Hvis du nu fulgte med i skolen eller brugte en time på at sætte sig ind i neuroner og deres funktion, ville du snildt kunne svare på spørgsmålene.
Lige angående stoffer kan jeg henvise dig til Henrik Rindoms bog Rusmidlernes Biologi, som må siges at være udemærket. Derudover har du jo nok kapitler om Neuroner i din almene biologi bog.
Nu går jeg desværre ikke i skole mere og har derfor ingen bøger, men informationer eller ligende opgaver skulle kunne findes på nettet.
a. Først må vi se på neuronet og impulsoverførelsen. Neuroner sender signaler til hinanden, nogle bruger dopamin som transmitterstof, transmitterstoffet udløses fra det ene neurons præ-synapse til det andet neurons post-synapse, hvor receptorne befinder sig. transmitterstoffet passer i receptoren som en nøgle i et hul og nerveimpulsen videreføres.
Transportporteinets opgave er at transportere transmitterstoffet fra synapsekløften tilbage til præ-synapsen, så der ikke bliver sendt unødige nerveimpulser, transmitterstoffet kan derved også genbruges ved en senere impulsoverførelse.
b. Kokain virker som en antagonist på neuronet ved at binde sig til transportproteinet og dermed forhindre genoptagelse af dopamin, dette medfører at dopamin ophopes i synapsekløften. En større koncentration af dopamin i synapseløften giver en større stimulering på receptorne på post-synapsen og sender derved flere nerveimpulser. (jeg mener også at Kokain virker som agonist, agonister efterligner kroppens nartulige ligander (transmitterstof i dette tilfælde) og giver derfor også større stimulering).
Heroin virker på opiod-receptorerne.
Alt i alt har Kokain og Heroin den virkning st de fremmer impulsoverførelser, ved at gøre koncentrationen af transmitterstof i synapsekløften større.
c. kan jeg ikke middelbart svare på, tror svaret skal findes i en kilde
men det er meget tænkeligt at man også kan bruge samme metode på kokainmisbrugere, selvfølgelig med et andet stof, som er inaktivt på dopaminreceptorerne.
Jeg tager intet ansvar for eventuelle fejl, det var bare lige mine 5-10 min.