Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 09:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Hey.
Jeg tænkte på om der var nogle kloge hoveder herinder, som havde lyst til, at hjælpe mig med noget biologi.

De fleste herinde har sikkert ret let ved det, kunne jeg forestille mig. Jeg ville blive rigtig glad, hvis der var en, der gad bruge bare 5-10 minutter på det, så jeg ikke behøver, at sidde og svede over det de næste 3-4 timer. :gud:

Opgave 03 – Dopamin og synapser. 6. November 2009.11.02

Nogle af hjernens neuroner benytter dopamin som transmitterstof i synapsens impulsoverførsel. Denne impulsoverførsel påvirkes ved indtagelse af kokain.
Kokakin binder sig til det transportprotein der sikrer genoptagelsen af dopamin gennem den præsynaptiske cellemembran
Ved indtagelse af heroin aktiveres receptorerne i andre synapser idet heroin konkurrerer med transmitterstof om receptorpladserne i den postsynaptiske cellemembran.

a. Hvilken betydning har det, at dopamin normalt fjernes fra synapsekløften igen?

b. Hvilken virkning har henholdsvis kokain og heroin på impulsoverførslen i synapsen?

c. Man har forsøgt at behandle heroinmisbrugere med et inaktivt stof der konkurrerer med heroin om receptorpladserne. Forklar om en tilsvarende metode kan anvendes ved behandling af kokainmisbrugere.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jisas skrev:
c. Man har forsøgt at behandle heroinmisbrugere med et inaktivt stof der konkurrerer med heroin om receptorpladserne. Forklar om en tilsvarende metode kan anvendes ved behandling af kokainmisbrugere.

Jeg var for ca. 1 år siden til et foredrag på Farmaceut-studiet, hvor en forsker fortalte om, hvordan de var ved at teste et stof, der så ud til at virke på samme måde på kokain-misbrugere, som Subutex/Temgesic virker på heroin-misbrugere. Altså et stof, der gjorde, at man "ikke får noget ud af" kokain, da det "spærrer" i hjernen.

Jeg ved dog ikke om det er dét svar som der står i din biologi-bog og som din lærer gerne vil have :D

Medlem
Brugeravatar

Ja okay. Jeg tror ikke det er det han vil have, men det kunne helt bestemt gøre en dårlig opgave bedre.

Medlem
Brugeravatar

Alle er selvfølgelig velkomne til at komme med input!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Hvis du nu fulgte med i skolen eller brugte en time på at sætte sig ind i neuroner og deres funktion, ville du snildt kunne svare på spørgsmålene.
Lige angående stoffer kan jeg henvise dig til Henrik Rindoms bog Rusmidlernes Biologi, som må siges at være udemærket. Derudover har du jo nok kapitler om Neuroner i din almene biologi bog.
Nu går jeg desværre ikke i skole mere og har derfor ingen bøger, men informationer eller ligende opgaver skulle kunne findes på nettet.

a. Først må vi se på neuronet og impulsoverførelsen. Neuroner sender signaler til hinanden, nogle bruger dopamin som transmitterstof, transmitterstoffet udløses fra det ene neurons præ-synapse til det andet neurons post-synapse, hvor receptorne befinder sig. transmitterstoffet passer i receptoren som en nøgle i et hul og nerveimpulsen videreføres.
Transportporteinets opgave er at transportere transmitterstoffet fra synapsekløften tilbage til præ-synapsen, så der ikke bliver sendt unødige nerveimpulser, transmitterstoffet kan derved også genbruges ved en senere impulsoverførelse.

b. Kokain virker som en antagonist på neuronet ved at binde sig til transportproteinet og dermed forhindre genoptagelse af dopamin, dette medfører at dopamin ophopes i synapsekløften. En større koncentration af dopamin i synapseløften giver en større stimulering på receptorne på post-synapsen og sender derved flere nerveimpulser. (jeg mener også at Kokain virker som agonist, agonister efterligner kroppens nartulige ligander (transmitterstof i dette tilfælde) og giver derfor også større stimulering).
Heroin virker på opiod-receptorerne.
Alt i alt har Kokain og Heroin den virkning st de fremmer impulsoverførelser, ved at gøre koncentrationen af transmitterstof i synapsekløften større.

c. kan jeg ikke middelbart svare på, tror svaret skal findes i en kilde :mrgreen:
men det er meget tænkeligt at man også kan bruge samme metode på kokainmisbrugere, selvfølgelig med et andet stof, som er inaktivt på dopaminreceptorerne.

Jeg tager intet ansvar for eventuelle fejl, det var bare lige mine 5-10 min. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Lige lidt viderebygning på Lortens indlæg:

a) Der er ikke så meget mere at tilføje her. Bl.a. kan skizofreni nævnes som eksempel på en lidelse der bl.a. opstår pga. for høj stimulering af dopamin D2-receptorne.

b) Jeg mener ikke, at kokain har nogen agonistvirkning på dopaminreceptorerne. Desuden virker heroin ikke som en reuptake inhibitor på opiatreceptorerne, men som en direkte agnonist på disse.
Altså, kokain virker ved at blokere optagelsen af dopamin, hvor dopamin herefter aktiverer dopaminreceptorerne. Heroin virker ved direkte at aktivere opiatreceptorerne.

c) Den er nok lidt mere tricky. Jeg har aldrig hørt om antagonister brugt mod kokainmisbrug, som vel ville være ækvivalenten med medicinen mod heroinmisbrug. Jeg ved heller ikke, om man evt. kunne tænke sig, at bruge en ligand på dopamintransporterne som ikke blokerer dem?

Medlem
Brugeravatar

@dengaleremote jeg forstår simpelthen ikke dit svar på b)
ellers rigtig lækkert.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Vi har faktisk en gæsteforelæser på dette forum der har beskæftiget sig med netop dit problem. Det dopaminerge belønningssystem 101 v/ gæsteforelæser 2610

Du skal nok næppe bruge nogen af hans facts til din opgave :D:D

Medlem
Brugeravatar

Jisas: Altså, for at bruge Lortens analog med nøglen og nøglehullet:

Dopamin er en naturlig neurotransmitter i kroppen. Den virker ved at den, som "nøglen", passer i et "nøglehul" (dopaminreceptorerne). Når dopamintransporteren (transporterne der genoptager dopaminen ind i neuronen) blokeres, så ophobes der dopamin i synapsen (rummet mellem to den post- og presynaptiske neuron). Her virker dopamin så som "nøglen" i "nøglehullet", som den naturligt gør, men der vil bare være langt større koncentration af denne, hvorfor receptoren bliver langt mere stimuleret.

For heroin er det lidt anderledes. Heroin virker direkte på opioidreceptorerne (et andet "nøglehul", hvor nøglen er opioider), ved at efterligne deres "nøgle". De udløser derfor samme effekt som den naturlige "nøgle" (f.eks. endorfiner).

Håber det giver lidt mere mening. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Hvis du har problemer med at forstå systemet, kunne det være en ide at kigge på nogle billeder eller animationer (imens du læser flittigt :mrgreen:).

Nogle af mange animationer på nettet, om dopamin:

http://scienceofaddiction.com/soa_anim.html#

Øverst er præsynapsen som frigiver dopamin
Nederst er postsynapsen med receptorne på

:peace:

Medlem
Brugeravatar

Havde en veninde på besøg, hun hjalp mig gladeligt! ;)

Relativistisk båthorn

Jisas skrev:

Nu spør' du formentlig ind til den rent fysiologiske, men et svar fra en psykologisk vinkel er NEJ.

At fjerne effekten af 'hammer-slaget' fjerner ikke lysten til at svinge 'hammeren'. Det er som alkohol-antabus; den ødelægger det sjove ved at drikke, men ikke personen's lyst til at være beruset.

Tværtimod øges risikoen for aggressioner, eftersom den ønskede effekt ikke ka' opnås. Dette ses blaa hos heroin-brugere der ikke ka' 'føle' noget, og som derfor ka' finde på at udsætte sig selv for ekstreme ting (feks at slå hovedet hårdt ned i et bord, eller at skære i sig selv, og lignende)

Den bedste 'behandling' er at gi' brugeren det de ønsker, så deres behov bli'r tilfreds-stillet. Det frigør nemlig mentale ressourcer fra 'craving'-tilstanden der så istedet ka' udnyttes til andre ting. Det er feks derfor læger godt ka' varetage deres job selvom de gennem mange år har benyttet morfin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]