WHO(World Health organasation) definerer misbrug som værende når man tager et stof hurtigere en kroppen kan nå at nedbryde det. Så ophobes det i kropppen.
Jeg mener selv grænsen mellem misbrug og forbrug går der hvor det ikke er en selv der styrer stofferne, men stofferne styrer en selv.
En anden definition kunne være at når man ikke kan være i godt humør uden sit stof, så er det misbrug. Jeg har selv været ude i et kæmpe hash misbrug. Nu har jeg ikke røget siden påskeferien, og det er sku rart at der er kommet orden på kemien oppe i min psyke igen. Det er som om når man kommer ud i misbrug så får man følelser for stoffet. Den vildeste eufori. meget vildere end den vildeste forelskelse. Problemet er at man hurtigt vænner sig til følelsen, og så skal man have mer og mer for at få det. Det er det der har holdt mit hash misbrug kørende så længe. Jagten på den der eufori. Men når man gør det hver dag vænner man sig til det, og så er det svært at være i godt humør uden at ryge.
Til sidst var jeg faktisk mest klar og vågen i hovedet lige efter jeg havde røget en joint eller slammet et hoved. Problemet er at det begynder at nedbryde selve ens personlighed. Man bliver ligeglad med alt. Man tænker skolen, familien, piger og sådan cirka alt andet kan være ligemeget. Man har det jo dejligt perfekt så længe man får sit stof. Det bliver sværere at omgås andre mennesker.
Det er meget forskelligt fra person til person hvor meget man skal tage før man bliver afhængig. Det kommer selvfølgelig også an på hvad for et stof det er man tager. Alkohol er nok det der er sværest at blive afhængig af, og cola og heroin er noget af det som det går hurtigst med at blive afhængig af. Men nogle mennesker kan tage totalt meget uden de bliver afhængige, mens andre er hooked fra første gang.
Til alle jer derude der ikke har prøvet stoffer endnu kan jeg kun sige en ting. lad vær med at prøve! Det eneste jeg vil anbefale er LSD og svampe, men det er kun fordi man ikke kan blive afhængig af disse to stoffer. Alt andet er at spille russisk roulette med hele sit liv.
Godt nok kan det virke pisse dobbelt moralsk da jeg har prøvet næsten alt der er på markedet, og stadig tager stoffer jævnligt. Men det ændrer alt for meget oppe i knoppen på en. Jeg kunne slet ikke kende mig selv efter jeg havde prøvet cola. I starten prøvede jeg at ryge fed. Jeg lovede mig selv at det kun var den eneste gang jeg skulle prøve det. Nu kan jeg se at det var den største løgn i hele mit liv. Jeg har ihvertfald kværnet mange hundrede gram nu. Det var så starten. problemet er at når man vænner sig til feden er det ikke til at feste fordi man bliver så stenern af det, og alkohol og fed passer bare ikke sammen. Så prøvede jeg speed. det var også kun lige en enkelt gang sagde jeg til mig selv. Det har jeg så også taget en del gram af. faktisk havde mig og en ven et fast forbrug kørende hver weekend et par måneder. I starten var det bare fredag eller lørdag nat. så blev det både fredag og lørdag. Til sidst kørte vi på det hele weekenden nonstop. vi har siddet og sniffet helt til søndag eftermiddag bare for at udskyde nedturen. Når man først har prøvet et stof og finder ud af hvor fedt det er. og så vil man hele tiden prøve nye stoffer. det bliver sådan en slags mani. Der gik ikke længe før jeg også havde prøvet Cola og kex. Et andet problem er at doserne hele tiden bliver højere og højere. I starten var det en ottendedel til et kvart g cola på en nat. nu er det et halvt gram. Jeg lovede mig selv jeg aldrig ville tage mere end en e-pille pr. bytur. sidste weekend tog jeg to. for et årstid siden kunne vi godt se at det ikke holdte at vi skulle have stoffer hver evig eneste weekend så vi lavede en aftale om at tage hårde stoffer max en gang pr. måned. Det har funged fint indtil videre. Der er ikke noget problem med at man vænner sig til stofferne, og de slår max hver gang vi tager dem.
Er det virkeligt så fedt at de allerfedeste oplevelser man overhovedet har haft i sit liv har været dem man har haft på stoffer, eller er det langt ude?
Så hvis du tænker på at prøve hårde stoffer bare en enkelt gang. kan jeg sige til dig at ikke kender nogen OVERHOVEDET der kun har prøvet stoffer en gang og aldrig gjort det igen. Der kører et ordsprog ude i byen: Har man prøvet cola en gang er man på det for livet.
Så når man har prøvet det vil man 100% gøre det igen. Ligemeget hvad vil man bilde sig ind man kan styre det, og så gøre det igen. men problemet er at det sku langtfra er alle der kan styre det, og det er skræmmende at se hvor langt ud folk kan komme.
Jeg kommer i dårligt humør hvis jeg begynder at tænke på hvor meget jeg har mistet ved at være så langt ude i et hash misbrug. Jeg har gået et år om på gymnasiet. Jeg har brugt hele min børneopsparing på hash. Og jeg tør slet ikke tænke på hvor mange penge udover min børneopsparing jeg har brugt. Det der gør mig allermest neder er dog at tænke på alle de piger der har lagt op til mig, og som jeg har været pisse ligeglad med, for der var sku nogle af dem der var temmelig lækre =(. Jeg mistede min eks kærste fordi jeg var en totalt stenern zombie. Til sidst var jeg sku for stenern til sex, og det var nok det der gjorde hun slog op med mig. Egentlig burde jeg have indset at det var fordi jeg røg for meget men det endte bare med at jeg kom endnu længere ud i det. Der sker sku ikke en skid i ens liv når man ryger hver eneste dag. Det er det samme og det samme og det samme. Ens liv kører nogenlunde sådan her: Ned til klubben hver dag. tril en joint og ryg den mix et hoved og ryg det. bagefter stenern. Op den næste dag op og i skole, der gider man ikke høre efter for man kan jo alligevel ikke huske noget af det. Det eneste der foregår i hovedet er at tænke på hvor godt det bliver med den joint, eller tjubang efter skolen.
Nu er jeg så heldigvis stoppet, men jeg er stadig totalt bagud med mine rapporter i skolen, så nu er jeg nødt til at sidde et par timer hver evig eneste dag for at indhente dem alle sammen inden eksamen, heldigvis har jeg fået indhentet cirka halvdelen. Jeg glæder mig totalt til jeg får fundet mig en kæreste nu hvor det ikke er feden alle mine følelser går til.
Så derfor er mit råd til alle derude lad være med at prøve stoffer(udover svampe og LSD), da der altid er en del der ikke kan styre dem, og hvis man ikke kan styre dem er det for sent når man allerede har prøvet, bare en enkelt gang.
Venlig hilsen Fråder
|