Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey alle psy brugere :)

Jeg har nu i en alder af 16 år prøvet LSD 4 gange (ved forskellige mængder), svampe 2 gange og LSA en enkelt gang. Fælles for alle disse stoffer var, at jeg freelancede lidt research på dem først, da jeg ikke vil tage noget der kan skade mig fysisk. Har også efterlevet (for det meste, hvilket ikke er godt nok) kravet om, ikke at tage psykedeliske stoffer med mindre end en måneds mellemrum. Har kigget konklusioner på diverse neurokemiske rapporter igennem, for at få et billede af om psykedeliske stoffer kunne skade mig, og har endnu ikke mødt én eneste konklusion, der påviste neurokemiske konsekvenser af skadelig art.
For få måneder siden begyndte jeg så at læse Carlos Castaneda's bøger, og noget omkring dem gik op for mig. Jeg føler at jeg måske udsætter min hjerne for oplevelser, som for det første burde være reserveret til spirituel udvikling, og ikke en vestlig overflods-knægts lyst til psykedelisk udforskning, og for det andet måske kunne være skadelig, da min hjerne ikke er fuldt udviklet endnu.
Men når jeg ser tilbage på mine oplevelser med de her ting, finder jeg også nogle af mit livs bedste stunder. De største grineture med mine bedste venner, og de smukkeste natursyn. Det har også givet mig en interesse i astronomi og specifikt astrofysik (specielt Kvante mekanik og generelle ting omkring tyngdekraft, da det kan bruges til at udregne så pokkers mange lækre ting). På den måde føler jeg helt sikkert, at det har givet mig noget. Men på den anden side har jeg aldrig fundet en videnskabelig undersøgelse, der snakkede om psykedeliske stoffers effekt på den 'unge hjerne'. Efter jeg har læst Carlos Castaneda's bøger, har jeg nemlig tænkt over, at der ganske som et stort himmellegme kan skubbe et større himmellegme ud af kurs, og dermed ud i et større 'orbit', så kan psykedeliske stoffer måske ændre måden min hjerne vil udvikle sig på. Tilgiv iøvrigt min lidt snøvlede analogi, håber I ved hvad jeg mener.
Kan det være noget om dette?. For hvis jeg reelt kan skade min hjerne, vil jeg hellere holde mig til mit iforvejen sparsomme hash-forbrug, også vente med psykedeliske stoffer til jeg bliver 20 år eller deromkring.
Jeg takker for jeres opmærksomhed :)

Mange hilsner

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Som du også selv er inde på har psychedeliske stoffer ingen fysisk bagside, de påstande der har været omkring psychedelikas skadelige virking på kroppen er alt sammen prooaganda revet direkte ud af røven på diverse embedsmænd som ønsker at kontrolerer ungdommen.

Det er utroligt fornuftigt du er kritisk og undersøgende det viser du har den rette indstilling til det at tage stoffer og ikke bare propper i dig som så mange andre 16 årige nye stofbrugere. Men der er intet at være bekymret for de naturlige ethnogener er gennemtestet af mennesker i flere tusinde år uden fysiske bivirkinger så de må i den grad regnes for sikre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Soma Juice skrev:
Som du også selv er inde på har psychedeliske stoffer ingen fysisk bagside, de påstande der har været omkring psychedelikas skadelige virking på kroppen er alt sammen prooaganda revet direkte ud af røven på diverse embedsmænd som ønsker at kontrolerer ungdommen.

Det er utroligt fornuftigt du er kritisk og undersøgende det viser du har den rette indstilling til det at tage stoffer og ikke bare propper i dig som så mange andre 16 årige nye stofbrugere. Men der er intet at være bekymret for de naturlige ethnogener er gennemtestet af mennesker i flere tusinde år uden fysiske bivirkinger så de må i den grad regnes for sikre.

Og hvis røv har du så trukket dette her ud af?

Ganske vist er der ingen fysiologiske skadevirkninger af de mest gængse psykedeliske stoffer som LSD og psilocybinsvampe, men det betyder altså ikke at de er sikre at tage, især ikke for en 16-årig.

gufBerg: De psykedeliske oplevelser du har haft ser ud til at have gavnet dig, og det er der ikke noget der kan tage fra dig, hvilket er aldeles super. Men jeg vil meget stærkt anbefale dig at vente med yderligere eksperimenter indtil du har fået nogle år mere på bagen. 20 år som du foreslår er et meget bedre udgangspunkt, og hvis du kan vente i yderligere et par år er det heller ingen skade til. Forklaringen får du herunder:

Som jeg nævner ovenfor er der ingen fysiologisk skadevirkning af psykedeliske stoffer, men de har en meget stærk indvirken på psyken, som du jo nok har opdaget. Du har indtil videre undgået at ramme ind i nogle af de større kriser der kan komme i psykedeliske oplevelser, men der er ingen der ved hvornår de kommer. Og hvis du møder en sådan krise er det en rigtig god ide at have et godt fodfæste i livet, da det vil være essentielt for hvordan du er i stand til at håndtere den. Meget få 16-årige er på tilstrækkelig sikker grund til at det er en god ide at de tager psykedeliske stoffer, her er livserfaring virkelig en fordel. Jeg plejer at sige at når man er flyttet fra sine forældre og har klaret sig selv i nogle år, og det går godt med det, så tyder det på at man har en vis ballast som også vil komme en til gode i svære psykedeliske situationer.

Derfor: vent nogle år. Der er masser af tid til at udforske dit sind både med og uden stoffer, og det er vigtigt at du gør det i en hastighed hvor du selv kan følge med. Jeg siger ikke at du helt skal lade være(tværtimod, man kan få meget stort udbytte af psykedeliske oplevelser), men det er en rigtig god ide at vente. I mellemtiden kan det være en god ide, og formodentlig interessant, at du læser noget mere dybtgående litteratur om emnet, her vil jeg fremhæve forfatteren Stanislav Grof som absolut essentiel læsning.

Under alle omstændigheder ønsker jeg dig held og lykke, uanset hvad du vælger.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Var skrevet som et suplement til ham over yeti:

Men derfor er det stadig smartere at vente til du er omkring 20-21 år, hvor din hjerne er færdig udviklet. For selvom der ikke er nævneværdige fysiske bivirkninger ved LSD og svampe er der større chance for psykiske skader når din hjerne ikke er udviklet. Det er ihvertfald hvad jeg har fået fortalt af brugere her på psy. Det er også grunden til at jeg venter med mit første trip.

Dog kan nogle yngre mennesker jo godt bruge psykedeliske stoffer alligevel.
Desuden er der mange unge under 20 der ikke har fundet sin egen identitet. Jeg syntes personligt det ville være uheldigt at lade stoffer påvirke identitetsdannelsen. Man kan bruge dem på at udvikle sin egen identitet men det er vel svært hvis den ikke er dannet endnu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg stod lidt i samme position som dig, trådstarter, og mit råd er bare at vente. Der er ingen grund til at rushe med drugs. Jeg ville prøve det meste da jeg var din alder, specielt LSD, som jeg kan læse du selv har prøvet, men. Så tog andre ungdomsinteresser over, og jeg tror man kan udvikle sig selv lige så godt uden narkotika som med. Ikke sagt at man skal være afholden, for jeg har selv taget narkotika i mine gymnasieår. Det var dog mest ketamin og svampe, hvor svampene ikke var velfungerende for mig. Så altså, hold igen, once a year måske, hvis du selv kan vurdere pros og cons ved det, evt. få en kæreste og oplevet livet på andre sider, og gør alt med omhu :). Kludret indlæg, men ja.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

Hov! Der kom en festival i vejen, også glemte jeg næsten helt tråden. Undskylder for den sene feedback. Det jo ikke sjovt, at give gode råd, hvis man ikke også får en konklusion :)

Har besluttet mig - om end modvilligt - til at stoppe ellere rettere vente mens legen er god, og først begynde på psykedeliske stoffer igen når jeg er omkring 20. Jeg sniger mig dog nok ikke udenom en lille 'svipser' til Boom Festival anno 2012 (hvor jeg er 18), med mine venner. Tror det vil blive ganske uforglemmeligt.

Takker for de gode råd herinde. Modsat hvad den almene dumme, ekstra blads-læsende dansker sandsynligvis tror, så er psychedelia's fora befolket med ret så ansvarlige og intelligente mennesker :)

Signing out

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]