Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 13:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Er der nogen herinde der har prøvet et 10-dags kursus i vipassana meditation?

De stiller dette spørsmål på deres optagelsesansøgning:
Vipassana Course Application Form skrev:
Are you now taking, or have you taken within the past two years, any alcohol or drugs (such as
marijuana, amphetamines, barbiturates, cocaine, heroin, or other intoxicants)? If yes, please give
details (dates, types, amounts, additions, treatment, and present use).

Nogen der ved hvordan de reagerer, hvis jeg er ærlig og fortæller om brug af cannabis, mdma, lsd og psilocybin?

Det er lidt et dilemma. På den ene side vil jeg helst være 100% ærlig, fordi det er en del af teknikken/"vejen" at afholde sig fra at lyve, men omvendt kan det desværre være nødvendigt at omgå sandheden her, hvis de deler samfundets ignorante og fjentlige attitude til psykoaktive stoffer. Jeg er naturligvis helt med på ikke at bruge stoffer under og op til et sådant kursus.

Det er i på et center i sverige jeg tager kurset.

Derudover ville det være spændende at høre folks erfaringer med vipassana meditation, hvis der er nogen der sidder med sådanne.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg har ikke prøvet S.N.Goenka kurset, men kender en del, der har, og ingen der ikke på en eller anden måde har været rigtig glade for det. Nogen synes det er ret hårdt at være i selskab med sig selv på den måde i så lang tid. Og en fandt ud af, at hun havde brug for en psykolog - der var en del 'ubevidste' ting, der kom frem, som hun ikke rigtigt kunne håndtere. Men jeg tror hun er glad for det alligevel. De fleste jeg kender er nu ikke blevet overvældet af negative traumer o.l., men det kommer jo nok an på personlighed, og hvordan/hvor meget man går ind i det. Et par stykker er blevet meget dedikerede vipassanaudøvere efter kurset, men ikke de fleste.

Når de opfordrer folk til at angive mængder o.l. for stoffer, så lyder det jo til at de ikke vil afvise folk på grund af det.. så umiddelbart ville jeg da tro det er ok at skrive. Organisationen underviser så vidt jeg ved også i fængsler og lignende, så de vil sikkert gerne reformere de 'fortabte'. :-) Men hvis det var mig ville jeg nok ikke nødvendgvis skrive det hele ned til dem. Det kan jeg ikke se hvad de skulle bruge til. Men jeg kan da godt forstå de gerne vil vide om folk kommer med vilde abstinenser eller sådan noget.

God tur! Du kan jo skrive tilbage, hvor mange åndedræt per døgn, sådan ca. :-)

EDIT - til dem der ikke kender denne organisation, så vi ljeg da lige skrive, at det er GRATIS meditationskurser. Forstået på den måde, at man betaler det man kan/vil. Og at dette er helt seriøst, og så vidt jeg har forstået ikke noget med at man bliver udsat for følelsesmæssig afpresning o.l.. Det er MEGET unikt indenfor 'meditationsbranchen' hvor penge hurtigt kan få ben at gå på. Og et stort kvalitetstegn at organisationen så vidt jeg ved ikke lover folk noget som helst andet end at lære at meditere efter denne teknik.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Tak for at offentligegøre denne organisation, den virker på ingen måde som noget fortyndet feel-good meditations kursus men seriøs fordybelse fedt! Jeg skal helt sikkert derop

Wiki Admin
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Men hvis det var mig ville jeg nok ikke nødvendgvis skrive det hele ned til dem. Det kan jeg ikke se hvad de skulle bruge til. Men jeg kan da godt forstå de gerne vil vide om folk kommer med vilde abstinenser eller sådan noget.

Har tilmeldt mig nu. Valgte kun at oplyse et lejlighedesvist forbrug af alkohol, fordi, som du også siger, at jeg ikke kan se hvad de skal bruge det til. Formentlig ville der ikke ske noget ved det, men gider bare ikke at der skal gøres et stort nummer ud af det, hvis nu der sidder en eller anden ignoralt anti-drugs fanatiker i den anden ende (det ER jo sverige). Den angst kan de fleste af jer herinde nok genkende. Hovedsagen må være, at jeg ikke har tænkt mig at bruge hverken cannabis eller andre stoffer i en lang periode op til eller under kurset.

@Soma Juice: Det glæder mig at du kan bruge informationen om kurserne.

Hvis der er andre der har efaringer eller kender folk der har erfainger med vipassana, så er jeg lutter øren :)

Junior medlem

Har altid godt ville lære at meditere men ..

The first step is, for the period of the course, to abstain from killing, stealing, sexual activity, speaking falsely, and intoxicants. This simple code of moral conduct serves to calm the mind, which otherwise would be too agitated to perform the task of self-observation.

hmm?

Wiki Admin
Brugeravatar

Blomst skrev:
Har altid godt ville lære at meditere men ..

The first step is, for the period of the course, to abstain from killing, stealing, sexual activity, speaking falsely, and intoxicants. This simple code of moral conduct serves to calm the mind, which otherwise would be too agitated to perform the task of self-observation.

hmm?

Hvis du ikke kan afholde dig fra seksuel aktivitet og rusmidler i 10 dage, så er det nok ikke et vipassana kursus du skal tage på.
Hvis du aldrig har mediteret før vil jeg nok også anbefale noget mindre "hardcore" at starte op på, fx. et kursus i en simpel mantra meditation.

Junior medlem

Jeg læser det bare som at man for evigt skal undgå de ting ;)

Tak for rådet! :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Blomst skrev:

Læser du det stadig sådan, efter at Drupe har fremhævet at det kun handler om de 10 dage kurset varer?

Drupe: Det der skal du nok få meget glæde af. Jeg formoder du har en del erfaring med meditation? Jeg har selv været til et antal 5- og 7-dages retreats i et zenbuddhistisk kloster, og kan generelt anbefale at man er i træning med at sidde stille i lang tid inden man prøver kræfter med sådan noget marathon-meditation.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Min ven har været på det kursus og var generelt glad for det. Det var dog ekstremt hårdt for ham de første dage, især fordi han ingen forudgående erfaring havde, så det kan altså anbefales som Yeti også skriver. Ellers er det også min oplevelse at de er meget seriøse folk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har været på to af disse retreats, begge i Indien, og begge to har været utroligt givende.

Men også utroligt hårde, fysisk som psyskisk. Der er siddende meditation i 10½ time hver dag - i 10 dage. Det kan dælme mærkes både i kroppen (ben og ryg) og i sindet (al den tid med sig selv...).

Og som yeti skriver er det en god ting at træne lidt i at sidde, hvis du kan minimere den fysiske smerte er muligheden for at få mere ud af det hele større. Du kan også forberede dig med at komme i gang med simple åndedræts meditationer, det går de første tre dage på retreatet med.

Ingen tvivl om at Goenka-"institutionen" overhovedet ikke er nogen pengemaskine eller fuskeragtig, jeg har kun mødt meget reelle og kærlige mennesker, der kun vil hjælpe andre.

Tag din egen pude med, hvis du har en du er vant til.

Det skal nok blive en stor oplevelse!!

Junior medlem

yeti skrev:
Blomst skrev:

Læser du det stadig sådan, efter at Drupe har fremhævet at det kun handler om de 10 dage kurset varer?

Hovsa! Tak, havde ikke set "for the period of the course" .. :)

Wiki Admin
Brugeravatar

Tak for svarene!

Jeg har mediteret i mange år efterhånden, med varierende intensitet. Jeg mediterer enten på et mantra eller på åndedrættet - eller blot med fokus på at mærke kroppen indefra, i nuet. Er vant til at sidde i en stol og meditere, så det bliver helt sikkert noget andet at sidde på et gulv så lang tid ad gangen. Det bliver uden tvivl hårdt, men jeg håber det bliver lige så givende.

Har ingen meditationspude, men kunne godt tænke mig én som jeg kan tage med på kurset, og som jeg kan sidde og meditere på i ugerne op til kurset, som forberedelse. Nogen der kender en butik hvor man kan købe gode meditationspuder? Gerne i København, alternativt netshops?

Ellers fedt at høre jeres positive 1. eller 2. håndserfaringer, når man søger rundt på nettet kan man også finde folk der har haft ret negative oplevelser. Godt at se at det i hvert fald ikke er normen.

Medlem
Brugeravatar

Drupe, de har helt sikkert puder på centret, nogle gange er det bare federe at have sin egen...

Det er også muligt at meditere i stol på Vipassana hvis man har fysiske problemer eller decideret foretrækker det, selvom "normen" er at sidde på gulvet. Bare snak med dem om det.

Kender ikke nogle shops til puder, vil tro det ville være ret nemt at lave sin egen? Og go' karma-stil, muligvis :)
http://www.buddhamind.info/leftside/lif ... i/zafu.htm

Hehe, den her ser fed ud, lavet af tibetanske munke og består af økologisk hamp, nælder og bomuld! Så koster den også lige 420 kr...
http://caretrade.dk/meditationspuder/ko ... 62_da.html

Wiki Admin
Brugeravatar

Jeg tror nu jeg gerne vil sidde på gulvet som normalt, selvom jeg ikke er vant til det. Og jeg tror godt jeg vil have min egen pude, så jeg kan vænne mig til den iden selve retreatet.

Har du forresten lyst til at fortælle hvad du selv har fået ud af vipassana?

Medlem
Brugeravatar

Jeg kan prøve, men har ikke tid lige nu, vender tilbage om nogle dage :)

Wiki Admin
Brugeravatar

Chiller skrev:
Jeg kan prøve, men har ikke tid lige nu, vender tilbage om nogle dage :)

Det vil jeg se frem til :)

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg ved at du på siden http://www.indiamike.com kan finde en masse meninger om vipassana.. både for og i mod... men det er så især om kurserne i Indien, men også om selve måden det foregår på.

Man skal bare lige lave en hurtig søgning siden....

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg har tilmeldt mig det 10 dages meditationskursus i sverige engang her i marts, og vil lige høre om der i mellemtiden er nogen herinde fra som har prøvet deres kurser?

Wiki Admin
Brugeravatar

Ja jeg endte med at tage på et kursus i sommers. Det er hårdt, men det er det værd synes jeg. Det er ikke sidste gang jeg har taget på et.

Wiki Admin
Brugeravatar

Tom Behnke skrev:
Drupe: Det der skal du nok få meget glæde af. Jeg formoder du har en del erfaring med meditation? Jeg har selv været til et antal 5- og 7-dages retreats i et zenbuddhistisk kloster, og kan generelt anbefale at man er i træning med at sidde stille i lang tid inden man prøver kræfter med sådan noget marathon-meditation.

Vil du ikke fortælle lidt om disse retreats? Hvor henne har du taget dem, hvilke teknikker benyttes, og hvordan er disciplinen/skemaet for dagene?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]