Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Nåle
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg ved der er forskellige slags nåle og anbefalingerne er forskellige, men hvorfor ikke altid bruge de grå, hvis man injicere en opløsning? Hvorfor bruge en nål, der er bredere end grå-nåle til opløsninger? Hvad får man ud af det udover unødig smerte?

Titel: Re: Nåle
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det er ikke altid den opløsning, man vil injicere, kan komme ud af en grå nål.
Sporeopløsninger, flydende mycelier, væksthormon osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok. jeg sad og kiggede på den her side http://www.sygeplejelaering.dk/injektion.php hvor der anbefales grønne kanyler til intramuskulær injektion henholdsvis blå kanyle til subkutan injektion. Hvis man injicerer tyndtflydende vandige opløsninger, så sparer man vel sig selv for unødvendig smerte ved at bruge grå kanyle uden betydning for andet?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
man skal bare huske at nålen ikke må være alt for tynd hvis det er til IM brug da man risikere den knækker så langt nede... plus man kan have problemer med at sprøjte tykkere væsker ud i musklen self ikke et problem hvis man har god toldmodighed... de blå kanyler er virkeligt fortrinlige til subcutan brug men de er måske lige lidt for lange til hjemmebrug det kræver man har lidt styr på det ihvertfald...

Junior medlem
Brugeravatar

der ikke (den store) smerte forskel om man bruge g25 (orange) g26 (brun) eller g27 (grå), g27 fås oftes kun i den lange ud gave så det kan være lid mere besværligt, og sprøjten bliver hårder at trække i jo tynder kanylen er en 2ml med g27 eller g30 (gul) kræver lidt erfaring.

men syntes slev dårlig man kan snakke om smarte ved iv

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skal der ikke en del til at knække sådan en nål? de grå er 0,4 mm i diameter og de blå er 0,6mm - det lyder måske ikke af meget, men jeg tror, der er en enorm forskel i, hvor smertefuldt det er at presse nålen ind i kroppen.

Men altså, hvis man har en letflydende opløsning med nogenlunde samme viskositet som vand, er der intet ivejen for at anvende grå nåle til subkutan brug (og intramuskulær, hvis der findes grå kanyler, der er lange nok)?

Hr. doktor ben - det er kun ved iv man trækker noget (blod ved iv) op i sprøjten gennem kanylen?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
ja hvis man laver IM eller SC så skal man helst ikke kunne trække noget tilbage i sprøjten da man så har gjort det forkert.....
men det kan altså godt ske de blå knækker hvis man bruger dem til IM og det gør altså ikke meget mere ondt med en tykkere kanyle i gamle dage brugte man ret tykke kanyler til det hele... og det er altså ikke fordi smerte forskel er så stor er nok mere det psykiske...

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Gider ikke til at læse det hele. Men ja nåle bruges jo til mange ting, foreksempel bruger man tit forskellige nåle til de enkelte muskelgrupper når man skyder i musklen. Foreksempel blå i låret og orange i bicecs, skulder eller lignende - du har vist fattet min pointe :) Pumper og nåle bruges til mange andre ting end at lamme sig med.

IV aner jeg intet om.

Men tykkere opløsning kan godt kræve en bredde nål, med mindre man sidder og presse mega hårdt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Vil lige sige at det er meget vigtigt at der ikke kommer blod tilbage i stemplet når du aspirerer, hvis meningen er at skyde IM, da du så har ramt en blodåre, og det er ikke at foretrække. Der kan du risikere blodprop.

Hvis du skal skyde subQ, så er insulin-nåle at foretrække.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
kemal skrev:

Men tykkere opløsning kan godt kræve en bredde nål, med mindre man sidder og presse mega hårdt

Ja de bruges desværre også til at unge fyre sprøjter giftigt stads
ind i armene, for at få lidt fisse og respekt.

En af mine venner er lige blevet indlagt på hospitalet
efter kun 3½ års steroide misbrug.. uhyggeligt ..

plus en anden for 1 uge siden blev indlagt på hospitalet
fordi der var gået betændelse i hans arm, han sugede
selv 7 store sprøjter ren betændelse ud af armen på sig selv,
inden han skulle på hospitalet.. fatter slet ikke folk tør,
hvis de ikke en gang ved hvad de laver.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
eskapisme skrev:
plus en anden for 1 uge siden blev indlagt på hospitalet
fordi der var gået betændelse i hans arm, han sugede
selv 7 store sprøjter ren betændelse ud af armen på sig selv,
inden han skulle på hospitalet.. fatter slet ikke folk tør,
hvis de ikke en gang ved hvad de laver.

Så har han nok glemt at afspritte inden, eller skudt noget usterilt gear. Det kan desværre forekomme, især ved folk der er utålmodige og ikke har sat sig ind i tingene.
Men derfor er der stadig masser der ved hvad de laver, og tager deres forholdsregler.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
Jeg har fx. personligt MEGET svært ved at ramme med en grå.. Og jeg er langt fra den eneste!.. De grå vi får i min by er også længere end normale orange og er af et andet mærke.. Også har de en helt andet mere spændstig feeling hvis nogen forstår det.. Det er ikke rigtigt til at forklare..
For mig er det helt sikkert hellere ramme end at lave en fejler!! Eller hellere INGEN NÅLE i det hele taget!!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]