Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 06:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hey.

Jeg vil godt indrømme jeg har en bagtanke med denne tråd. Jeg kunne godt tænke mig nogle bud på hvad temaet i denne bog er hvis man er dansk lærer (jeg har ofte problemer med at sige det tema de gerne vil høre). Personligt ville jeg nok bare sige budhisme, men der er sikkert et eller andet skjult som er mega godt at sige.
Men ellers vil jeg også bare gerne diskutere den her fantastiske bog.

Hvad syntes i om den?
Hvad syntes i om Hesses andre bøger (glasperlespillet, steppeulven)?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er meget længe siden jeg har læst bogen, så kan svagt huske den. Men mit indtryk af den i hindsight, er at den er en bog der afspejler meget godt den vestlige (måske psykologiserende, eller i hvert fald etiske) opfattelse af buddhismen. Det er ikke et særlig godt bud på hvad buddhisme er som sådan, men en fin fortælling om en mand og hans søgen efter personlig lykke.
Ud over den læste jeg steppeulven i den periode, som jeg synes havde meget mere at byde på, men tror ikke jeg forstod den så godt den gang, og har ikke fået læst den sidenhen. Men håber jeg kan finde tid til det en dag om ikke alt for længe.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg vil ikke komme med et forsøg på en analyse af Siddhartha, det er for længe siden jeg har læst den. Men jeg var i hvert fald begejstret for den.
Steppeulven synes jeg var helt fantastisk. En af den slags bøger som næsten læser sig selv fordi den er så velskrevet og ikke spilder for mange ord på ligegyldigheder.
Glasperlespillet synes jeg derimod var en smule hård at komme igennem. Der er lange passager i den hvor alting går ekstremt langsomt. Men jeg synes slutningen fik hele bogen til at give meget mere mening.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Odden skrev:
Det er meget længe siden jeg har læst bogen, så kan svagt huske den. Men mit indtryk af den i hindsight, er at den er en bog der afspejler meget godt den vestlige (måske psykologiserende, eller i hvert fald etiske) opfattelse af buddhismen. Det er ikke et særlig godt bud på hvad buddhisme er som sådan, men en fin fortælling om en mand og hans søgen efter personlig lykke.

Tak tror søgen på personlig lykke er et bedre bud på bogens tema. Det er ihvertfald mere dansk lære agtigt. Glæder mig til at læse steppeulven har kun lige fået læst starten. Men syntes Herman Hesse er en fantastisk forfatter der kan få få ord til at betyde en hel verden. Personligt stoppede jeg ihvertfald tit op og filosoferede lidt over hvad jeg havde læst i Siddharta og syntes virkelig den har givet mig stof til eftertanke.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Jeg læste Steppeulven i sommers, da jeg var på Interrail tur. Det er en hel fantastisk bog IMO, og jeg kan kun istemme de andres anbefaling af den.

Slugte det meste af bogen på en 15 timers togtur fra Zagreb - Amsterdam (jaa, vi var ved at løbe tør for tid, og skulle jo lige til Holland :) ), og når jeg tænker tilbage nu, virker den togtur mest af alt som en fjern psykedelisk rejse...(hvilket det vel også var).

Siddhartha vil jeg også læse engang.
(hov, det var jo egentlig primært kommentarer på den bog du søgte, sry)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]