Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2024 18:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 852 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 dec 2014 01:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Sorry hvis det var skrevet for firkantet, det var bestemt ikke meningen at støde dig :)

Har læst og forstået at du træner for at cutte. Det kan jeg dog ikke se er afgørende, da vægttab sker ved at være i kalorieunderskud. Altså er det ikke en nødvendig forudsætning at fravælge off-dage til restitution.

Du skriver i det første indlæg blot du kan finde på at udskifte øvelser, læseren må altså gå ud fra, du træner alle de øvelser, der er noteret under hver dag. At du skriver du kombinerer øvelserne er ikke behjælpsomt for konstruktiv feedback, når du ikke skriver hvordan du kombinerer dem.

Jeg argumenterer i mod programmet som det er opstillet i dit første indlæg, ved at der ikke er balance i antallet af presse/trækkebevægelser. Det kan give problemer som dårlig holdning, et usundt/instabilt skulderled, og deraf øget risiko for skader.

Mit input:
- Vil bakke op om dit program så vidt at BOR er god til at aktivere rygmuskulaturen. Fravalget af vertikale træk indebærer dog stadig at ryggen ikke trænes i en vertikal bevægelse. Forstår ikke hvad du mener med at du får mere ud af at lade være.
- Overvej generelt øvelser der vedligeholder/evt. øger stabiliteten i scapula.
- Lad være med at høre på mig hvis du synes det er noget vrøvl der taler imod dine personlige erfaring med egen krop.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2014 01:56 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2014 16:08
Indlæg: 29
Geografisk sted: Nordjylland
..


Senest rettet af Abstrakt_Neonlys 15 dec 2020 12:49, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2014 11:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
OK, jamen så er alt jo godt.

Jeg ville nok selv vælge at skrue lidt ned for kalorieindtaget, og så have 1-2 dage om ugen, hvor kroppen kunne komme sig ovenpå træningen. Men hver sin smag/tilgang.

Ja snakker balance for det synes jeg er relevant, i hvert fald for langt de fleste. Jeg har set relativt flere der har problemer pga. for stor pres-volumen end pga. for stor træk-volumen. Det er så min oplevelse og har ikke rigtigt noget at hænge den op på.

Er helt med på at den individuelle anatomi/konditionering spiller en stor rolle. Og at forskellige mennesker deraf responderer forskelligt på de samme øvelser (fx får jeg altid selv skuldersmerter af at lave dips, og min løsning på det er at lade være).
Det er cool dig og vennerne har gode gains med programmet, og anerkender det er brugbart til muskelvækst. Stadig vil jeg påstå programmet har en langsigtet risikoprofil, da der reelt kun er BOR/delvist UR til at træne god stabiliserende scapula-retraktion, og en hel masse tæsk til fronten af skulderen, ift. bagskulderen.
Det kan dog sagtens være jeg har misforstået noget omkring udførelsen af programmet.

For at svare på dit tidligere spørgsmål, så har jeg trænet efter et lignende program da jeg startede. Det medførte problemer med bagskulder/rhomboid/nedre traps der tog et års tid med rehab at få løst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2014 11:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Og nogle konkrete bud til at minimere de risici jeg er bekymret for i dit program - der ikke inkluderer vertikale træk som du oplever problemer med - kunne være noget som band-pull-apparts eller face-pulls. Det ville jeg i hvert fald ønske nogen havde foreslået mig langt tidligere (jf. spaffehs kommentar om prehab fremfor rehab).
Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2014 16:56 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2014 16:08
Indlæg: 29
Geografisk sted: Nordjylland
..


Senest rettet af Abstrakt_Neonlys 15 dec 2020 12:50, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2014 18:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
RemorsefulSmoke skrev:
Hypnos skrev:
Jooe altså det klart at når man går ned under de 4-5 gentagelser træner man mere nervesystemet. Men hvis du bliver på samme vægt, så kommer repsene også stille og roligt. En større muskel er en stærkere muskel, i et eller andet omfang og omvendt (i grove træk).
Du kan gøre det at du har en eksplosiv koncentrisk fase (musklen forkortes) og en langsom excentrisk fase (musklen forlænges) på den måde kan du stimulere både type 1 og 2 muskelfibre. Dvs. du bliver stærkere, og større.

I praksis ville det f.eks. betyde, at du i en pullup, hiver dig så hurtigt op du kan, holder den 1 sek i toppen, og så bruger 1½-2 sekunder på at sænke dig helt. Hvis du gør det med god form, uden at kippe og alt det fis, kan jeg garantere dig for at du vil se en styrke og masse fremgang i løbet af nogle uger. Givet kosten er på plads.


Ja en større muskel er i hvert fald en potentielt stærkere muskel, og sandsynligvis også en stærkere muskel :)

Tak for forslaget om 1 sek pause i toppen, det har jeg overvejet før, især da det er i topstyrken mine pull-up set dør.
Synes jeg kører med en okay TUT i pull-ups, nok a la 20X0. Og du har helt sikkert ret i der er et potentiale i endnu langsommere sænkefase.
Det bliver dog på den anden side at nytår, nu skal GT10x10 lige have en chance, for at give vingerne nogle tæsk :lol:
Hvis mine resultater bliver som forventet, bliver det jo også et glimrende udgangspunkt for at lege med ekstra vægt/dh i toppen/manipulation af TUT.

God træning y'all :D


Jeg er måske old school, men jeg aner ikke hvad 20x0 eller GT10x10 betyder.. :)

Havde i øvrigt ingen problemer med min skulder, da jeg trænede ryg i går - heldigvis!

145kgx2 DL 8)

phpBB [video]
:lol:

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2014 12:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Abstrakt_Neonlys skrev:
Jeg kører det kun 10 uger af gangen, derfor ser jeg ikke risiko :)
Når jeg ikke træner i forbindelse med at smide det overflødige, har jeg 2 hviledage om ugen...
Vi kan godt blive enige om, at der på længere sigt kunne være risiko for nogle, hvis man kørte programmet længe.
Nu beretter du selv om "da du startede", jeg har som sagt trænet i mange år, mine to venner har begge trænet igennem nogle år(den ene, dog hovedsageligt boksning), sandsynligheden for at din krop ikke var klar foreligger... Uanset er det vigtigt at lytte til sin krop, og udføre øvelsen korrekt - istedet for at presse 20 kg. ekstra, det har hjulpet mig meget :)

- mht. mængden af Press-øvelser bliver vi næppe enige ;)


OK, at det er begrænset til 10 uger er jo en væsentlig oplysning, som jeg ikke havde fanget. Der kan jeg heller ikke se den store risiko. Der er jo også deciderede bænkpres-programmer som fx Smolov Jr. hvor presseapparatet virkelig får tæsk en begrænset periode - og som er kendt for at være super effektive. Min første skarpe respons var skrevet ud fra en (mis)forståelse om at det var den faste træningsrutine fremadrettet.

Sandsynligheden for at min teknik var elendig i starten vil jeg sætte til ca. 100%. Dvs. pandekageflade bænkpres uden opspænd, albuer der lå og sejlede rundt under bevægelsen, løft af skuldrene fra bænken i toppen (der er sikkert mere). Så det er også en del af forklaringen på min skade. En anden væsentlig del af forklaringen er manglende forståelse af skulderleddets mekanik og vigtigheden af stabilitet.

Nej helt enige bliver vi næppe, man vi kan jo være om enige om at være uenige om en del af substansen ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2014 12:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Hypnos skrev:
Jeg er måske old school, men jeg aner ikke hvad 20x0 eller GT10x10 betyder.. :)


Haha det lyder også som en omgang mumbo-jumbo når du stiller det op sådan der :D

20X0 refererer til tempoet i en gentagelse i en øvelse. Hvor 2 sek er sænkefasen, 0 sek pause i bunden, eksplosiv Koncentrisk, 0 sek pause i toppen. Det er en tilgang til at arbejde med den tid musklen arbejder under spænding (TUT). Du kan evt. læse mere på http://www.bodybuilding.dk/artikler/time-under-tension-eller-tombola-trning.html

GT10x10 er simpelthen bare programmets navn: George Turner 10 x 10.
Da det er Hr. George Turner der har lavet det, og man træner 10 x 10 i de fleste øvelser :rocking:

Hvis du er old school er du med på war with the weight med Lyle:
phpBB [video]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2014 12:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
^ Det er godt nok en meget teknisk måde at arbejde med TUT på, men kan da godt se idéen i det :)

Jeg tæller aldrig sekunder når jeg laver mine øvelser, jeg fokusere mere på at sammentrække de muskler jeg prøver at træne frem for at flytte vægten. Tempoet er som regel kun noget jeg tænker på, hvis jeg efter et sæt ikke rigtig kan mærke nogen muskeltræthed, men det er sjældent.
Det hele kører meget på autopilot efter så mange års erfaring i træningslokalet.

Hvis det fejler fuldstændig med at få gang i ens mind-muscle-connection, plejer jeg at droppe at tælle gentagelser helt, og så bare køre på indtil den er der hehe :)

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 dec 2014 20:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Ja du har ret, jeg kan også godt se ideen i at være koncentreret om de muskler der laver arbejdet, i stedet for en masse tanker/tal.
Da teknikkens formål jo ultimativt er at opnå præcis den autopilot effekt du beskriver.

Min sidste DL træning:
6 x 70
6 x 80
6 x 90
6 x 100
6 x 110
6 x 120
Kørt med okay overskud så vil øge med 5kg i hvert set de følgende træningspas, og se hvor det ender :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014 19:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 nov 2009 21:47
Indlæg: 354
Hypnos skrev:
^ Det er godt nok en meget teknisk måde at arbejde med TUT på, men kan da godt se idéen i det :)

Jeg tæller aldrig sekunder når jeg laver mine øvelser, jeg fokusere mere på at sammentrække de muskler jeg prøver at træne frem for at flytte vægten. Tempoet er som regel kun noget jeg tænker på, hvis jeg efter et sæt ikke rigtig kan mærke nogen muskeltræthed, men det er sjældent.
Det hele kører meget på autopilot efter så mange års erfaring i træningslokalet.

Hvis det fejler fuldstændig med at få gang i ens mind-muscle-connection, plejer jeg at droppe at tælle gentagelser helt, og så bare køre på indtil den er der hehe :)


Hvad er din fremgangsmåde mht. mind-muscle connection? Jeg bruger det selv i mange øvelser, men i fx. pres øvelser finder jeg det rigtig svært.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014 22:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Stanhope skrev:
Hypnos skrev:
^ Det er godt nok en meget teknisk måde at arbejde med TUT på, men kan da godt se idéen i det :)

Jeg tæller aldrig sekunder når jeg laver mine øvelser, jeg fokusere mere på at sammentrække de muskler jeg prøver at træne frem for at flytte vægten. Tempoet er som regel kun noget jeg tænker på, hvis jeg efter et sæt ikke rigtig kan mærke nogen muskeltræthed, men det er sjældent.
Det hele kører meget på autopilot efter så mange års erfaring i træningslokalet.

Hvis det fejler fuldstændig med at få gang i ens mind-muscle-connection, plejer jeg at droppe at tælle gentagelser helt, og så bare køre på indtil den er der hehe :)


Hvad er din fremgangsmåde mht. mind-muscle connection? Jeg bruger det selv i mange øvelser, men i fx. pres øvelser finder jeg det rigtig svært.


Hvis vi eksempelvis snakker om bænkpres, så starter jeg altid med at supersætte alm armbøjninger med kropshævninger hvor fødderne stadig rør jorderen, sådan så bevægelsen og kropsholdningen er fuldstændig ligesom en armbøjning, men hvor du trækker brystet op til en stang i stedet for at skubbe dig væk fra gulvet. Jeg ved ikke hvad øvelsen hedder, så jeg håber det giver mening, ellers så spørg. Efter jeg er blevet varm, som regel 2-3 sæt af hver, laver jeg arm sving, 20 gentagelser hver vej.
Dette varmer hele overkroppen op, bløder ledene op, og giver mig en bedre muskelkontakt inden jeg går igang med mine egentlige øvelser.
Jeg gør dette inden alle overkrops øvelser.

Hvis du har dårlig kontakt med dit bryst under pres øvelser, kan du prøve at presse hænderne sammen samtidig med at du løfter OG sænker stangen i bænkpres. Du skal selvfølgelig ikke flytte hænderne på stangen rent fysisk, men blot "lade som om".
Prøv at forestille dig du løfter stangen ved at samle hænderne sammen, ikke ved at skubbe den væk,
Samtidig med dette, skal dine skuldre være i en neutral position, eller svagt tilbage trukket. De må aldrig løfte sig fra bænken, hvis de gør, overtager de arbejdet for brystmuskulaturen.

Det tog mig MANGE år før jeg fandt ud af det her, og jeg kan garantere dig for, at hvis du gør det rigtigt, vil du går mange kg ned, men brystet vil vokse!

En ting mere, hvis man har dårlig muskel kontakt hjælper det tit at øge tiden i sænkefasen.

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014 14:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Hypnos skrev:
kropshævninger hvor fødderne stadig rør jorderen, sådan så bevægelsen og kropsholdningen er fuldstændig ligesom en armbøjning, men hvor du trækker brystet op til en stang i stedet for at skubbe dig væk fra gulvet. Jeg ved ikke hvad øvelsen hedder

Øvelsen hedder inverted row :)

Hypnos skrev:
Samtidig med dette, skal dine skuldre være i en neutral position, eller svagt tilbage trukket. De må aldrig løfte sig fra bænken, hvis de gør, overtager de arbejdet for brystmuskulaturen.

Noget der har virket for mig mht. det, er at forestille mig jeg skubber mig selv ned i bænken, i stedet for at skubbe stangen op.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014 18:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Kan anbefale denne artikel til dem der har problemer med kontakt til bryst http://www.bodyrecomposition.com/traini ... pecs.html/

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014 22:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 nov 2009 21:47
Indlæg: 354
Suuuuper råd fra jer alle, mange tak!
Det skal dog lige siges, at jeg har en skulderskade (winging scapula plus et par andre småting), og når min scapula kontrol er så dårlig som den er i den ene side, så gør det naturligvis både pres og træk rigtig svært at udføre ordentligt... Men det er heldigvis i bedring alt sammen, og er langt bedre end det har været..

Jeg prøve jeres råd af til næste træning :-) Tak!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014 23:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Remorsfulsmoke: Brystmuskulaturens primære funktion er at trække armene på en måde så de krydser foran overkroppen. Prøv at tænke på når du har givet en bjørnekrammer til en så spænder du brystmuskulaturen. Det er den hovedsagelig grund til at f.eks. bænkpres ikke nødvendigvis rammer brystmuskulaturen, da modstandskurven er fikseret i en linær vertikal linje over brystet.
Derfor er det netop man skal tænke på at samle hænderne, frem for at skubbe vægten :)

Hvis man har svært ved at får pres øvelser til at ramme, er standing capleflyes er et rigtig godt bud på en bryst øvelse. Netop fordi man udnytter bevægelses kurven for brystet, og fordi der er modstand igennem hele bevægelsen.


Jeg er i øvrigt startet på at tage IGF-1 - mit første ulovlige trænings tilskud. Satser på at det vil have en gunstig effekt på mine led, så vel som masse :)

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2014 15:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Stanhope skrev:
Suuuuper råd fra jer alle, mange tak!
Det skal dog lige siges, at jeg har en skulderskade (winging scapula plus et par andre småting), og når min scapula kontrol er så dårlig som den er i den ene side, så gør det naturligvis både pres og træk rigtig svært at udføre ordentligt... Men det er heldigvis i bedring alt sammen, og er langt bedre end det har været..

Jeg prøve jeres råd af til næste træning :-) Tak!


Er det det samme som 'Scapula Alata' aka englevinger? Så er det vigtigt at du har fokus på rotator manchet træning, da den er ekstra udsat for overbelastning. Er selv kommet i problemer pga. dette :(
Og når du bænker, så træk skulderpladerne helt sammen og læg dig oven på dem, og hav et godt svej i lænden, det fjerner også fokus fra skuldrene.

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2014 00:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2013 18:36
Indlæg: 111
Hypnos skrev:
Jeg er i øvrigt startet på at tage IGF-1 - mit første ulovlige trænings tilskud. Satser på at det vil have en gunstig effekt på mine led, så vel som masse :)


Pøjpøj med det! Det er en slags væksthormon ikke?
Er godt tilfreds med at træne naturligt, så kommer ikke til at konkurrere med dig om doping-udbuddet :)

Synes bænkpres går fint i brystet - især når jeg lader egoet ligge, og ikke løfter for tungt. Der er en grænse omkring de 80 kg, hvis jeg løfter tungere, så mister jeg forbindelsen til brystet, og det går meget mere i triceps + rister mine skuldre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2014 09:41 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2748
"Synes bænkpres går fint i brystet - især når jeg lader egoet ligge, og ikke løfter for tungt"

:) god beskrivelse af den sværeste øvelse i motionscentret - at lade egoet ligge..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2014 23:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
RemorsefulSmoke skrev:
Hypnos skrev:
Jeg er i øvrigt startet på at tage IGF-1 - mit første ulovlige trænings tilskud. Satser på at det vil have en gunstig effekt på mine led, så vel som masse :)


Pøjpøj med det! Det er en slags væksthormon ikke?
Er godt tilfreds med at træne naturligt, så kommer ikke til at konkurrere med dig om doping-udbuddet :)

Synes bænkpres går fint i brystet - især når jeg lader egoet ligge, og ikke løfter for tungt. Der er en grænse omkring de 80 kg, hvis jeg løfter tungere, så mister jeg forbindelsen til brystet, og det går meget mere i triceps + rister mine skuldre.



Jo det kan man godt sige. IGF-1 er det stof væksthormon (HGH) udskiller, og er hovedårsagen til væksten under puberteten.
Hovedårsagen til jeg tager det, er pga. mine dårlige led. Specielt min ene skulder er fuckt, og det kommer kun til at gå ned af bakke hvis jeg ikke gør noget ved den.

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 852 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team