Hvad var det der gjorde at du startede? Jeg havde et stort virvar af tanker i mit hoved pga. ADHD som jeg ikke var medicineret for.
Hvor gammel var du tog stoffer første gang? - Og hvilken slags stof var det? Jeg var 12 år og det var hash.
Hvorfor fortsatte du med at tage stoffer? Det var grundet virkelighedsflugt i starten - Senere var det bare fordi det var pisse sjovt..
Tænker du nogensinde over at det er ulovligt? - Hvis ja: Betyder det så noget for dig? Jeg er kronisk paranoid og om det betyder noget for mig? Nej det gør det ikke. I dette samfund er der så mange ting der er ulovlige.. Så nej, det betyder ikke rigtig noget for mig.
Hvor meget koster det (f.eks om måneden)? Det er meget forskelligt. Jeg har ikke en bestemt euforiserende konsistens som jeg er afhængig af. Men det jeg tager mest er amfetamin og det varierer meget. Alt fra 0 kr til et par tusinde..
Hvordan skaffer du stofferne? - er det en bestemt eller? Nej det er ikke en bestemt person. Det er en bestemt gruppe af personer, som både skylder mig tjenester og kender mig rigtig godt - derfor er jeg i en position, hvor jeg får enorme rabatter.
Hvordan får du penge til det? Jeg får pengene til det, ved at sælge selv. Jeg er nemlig den type, der ikke tager mere, end jeg omsætter. Jeg tager meget - men jeg sælger mere.
Hvad fik dig ud af stofmisbruget? (hvis du er kommet ud af stofmisbruget) Jeg har lige fået en kold tyrker ved at være indlagt på en lukket rets psykiatrisk afdeling i 4 måneder.. Jeg er begyndt at tage igen - men slet ikke i samme skala.
Hvordan er det at leve som stofmisbruger? Det er grænseoverskridende. Alle folk der har været langt nok ude ved hvad jeg mener. Jeg har oplevet surrealistiske ting ske om ørerne på mig.. Men mange folk siger "Uha det var så hårdt", "Jeg mistede alt", "Jeg havde det bare såååååå utroligt skidt" - Men jeg er godt nok ikke en af dem. Jeg har fået nogle af de mest geniale minder ud af nogle ordentlige smelter ture. Jeg synes det er SÅ SKIDE MORSOMT!
Har du fået hjælp til at komme ud af stofmisbruget? Hvis ja: Hvilken hjælp fik du? Ja jeg har været på afvænning, misbrugskonsulent, psykolog for at bearbejde traumer og tjekke om diverse skizofreniske karaktertræk.
Kan du prøve at beskrive hvordan ens krop reagere når den mangler stoffer? Stik en meget voldsom vibrator op i røven på dig selv mester - så ved du sådan ca en hundrededel af hvordan det føles. Jeg fik Femiladon (Ikke sikker på hvordan det staves), som er abstinens nedsættende, da jeg var indlagt.
Hvornår opdagede du, at du var afhængig? Det opdagede jeg efter 2 dage på den lukkede afdeling, hvor jeg virkelig havde det skidt. Jeg har altid vidst at jeg har en svar karakter. Jeg er stædig og motiveret når jeg sætter mig et mål - men når det kommer til euforiserende stoffer.. Jeg bukker under med det samme.
Hvordan reagerede din familie? Min far hjalp og hjælper mig stadig. Min mor anede ikke hvad hun skulle gøre og derfor droppede jeg kontakten til hende. Heldigvis er jeg i kontakt med hende igen..
Når man er ude af stofmisbruget, hvad er så den største udfordring for at undgå for at falde tilbage igen? Prøv at forestil jer at i skal ændre ALT. Hele jeres hverdag.. Folkene i taler med, måden du er på, måden du går på, snakker på, hvad du laver i hverdagen, hvad du skal finde på i stedet for at tage til en fest hvor du risikerer falde i igen.. Folk siger at det er et spørgsmål om viljestyrke.. Det er dét muligvis - men frem for alt, er det et spørgsmål om man er villig til at opgive ALT hvad man kender og begive sig ud på en HELT ny sti - og trust me, det er ikke nemt når alle de slemme drenge gerne vil snakke med dig, men alle de sunde bekendtskaber ikke vil pga. du har et meget grimt rygte..
Tror du at resten af dit liv gå med at undgå stoffer eller vil det gå over på det tidspunkt? Det vil aldrig gå over. Jeg prøver at stoppe igen.. Jeg bruger talemåden, "Jeg er en narkoman, som ikke tager stoffer længere". Lysten vil altid være der.. Altid.
Har du en uddannelse? hvis ja: Hvilken? Jeg har ingen uddannelse - jeg har altid været meget klog, taget i betragtning af min baggrund. Jeg er begyndt at tage min 9. klasses eksamen og jeg har lige fået et 10 tal og 12 tal i Dansk retskrivning og læseprøve. Derefter vil jeg videre på HF eller Aalborg gymnasium og uddanne mig som sociolog med speciale i præventiv forebyggelse af ungdomskriminalitet- og misbrug.
Hvad er det vigtigste i dit liv? At tro på mig selv. Jeg har aldrig mistet troen på mig selv.. Når jeg fortæller om mine fremtidsdrømme til forskellige personer, er majoriteten yderst skeptiske overfor dem.. Men hvad er pointen i at stoppe med at tage stoffer, hvis de alligevel bare vil placere mig på et værksted for rehabiliterede narkomaner og kriminelle.
Jeg mener ikke at på grund af min fortid, har jeg mistet retten til en fremtid.
Hvad tror du kan hjælpe andre stofmisbrugere? f.eks. med at komme ud af et misbrug, eller trappe det ned. Jeg har en misbrugskonsulent der hedder Esben - han har selv været nede og skrabe bunden. Det er lige akkurat det som man har brug for. Man har ikke brug for en som aldrig har været i nærheden af noget som helst med narkotika at gøre, men en som når personen siger "Jeg ved hvordan du har det", ved personen det faktisk. Fandeme ikke en person der har læst det i en bog!
Og det er så farvel fra det nordlige, also known as Aalborg.
Fibs3n is out - talk 2 ya later weirdos
9 out of 12 toilets tested positive for cocaine at Christiansborg. Stuff to think about!Murphys Theory:
What can go, will go wrong. It's only a matter of time.