Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej Psy’er.

Er der mon gemt en lille IT-nørd i en af jer? – For så har jeg et par spørgsmål som jeg ville høre om i kunne være behjælpelige med.

Her tidligere i dag da jeg skulle tænde min bærbar, var det som om harddisken ikke ville starte korrekt op, skærmbilledet med OS blev ikke loadet. Der stod bare please wait.
Idet jeg tager harddisken fra og tænder den igen, kommer den frem med OS not found.
Jeg sætter harddisken til igen, og wupti nu kan den starte op. Det er ligesom man kan høre harddisken står og slukker, med sådan en klik lyd.
Nu er jeg gået i gang med at lave backup af harddisken for en sikkerhedsskyld, ville nødig miste alt det jeg har liggende på den.

Er det muligt at kører et program på den, så man kan finde ud af om harddisken er ved at stå af eller hvordan og hvorledes?

Eller er det OS der fejler?

Medlem

Er overhoved ikke nørd, men bettebror har nogle gange afhjulpet lign. problemer på følgende måde:
Du henter et mobilt styresystem, som man kan instalere på en USB, og kører derfra. Hvis harddisken ikke er stået helt af, kan du gennem det mobile system få adgang til den.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh.
Anarkrig

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Der findes en funktion i harddisken der hedder S.M.A.R.T. Jeg kan ikke huske hvad det står for, men det kan bruges til at læse forskellig data ud af disken om hvordan den har det. Hvor mange dårlige sektorer den har, om den har været tabt, maks temperatur, hvor mange gange den har startet op, etc. Du kan bruge noget software til at læse de data ud af den, men jeg ved ikke hvordan man gør under Windows. Google er din ven ;-)

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

RTT File Recoverer (eller lign.) fylder 5 (fem) mb. Samme procedure, smid harddisken på som sekundær og kør RTT fra primær.

Medlem

SMART kan kun bruges præventivt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Prøv at køre en defrag på harddisken, så burde du kunne se hvor slemt det står til...

Site Webmaster
Brugeravatar

Hvis din harddisk vitterligt siger 'tikke' lyde, så gå ud fra det værste, som du også har gjort, og tag backup med det samme.

Kører du Vista så følg denne guide: http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... for-errors
Kører du XP så følg denne: http://support.microsoft.com/kb/315265

Find mærket på din harddisk og find det værktøj der passer til den her: http://pcsupport.about.com/od/toolsofth ... hddiag.htm
Er dit mærke af harddisk ikke på listen, så benyt dette værktøj: http://www.nu2.nu/bst/

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem

rbp skrev:
Hvis din harddisk vitterligt siger 'tikke' lyde, så gå ud fra det værste, som du også har gjort, og tag backup med det samme.

Kører du Vista så følg denne guide: http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... for-errors
Kører du XP så følg denne: http://support.microsoft.com/kb/315265

Find mærket på din harddisk og find det værktøj der passer til den her: http://pcsupport.about.com/od/toolsofth ... hddiag.htm
Er dit mærke af harddisk ikke på listen, så benyt dette værktøj: http://www.nu2.nu/bst/

Backup'en er ved at være helt færdig, gudskelov for eksterne harddiske.

Imens jeg har taget backup er den i hvertfald ikke gået i fejl, så hvis der er fejl på den kunne jeg forstille mig det er på c-drevet hvor os ligger.

Har læst dine links igennem, og jeg takker mange gange.
Må vi se hvad den siger til det.
I tilfælde den er ved at dø, har jeg gravet mit garantibevis frem fra april 09.
Ved dog ikke om garanti gælder sådan noget.

Vender tilbage når der er nyt.

Medlem

Endelig ikke kør defrag - eller brug den - tag den i som sekundær, hvor den ikke bruger den - ellers skal du ihvertfald ikke regne med at få noget igen.

Medlem

psyduv skrev:
Endelig ikke kør defrag - eller brug den - tag den i som sekundær, hvor den ikke bruger den - ellers skal du ihvertfald ikke regne med at få noget igen.

Jeg har lyst til at sige at du skal snakke dansk så man kan forstå det, ikke alle der er high tech it nørd. :gud:

Har heller ikke tænkt mig at køre en disk defrag.

Men tænker sådan lidt, hvis der er fejl på disken burde den vel ha' sagt det under backup'en?
Det har jo stået tændt i mange timer uden brok?

Medlem

altsåp hvis du pr. nuværende HAR lavet backup, så smid den ud og køb en ny - så er der jo ingen skade sket - det er ikke det værd at arbejde med tanken i baghovedet om hvornår den svigter.

det med defragmenteringen var ment, som at hvis du har en disk hvor du vil retrablere noget, så fucker enhver adgang til disken det op.

Medlem

psyduv skrev:
altsåp hvis du pr. nuværende HAR lavet backup, så smid den ud og køb en ny - så er der jo ingen skade sket - det er ikke det værd at arbejde med tanken i baghovedet om hvornår den svigter.

det med defragmenteringen var ment, som at hvis du har en disk hvor du vil retrablere noget, så fucker enhver adgang til disken det op.

Det er jo heller ikke fordi jeg ikke gider bruge penge på en ny tværtimod, det er bare synd når det er en jeg har fået af kæresten i gave. Så han er da lige så trist over det som jeg er.
Men life goes on.

Er bare glad for jeg nåede at lave backup af den, og det ikke var shoutcast serveren det gik ud over.

En lille update, sådan som landet ligger er harddisken meldt død.

Efter en tur inden cmd hvor den skulle tjekke disken og så en genstartning, kunne den igen ikke starte op. Ingen gang loade windows, sidder pt med en anden bærbar nu imens jeg sætter en ny harddisk i den anden, indtil jeg får købt mig en ny. Bedre end ingen ting. 'Må bare bide i det sure æble imens jeg installere os igen, som tager en krig.

Takker for de råd der er kommet undervejs, og rhp tak for links endnu en gang lige hvad jeg havde brug for.

Medlem

Eller måske er den ikke død alligevel..

Efter at ha sat en anden harddisk i, så ville den heller ikke starte op..

Nu er jeg igang med at skille bærbaren helt ad.. :hm:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
meh måske er din cpu brændt af ellers er det motherboardet

det kan også være windows prøver at boote fa det forkerte sted.

Medlem

PiratPåRom skrev:
meh måske er din cpu brændt af ellers er det motherboardet

det kan også være windows prøver at boote fa det forkerte sted.

Det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, den virker fint nok nu, efter jeg skilte den ad og satte en anden brænder i. Kan være at selve brænderen og harddisken bruger samme controller, og brænder måske har været løs. Hvad ved jeg. Det vigtigere er at den virker nu.

Og har været inde i cmd, og den har ikke fundet nogen fejl på harddisken så vidt jeg kan forstå det.

Så tusind tak for hjælpen.

Alt virker som det skal igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]