Undersøgelsen, som Zarathustra refererer til, er rapporten "Development of a rational scale to assess the harm of drugs of potential misuse" fra 2007. Jeg læser den i højere grad som et indlæg til legaliseringsdebatten med sit bidrag til, som navnet antyder, end en videnskabelig tilgang til vurdering af forskellige stoffers skadepotentiale, end en egentlig rankering af forskellige stoffer. De tal, som rapporten fremfinder, skal nok snarere ses som et fornuftigt udkast. Et eksempel på, hvordan en sådan skala kunne se ud. Men de er da naturligvis stadig et interessant udgangspunkt, især for en opgave som din.
Jeg har arbejdet lidt med rapporten, og kan uddybe lidt på nogle af dine spørgsmål, Zarathustra - forhåbentlig også til glæde og gavn for Nikolaj214.
Grafen, der fremvises, er faktisk lettere misvisende, og indgår da heller ikke i den oprindelige rapport. Jeg ved faktisk ikke hvor den er opstået. Så vidt jeg lige kan se, fremgår den på Wikipedia som "own work" af en skribent derinde, der formentlig ikke har nogen som helst forbindelse til rapporten De værdier, som grafen bruger på sine akser er faktisk nogle mere eller mindre uinteressante middelværdier for en række sub-parametre, som forskerne og eksperterne har benyttet sig af. Det er faktisk ikke kun "physical harm" og "dependency", men også "social harm", der bliver undersøgt som overordnede parametre. Det er dog vigtigt i læsningen at se, at disse kun bliver behandlet som middelværdier (de, som fremgår af grafen) af tre underordnede parametre for hver af disse. Disse er "acute", "chronic" og "intravenous" for kategorien "physical harm", "pleasure", "psychological dependence" og "physical dependence" under "dependence" og slutteligt "intoxication", "social harm" og "health-care costs" til "social harm". Dette hjælper til at forklare et par af de fejllæsninger, som nemt opstår, hvis man kun læser ud fra grafen. Tag til eksempel dit eksempel, Zarathustra, om alkohol og benzodiazepiner. Alkohol bliver vurderet til 1,9 på "acute" og 2,4 på "chronic", men vurderes til ikke at kunne scores ("not available", som det beskrives) på "intravenous" parametret, hvor det altså bliver tilskrevet en værdi, som egentlig burde være negativ, hvis middelværdien af de tre parametre skal give 1,4. Mere realistisk er det måske, at middelværdien er justeret for det forbehold, som også tages skriftligt, at vidt-tilgængelige stoffer som alkohol og tobak ikke kan sammenlignes direkte med de ulovlige stoffer, da en del af faren kan hænge sammen med tilgængelighed. Men relevant er det dog, at benzodiazpiner bliver tilskrevet en "intravenous" fareværdi, som skævvrider billedet, middelværdierne giver. Dette illustrerer også fint, at rapporten skal tages med et gran salt, når den læses som andet end et eksempel på fareklassificering.
Undersøgelsen bygger også kun på indirekte videnskabelige beviser, idet værdierne er udarbejdet dels på baggrund af uafhængige besvarelser fra eksperter og forskere, og dels på paneldiskussioner dem i mellem. Dette er selvfølgelig ikke hård forskningsbaseret evidensførelse, men har til gengæld den fordel, at det i hvert fald i teorien kan tage højde for nogle af de faktorer, du fremhæver som problematiske, Zarathustra, såsom renhed.
Jeg har selv arbejdet lidt med statistisk at forsøge at korrelere de forskellige variable med dansk, engelsk og amerikansk legaliseringspolitik (hvad rapporten kun gør med engelsk, og ikke specielt dybdegående) - noget, du måske kunne overveje til din projektopgave også, Nikolaj214?
Hvis du eller andre skulle have lyst til at kigge nærmere på rapporten, er I velkomne til at sende en PM. Lad i hvert fald være med at basere argumentation udelukkende på grafen ovenfor, det vil hurtigt blive usagligt.
Bemærk i øvrigt, at David Nutt er en af de fire, der står bag rapporten.
EDIT: Hvorfor virker mine BBkoder ikke? De er slået til, og koderne fremstår jo heller ikke i den færdige tekst, men samtidig har de ingen effekt? Jeg har sat de ting i gåseøjne, som jeg ville have kursiveret, men jeg ville stadig sætte pris på lidt hjælp.
|