Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Hejsa :)

Jeg tænkte over, om der er nogle specielle krav til hvordan ethnobotanik må sælges? Den kendte "Københavnerbutik" skriver jo f.eks., at man ikke må indtage deres urter/frø.

Da jeg synes deres priser er lige lovligt groteske overvejede jeg at udvide mit eget sortiment til at inkludere de mest atraktive ethnobotaniske urter - dog vil jeg helst undgå at få en kæmpe bøde, ved at bryde loven på en eller anden dum måde.

Derfor ville jeg blive super glad for noget input :). Indtilvidere har jeg fået den forståelse, at det eneste man behøver at gøre er at skrive "Må ikke indtages" på produktsiden.

Man skal vel næppe bruge en licens til at sælge det? Det ville virke underligt eftersom det ikke kræver en af købe det.

På forhånd tusind tak :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Altså ville du undgå bøde ved vidersalg af urter osv?
Jeg læste på et tidspunkt på en af de her hjemmesider, og hvad jeg har kunne læse mig frem til så er grunden til de enten skriver "Not for humans" eller "For humans" er at de produkter hvor der står at de ikke må indtages af mennesker virker kraftigt og som evt kan sammenlignes med "rigtige" drugs, og derfor må disse produkter ikke diskuteres i de forskellige hjemmesiders forum, hvorimod at dem hvor der er en sticker på hvor der står at det er okay at æde løs ikke skulle virke så skide godt, og disse ting må også diskuteres på deres hjemmesider..

Eksempel: HBWR frø, Cebil frø og drømmeurt har alle en sticker på hvor der står at de ikke må indtages, dette skyldes at de virker ;) - i mere eller mindre grad med drømmeurten.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Grunden til, at disse stickers er der, er jo, at hvis det skulle sælges til indtagelse skulle der også en tilladelse til at sælge fødevarer oveni...

Dedikeret medlem

Tak for svarene :). Det jeg fisker efter er dog nærmere, at jeg gerne vil vide om jeg bare kan købe en kæmpe mængde hawaiian baby woodrose, mimosa hostilis osv og sælge det videre uden at spørge nogen om lov (anskaffe en licens eller lign.), eller om jeg ville blive halalslagtet af én eller anden myndighed for at sælge det. Der er tale om internetsalg.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Jeg er temlig sikker på at du skal oprette et firma, moms registreres osv. så staten kan få deres andel af din indkomst... :evil:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Ja, gad vide hvor mange af qxl-krejlerne betaler moms osv.

Moderator
Brugeravatar

Svjv. skal man tjene <50.000 over 12 måneder i sin virksomhed før det skal momsregistreres. Er der vel ikke SÅ mange "qxl-krejlere", der gør.

Moderator
Brugeravatar

Momsregistrering:
Såfremt man omsætter for mere end 50.000 kr. om året, skal man lade sig momsregistrere.
Jfr. momslovens § 47, stk. 1

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Jeg var ikke klar over 50.000 kr grænsen, man lærer noget nyt hver dag... :wink:

Dedikeret medlem

Jeg betaler allerede moms, samt er momsregistreret. Jeg spekulerer på at udvide sortimentet til også at omfatte ethnobotanik, og vil derfor gerne vide om der er nogle bestemte regler som skal overholdes eller en bestemt licens der skal erhverves for at sælge de mest virksomme ethnobotaniske urter og frø - Mimosa hostilis, Hawaiian baby woodrose, Yage og den slags. Kattegræs og Damiana ol. gider jeg dog ikke give mig i kast med at importere/sælge. :)

Beklager hvis jeg har formuleret mig lidt tåget. Det jeg gerne vil vide er om det kræver noget som helst at sælge disse frø, udover en advarsel der siger "Fy, du må ikke indtage det!".

Moderator
Brugeravatar

Det gør det mig bekendt ikke.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg er altså (heller) ikke jurist, men jeg ville også tro at det bare gælder om at sælge produkterne således at du ikke kommer på kollisionskurs med hvad der nu måtte stå i fødevareloven, lægemiddelloven, og selvfølgelig lov om euforiserende stoffer.

For hvis noget er medicin eller kosttilskud fx, dvs at du hævder det kan have specifikke (gavnlige) virkninger og/eller opfordrer folk til at indtage eller fremstille ting, som kan være farlige og/eller på kant med loven (fx ayahuascabryg), så kan det nok kræve tilladelse, eller simpelthen bare være ulovligt. Tror jeg. :-)

Jeg erindrer at der var en tråd herinde lige omkring da jeg meldte mig til, efteråret 2007, .... ja, her var den Alle visionære planter er ulovlige
Den tyder på at man skal passe lidt på med, hvordan man formulerer sig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Svjv blev LSA ikke ulovliggjort sammen med kratom og de andre nyeste påfund fra staten?
Ved ihvertfald at min headshop er stoppet med at tage dem hjem da jeg gjorde ham opmærksom på at krypton var blevet ulovligt og at han derfor måtte sælge alt hans til mig med det samme 8), så har han vist selv studeret listen lidt mere og fundet ud af at cebil og LSA holdige frø er blevet ulovlige.. Har dog ikke selv fået læst listen igennem endnu.

Medlem
Brugeravatar

Man kan stadig købe HBWR frø i den der danske forretning, og Morning Glory kan man stadig få overalt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Citat:
Svjv blev LSA ikke ulovliggjort sammen med kratom og de andre nyeste påfund fra staten?

http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... %A5+listen

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg æder mine ord i mig igen ;)

Må lii ned og få underrettet min mand i head shoppen om at de stadig er lovlige :D For det var sku nogle gode frø han havde 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]