Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel: Morale
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har efterhåden læst rigtig mange undskyldninger for at legalisere/indtage narko, og en af dem jeg støder på oftest er "Jamen jeg skader jo ikke andre".
Stop! Nej, jeg peger ikke fingre, for det er faktisk dén undskyldning jeg selv bruger.
Problemet er jo bare, at rigtig mange er bekymrede for en. Personligt har jeg en masse venner og bekendte, der ofte skal snakke med mig om, at jeg skal kvitte smøgerne og skære ned på mit hashforbrug.
Så jeg skader vel andre? De er jo nervøse for mig, eller hvad man nu skal kalde det.
Hvis jeg fortalte det til alle i min familie ville de jo være bange for, at jeg gik hen og døde af narko og smøger.

Jeg har udeladt nogle få argumenter, fordi jeg håber nogle af jer vil diske op med dem, hvis I da overhovedet gider svare på min tråd :b

Mvh. BNB

Titel: Re: Morale
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Det er jo komplet meningsløst at forbyde nogen planter/svampe der har groet på jorden i millioner af år. Det giver jo ingen mening. Især når man begynder at spekulerer over hvad hvad de penge der bliver brugt på forbyder ellers kan være blevet brugt til..

Og jeg tvivler på at jeg skader nogen, hvert ikke i nogen særlig bemærkelsesværdig grad.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:55, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

BNB - Du skader jo ikke andre bevidst, du skåner dem vel egentlig ved netop at lade dem gå i uvished :)
Men jeg vil faktisk godt se nogle flere argumenter for en legalisering ..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Lad os nu sige at alle rusmidler blev legaliseret. Hr. og fru danmark skal nok lige bruge et stykke tid til at sluge den kæmpestore kamel, samt eventuelle SSRI'er, men efter et stykke tid ville den sociale stigmatisering forsvinde gradvist, og folk ville blive tryggere. En teenagesøn der af forældrene bliver busted i at ryge den fede, ville ikke lide under den tidligere folkelige tabuisering af cannabis(groft sagt), og blive sendt til rektor/behandler/psykolog/socialforvalter etc. for at drive djævelen ud af ham. Han ville kunne tale med sine forældre om forbruget på et sobert, informativt og fornuftigt grundlag på helt samme linje som eksempelvis alkohol, og hele familien ville være langt bedre stillet. Så mangler vi selvfølgelig bare en lidt mere fornuftig alkohol-kultur her i landet, men sådan er det.

Det handler om at være tryg :) Væk med forbuddet!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvis man har et misbrug, så skader man sine nærmeste, korrekt. Men et forbud forhindrer ikke folk i at blive misbrugere, måske snarere tværtimod - hvis man kigger på tal fra Holland og Portugal. Og hvis man ikke er misbruger af stoffer, men bare bruger dem rekreationelt, så skader man heller ikke sine nærmeste.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BlackNBlue skrev:
Personligt har jeg en masse venner og bekendte, der ofte skal snakke med mig om, at jeg skal kvitte smøgerne og skære ned på mit hashforbrug.
Så jeg skader vel andre? De er jo nervøse for mig, eller hvad man nu skal kalde det.
Hvis jeg fortalte det til alle i min familie ville de jo være bange for, at jeg gik hen og døde af narko og smøger.

Deres egoisme. De vil have dig. Du skal leve for dem, dine valg underlagt deres. Dine behov er i anden række, deres behov primære. Logisk følgeslutning: du lever for at tjene dem, de har ejerskab over dig.

Kan de respektere DINE valg? Nej? Go figure.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dejlige argumter :)
Jeg synes også helt klart, at information om rusmidler ville gavne meget.
@Malkavian og @KeepOnFlyin
Man kan lidt stille de to argumenter op ved siden af hinanden. Jeg skader ikke andre bevidst, og jeg tvivler på min mor vil have, at jeg skal stoppe med tjalden fordi jeg skal være nr.2 efter hende. Men det er rigtig hun handler sådan ubevidst eller ikke gør det med vilje.

Medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
BlackNBlue skrev:
Personligt har jeg en masse venner og bekendte, der ofte skal snakke med mig om, at jeg skal kvitte smøgerne og skære ned på mit hashforbrug.

Deres egoisme. De vil have dig. Du skal leve for dem, dine valg underlagt deres. Dine behov er i anden række, deres behov primære. Logisk følgeslutning: du lever for at tjene dem, de har ejerskab over dig.

Kan de respektere DINE valg? Nej? Go figure.

Har du overvejet om forældre elsker deres børn og derfor ikke vil have der skal ske dem noget?
Har du overvejet om det er OS der er egoisterne i det her, fremfor dem der vil os det bedste?
Med alt den hetz på stoffer overalt, så det klart det får et dårligt ry, man hører jo netop ikke om dem der prøver sig frem stille og roligt, hvor alt går fint, man har studier/arbejde i hverdagene, og giver den gas i weekenden..
Kig på dem herinde fra som ikke er i blandt os mere - R.I.P - de vidste hvad de lavede, men lige pludselig ville skæbnen dem noget andet.
Det har intet som helst med "ejerskab" at gøre, det har noget med kærlighed at gøre.
Enhver der respekterer en anden person, ville prøve at sætte en stopper for noget der lige så vel kunne gå galt som godt.

Hvis din ven sætter sig ind i en bil, fuld og vil køre hjem, ville du så ikke tage nøglerne fra ham?

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:54, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

JEL - Det er også helt ok.

Jeg ville til enhver tid hjælpe en ven/veninde der var kommet for langt ud, før personen gjorde ufrivillig skade på sig selv, jeg har stået med en til en fest der panikkede og smadrede et vindue med hans arm, som blødte voldsomt - Skulle jeg lade ham ligge fordi HAN havde valgt at tage stoffer, det er jo hans liv, ikke mit - jeg bestemmer jo ikke hvad han skal gøre og ikke skal gøre?
Når vi ikke selv er i stand til at træffe valg så burde man sgu overgive sig en gang imellem, det jo ikke fordi de vil bestemme over en, de vil jo bare person det bedste.
Det forstår jeg ikke man stejler over på den måde.

Du siger du ikke gør skade på nogen ved at gøre som du gør, men det er jo kun fordi du lever et "dobbeltliv" hvis dine forældre - eller andre nære personer ikke ved hvad det er du har gang i, tror du ikke DE ville blive kede af det på DINE vegne fordi du - i deres øjne - var kommet "for langt ud"? (Igen det med at stoffer har et dårligt ry og så snart man har rørt det er man narkoman.. overdrivelse fremmer forståelsen)

Og mit eksempel med sprut er da en ok sammenligning.
Jeg vælger selv om jeg drikker mig en kæp i øret, og sætter mig ud i bilen - hvis du satte dig ud i en bil påvirket af det ene eller det andet, ville dine kammerater/veninder så lade dig køre ?
Hvis ja .. ville chancen for at du kørte ind i nogen ikke være lige så stor som chancen hos en spirituspåvirket ?
Og så skader du da netop andre .. og muligvis deres familier hvis det går grueligt galt.

"Hvis feks en muslimsk kvinde nægter at bære tør-klæde eller burka, selvom hende's mand, af kærlighed til hende, kræver det, gør hun så skade på sin mand?
Er hun egoistisk fordi hun selv vil bestemme om hun ska' gå med burka? Hende's mand bli'r måske ked af det hvis hun si'r nej. Måske føler han sig vanæret og trådt på, måske bli'r han endda udstødt af familien og hånet og spottet, fordi hun si'r nej til burka. Så derfor SKAL hun altså gå med burka? For ikke at skade sin mand med sit egoistiske ønske om SELV at bestemme over sin EGEN krop?"

Du har jo selv svaret på hvordan hun skader ham ved ikke at beholde burkaen på?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Keeponflyin du er da vist helt tabt, hvis ikke du fatter Jel's budskab i det citerede..

Du mener simpelthen at det er iorden at tvinge andre til at gå iklædt bestemt beklædning ?

Du mener simpelthen at man kan argumentere for ethvert forbud / påbud med "det jo for din / jeres egen skyld" ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Nu er der altså forskel på at have en hyggelig aften med stoffer en gang imellem, og at tage en overdosis eller ende i et massivt misbrug. Ved de to sidste situationer skal man selvfølgelig hjælpe personen og prøve at hjælpe ham ud af det, men jeg ser ingen grund til at gøre noget ved den første situation. Et forbrug af stoffer ender langt fra altid i et misbrug.

Medlem
Brugeravatar

cake skrev:
Keeponflyin du er da vist helt tabt, hvis ikke du fatter Jel's budskab i det citerede..

Du mener simpelthen at det er iorden at tvinge andre til at gå iklædt bestemt beklædning ?

Du mener simpelthen at man kan argumentere for ethvert forbud / påbud med "det jo for din / jeres egen skyld" ?

Nej, hvor har jeg nævnt det henne ?
Det er jo op til en selv om man følger det forbud/påbud - ingen bestemmer over dig jo.
Jeg siger ikke at forældre ved bedst, så har jeg i hvert fald været tabt bag vognen et øjeblik, jeg siger bare at jeg godt kan forstå forældre reagerer som de gør når de er uvidende omkring stoffer og KUN ser den værste side af det.
Men det måske bare mig :)

Derudover så er burka eksempelet ret .. malplaceret i mine øjne.
"Brugen af burka er knyttet til den lokale tolkning af Koranens skrifter om rette påklædning og adfærd; under Talebanstyret i Afghanistan var det således påbudt kvinder at bære fuld burka. I andre muslimske samfund benyttes fx niqab, et slør, der slås om hele hovedet og dækker alt undtagen øjnene, eller abaya, der dækker hele kroppen, men er åbent ved ansigtet, eller blot et hovedtørklæde. En chador er et stort sjal eller kappe, der lægges om hovedet."
http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_ ... ning/burka

Det jo ikke KUN hendes mand der kræver hun tager en burka på, det er hendes religion.

Men nu har vi jo hørt hvordan JEG mener stoffer skader andre.
Hvad med jer andre ??

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:54, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
JEL skrev:
Dit eksempel med bilen er ikke en god sammenligning, efter min mening, da brug af narko IKKE bringer andre i fare.

Du er farlig for din omverden når du er på stoffer!
Jeg har set en kammeret gå fuldstændigt amok og gemmentæve en anden fordi han ikke kunne styre sit trip. Det er langt fra et enestående eksempel på folk der tager et stoffet der er kraftigt hallucinererne og efterfølgende går amok og laver skade på genstande og andre personer. Og hvad med alle de unge mennesker der tager i byen torsdag, fredag og lørdag og blæser afsted på diverse stimulanser, mange af dem er jo så doped up at de ikke kan styre sig og dermed "kommer til" at tæve en eller anden tilfældig. Hvor de der imod nok ikke ville have handlet ligeså i en anden sindstilstand der ikke var skabt af coke, amf, mdma eller what ever...
Junkier der er i desperete tider er også direkte livsfarlige, en bekendte jeg har mødt et par gange gemmen nogen fælles venner har fået hiv af at blive rullet af junkie som meget desparet prøvet at røve ham ved at true ham med en kanyle som han så også stak i maven på ham og smittede ham... I sådan et tilfælde kan man jo diskutere om det er junkien der er farlig eller om det er de stoffer der har bragt ham i den tilstand der er farlige.

Jeg har også flere gange bragt andre i fare fordi jeg går skæv rundt i københavn og glemmer at se mig før jeg træder ud på vejbanen/cykelstien og dermed tvinger andre til at lave undvigelse manøvre og dermed bringer jeg dem i fare.

Min pointe er at du er farlig for andre når du tager stoffer!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det lyder nu heller ikke som om, at ingen du nævner i dit indlæg, inklusiv dig selv, kan finde ud af at tage stoffer med måde. Det er jo ekstreme tilfælde du kommer med, bortset fra dig eget, og jeg vil vove at påstå, at der er mindst lige så mange ædru eller påvirket af alkohol, der tæver andre i nattelivet, som folk der er påvirkede af andet narkotika gør.
Jeg synes også at man kan være til fare for andre, når man er på narkotika, men dine eksempler er uden forbehold.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Brown skrev:
Jeg har også flere gange bragt andre i fare fordi jeg går skæv rundt i københavn og glemmer at se mig før jeg træder ud på vejbanen/cykelstien og dermed tvinger andre til at lave undvigelse manøvre og dermed bringer jeg dem i fare.

Min pointe er at du er farlig for andre når du tager stoffer!

Du mener vel at man er farlig når man ikk tænker sig om ? Selvom man benytter sig af rusmidler kan man stadig godt tænke sig om.

At give stofferne skylden for alt ondt i verden, beviser jo bare hvor uansvarlig du er- IMO.

Medlem
Brugeravatar

JEL - Jeg er godt nok blevet advaret om dig - og jeg ser hvorfor nu :shock:
Super dejligt du gider argumentere for og imod osv. :)
Jeg fortæller hvorfor JEG tror man/vi skader andre, og hvordan vi gør det - jeg sidder ikke og siger at DU skal gøre som alle andre fortæller dig, det er et frit land (Og lad vær med at kommentere ydermere på dén :P ) og ingen andre end dig selv bestemmer over dig.
Lige med undtagelse af at vi har en samvittighed, som kan kneppe os godt og grundigt i røven engang imellem - netop pga forældres/venners bekymring som vi udmærket godt er klar over er der, pga holdninger til div. stoffer osv.

Jeg synes ikke det er fair du sætter religion ind i det her, og som jeg skrev før synes jeg at din burka-del var meget malplaceret.
Muslimer er meget troende, og gør hvad der står i Koranen, ligesom andre stærkt religiøse mennesker, de lever jo nærmest i en helt anden verden, muslimske piger bliver jo opdraget til at være sådan og sådan, at der så er enkelte der falder udenfor normen er fantastisk, men det har også konsekvenser for dem !

"Du redder ikke automatisk fodgængere ved at nægte folk at bruge narko. Du redder dem kun hvis du nægter folk, der ikke er istand til at køre bil, at køre bil."
Når jeg er fuld kan jeg synge, danse, være lækker efter 7 timers fuldskab OG jeg kan cykle hjem, jeg er faktisk supermand.
Men når alt kommer til alt er virkeligheden nok en anden, så selvom DU synes du muligvis kører stjernegodt bil påvirket, kan det stadig nemt gå galt.
Og nu du bringer doping osv op, så er der også drågz der forringer din reaktionsevne, så uanset HVORDAN du prøver at kringle mit bilkørsel-eksempel rundt så er det stadig ufatteligt dumt at tage chancen og bringe andres liv i fare ved at dingle rundt og lege supermand.
Og hvad skulle det hjælpe at "redde dem hvis jeg nægter folk, der ikke er istand til at køre bil, at køre bil"?
Alt der er forbudt niks pille er mums - vi tager selv stoffer ?? det vidst heller ikk lovligt er det ? :)

"Gør jeg også skade på de sultne i afrika når jeg køber mode-tøj, istedet for at sende dem pengene?
Eller når jeg se underholdning i tv, istedet for at være ud og samle penge ind til de fattige?
Gør jeg virkelig skade på andre hver gang jeg bruger tid på mig-selv, til ting der fornøjer mig, som feks narko?
Hvis ja, så er alt jo pludselig skade."

1. Ja - Og det svar kendte du jo os godt i forvejen.
2. Ja - Same same
3. Nej - Brug alt den tid du vil på DIG SELV, sid og hyg med vennerne og gi den gas i weekenderne, men lad vær med at tro du kan alt når du er påvirket, for hvis det en dag går galt så gør du skade på andre.
Jeg har ingenting imod stoffer overhovedet - ville være ret dumt at sidde herinde så .. Fyr den af og ha det sjovt .. Men tænk nu over de valg og konsekvenser der skal tages.. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Yes yes.. Det er godt at tænke på andre istedet for at være egotripper, det er der så nogen der er men det er da langt de færreste der opfører sig så uforsvarligt som dine eksempler.

1. lad vær med at køre bil i påvirket tilstand.
2. vær ansvarlig
3. hygge

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]