Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Sad og diskuterede med en ven omkring hvor lang tid alkohol kan spores i blodet ved en blodprøve.
Jeg sagde 1 uge, imens han sagde et døgn.

Jeg begrunder med at ved en prøve vil de vel kigge efter affaldsstoffer fra alkoholen eller sådan noget?
Imens at han sagde at når leveren havde klaret ærterne var der intet at komme efter.

Har prøvet at søge efter det men uden svar.

Ved i det? :cheers:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Du kan ikke ha søgt særlig længe :wink:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/alkohol.htm
Citat:
Som tommelfingerregel skal man regne med, at en mand bruger en time på at forbrænde en genstand, hvorimod en kvinde bruger cirka en halvanden time. Det er også ligegyldigt hvor meget man har drukket, alkoholen omsættes stadig med samme hastighed. For personer der har et vedvarende højt alkoholforbrug gælder det dog, at de opbygger en evne til at forbrænde alkohol hurtigere.

Junior medlem

dvs. min teori om at f.eks. analyse firmaer ikke kigger efter alkohol men affaldsstoffer fra alkohol ikke holder stik?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere on the edge of the desert
Hvilke affaldsstoffer er det du har forestillet dig, at de kigger efter?

Junior medlem

Det aner jeg da ikke :D

Tænkte bare at alkohol vel udskiller lidt affaldsstoffer af en art.

Medlem
Brugeravatar

Well. Som Atna skriver, så vil selve alkohollen forbrænde efter en times tid, men ja, der er selvfølgelig "affaldsstoffer" (skulle bare høre, om du vidste noget om det ;)).

Tømmermænd er den dannelse af ethanal der kommer, når alkohollen skal nedbrydes, og der vil selvfølgelig være noget at spore. Men en hel uge er jo helt ude i hampen - så ville man slet ikke kunne bruge blodprøven til noget, eftersom langt de fleste mennesker vel altid ville have noget, hvis det går en hel uge tilbage ;)

Junior medlem

Tak for informationen :D

Vil påvise tråden til min ven, hvilket han vil være glad for da han havde "mest" ret.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Nu har jeg ikke selv det endegyldige svar, men vil da prøve at finde det.
Forstår ikke at folk svarer på tråden, når de tydeligvis ikke har en skid mere forstand på emnet.

Atna skrev:
Du kan ikke ha søgt særlig længe :wink:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/alkohol.htm
Citat:
Som tommelfingerregel skal man regne med, at en mand bruger en time på at forbrænde en genstand, hvorimod en kvinde bruger cirka en halvanden time. Det er også ligegyldigt hvor meget man har drukket, alkoholen omsættes stadig med samme hastighed. For personer der har et vedvarende højt alkoholforbrug gælder det dog, at de opbygger en evne til at forbrænde alkohol hurtigere.

Dette er på ingen måde et svar på trådstarters spørgsmål, som altså lyder "hvor længe kan alkohol SPORES i blodet?"
Altså er et cirka mål for, hvor længe det tager at nedbryde alkoholen, ikke et svar.

SupaJay skrev:
dvs. min teori om at f.eks. analyse firmaer ikke kigger efter alkohol men affaldsstoffer fra alkohol ikke holder stik?

Mange stoftests vil spore efter affaldstoffer (metabolitter) i en test ja. Jeg ved dog ikke om det forhodler sig sådan med alkohol.

The Dude skrev:
Well. Som Atna skriver, så vil selve alkohollen forbrænde efter en times tid, men ja, der er selvfølgelig "affaldsstoffer" (skulle bare høre, om du vidste noget om det ;)).

Tømmermænd er den dannelse af ethanal der kommer, når alkohollen skal nedbrydes, og der vil selvfølgelig være noget at spore. Men en hel uge er jo helt ude i hampen - så ville man slet ikke kunne bruge blodprøven til noget, eftersom langt de fleste mennesker vel altid ville have noget, hvis det går en hel uge tilbage ;)

Der er selvfølgelig affaldsstoffer? hvilke? Du har jo ingen anelse om hvad du snakker om. Der sker ingen dannelse af etanol, det er etanol du indtager for Christ sake. Hvorfor er en uge ude i hampen? Hvor helvede har du den information fra? du gætter jo bare. Resten af dit indlæg giver jo ingen mening, ved du overhovedet hvad de søger i en blodprøve?

Trådstarter i har begge 2 hypoteser.

Din: Alkohol kan spores i en uge efter indtagelse OG Alkohol kan spores ved affaldsstoffer.

Din vens: Alkohol kan spores i et døgn efter indtagelse OG Alkohol er umuligt at spore efter nedbrydelse.

Går ud fra når i snakker spores, mener i på nogen som helst mulig måde at spore, pusteprøver, urinprøver, blodprøver ect. Din ven har i hvert fald fejlet, på hans ide om at spore alkohol. Alkohol metabolisme fra Wikipedia:

Alkoholen bliver fortrinsvis nedbrudt i leveren til acetaldehyd af enzymet alkoholdehydrogenase. Acetaldehyd bliver derefter omdannet til eddikesyre af enzymet acetaldehyddehydrogenase. Eddikesyren kan derefter nedbrydes ved kroppens normale metabolisme og bliver således til vand, kuldioxid og energi.

Alkohol nedbrydelse er også lige til at finde (der står dog ikke noget om, hvor hurtigt nedbrydelsen af metabolitterne går):

http://alcoholism.about.com/cs/alerts/l/blnaa35.htm

en af mange sider om emnet. blaaaahhh :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Lod du mærke til, at jeg ikke skrev ethanol? Det andet ved jeg ikke noget om, ja jeg vrøvlede, men lidt havde jeg da ret i - det er så bare ikke noget de kan spore (eller bruge til noget for den sags skyld) ;)

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Et par af metaboliterne ved alkohol nedbrydning er ethylsulfat og ethylglukosid (og selvfølgelig acetaldehyd), hvor længe de så kan spores ken jeg ikke lige svare på på stående fod, men i hvert fald længere end et døgn!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Jeg misforstod spørgsmålet og for at rette op på dette fandt jeg denne artikel fra Ingeniøren, den er godt nok fra 2004 men mon ikke den holder alligevel?
Der står bla. at FAEE (fatty acid ethanol esters) kan detekteres i blodet 12-18 timer efter alkoholindtagelsen og at stoffet phosphatidyl-ethanol, PEth. Det findes i blodet i op til 3 uger efter alkoholindtagelsen, hvis ens forbrug har været større end 3 genstande pr. dag i længere tid.
http://ing.dk/artikel/55473-sprut-kan-spores-i-haaret

Junior medlem

Atna, 3 genstande pr. dag i længere tid... Hvad er længere tid?
20 dage?
2 dage?

Junior medlem

Artiklen handler om Hår hvis jeg ikke tager fejl :S :D

Junior medlem

Har læst artiklen nu, har fattet at der også står i blodet 3 uger osv... Okay bare glem min triple post.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]