Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia folk.

Jeg har tidligere læst på jeres forumsider men har nu registreret mig for at stille dette simple spørgsmål:

Hvilke stoffer vil vi se anvendt på årets Roskilde Festival?

Årsagen til jeg spørger er den simple, at jeg er læge på medicinsk afdeling i Roskilde og skal stå og kæmpe med alle overdoserne. På mandag skal jeg undervise mine yngre kolleger i håndtering af rusmiddelforgiftning. Og så er det jo let at spørge eksperterne :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Skal ikke selv afsted i år - men du kan godt regne med, at især MDMA, amfetamin og især cannabis er i højsædet blandt masserne - men også ketamin må der være en overflod af...

Stoffer som kokain, herion og andre opioider vil nok være at finde i begrænset omfang...

Så er der jo en fandens masse research chemicals, såsom methylon, 2c-b/i/e (etc), mephedrone, flephedrone og sikkert også flere - men det er nok forbeholdt de få..

Syre, svampe og andre hallucinogener er der klart også en del af - men der får i nok mest kærlighed at føle, især hvis de krydrer oplevelsen med MDMA:P

...men kort sagt, så er det nok de central stimulerende stoffer og selvfølgelig alkohol, der vil forsage mest arbejde til dig og dit team=)

Medlem

GHB + alkohol komboen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Som HopIFjordeN er inde på så vil central stimulerende stoffer kombineret med alkohol og varmt vejr nok være jeres største arbejdsopgave.

Og så må jeg lige tilføje at jeg syns i gør et rigtig godt arbejde... I er virkelig værdsat :gud:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Skal heller ikke selv på Roskilde i år. Men ud fra de mennesker jeg har snakket med som skal på Roskilde i år lyder det til at der vil være en del af; kokain, amfetamin, MDMA, ketamin og GHB(+alkohol).
Flephedrone, Bromo-DrangonFLY og andre research chems er steget i tilgændelighed det sidste stykke tid, ligeledes med de syntetiske THC alternativer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Og ja, som Atna siger - Så er jeres arbejde virkelig værdsat!!!

...ved ikke om "narkobussen" (eller hvad den hedder/hed) stadig er at finde på pladsen - men hvis i ikke samarbejder med dem, så kunne det være værd at undersøge - folkene bag er ren karma og seriøse oven i hatten!! =)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Go' stil Lurker!

jeg slutter mig til de andre og siger at det største problem bliver syntetiske stimulanser (amfetamin, MDMA, 4fa, meth, methylon ect.) i kombination med alkohol, for lidt mad, for meget varme og for lidt væske.

jeg er stødt på heroin og andet i samme gruppe (morfin ect.) meget få gange på roskilde, men det er da ikke usansynligt at det ikke findes.

ketamin er helt sikkert også i centrum men det er heldigvis de færreste der OD'er af det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Regn også med at der kommer folk ind der har taget forskellige psykedeliske stoffer, og som har mistet kontrollen over trippet. Det kan være LSD, psilocybinsvampe, 2C-B, eller diverse andre phenethylaminer/tryptaminer. Hvis I ikke kender stoffet, så spørg til om det er psykedelisk, for i så fald vil behandlingen være nogenlunde den samme, medmindre der decideret er tale om en livstruende forgiftning. Ifølge Stanislav Grof, en psykiater der arbejdede med psykedelisk psykoterapi i mange år inden det blev forbudt, er diazepam den bedste behandling i sådan et tilfælde, hvis det vurderes at være nødvendigt med medicinsk indgriben. Diazepam dæmper trippet en smule, som regel i en grad der gør at personen selv kan håndtere det der sker. Desuden er det naturligvis vigtigt at bringe personen i rolige omgivelser så der er tid til at håndtere oplevelsen uden også at skule forholde sig til den kaotiske situation som en stor festival er. Hvis det er muligt er det bedste at der er en person ved personen hele tiden, det kan enten være noget af jeres personale, eller det kan være en af personens venner. Bisidderen behøver ikke nødvendigvis gøre noget, det er ofte en enorm tryghed at man bare ved der er en til stede som kan hjælpe hvis det bliver nødvendigt.

Junior medlem

Det må jeg sige, god stil : )

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Pisse fedt at se fagfolk der vil hjælpe gennem psy! :)

Stimulanser er som nævnt før nok det største problem I får.
Som Skaarup er inde på, så kan en der sidder ved siden af en overtrippet person være guld værd i øjeblikket for vedkommende.

Junior medlem

Godt med nogle konstruktive svar!
Jeg anede ikke at Grof var inde på benzodiazepiner - men det er jo mit klare budskab til mine yngre kolleger: Angst, uro, speedet, hallucinerende, alt andet end pumpet på sprut og stesolid: anvend stesolid. Få folk ned og få dem til at slappe af og få kroppen til at fungere normalt. De amerikanske og danske lærebøger på området giver altså Grof ret.

Hvad med 'droner? Er de ude i omløb? Jeg havde aldrig hørt om dem før for nylig. Og 2c-b? Er det urdbredt?Jeg ved godt jeg spørger dem med en særlig hobby, men Oliver på 18 fra Nørre Snede har altså større chance for at blive indlagt end mange af jer. Hvad har den slags folk adgang til? "alt"?

Junior medlem

Obama skrev:
Pisse fedt at se fagfolk der vil hjælpe gennem psy! :)

Stimulanser er som nævnt før nok det største problem I får.
Som Skaarup er inde på, så kan en der sidder ved siden af en overtrippet person være guld værd i øjeblikket for vedkommende.

Ja, men vi er ikke i en branche hvor der er tid til at vejlede folk i trips, og mange af os er rimeligt uvidende der... hvis man ikke dør eller tager varig skade fysisk, er vi glade. Alt andet kommer vi til at være meget, meget ligeglade med så længe folk ikke tager personalets tid fordi de tripper.

Medlem

De fleste kender jo en eller anden der har den for dem bizzare hobby. Ja og så er benzodiazepiner og ghb/bdo/gbl/barbiturater også no-go, men det var formentlig bare en forglemmelse de ikke blev nævnt.

Junior medlem

Bøh skrev:
Skal heller ikke selv på Roskilde i år. Men ud fra de mennesker jeg har snakket med som skal på Roskilde i år lyder det til at der vil være en del af; kokain, amfetamin, MDMA, ketamin og GHB(+alkohol).
Flephedrone, Bromo-DrangonFLY og andre research chems er steget i tilgændelighed det sidste stykke tid, ligeledes med de syntetiske THC alternativer.

Syntestiske THC alternativer WTF? Har aldrig hørt om det. Samme effekt (=for så er jeg jo ligeglad, folk klarer det jo rimeligt godt :) )?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er klart, at gadestoffer som amfetamin, MDMA, kokain er mest udbredt...

De andre mere eksotiske substanser er mere forbeholdt et mindre publikum - men derfor kan Oliver jo sagtens rende ind i det på festivalen...
Desuden er det muligt at bestille en hel del, mere eller mindre suspekte research chemicals (dronerne bla og MEGET andet) på nettet = det er ret let at få fat i...
Men disse er ikke synderligt udbredte - dronerne er muligvis, men stadig forbeholdt et mindre publikum - det samme med 2c-b (i/e/c)

Forresten er det blevet populært at proppe piperaziner i såkaldte ecstasy tabletter, hvilket jo et helt gakket!

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Narkobussen, som HopIFjorden skriver om, er arrangeret af Bagmændene.

Jeg tror at jeres største hovedpine vil blive kombinationer som: GHB+alkohol, ketamin+alkohol, ophørt amfetamin-stimulering med efterfølgende alkohol-forgiftning..

overdoseringer af: MDMA, kokain, opiater, amfetamin

Der vil uden tvivl være en del psychedeliske stoffer, både tryptaminer og phenethylaminer. Typisk for dette, som Peter Skaarup skriver, er at folk mister kontrollen.

Vasokonstriktion som følge af bromo-dragonfly, amfetaminer/cathinoner mm

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
problemet med de syntetiske THC alternativer er de rent faktisk kan lade sig gøre at overdosere på fordi de så potente.... så i kunne potentialt løbe ind i problemer med dem fra folk der ikke aner hvad de har med at gøre... iøvrigt er en del af dem mistænkt for at være carcinogener ikke at i ligefrem vil få et direkte problem med det men det kunne måske skræmme nogle fra ikke at tage dem. jeg tror også de allerstørste problemer vil være med centralt stimulerende stoffer + alkohol comboen. og muligvis GHB+ alkohol som desværre ikke er så nem at gøre så meget ved... jeg ved heldigvis man ikke længere anbefaler benzoer mod GHB overdosering.... var ellers tilfældet i en del litteratur engang hvilket kan være fatalt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Kan ikke komme med noget yderligere at bidrage med, da jeg synes det er nævnt i tråden.
Jeg skriver bare lige for at give en thumbs up til det du gør, du er kommet til det rette sted og vi er mere end glade for at kunne hjælpe :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Lurker, MD skrev:
Hvad med 'droner? Er de ude i omløb? Jeg havde aldrig hørt om dem før for nylig. Og 2c-b? Er det urdbredt?Jeg ved godt jeg spørger dem med en særlig hobby, men Oliver på 18 fra Nørre Snede har altså større chance for at blive indlagt end mange af jer. Hvad har den slags folk adgang til? "alt"?

'Dronerne' vil uden tvivl være repræsentet på festivallen, men formentligt kun blandt relativt få brugere. Overdosis behandles som ved stimulanser / MDMA. MDPV, ethylcathinon og naphyrone er der også en risiko for I støder på. Hypertermi kan være en øget risiko ved nogen af disse nyere stimulanser og empatogener i forhold til de "klassiske" stoffer.
2C-B er ikke specielt udbredt, og jeg tror de fleste som tager det ved omtrent hvad de går ind til. Fysisk farlig overdosis sker næppe, medmindre der er sket en meget grov doseringsfejl.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
ahh ja en enkelt ting jeg glemte som godt kan give nogle problemer for tiden er benzoen phenazepam som er omtrent så potent som alprazolam, men har en skræmmende lang halverings tid.. det kombineret med dødsdruk kunne nok godt give et par tilfælde...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]