Flaban skrev:
Hej Laus.
Det virker som om du er inde i emnet. Kan du kaste lys over forbindelsen mellem:
Citat:
Skizofreni opstår ved "udpantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset.
og
Citat:
Det kan vi ved at hjerneskanne personen. Idag har vi nok viden til at kunne diagnosticere en person ved hjælp af analysering af hjernens struktur og aktivitet.
Jeg kan umiddelbart ikke se koblingen mellem den første psykoanalytiske forståelsesramme (evt. deterministisk) og en neuro(psyko)logisk forklaring på fænomenet skizofreni.
/Flaban
Her taler man ikke om "forklaringen" på skizofreni, men om hvordan tilstanden kan diagnosticeres.
Ligesom man ved andre psykiske lidelser og psykiske handicap, kan påvise abnormaliteter i hjernen, kan man også påvise dem for skizofreni. Abnormaliteter for skizofreni inkluderer: lavt dopamin indhold i tindingelapperne, forøget dopamin i de bagerste dele af hjernen, udvidelse af ventriklerne, osv.
Desuden er det også muligt at stille diagnosen ud fra nogle kriterier om DNA'en fra personen.
Snoezel skrev:
Laus skrev:
Jeg kan godt indrømme at jeg er blandt de cirka 2/3 dele af skizofrene der jævnligt bruger psykoaktive substanser, ja.
Men har du forsøgt dig med psykedeliske? Og hvilke? Og har det haft nogen positiv/negativ effekt for dig på længere sigt?
Debatten handler egentlig om skizofreni, og ikke hvilke stoffer jeg har brugt.
Men jeg kan fortælle dig at det er langt de fleste der har skizofreni, som i desperation har prøvet psykoaktive substanser(deraf psykedeliske inklusive) igennem deres sygdomsforløb.