Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 17:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej!

Jeg har længe tænkt over hvornår et stofforbug går over i et stof misbrug. For nogle år siden, lige omkring studentereksamenstiden, havde jeg et enormt forbug af speed(syntes mine venner og jeg selv). Jeg tog speed ihvertfald to gange om ugen... Efter roskildefestivallen i '98, indså jeg at det var et sidespor(fordi jeg var som en zombie en uge efter). Jeg har siden fået et mere modereret forbrug af stoffer.

Jeg tager BZP(MKS i vores egne:monster kanon speed, som det hedder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ) en gang om måneden eller så. En meget sjælden gang imellem speed.

Psykedelika tager jeg et par gange om året.

Jeg ville gerne forsøge at sætte en debat igang, hvor folk ytrer deres meninger om hvornår et stofforbrug bliver misbrug. Jeg har aldrig selv fundet ud af hvor den grænse ligger. Hvordan ser jeres stofvaner ud etc, hvad anser i som misbrug? Kender i folk der er gået alvorligt ned og hvormeget og hvor ofte tog de? Hvor stor inflydelse har miljø/psyke? Jeg tror ikke jeg er den eneste der er interesseret i dette emne, så jeg håber at folk er villige til at skrive nogle indlæg!

-Bare en lille tanke ud på de sene timer...

MVH
Bandil

Dedikeret medlem

Geografisk sted: nordjylland
Jeg tror det er meget individuelt hvornår der er tale om et misbrug. Nogle kan simpelthen fungere selv om de tager f.eks. E/speed/coke 1 gang om ugen, personligt tror jeg, at jeg ville gå ned med flaget hvis jeg intog stoffer så tit.

Det du nævner med miljø tror jeg også er en kæmpe faktor, hvis du er omkring folk der konstant tager stoffer, så bliver tollerencen skubbet for hvor meget man selv mener der er på grænsen til et misbrug.

Personligt tager jeg ikke ret tit stoffer, der kan godt gå 3-6 måneder mellem jeg rigtigt tripper (dog ikke hash).

MTV
Mads Jensen

PS! Fedt blad

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
WHO(World Health organasation) definerer misbrug som værende når man tager et stof hurtigere en kroppen kan nå at nedbryde det. Så ophobes det i kropppen.

Jeg mener selv grænsen mellem misbrug og forbrug går der hvor det ikke er en selv der styrer stofferne, men stofferne styrer en selv.

En anden definition kunne være at når man ikke kan være i godt humør uden sit stof, så er det misbrug.

Jeg har selv været ude i et kæmpe hash misbrug. Nu har jeg ikke røget siden påskeferien, og det er sku rart at der er kommet orden på kemien oppe i min psyke igen. Det er som om når man kommer ud i misbrug så får man følelser for stoffet. Den vildeste eufori. meget vildere end den vildeste forelskelse. Problemet er at man hurtigt vænner sig til følelsen, og så skal man have mer og mer for at få det. Det er det der har holdt mit hash misbrug kørende så længe. Jagten på den der eufori. Men når man gør det hver dag vænner man sig til det, og så er det svært at være i godt humør uden at ryge.

Til sidst var jeg faktisk mest klar og vågen i hovedet lige efter jeg havde røget en joint eller slammet et hoved. Problemet er at det begynder at nedbryde selve ens personlighed. Man bliver ligeglad med alt. Man tænker skolen, familien, piger og sådan cirka alt andet kan være ligemeget. Man har det jo dejligt perfekt så længe man får sit stof. Det bliver sværere at omgås andre mennesker.

Det er meget forskelligt fra person til person hvor meget man skal tage før man bliver afhængig. Det kommer selvfølgelig også an på hvad for et stof det er man tager. Alkohol er nok det der er sværest at blive afhængig af, og cola og heroin er noget af det som det går hurtigst med at blive afhængig af. Men nogle mennesker kan tage totalt meget uden de bliver afhængige, mens andre er hooked fra første gang.

Til alle jer derude der ikke har prøvet stoffer endnu kan jeg kun sige en ting. lad vær med at prøve! Det eneste jeg vil anbefale er LSD og svampe, men det er kun fordi man ikke kan blive afhængig af disse to stoffer. Alt andet er at spille russisk roulette med hele sit liv.

Godt nok kan det virke pisse dobbelt moralsk da jeg har prøvet næsten alt der er på markedet, og stadig tager stoffer jævnligt. Men det ændrer alt for meget oppe i knoppen på en. Jeg kunne slet ikke kende mig selv efter jeg havde prøvet cola. I starten prøvede jeg at ryge fed. Jeg lovede mig selv at det kun var den eneste gang jeg skulle prøve det. Nu kan jeg se at det var den største løgn i hele mit liv. Jeg har ihvertfald kværnet mange hundrede gram nu. Det var så starten. problemet er at når man vænner sig til feden er det ikke til at feste fordi man bliver så stenern af det, og alkohol og fed passer bare ikke sammen. Så prøvede jeg speed. det var også kun lige en enkelt gang sagde jeg til mig selv. Det har jeg så også taget en del gram af. faktisk havde mig og en ven et fast forbrug kørende hver weekend et par måneder. I starten var det bare fredag eller lørdag nat. så blev det både fredag og lørdag. Til sidst kørte vi på det hele weekenden nonstop. vi har siddet og sniffet helt til søndag eftermiddag bare for at udskyde nedturen. Når man først har prøvet et stof og finder ud af hvor fedt det er. og så vil man hele tiden prøve nye stoffer. det bliver sådan en slags mani. Der gik ikke længe før jeg også havde prøvet Cola og kex. Et andet problem er at doserne hele tiden bliver højere og højere. I starten var det en ottendedel til et kvart g cola på en nat. nu er det et halvt gram. Jeg lovede mig selv jeg aldrig ville tage mere end en e-pille pr. bytur. sidste weekend tog jeg to. for et årstid siden kunne vi godt se at det ikke holdte at vi skulle have stoffer hver evig eneste weekend så vi lavede en aftale om at tage hårde stoffer max en gang pr. måned. Det har funged fint indtil videre. Der er ikke noget problem med at man vænner sig til stofferne, og de slår max hver gang vi tager dem.

Er det virkeligt så fedt at de allerfedeste oplevelser man overhovedet har haft i sit liv har været dem man har haft på stoffer, eller er det langt ude?

Så hvis du tænker på at prøve hårde stoffer bare en enkelt gang. kan jeg sige til dig at ikke kender nogen OVERHOVEDET der kun har prøvet stoffer en gang og aldrig gjort det igen. Der kører et ordsprog ude i byen:
Har man prøvet cola en gang er man på det for livet.

Så når man har prøvet det vil man 100% gøre det igen. Ligemeget hvad vil man bilde sig ind man kan styre det, og så gøre det igen. men problemet er at det sku langtfra er alle der kan styre det, og det er skræmmende at se hvor langt ud folk kan komme.

Jeg kommer i dårligt humør hvis jeg begynder at tænke på hvor meget jeg har mistet ved at være så langt ude i et hash misbrug. Jeg har gået et år om på gymnasiet. Jeg har brugt hele min børneopsparing på hash. Og jeg tør slet ikke tænke på hvor mange penge udover min børneopsparing jeg har brugt. Det der gør mig allermest neder er dog at tænke på alle de piger der har lagt op til mig, og som jeg har været pisse ligeglad med, for der var sku nogle af dem der var temmelig lækre =(. Jeg mistede min eks kærste fordi jeg var en totalt stenern zombie. Til sidst var jeg sku for stenern til sex, og det var nok det der gjorde hun slog op med mig. Egentlig burde jeg have indset at det var fordi jeg røg for meget men det endte bare med at jeg kom endnu længere ud i det. Der sker sku ikke en skid i ens liv når man ryger hver eneste dag. Det er det samme og det samme og det samme. Ens liv kører nogenlunde sådan her: Ned til klubben hver dag. tril en joint og ryg den mix et hoved og ryg det. bagefter stenern. Op den næste dag op og i skole, der gider man ikke høre efter for man kan jo alligevel ikke huske noget af det. Det eneste der foregår i hovedet er at tænke på hvor godt det bliver med den joint, eller tjubang efter skolen.

Nu er jeg så heldigvis stoppet, men jeg er stadig totalt bagud med mine rapporter i skolen, så nu er jeg nødt til at sidde et par timer hver evig eneste dag for at indhente dem alle sammen inden eksamen, heldigvis har jeg fået indhentet cirka halvdelen. Jeg glæder mig totalt til jeg får fundet mig en kæreste nu hvor det ikke er feden alle mine følelser går til.

Så derfor er mit råd til alle derude lad være med at prøve stoffer(udover svampe og LSD), da der altid er en del der ikke kan styre dem, og hvis man ikke kan styre dem er det for sent når man allerede har prøvet, bare en enkelt gang.

Venlig hilsen
Fråder

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Hey undskyld hvis det jeg har skrevet virker stødende på nogle af jer hoveder derude. Hvis i selv har gang i et hash misbrug vil jeg sige at jeg fuldt ud forstår og respekterer jer. Jeg er bare selv blevet træt af det og vil gerne videre med mit liv.

Jeg får bare et eller andet flip med at være totalt åben og ærlig overfor alle imens og dagene efter et E trip, og det var et totalt vildt opturs E trip i lørdags. Der er en trip rapport på vej.
Venlig hilsen
Fråder

Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Fedt at se at du er kommet i gang med dine rapporter igen, ved sku selv hvordan det er at være helt vildt bagud med dem.
Jeg vil sige at jeg også har kendt en hel del der ikke har haft andet i hovedet end de hoveder der skulle suges om eftermiddagen, eller det hurtige lille morgenhovede så de kunne sparke dem selv i skole, så selvom hash ikke er så slemt som nogen gerne vil gøre det til, er det bestemt også et stof man skal have respekt for!
Som hovedregel vil jeg sige at et brug er et misbrug når det ødelægger ting for en, jeg synes f.ex ikke det er ok at sidde hver dag og fyre den fede når man skal i skole dagen efter, man er altså bare ikke helt så klar til at suge viden til sig.

Medlem

Det med de 10% er et ganske sjovt emne. Det er lidt af en røver når vi siger at vi kun bruger 10% af hjernen. Det er på en måde rigtig nok, MEN det er af gangen vi kun bruger 10%. Vi bruger 100% af hjernen over en hel dag, men aldrig over 10% af gangen. Den er for kompleks(eller hvad), til at man kan styre det hele på en gang. Man kan jo feks ikke læse avis, filosofere og følge med i en samtale på samme tid, vel? Det er det der menes med de 10%. Det er så blevet lidt overfortolket i tidens løb, så folk tror at vi kunne være 1000% klogere(lawnmoverman etc)... Men det er vidst sci-fi...

mvh
Bandil

PS: Var det ikke George Bush(den gamle), der blev beskyldt for ikke at kunne tygge tyggegummi og gå ned af trapper fordi han var så dum?(snak om under 10% undnyttelse)

Insane psychedelia user!

Jeg vil nok sige (som så mange andre har sagt) at hvis du kan kontrollere det og du ikke har noget fast behov, men kan sige nu er det hash tid og nu er det ikke. Så er det ikke et misbrug.

Hvis din krop skriger på det og du ikke kan klare dig uden det, så har du et problem.

Ellers vil jeg bare sige at jeg gir Fames1 ret i det meste, men er lidt kritisk overfor hjerneudvidelses teorien.
Jeg tror også at briller har helt ret.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: dfdf
ahh okey den post her blev lyn hurtig stor.
øhh jeg har det sådan jeg indtager stoffer når jeg ved jeg kan tillade mig det over for mig selv.fks tager jeg ikke på coke en aften hvis jeg skal til job samtale dagen efter.og hvad der angår hash så ryger sq ikke hvis jeg skal en hel masse ting.nææj nej jeg ryger sq når jeg er tom i hovdet og trænger til at slappe af og tænke på andre ting end normal.(stress og alt hvad der plager mig), det er måske også der for jeg kalder min klump for ( frelser ) hehe.svampe syntes jeg sq heller ikke man skal tag hvis man har for meget at tænke på,fks hvis man skal til at starte på en ny skole og man er ved at finde en anden bolig og der er bølv med pengne ovs.jeg har saføldig prøvet og det,og det vendte sig i mod mig,(hawhaii svampe).ellers speed syntes jeg da godt mand kan tage mere ofte end andre ting da,det bare
booster end op.mand det skal man heller ikke tag fejl af,det er sq også usundt for korp og shjæl,

misbrug er sq svert at definere,da det jo er meget individuelt.men hvis man abesludt bare skal have det for at have det sjovt så er man jo allerede misbruger.ellers thor jeg sq bare folk skal gøre sig nogle overvejlser før de indtager forskælige stoffer.

det gælder vel om at holde fast på sig selv og så tag en pause hvis man er nede.man er sq svag hvis man skal bruge stoffer for at komme på toppen,

Junior medlem

Geografisk sted: Flying wing
Jeg mener at det er helt i orden at tage stoffer når det ikke går ud over ens liv, som familie, skole, arbejde og så videre. Det er det samme i jo har sagt, men jeg mener at når man har et stof brug, og ikke misbrug, kan man udvikle sig både individuelt og som menneske. Det er grunden til at jeg tripper, for at lære mig selv og verden at kende. Denne mentale udvikling er gavnlig for alle, også dem der mener at stoffer kun er en dårlig ting. Vi bruger kun 10 % af hjernen, hvem ved hvad vi kan udrette hvis vi lærer at bruge en større del ?! ()Det er for vildt at tæke på når man tripper))

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Århus
At kalde sin hash "frelser" vil jeg mene er en form for misbrug. Hvis man ryger hash eller tager andre ting, for at glemmer de ting der plager en i hverdagen - synes jeg det er et misbrug.

/TM

@tm jeg giver dig helt rat.....

Dedikeret medlem

Geografisk sted: dfdf
okey misforstået igen.hmm.jeg har det med hash som med luxus,når man kan tillade sig det.ellers syntes jeg sq bare at hash er et af livet goder.jeg ryger heller ikke.for at slippe for verden.nej hvis man har haft en regtik trævlt dag. (arbejde/skole og alt mulig andet) så syntes jeg fandme det er go'e og kom hjem og røge en pibe.så slap fuldstendig af,det er det jeg mener med en frælser, (message er også en form for frælser,men det kommer jo and på hvad man lægger i det ord jo.det er jo forskæligt,det er jo også mange der har navn givet deres pilsner samt deres pik med deværese tilægsord.

Medlem

Geografisk sted: RØDOVRE
Fråder du hved godt at den optur man har på imens og lige efter et E trip gir en lige så lang nedtur på bagefter....og så for man bare lyst til at ryge mere HASH.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]