Soma Juice skrev:
Som du også selv er inde på har psychedeliske stoffer ingen fysisk bagside, de påstande der har været omkring psychedelikas skadelige virking på kroppen er alt sammen prooaganda revet direkte ud af røven på diverse embedsmænd som ønsker at kontrolerer ungdommen.
Det er utroligt fornuftigt du er kritisk og undersøgende det viser du har den rette indstilling til det at tage stoffer og ikke bare propper i dig som så mange andre 16 årige nye stofbrugere. Men der er intet at være bekymret for de naturlige ethnogener er gennemtestet af mennesker i flere tusinde år uden fysiske bivirkinger så de må i den grad regnes for sikre.
Og hvis røv har du så trukket dette her ud af?
Ganske vist er der ingen fysiologiske skadevirkninger af de mest gængse psykedeliske stoffer som LSD og psilocybinsvampe, men det betyder altså ikke at de er sikre at tage, især ikke for en 16-årig.
gufBerg: De psykedeliske oplevelser du har haft ser ud til at have gavnet dig, og det er der ikke noget der kan tage fra dig, hvilket er aldeles super. Men jeg vil meget stærkt anbefale dig at vente med yderligere eksperimenter indtil du har fået nogle år mere på bagen. 20 år som du foreslår er et meget bedre udgangspunkt, og hvis du kan vente i yderligere et par år er det heller ingen skade til. Forklaringen får du herunder:
Som jeg nævner ovenfor er der ingen fysiologisk skadevirkning af psykedeliske stoffer, men de har en meget stærk indvirken på psyken, som du jo nok har opdaget. Du har indtil videre undgået at ramme ind i nogle af de større kriser der kan komme i psykedeliske oplevelser, men der er ingen der ved hvornår de kommer. Og hvis du møder en sådan krise er det en rigtig god ide at have et godt fodfæste i livet, da det vil være essentielt for hvordan du er i stand til at håndtere den. Meget få 16-årige er på tilstrækkelig sikker grund til at det er en god ide at de tager psykedeliske stoffer, her er livserfaring virkelig en fordel. Jeg plejer at sige at når man er flyttet fra sine forældre og har klaret sig selv i nogle år, og det går godt med det, så tyder det på at man har en vis ballast som også vil komme en til gode i svære psykedeliske situationer.
Derfor: vent nogle år. Der er masser af tid til at udforske dit sind både med og uden stoffer, og det er vigtigt at du gør det i en hastighed hvor du selv kan følge med. Jeg siger ikke at du helt skal lade være(tværtimod, man kan få meget stort udbytte af psykedeliske oplevelser), men det er en rigtig god ide at vente. I mellemtiden kan det være en god ide, og formodentlig interessant, at du læser noget mere dybtgående litteratur om emnet, her vil jeg fremhæve forfatteren Stanislav Grof som absolut essentiel læsning.
Under alle omstændigheder ønsker jeg dig held og lykke, uanset hvad du vælger.