Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Vil lige dele den har med jer:

http://www.socialpaedagogen.dk/Arkiv/20 ... loese.aspx

[iframe]http://www.socialpaedagogen.dk/Arkiv/2009/2009-10/Boern-i-faengsel-Det-naadesloese.aspx[/iframe]

Hvordan kan Danmark sammenarbejde med et land der krænker menneskerettighederne på den måde?

Dedikeret medlem

If you cant do the time dont do the crime!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Meget ensidet artikel. Men jeg synes også det er helt forkert at spærre børn inde i livstid uden mulighed for prøveløsladelse. Dog synes jeg at det er okay at straffe børn, da de ellers vil blive brugt af andre kriminelle til at gøre ting og slippe ustraffet for det, men straffen skal være mildere end for unge og voksne. Jeg kan selv huske at da jeg var 13-14 år overvejede jeg da tit at gøre noget kriminelt fordi jeg vidste jeg ikke kunne blive straffet for det, og jeg undrede mig meget over hvorfor det var at jeg ikke kunne blive straffet.

Relativistisk båthorn

Alt Ædende Ateist skrev:
Hvordan kan Danmark sammenarbejde med et land der krænker menneskerettighederne på den måde?

Ikke 'danmark', men 'regeringen'. Jeg, og andre civiliserede, vil ikke holdes ansvarlig for hvad regeringen laver, tak :)

Usa's fængsels-væsen er en primitiv joke, der drives af kapital-interesser. Folk har aktier i fængsler, og tjener jo flere der spærres inde. Det kan KUN gå galt, og det gør det.

Den sidste del af artiklen er interessant, fordi den handler om hvad regeringen gerne vil gøre med lav-alderen. De vil åbenbart sætte den ned, står der ihvertfald (jeg ved ikke om det passer, men det ku' jeg såmænd godt forestille mig, når man kobler det med resten af den politik de fører)

Anyway, jeg har den mening at myndigheds-alder og lav-alder burde være 1 og den samme.

Er man klog nok til at kende forskel på rigtigt og forkert, indikeret af lav-alderen (så man ka' komme i fængsel), er man også klog nok til at kende forskel på gode og dårlige politiske partier, indikeret af myndigheds-alderen (så man ka' stemme).

Et menneske der ka' holdes ansvarlig for sine handlinger, lav-alderen, bør også være ansvarlig for politisk med-bestemmelse, myndigheds-alderen.

Det synes jeg ville være mest fair.

Jeg synes lav-alder, og myndigheds-alder, bør være omkring de 16 år.

Jeg tror ikke på at børn på feks 12-13-14 år reelt er istand til at overveje hvad det vil sige at komme i fængsel, og derfor ka' de ikke træffe ansvarlige valg omkring deres handlinger.

HVIS 12-13-14 årige ER istand til at overveje sådanne ting, så er de også kompentente til at vurdere politiske debatter. Og enhver der har hørt 12-13-14 årige tale, VED de ikke fatter hat.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Ahh ja deres umenneskelige retssystem.... the american way er og bliver PERVERS

Relativistisk båthorn

Jeg fik lige en ide her til morgen;

Hvad med om man indfører en særlig skat på samme procent som den del af befolkningen der sidder i fængsel. Dvs hvis 2 procent af befolkningen sidder i fængsel, så betaler man 2 procent i særlig jura-skat (eller hvad navn man nu vil gi' den, ligesom kirke-skatte feks)

Så gi'r man samfundet et klart incitament til at holde folk ude fra fængslet :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
JEL skrev:

Hvad med om man indfører en særlig skat på samme procent som den del af befolkningen der sidder i fængsel. Dvs hvis 2 procent af befolkningen sidder i fængsel, så betaler man 2 procent i særlig jura-skat (eller hvad navn man nu vil gi' den, ligesom kirke-skatte feks)

eller også giver man politerne endnu en grund til at sætte flære i fængsel. de er jo en skatteindkomst og de går garentere ikke til at forbedre forholdene eller andet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Opis skrev:
JEL skrev:

eller også giver man politerne endnu en grund til at sætte flære i fængsel. de er jo en skatteindkomst og de går garentere ikke til at forbedre forholdene eller andet.

Og det betyder også mere skat, det er heller ikke noget der bør ske. Tværtimod; lad os få gang i forbruget igen med en god omgang ekspansiv finanspolitik. Nedsæt skatten på arbejde, SP-pengene burde have været skattefrie og så indføre differentieret moms så de 25% kun går ud over "luksus"-varer. Sidespor, men det ville ihvertfald holde folk fra brummen.

Det er en forfærdelig artikel, men det er jo også fra et fagforeningsblad. Den er partisk i allerhøjeste grad, og der mangler blot en kommentar fra EL. :sucks:

Relativistisk båthorn

Jeres modstand mod skatten beviser netop at det ville få folk i samfundet til at gøre mere for at sikre at andre ikke kom i fængsel :)

I ku' spare penge hvis i indrettede samfundet så folk ikke blev nødt til at blive kriminelle. I ville gøre mere ud af de sociale forhold, fordi i så ville ku' spare penge.

@and; Den kapitalistiske model er jo netop hvad man gør i usa, og det er jo netop der deres fængsels-forhold er forrykte.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Dit forslag er jo fuldstændig langt ude JEL. For det første ville den skat jo nok ikke betyde en skid for de kriminelle, specielt ikke når vi snakker unge eller børn der er kriminelle! Og jeg tvivler på, at de forældre der ikke tager ansvar nu, ville tage mere. Det er trods alt heller ikke vores ansvar at opdrage andre børn.
Det er også helt forkert at plante ansvaret hos den almene borger, som slet ikke kan eller skal tage ansvar for andres handlinger. "sikre at andre ikke kom i fængsel" - ja hvordan, ved ikke at melde dem? ect. Det er ikke sådan et korrupt samfund vi vil danne. Det er som at beskatte folk indtil de har fundet en løsning på finanskrisen. Jeg håber du kan se at din model er håbløs og ikke videre velovervejet.

Men så vidt jeg kan forstå vil du lade pengene fra den højere skat, gå til et mere lavere sociale klasser (måske endda bare de potentielle kriminelle), så de i stedet for at blive kriminelle (eller får et arbejde/uddannelse!) bare får flere af skatteydernes penge og derved kan dase den af?

Relativistisk båthorn

Det handler jo om hvilken slags samfund man vil ha'.

Enten et hvor man bare smider alle dømte (både de rigtigt skyldige, men også dem der bli'r fejl-agtigt dømt) i et stort hul og kaster jord på bag-efter.
Intet ville være nemmere end sådan et samfund.

Men vil man ha' et humant samfund, så må man jo finde på humane modeller, og her vil et skatte-incitament's system jo være den bedste metode til at regulere hvordan folk i samfundet opfører sig.

Det vil jo være dem med de største indkomster der ska' betale mest i skat, og derfor dem der vil ha' det største incitament til at feks skabe jobs til dem der i dag bli'r udstødt og ender som kriminelle.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

JEL skrev:
Det vil jo være dem med de største indkomster der ska' betale mest i skat, og derfor dem der vil ha' det største incitament til at feks skabe jobs til dem der i dag bli'r udstødt og ender som kriminelle.

Bryggerheste kan også blive trætte. Skal vi ikke bare være glade for at "de rige" ikke længere skal betale 71% i marginalskat og så få gjort noget ved alle de andre misundelses-skatter, og så lade "de rige" fyre i statskassen igennem moms og alle de gebyrer på alting? De rige bliver trukket nok ned i forvejen.

Relativistisk båthorn

en jura-skat er vel ikke en 'misundelses-skat'? Det er iøvrigt et meget mis-visende ord, for de betaler mest fordi de har mest, ikke fordi vi er misundelige på at de betaler mest i skat. Der er vist ingen der er specielt misundelige på folk der betaler høj skat.

Jeg ved ikke hvorfor vi ska' være glade fordi rige ikke ska' betale deres andel af skatten? Jeg synes det er fair de betaler mest, eftersom de er dem der får mest ud af samfundet (gennem rettigheder og magt blaa. Tænk feks på hvor meget indflydelse feks maersk har på samfundet. Hvor meget indflydelse det firma har på dansk politik, selvom det ikke er folke-valgt eller demokratisk på nogen måder. Den slags bør man selvfølgelig betale ekstra for, og derfor er det helt fair de beskattes kraftigt. Plus selvfølgelig at rige har lettest ved at betale høj skat. Jeg tror ikke nogen af dem der betaler høj skat går sultne i seng af den grund. Det er der vist nogle af de lavest beskattede der gør (folk på de helt små overførsels-indkomster feks), og det er da endnu mere grotesk end at rige må betale højere skat end fattige)

Som vi jo ku' se i forbindelse med udregningen af BNP, så er gennemsnittet omkring 150,000 til 200,000 danske kr pr år pr dansker, så enhver der har over det ka' vel ikke siges at blive trukket ned. Har man over gennemsnittet, så har man en leve-standard der er over gennemsnittet. Så enhver der tjener mere end det beløb pr år bør også ligge i den høje skatte-ende.

Men det kommer selvfølgelig an på hvilken type samfund man vil ha'.
Vil man ha' det som i usa, med stor forskel på rig og fattig, og med generel lav skat, så får man formentlig også de samme samfunds-sygdomme som dem artiklen handler om. Fængslerne i usa indeholder ikke de reelt kriminelle, i lige omfang som de findes i befolkningen, men en overflod af de fattige. Så dermed ka' man konkludere at det amerikanske rets-system ikke er retfærdigt, men rammer skævt i forhold til indkomst. Og det er ikke meningen med et rets-system som ska' være neutralt og fair.

Liberty and JUSTICE FOR ALL (men i praksis bare mest for de rige)
Det er sådan noget der er med til at skabe samfunds-lede, og samfunds-ligegyldighed, hvilket sikkert også er grunden til den relativt lave stemme-procent der er ved feks præsident-valget.
Og det er formentlig også en af grundende til at der findes så grov kriminalitet visse steder. De steder, ude på landet i midt-vesten, i de mindre lokal-samfund, hvor man vitterlig ta'r sig mere af hinanden end man gør i stor-byerne, er der en meget lavere kriminalitets-rate. Det taler bestemt for at social adfærd KAN reducere antallet af nødvendige fængslinger markant.

Og derfor bør man, hvis man vil et humant samfund, naturligvis bruge de instrumenter der ka' fremme en sådan social adfærd. Og et tryk på skatte-knappen virker altid stærkt. Bare se reaktionerne i denne tråd ;) Hvis der er noget folk har respekt for, så er det at sku' betale skat. Ergo virker det :)

Og vil man et samfund hvor vi gi'r hinanden et med-ansvar for hinanden, og ikke bare et samfund hvor vi er hver for sig og ka' være helt ligeglade med hinanden fordi ligegyldighed ingen konsekvenser har, så er skat afregnet efter antallet af 'tabere' en hel sikker motivations-faktor. Og især overfor de rige, som jo ikke har samme problemer med at klare sig eller betale deres regninger som mange 'sorte' jo tydeligvis har.

Der er en grund til over-repræsenteringen af 'sorte' (latinoer, afrikanere, white trash) i usa-fængslerne, og det økonomiske system ka' ikke fritages for ansvar.
Hvor meget glæde har fattige feks af dyre belair butikker i LA? Det er jo kun lækre kvinder der ka' få jobs i de butikker, og kun rige mænd der har råd til at la' deres lækre koner låne deres kredit-kort så de ka' handle i de butikker. Den fattige sorte fra slummet kommer der aldrig, hverken som kunde eller som job-søgende (så ska' hun da være et genetisk sær-tilfælde der ligner en super-model og ikke har lært det sædvanlige white-trash lingo man taler i slummen)

Al snak om social mobilitet mellem disse 2 lag er noget vås. Det er kun børn af rige der arbejder i disse butikker, og kun børn af rige der handler der. Det 'trickler' ikke 'down' til de fattige, som kapi'erne ynder at påstå.
Og ka' du endelig finde et enkelt solstråle-eksempel, for det ka' man jo altid om alting, så ka' du finde mange flere regnvejrs-eksempler.

Når der er penge at tjene på at bygge fængsler og spærre folk inde, så vil det også ske. Og derfor er profit-jura en total forrykt ting at ha' i et humant samfund. Med-mindre man er totalt kynisk og hjerte-løs.

Og så ska' man jo også lige huske en meget vigtig lille detalje, når man støtter hårde straffe (som højre-fløjen jo typisk gør. Jeg ved ikke om du også gør, and?), og det er de tilfælde der kendetegnes som 'justits-mord'. Når Uskyldige havner i fængsel for noget de ikke har gjort.
Det er mest for deres skyld at man bør afstå fra sindssyge straffe-metoder og tortur-lignende justits-systemer, som feks deres '3 strikes and youre out' vanvid. Der er folk der pga den regel sidder livs-tid for meget små bagateller, pga juridiske spidsfindigheder. Og så ka' man altså ikke sige at 'the penalty fits the crime', som den jo bør i et retfærdigt samfund.

Hvis rige vidste de ku' spare penge ved ligefrem at søge ansatte blandt de fattige, som er i risiko for at havne som livs-lange tabere i fængslerne pga det ringe social-system, så ville de begynde at søge blandt dem. Og så ville de på den måde være med til at hjælpe problemet med skævheden af vejen. Og hvis skatte-systemet er en effektiv metode, så er det det mindste man ka' gøre for de mennesker der ellers ville havne i et fængsel på livs-tid, og som ville miste hele deres liv og hele deres frihed til en sådan institutionalisering.

Hvis man bare er ligeglad med at med-mennesker, hvoraf nogle er helt Uskyldige, det ka' ramme os alle, også dig, ska' leve under sådanne vilkår som et grovt fængsel nok er, så må man være meget kold. Eller bare ikke ha' forståelse for hvordan det er. Og hvordan ka' nogen der er vokset op i den amerikanske overklasse reelt vide noget om livet på bunden. Hvis de hele livet igennem har været passet i dyre special-skoler, boet i over-sikrede rige kvarterer, og kun har oplevet 'the sunny side of life, så har de jo reelt ikke nogen chancer for at forstå hvor hårdt det må være at tilhøre underklassen.

Det billigste samfund er jo et hvor man si'r "1 strike and you die". Så ku' man spare en masse udgifter på fængsler i det hele taget. Men hvis man vil noget humant, så må man også betale den regning det koster. Og der er kun dem med pengene til at betale. Hvem sku' ellers?

Dedikeret medlem

"De rige" har som regel også gjort deres for at komme til penge. Det er deres valg og ofte held der har bragt dem deres formuer. Som regel fordi de er stræber og bruger de meste af deres liv på at skabe en karriere. Synes helt klart at det skal kunne betale sig for dem at betale en rimelig skal hvor der også er en god del tilbage til dem. De betaler allerede en højere skat end os andre da skat kommer i procenter af indtægten og da deres indtægt er større betaler de atomatisk mere end andre.

I steden for skulle focus sættes på at forhøje standarden for minimalgrubberne og ikke lavne den for rigmandsgrubben. Der er mange steder at få skat fra, er sikker på at der er andre steder det ville give mere at spare (Dette er så sagt uden at have den store forstand på økonomi men bare talt ud fra holdning a la hvis det er muligt :). For eks udlandhjælpen. Har det lidt sådan at hvorfor skal vi sende så mange penge til andre fattige når vi ikke engang tager os af vores egne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Måske ikke et helt seriøst indlæg; men kender i den om de 10 der spiser middag sammen hver dag?

Citat:
Her er historien om de ti personer, der hver dag går ud på restaurant og spiser middag sammen. Den fælles regning på restauranten ender hver dag på 1.000 kroner, og de ti deler den op på nogenlunde samme måde, som vi betaler skatter her i landet.

De første fire - de fattigste - skal derfor ikke betale noget. Den femte skal betale 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den ottende 120 kroner og den niende 180 kroner. Den tiende, den rigeste af dem, skal betale 590 kroner.

Rod med rabatten
Sådan spiser de sammen hver dag, og alle er de glade for den måde, de deler regningen på. Lige ind til restauratøren pludselig giver dem rabat.

»Eftersom I er så gode kunder,« siger han, som han siger, »giver jeg jer 200 kroner i rabat på jeres middage.« En middag for ti personer koster derefter 800 kroner.

Gruppen vil stadig betale regningen på samme måde, som vi betaler skatter her i landet. Så de første fire bliver ikke påvirket: De skal stadig ikke betale.

Men hvad med de seks andre - dem som betaler - hvad skal de gøre? Hvordan skal de fordele rabatten på 200 kroner, så alle får en lige del? Og nu skal man holde ørene stive:

De finder ud af, at 200 kroner divideret med seks bliver til 33,33 kroner. Hvis de trækker det beløb fra hver persons andel, skal den femte og sjette person have penge for at spise.

Restauratøren foreslår, at det mest rimelige vil være at reducere hver person regning omtrent jævnt, og han sætter sig til at regne på, hvad hver person skal betale.

Resultatet bliver, at også den femte person kan spise gratis, den sjette skal betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den ottende 90 kroner, den niende 120 kroner. Den tiende skal betale 520 kroner i stedet for de 590.

Alle seks personer får en lavere pris end tidligere, og de fire første kan fortsat spise gratis.

Men så er det, at én i selskabet begynder at sammenligne, hvad de hver især har sparet. De står uden får restauranten.

»Jeg fik kun 10 kroner af de 200 kroner,« begynder den sjette person og peger på den tiende. »Men du tjente 70.«

»Præcis,« siger den femte person. »Jeg sparede også bare en 10´er. Det er uretfærdigt, at han fik syv gange mere end mig!«

»Det er sandt,« råber den syvende person. »Hvorfor skal han have 70 kroner, når jeg kun fik 20? De rige skal altid have det bedre!!!«

»Hør et øjeblik,« forsøger de fire første. »Vi fik jo overhovedet ingenting. Det her system udnytter de fattige.«

De ni personer omringer den tiende og giver ham tæsk.

Næste aften kommer han slet ikke til middagen, men de ni andre sætter sig til bordet og spiser uden at vente på den tiende. Da regningen kommer, opdager de noget.

Der mangler 520 kroner..."

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Haha, fantastisk citat LSdrejø, og tak for supporten Opis, og du har helt ret: vores ulandshjælp bør ændres; f.eks. gå over til at yde mikrolån, der jo som bekendt hjalp Bangladesh en hel del. Ulandshjælp og frihandel i én og samme løsning.

Det kan man i øvrigt også selv gøre: https://www.myc4.com/Invest

Relativistisk båthorn

Men mens i fokuserer på penge, så sidder der stadig en masse fattige og bli'r pint i fængslerne. Dem havde i lige glemt... hvad er i for nogle mennesker?

Dedikeret medlem

JEL skrev:
Men mens i fokuserer på penge, så sidder der stadig en masse fattige og bli'r pint i fængslerne. Dem havde i lige glemt... hvad er i for nogle mennesker?

Blot mennesker, sådan er vi bare... fuck verdens problemer, penge er det vigtigeste... mennesker

Det er også derfor der er brug for fænglser, fordi vi er mennesker der blot vil berige os selv uden at tænke på koncekvenser, nogle går så bare mere yderligt end andre og nogle tideligere end andre og så er der også forskæl på hvad vi begærer, men de flæste begærer penge og sex, derfor kan du også købe sex for penge... og blive smidt i fængsel for det ;)

Relativistisk båthorn

hører du ikke hjemme på arto?

Dedikeret medlem

JEL skrev:
hører du ikke hjemme på arto?

Nej du skal nok få det forum for dig selv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]