Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 09:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
5-HTP dosis?
Jeg er begyndt en 5-HTP kur på 100 mg 3 gange dagligt. Er denne mængde i overkanten? Jeg har læst mig til at 300 mg 5-HTP er blevet brugt i forsøg mod depression, men at det frarådes at tage så store doser hvis man ikke har en læge inde over det. Hvad for en dosis har i gode erfaringer med?

Melatonin sammen med 5-HTP?
Jeg tager 3-6 mg melatonin hver aften og så vidt jeg ved bliver noget af 5-HTP omdannet til melatonin? Har mit indtag af Melatonin nogen effekt på min 5-HTP kur og omvendt?

B6 overdosis?
Der er B6 vitaminer i både 5-HTP´en og Melatoninén, det betyder at jeg kommer op på 50 mg B6 vitamin om dagen (uden at med regne kost).

Citat:
The Institute of Medicine set the tolerable upper intake level for B6 at 100 mg per day from food and supplements combined. However, the Expert Group on Vitamins and Minerals in the United Kingdom established a safe upper limit from supplements at 10 mg per day -- one-tenth the U.S. limit.

Hvordan kan USA have en grænse på indtag af B6 der er 10 gange større end england´s? Jeg overskrider eksperterne fra England´s grænse med 500 % og indtager kun det halve af staternes B6 grænse?
Hvor meget B6 indtager jeg ca. via min kost?

Senest rettet af Alt Ædende Ateist 24 okt 2009 20:12, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
300mg 5-HTP dagligt, vil jeg sige er en ret stor dose.
Har selv kørt et par "kure" med 5-HTP, men kun 100mg 45 min inden sengetid. Det har virket kanon.

Hvis du bemærker at du er mere træt end normalt, efter at have taget 5-HTP dagen før, kan det betyde at du har taget mere end hjernen normalt operere med.

Ang. Melatonin skal jeg ikke kunne sige så meget. Har prøvet det et par gange, men kun for at vende en skæv døgnrytme. Men vil sige at der ikke er nogen grund til at bruge melatonin, når du også bruger 5-HTP.

Omkring B-vitamin, kan jeg foreslå at læse : http://www.vitamindoktor.com/cm49/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvor lang tid kører i normalt sådan en 5-HTP kur?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
5-HTP, er det håndkøb eller på det grå marked?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Bubber skrev:
5-HTP, er det håndkøb eller på det grå marked?

Håndkøb i udlandet, Sverige fx.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Normalt kører jeg 5-6 dage med 5-HTP, holder så 6-7 dage pause og så 5-6 dage igen. Derefter holder jeg en måned eller to pause, eller til et behov for ny kur er der.

Enig med Xtreme... Sverige er nok det bedste sted at lede... :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Xun har du erfaringer med den anden precursor til serotonin, tryptophan?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, hvad er forskellen på de to, tryptophan og 5-htp? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
L-Tryptophan and 5-HTP are converted into serotonin following the same metabolic pathway. However, certain people react better to supplementation with L-tryptophan than with 5-HTP. This may be for a number of reasons:
with L-tryptophan supplementation, the body maintains control over the amount of serotonin produced by means of the enzyme L-tryptophan hydroxylase;
when 5-HTP is taken, some of it may find its way to the intestine where it can cause nausea. In addition, since serotonin cannot cross the blood-brain barrier, any serotonin produced outside of the brain is unable to penetrate it;
In some individuals, certain conditions, including severe depression, can prevent the passage of 5-HTP across the blood-brain barrier - this does not happen with L-tryptophan;
Finally, L-tryptophan is an essential amino acid that is crucial for healthy body function and particularly, for the production of niacin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, har ikke prøvet andre precursere.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
I skal lige være opmærksomme på at 5-htp indtag øger mængden af serotonin i blodet, og at serotin i blodet kan være med til at give fibrotiske forandringer i hjertet. Hvor stor en effekt det har ved jeg ikke, men synes det skal tages med i overvejelserne før man begynder et langvarigt eller hyppigt brug af 5-htp

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hemp student : Har jeg også læst et sted. Også derfor jeg altid siger at man skal tage 5-6 dage max og så holde pause... Max køre 4-5 kurer om året... Også for ikke at fucke for meget med kroppens egen produktion.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan det passe at der ikke er nogen her på boardet der har prøvet Tryptophan?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Jeg har ikke prøvet tryptofan, men én liter mælk indeholder ca. 800 mg tryptofan :P

Angående 5-HTP, så husk lige at du skal tage det mellem måltiderne, da hvis du tager det sammen med et stort måltid, eller bare et måltid med meget protein i - så vil meget af 5-HTP'en blive dannet til serotonin i blodet og ikke i hjernen. Kan desværre ikke lige finde linket hvor jeg læste det :/

Jeg tager selv 5-HTP og er oppe på 400 mg da det fungerer bedst for mig, doser over 500 mg dagligt kan give kvalme, ellers ingen negative bivirkninger...

Skal egenteligt ikke kunne sige hvilke doser der er ok og hvornår det bliver usundt, men:

Anbefalet dosis:

Regulering af appetit: 600-900mg daglig.
Depressiv: 50-100mg 3 gange dagligt mellem måltiderne.
Migræne: 400-600mg daglig. Spændningshovedpine: 100mg 3 gange dagligt.

Søvnproblemer: 100-300mg før sengetid.

Bivirkninger:
For enkelte personer kan det give mindre maveforstyrrelser

http://vipmedica.com/product_info.php?c ... 3godLmYVLg

Som du kan se er der anbefalet doser helt op til 900 mg, så din daglige dosis på 300 mg burde der ikke være noget problem med :)

- Abraham Lincoln

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Hvor kommer det nu fra at der er B6 vitamin i 5-HTP? . Mit engelske er ikke i top, men synes ikke dit citat der trådstarter at de siger der er b6 i 5-htp

Medlem

Er ked af at rykke op i så gammel en tråd, men hellere det end lave en ny, da mit spørgsmål passer meget godt ind her: Har indtagelse af 5-HTP i forbindelse med en mildere depression nogen risiko for serotonin-syndrom? Og kan 5-HTP i det hele taget forårsage dette? Min bedstefar led af en sygdom(er desværre ikke i stand til at huske navnet) der lavede løjrer med hans serotonin-niveau - i den sammenhæng har mine forældre i forståelige sammenhæng forsøgt at overbevise mig om at jeg "har det i generne". Er der nogen der kan bekræfte eller helst afkræfte at sådanne forstyrrelser kan være arvelige?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]