg har ikke været afhængig. jeg har været for vant til det.

De ved intet.

Jeg undgår ikke stoffer, jeg omgås dem, med god manér og selvdisciplin.

Er igang med HF.

Har du en drøm? Hvis ja: Hvilken?

irellevant.

Mine nærmeste og musik.

Erkendelse af misbrugets omfanget og de konsekvenserne det kan have.

Medlem

Nysgerrighed

16. Jeg røg først hash, men uden virkning. Så gik der en del måneder, og så prøvede jeg amfetamin (speed). På umiddelbart samme tid begyndte jeg også at ryge meget hash, og tage en del amfetamin også

Kærlighed ved første hit

Ja, det gør jeg da. Men nej, det betyder ikke rigtig noget, udover at jeg naturligvis kan være bange for panserne.

Puha, det er svært at sige. 3-400 tror jeg. Har aldrig rigtigt tænkt over det :D

Jeg køber dem. Det er for det meste altid fra den sammen person, da jeg har en kvalitetsgaranti dér, samt fordelagtige priser. Men hvis nu jeg ikke kan fra den person, så er det alligevel ikke noget problem.

Arbejde....... ;)

Jeg er ikke misbruger, men har sat mit forbrugt på standby grundet at det var ved at tage overhånd.

Det ved jeg ikke

Det ved jeg ikke

Det ved jeg ikke

Det ved jeg ikke

Det ved jeg ikke

Det ved jeg ikke

Det ved jeg ikke

9. klasses eksamen, og jeg er i gang med gymnasium

At have det pisse godt mens jeg er her

Det ved jeg ikke

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Hej Nina, John og Alfred.

Lige til at starte med kunne jeg godt tænke mig at vide hvilket klasse trin i er i gang med?

Jeg har også et andet spørgsmål til jer, hvordan definerer i en stofmisbruger? Jeg tror måske i har et billed inde i hoved af den tynde, slidte og snavsede heroin junkie fra Istegade. Disse mennesker finder i ikke mange af herinde.
Jeg er dog ikke enig i Odden´s udtagelse om at der ikke findes mange misbrugere herinde, for det gør der helt sikkert. Langt størstedelen har dog et forholdsvis normalt liv ved siden af.

Personligt er jeg selv hvad jeg vil kalde en "kvartals misbruger". Jeg kører som regel nogen måned med fuld skrue på og når jeg kommer for langt ned tager jeg så nogen måneder fuldstændig clean og kommer oven på igen. Jeg har et "normalt" liv ved siden af mit forbrug/misbrug, som jeg også formår at holde nogenlunde styr på når jeg giver den hele armen. Sådan har jeg kørt på et par år. Vil i definere mig som Stofmisbruger?

Nu til jeres spørgsmål:

Jeg startede med alkohol, da jeg begyndte at gå til privat fester og vel egentlig fordi alle andre gjorde det.

Jeg startede med at drikke alkohol i 7 klasse og begyndte for alvor at ryge hash i 8 klasse.

Det spørgsmål er der mange svar på, fordi jeg kunne lide det og fordi alle i min omgangskreds gjorde det og en hel del andre faktorer.

Nej, kun hvis jeg er i en situation hvor jeg er lige ved at blive busted.

Det er meget forskelligt og svært at sætte et tal på.

Som regel fra en god barndomsven der har hvad man skal bruge, ellers fra internettet. Enkelte gange fra tilfældige personer jeg møder når jeg er i byen.

Jeg arbejder.

De perioder jeg er clean, går jeg endnu mere end normalt op i min styrketræning og kondition´s træning. Det er det mest brugbare alternative til stoffer jeg har fundet.

Som sagt tager jeg tit nogen lange pause. Dette gør jeg for at aflaste mit sind, overforbrug af stoffer er psykisk hårdt (hvert fald for mig).

Nej.

Det kommer an på hvilket stof du er afhængig af og om du er psykisk eller fysisk afhængig.

?

Min familie ved ikke noget, hvert fald ikke officielt. Det er ikke et emne jeg har lyst til at dele med dem.

Personligt synes jeg at det største problem er, at stort set hele min vennekreds tager stoffer i mere eller mindre grad. Enten skal man skifte hele sin vennekreds ud, ellers skal man have en jern vilje.

Ved ikke helt hvordan dette spørgsmål skal forstås? Jeg ser ikke mig selv tage stoffer om 10 år.

Jeg er uddannet skibsassistent.

Min familie, mine venner, min træning og mit arbejde.

Finde en hobby, f.eks. træning. Finde en ny omgangskreds.

Det er muligt at lave en afstemning i jeres tråd (bare så i ved det).
Ellers vil jeg bare sige held og lykke med jeres opgave og i selvfølgelig velkomne til at spørge ind til nogen af de svar jeg er kommet med.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Nysgerrighed på livet:-)

Jeg var 13 år gammel første gang jeg prøvede et andet stof end alkohol, og det var hash … Alkohol prøvede jeg meget tidligt ….

Jeg forsatte egentlig ikke med hash, alkohol fordi det var kulturen .. I guess? men prøvede det igen 5 år efter første gang - og fik en hel anderledes oplevelse end første gang, en oplevelse jeg desuden kunne li' rigtig meget :-)

Nej - det er meget længe siden den tanke har været vendt ..

Det går an på hvad og hvor meget … Det kan være lige fra et par hundrede, til flere tusinde kroner …

Alt afhængigt af hvilket stof, så lige fra butikken, til en gadesælger eller en bekendt …

Statsstøtte ;-) ..

-

Jeg betragter mig selv ikke som stofmisbruger, og det gør mine omgivelser heller ikke :-)
Udover det så har jeg det fantastisk, glad for livet, finder berigelse og glæde i min hverdag og i menneskene omkring mig <3 :)

-

Det eneste stof jeg nogensinde har haft abstinenser fra var hash efter en meget intens periode, det bestod i en enkelt nat med så meget rastløshed i kroppen at jeg havde svært ved overhovedet at stå eller ligge stille, og derfor kunne jeg ikke sove .. den næste nat havde jeg enormt hedeture .. Og det var så det :)
Jeg har aldrig oplevet at være fysisk afhængig af noget andet stof og kender derfor ikke rigtig til abstinenserne ..

Det er jeg ikke :-)

Min familie er bekendt med mit forbrug af stoffer - tilskynder det ikke, men med rigtig information, i stedet for den misinformation som I også får smidt i hovedet i folkeskolen, så er de kommet til terms med det :-)

Jeg tror noget af det sværreste kan være ens omgivelsers indflydelse :)

Jeg undgår det ikke :-)

Under uddannelse ^_^

Mit, menneskehedens og hele biosfærens velbefindende .. Jeg går meget op i morgendagens samfund og menneskets videre udvikling.

Selvrealisering - i virkeligheden er ingen mere afhængige af stoffet i sig selv, end de er afhængige af forskellige følelser eller situationer/oplevelser i deres liv ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
da spørgsmålene er så meget henvendt til misbrugere som de nu engang er, vil jeg anbefale jer at smide dem ned i jeres lokale misbrugscenter eller lign. da de fleste som kommer der opfatter sig selv som misbrugere... det tvivler jeg på at der er mange som gør herinde.

Medlem
Brugeravatar

the Green 9 skrev:
da spørgsmålene er så meget henvendt til misbrugere som de nu engang er, vil jeg anbefale jer at smide dem ned i jeres lokale misbrugscenter eller lign. da de fleste som kommer der opfatter sig selv som misbrugere... det tvivler jeg på at der er mange som gør herinde.

Men vil du alligevel ikke mene at det segment af stofbrugere, som dette forums brugere udgør, behøver en form for repræsentation ? :) ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
QuaZ skrev:
the Green 9 skrev:

Men vil du alligevel ikke mene at det segment af stofbrugere, som dette forums brugere udgør, behøver en form for repræsentation ? :) ..

jo så absolut, men ikke her.

til et hvilket som helst interview/rundspørge vil man sammensætte spørgsmålene efter hvem man spørger.
disse spørgsmål ser jeg som negativt ladet mht et forbrug af narkotikum, da de efter mit skøn højest sandsynligt vil blive brugt til at fortælle hvor forfærdeligt det er at indtage diverse substanser.

men det er jo osse kun min mening.

Medlem
Brugeravatar

the Green 9 skrev:
jo så absolut, men ikke her.

til et hvilket som helst interview/rundspørge vil man sammensætte spørgsmålene efter hvem man spørger.
disse spørgsmål ser jeg som negativt ladet mht et forbrug af narkotikum, da de efter mit skøn højest sandsynligt vil blive brugt til at fortælle hvor forfærdeligt det er at indtage diverse substanser.

men det er jo osse kun min mening.

De er kun hvad du gør dem til - de er kun noget i relation til noget andet ...
Hvis du i stedet læser spørgsmålene som åbne og uskyldige - hvilket de er, det er spørgsmål stillet fra et ikke-vidende, men nysgerrigt sind (eller 3 i det her tilfælde) ..
Så må det i så fald vel være op til besvareren at oplyse?:-)

Måske netop igennem denne debat, den oplysning vores studerende her får tilgang til, vil der danne sig en hel ny gren til deres projekt opgave? .. Den af samfundet opfattede, stereotyp-stemplede, stofmisbruger som åbent lader vidne om en hel verden af folk der ikke misbruger stoffer fordi de ikke kan overskue hverdagen, men som i langt højere grad benytter div. stoffer (syntetiske eller entheogener) rekreationelt, terapeutisk, spirituelt, shamantisk, psykonautisk eller hvad vi ellers kan proppe på af labels ...

Et HR-forum som dette, er vel ment for at oplyse? .. Også selv når spørgsmålene indledningsvis bliver stillet "forkert" (i relation til vores selvopfattelse) ...?

Junior medlem

Geografisk sted: Aalborg
Hvad var det der gjorde at du startede? Jeg havde et stort virvar af tanker i mit hoved pga. ADHD som jeg ikke var medicineret for.

Hvor gammel var du tog stoffer første gang? - Og hvilken slags stof var det? Jeg var 12 år og det var hash.

Hvorfor fortsatte du med at tage stoffer? Det var grundet virkelighedsflugt i starten - Senere var det bare fordi det var pisse sjovt..

Tænker du nogensinde over at det er ulovligt? - Hvis ja: Betyder det så noget for dig? Jeg er kronisk paranoid og om det betyder noget for mig? Nej det gør det ikke. I dette samfund er der så mange ting der er ulovlige.. Så nej, det betyder ikke rigtig noget for mig.

Hvor meget koster det (f.eks om måneden)? Det er meget forskelligt. Jeg har ikke en bestemt euforiserende konsistens som jeg er afhængig af. Men det jeg tager mest er amfetamin og det varierer meget. Alt fra 0 kr til et par tusinde..

Hvordan skaffer du stofferne? - er det en bestemt eller? Nej det er ikke en bestemt person. Det er en bestemt gruppe af personer, som både skylder mig tjenester og kender mig rigtig godt - derfor er jeg i en position, hvor jeg får enorme rabatter.

Hvordan får du penge til det? Jeg får pengene til det, ved at sælge selv. Jeg er nemlig den type, der ikke tager mere, end jeg omsætter. Jeg tager meget - men jeg sælger mere.

Hvad fik dig ud af stofmisbruget? (hvis du er kommet ud af stofmisbruget) Jeg har lige fået en kold tyrker ved at være indlagt på en lukket rets psykiatrisk afdeling i 4 måneder.. Jeg er begyndt at tage igen - men slet ikke i samme skala.

Hvordan er det at leve som stofmisbruger? Det er grænseoverskridende. Alle folk der har været langt nok ude ved hvad jeg mener. Jeg har oplevet surrealistiske ting ske om ørerne på mig.. Men mange folk siger "Uha det var så hårdt", "Jeg mistede alt", "Jeg havde det bare såååååå utroligt skidt" - Men jeg er godt nok ikke en af dem. Jeg har fået nogle af de mest geniale minder ud af nogle ordentlige smelter ture. Jeg synes det er SÅ SKIDE MORSOMT! :D

Har du fået hjælp til at komme ud af stofmisbruget? Hvis ja: Hvilken hjælp fik du? Ja jeg har været på afvænning, misbrugskonsulent, psykolog for at bearbejde traumer og tjekke om diverse skizofreniske karaktertræk.

Kan du prøve at beskrive hvordan ens krop reagere når den mangler stoffer? Stik en meget voldsom vibrator op i røven på dig selv mester - så ved du sådan ca en hundrededel af hvordan det føles. Jeg fik Femiladon (Ikke sikker på hvordan det staves), som er abstinens nedsættende, da jeg var indlagt.

Hvornår opdagede du, at du var afhængig? Det opdagede jeg efter 2 dage på den lukkede afdeling, hvor jeg virkelig havde det skidt. Jeg har altid vidst at jeg har en svar karakter. Jeg er stædig og motiveret når jeg sætter mig et mål - men når det kommer til euforiserende stoffer.. Jeg bukker under med det samme.

Hvordan reagerede din familie? Min far hjalp og hjælper mig stadig. Min mor anede ikke hvad hun skulle gøre og derfor droppede jeg kontakten til hende. Heldigvis er jeg i kontakt med hende igen..

Når man er ude af stofmisbruget, hvad er så den største udfordring for at undgå for at falde tilbage igen? Prøv at forestil jer at i skal ændre ALT. Hele jeres hverdag.. Folkene i taler med, måden du er på, måden du går på, snakker på, hvad du laver i hverdagen, hvad du skal finde på i stedet for at tage til en fest hvor du risikerer falde i igen.. Folk siger at det er et spørgsmål om viljestyrke.. Det er dét muligvis - men frem for alt, er det et spørgsmål om man er villig til at opgive ALT hvad man kender og begive sig ud på en HELT ny sti - og trust me, det er ikke nemt når alle de slemme drenge gerne vil snakke med dig, men alle de sunde bekendtskaber ikke vil pga. du har et meget grimt rygte..

Tror du at resten af dit liv gå med at undgå stoffer eller vil det gå over på det tidspunkt? Det vil aldrig gå over. Jeg prøver at stoppe igen.. Jeg bruger talemåden, "Jeg er en narkoman, som ikke tager stoffer længere". Lysten vil altid være der.. Altid.

Har du en uddannelse? hvis ja: Hvilken? Jeg har ingen uddannelse - jeg har altid været meget klog, taget i betragtning af min baggrund. Jeg er begyndt at tage min 9. klasses eksamen og jeg har lige fået et 10 tal og 12 tal i Dansk retskrivning og læseprøve. Derefter vil jeg videre på HF eller Aalborg gymnasium og uddanne mig som sociolog med speciale i præventiv forebyggelse af ungdomskriminalitet- og misbrug.

Hvad er det vigtigste i dit liv? At tro på mig selv. Jeg har aldrig mistet troen på mig selv.. Når jeg fortæller om mine fremtidsdrømme til forskellige personer, er majoriteten yderst skeptiske overfor dem.. Men hvad er pointen i at stoppe med at tage stoffer, hvis de alligevel bare vil placere mig på et værksted for rehabiliterede narkomaner og kriminelle.
Jeg mener ikke at på grund af min fortid, har jeg mistet retten til en fremtid.

Hvad tror du kan hjælpe andre stofmisbrugere? f.eks. med at komme ud af et misbrug, eller trappe det ned. Jeg har en misbrugskonsulent der hedder Esben - han har selv været nede og skrabe bunden. Det er lige akkurat det som man har brug for. Man har ikke brug for en som aldrig har været i nærheden af noget som helst med narkotika at gøre, men en som når personen siger "Jeg ved hvordan du har det", ved personen det faktisk. Fandeme ikke en person der har læst det i en bog!

Og det er så farvel fra det nordlige, also known as Aalborg.
Fibs3n is out - talk 2 ya later weirdos :D

9 out of 12 toilets tested positive for cocaine at Christiansborg. Stuff to think about!

Murphys Theory: What can go, will go wrong. It's only a matter of time.

Moderator
Brugeravatar

Tjek jeres indbakke.

Det er nok rigtig som Alt Ædende Ateist siger, at der vil være nogle misbrugere eller ex-misbrugere herinde. Men det er nu mit indtryk, at der blandt dem samt ikke-brugere, er flest (blot) brugere herinde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
Alfred611 skrev:
Vi vil gerne have svar fra alle, både fra misbrugere og ikke-misbrugere. Bare i har et bekendtskab til stoffer.

Som flere af de andre har været inde på, så tror jeg heller ikke i finder mange misbrugere herinde. Jeg synes dog lige i skal have en forklaring, da jeg tror i opfatter alle forbrugere af stoffer som misbrugere.

De fleste, langt de fleste herinde, er nok forbrugere. De tager stoffer engang imellem, men ikke så det påvirker deres liv i en negativ retning. De tager dem ansvarligt, i et godt miljø, med dejlige mennesker og passer ved siden af deres uddannelse eller job. De er forbrugere, ligesom når din far sidder og nyder en øl. Den ene øl gør ham jo ikke til alkoholiker.

I kunne evt. gøre op med den fordom i jeres opgave, som mange danskere desværre render rundt med, nemlig at alle der tager stoffer er misbrugere. I de fleste tilfælde, er det nemlig forkert. Fordommen betyder desværre, at mange stempler forbrugere som tabere eller nogle "der flygter fra virkeligheden". Jeg håber i, i det mindste, vil overveje det.

Nu til jeres spørgsmål:

Nysgerrighed.

Jeg var 14 år gammel, da jeg prøvede at drikke alkohol.

Jeg synes det var sjovt og så drak alle de andre også, det var normen at drikke. Grunden til at jeg ryger cannabis, er fordi jeg nyder rusen.

Ja, jeg tænker rigtig meget over, at det er ulovligt og det irriterer mig grænseløst. Det at bestemme over sin egen krop og hvad man propper i den, er jo en menneskeret. Politikerne skal ikke bestemme over min krop, det skal jeg selv. Jeg skal have lov til at vælge og tage ansvar for mit valg.

Forskelligt, men for det meste under 800-900 kr.

Butikker, bekendte og pushere.

Job.

...

Ser ikke mig selv som misbruger, derimod forbruger. Og jeg elsker at leve som forbruger.

...

Har ikke været afhængig af noget.

...

Har fortalt min mor og far, at jeg vil prøve nogle forskellige stoffer, da jeg synes det er spændende. Min mor bryd fuldstændig i gråd og truede med at ringe til kommunen og få mig flyttet til en plejefamilie. Min far tog det mere stille og roligt, da det jo er mit eget valg - min frihed. De har det dog begge meget bedre med det nu.

...

Nej det tror jeg ikke. Der vil måske komme en alder, hvor det simpelthen ikke interesserer mig længere, men jeg vil aldrig bevidst undgå stoffer ~ i mindre mængder.

Går i 2g på et gymnasium.

At jeg kan acceptere hvem mig selv og mine handlinger og at mine forældre kan det samme. Skolen er også vigtig, da jeg gerne vil have mulighederne for en masse ting.

Blandt andet en lovliggørelse, da misbrugere i så fald ikke vil være så stigmatiseret. Ellers tror jeg det kan hjælpe, at finde ud af hvad der egentlig var årsagen til at de startede på et misbrug og få snakket problemet/problemerne ud.

Junior medlem

Vi vil starte med at sige mange tak for de rigtig gode besvarelser og fordi i gad at bruge jeres tid på at hjælpe os :) Det sætter vi alle 3 rigtig stor pris på!

Vi har alle 3 gradvist ændret mening i forhold til stofbrugere. Dette skyldes nok at det eneste vi har hørt førhen er negative ting som er blevet sagt af medier osv. og at vi nu har set en helt anden synsvinkel på det at tage stoffer.

Igen - Tak til alle.

Hilsen Alfred, Nina og John

Moderator
Brugeravatar

Nu ved jeg ikke hvor gammel jeres lærer er, men der er en chance for, at læreren er ligeså gammel som mange af os lidt ældre brugere herinde. Om det ændrer noget på deres holdning til stoffer ved jeg ikke, men der kan måske være en chance for, at de er mere åbensindede omkring det, end de lærere jeg selv havde.
Jeg synes det er rigtig godt, at I har ændret syn på stofbrugere, og også, at I vil bruge det i jeres opgave, men jeg tror I skal passe på med hvor positivt i omtaler det i en sådan folkeskole opgave, trods en evt. ung lærer. ;). Men et nuanceret, ikke direkte "positivt", syn på stofbrug er helt sikkert godt indhold.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor du mindst venter at finde mig ..
Nysgerrighed.

16 år, og det var amfetamin.

Man fik et helt andet "rush". Festen blev lige pludselig meget sjovere når man var påvirket af andet end bare alkohol. + man kunne klare mere, og holde sig vågen længere tid.

Aldrig faktisk. Eller det skulle da lige være, når jeg går med noget på mig, og politiet kommer kørende forbi.

Det er meget forskelligt. Alt mellem 200 - 1000 kr.

Man har jo sine forbindelser.

Jeg er på SU. Så får det derigennem.

Venner og familie.

Støtte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]