Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Er der nogen der har nogle tanker de vil ud med og/eller spørgsmål omkring skizofreni kan man skrive i denne tråd. Jeg lider selv af skizofreni og vil meget gerne give min viden videre.

Fakta om skizofreni:

Skizofreni er en sindslidelse med en genetisk komponent.

Skizofreni opstår ved "udpantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset. Denne videnskabeligt anerkendte teori, kræver den naturlige formodning at en miljømæssig faktor er nødvendig for at udløse psykosen. Da alle andre menneskelige interaktionsprincipper, personligheder og adfærdmønstre skal tillæres igennem miljøet er denne formodning naturlige og logisk, hvis man da selvfølgelig tillægger genernes egenskaber, en vis grad af relevans.

Psykosen, som er det mest fremtrædende symptom for sindslidelsen, opstår typiskt i 16-25 års alderen. Psykosen omfatter det at høre stemmer, at se syner og at have vrangforestillinger om hvordan ting hænger sammen.

Cirka 1% af befolkningen har skizofreni.

Selvmordsraten for skizofrene er betydeligt højere end den for raske personer.

Psykosen er ikke sygdommen i sig selv, men kroppen og hjernens eget forsvar og resulterende mekanisme imod og for at danne et virtuelt billede af den tabte symbolik under den falliske fase i ødipus-komplekset, efter udpantningen af faderens-navn.

Skizofrene har gennemsnitligt lavere levetid, både på grund af de direkte komplikationer ved sindslidelsen; depression, selvmordsforsøg, mangel på resourcer til at forsørge sig selv godt nok til at kunne leve anstændigt, og endeligt, mangel på evne til at afsætte afkom der muligvis kunne opretholde et godt miljø for sin psykotiske forælder, og de indirekte(samfundets manglende evne til at tilpasse eller forme sig efter de syge/svage, fremfor dem der er medfødte med et raskt og nemt tilpassende sind)

Senest rettet af Laus 10 apr 2009 03:57, rettet i alt 4 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hej :)

I hvor høj grad er dine vrangforestillinger samt syner?
Og har du accepteret sygdommen, og kommet videre på en god måde?

:peace:

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Altså kort sagt man ved ikke rigtig hva det er?

Medlem
Brugeravatar

Bl0dpump skrev:

Tak for dit spørgsmål. Det var egentlig tanken at man kunne stille spørgsmål om skizofreni generelt og ikke om min personlige eksistens.

Graden af vrangforestillinger og syner hos den individuelt skizofrene er den samme, som udgangspunkt, men ens reaktionsmønstre og tilpasning til den eventuelle behandling, som kan afhjælpe en for de psykotisk symptomer, afspejles i ens personlighed. Jeg får selv antipsykotisk medicin som hjælper på den psykose der ellers ville opstå i mit sind.

Jeg tror ikke at der er nogle skizofrene der ville tale sandt, hvis de påstod at de havde accepteret deres lidelse. Fordi at det ville indebære at man derfor også accepterede og fandt glæde i det at have depressive selvmordstanker, må envher tale om "accept" for sygdommen være udelukket. En accept af at man vil blive nødt til at tage medicin resten af sit liv er mere nærliggende.

Astral skrev:
Altså kort sagt man ved ikke rigtig hva det er?

Man ved hvordan skizofreni opstår, men man ved ikke hvordan den kureres.

Insane psychedelia user!

Bliver man ekspert i en sygdom af at have den?

Dedikeret medlem

Laus skrev:
Skizofreni opstår ved "upantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset.

Er det noget du kan uddybe? Jeg forstår det ikke.

Junior medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:

ikke nødvendigvis - men jeg kan forestille mig, de fleste med en sygdom har en større interesse, og måske derfor også har større viden på området? Man har da i hvert fald har en unik "praktisk" viden, da den akademiske analyse altid vil være anderledes end "den oplevede verden".

//absence

Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Citat:
Skizofreni opstår ved "upantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset.

Kan du uddybe dette? Det forstår jeg ikke rigtigt. Går ud for at der skulle have stået udpantningen? Men kan du ikke forklare det mere udførligt?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Laus skrev:
Bl0dpump skrev:

Tak for dit spørgsmål. Det var egentlig tanken at man kunne stille spørgsmål om skizofreni generelt og ikke om min personlige eksistens.

Dr. Phibes skrev:

ikke nødvendigvis - men jeg kan forestille mig, de fleste med en sygdom har en større interesse, og måske derfor også har større viden på området? Man har da i hvert fald har en unik "praktisk" viden, da den akademiske analyse altid vil være anderledes end "den oplevede verden".

//absence

-------------

Når han nu ikke vil diskutere det personlige, bliver det også svært at diskutere det praktiske...?

Medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Nej, hvorfor skulle man det? Faktum at jeg har skizofreni er ikke relevant for den viden der er tilgængelig om emnet.

Medlem
Brugeravatar

Felix skrev:
Citat:

Kan du uddybe dette? Det forstår jeg ikke rigtigt. Går ud for at der skulle have stået udpantningen? Men kan du ikke forklare det mere udførligt?

Du kan starte med at læse denne side, som giver et kort resume over fænomenet: http://nosubject.com/Psychosis_(Compendium)

Junior medlem
Brugeravatar

Opis:

Hmm.. måske, men det er vel muligt at dele erfaringer og viden på et mere generelt plan?
Det kan måske være rart for nogen, at hører en sygdomsbeskrivelse fra en der har prøvet det selv...men hvordan man vil gøre det, er vel op til Laus :)

//Absence

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Skal lige høre laus, af ren interesse. Har du forsøgt dig med psykedeliske stoffer, selvom du har skizofreni ?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Laus skrev:
Bl0dpump skrev:

Okay, havde lige forstået det forkert så. Men syntes da det er interessant at høre om, fra en som rent faktisk har sygdommen.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Hvordan kan man vide at en person har skizofreni, hvis hverken psykose eller vrangforestillinger er forekommet?

Medlem
Brugeravatar

Dikki skrev:
Skal lige høre laus, af ren interesse. Har du forsøgt dig med psykedeliske stoffer, selvom du har skizofreni ?

Jeg kan godt indrømme at jeg er blandt de cirka 2/3 dele af skizofrene der jævnligt bruger psykoaktive substanser, ja.

TheRagingPussy skrev:
Hvordan kan man vide at en person har skizofreni, hvis hverken psykose eller vrangforestillinger er forekommet?

Det kan vi ved at hjerneskanne personen. Idag har vi nok viden til at kunne diagnosticere en person ved hjælp af analysering af hjernens struktur og aktivitet. Dette er dog for bekostelig en affære til at man vil tage den i brug i samfundet endnu, da en kvalificeret psykiater eller psykolog kan stille diagnosen ud fra personens adfærd og relation til tale, hurtigere og billigere.

Dedikeret medlem

TheRagingPussy skrev:

Jeg vil mene, at hvis vedkommende endnu ikke har været psykotisk, så kan man ikke katagoriseres som skizofren.

At have vrangforestillinger og være psykotisk er det samme.

Dedikeret medlem

Hej Laus.

Det virker som om du er inde i emnet. Kan du kaste lys over forbindelsen mellem:

Citat:
Skizofreni opstår ved "udpantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset.

og

Citat:
Det kan vi ved at hjerneskanne personen. Idag har vi nok viden til at kunne diagnosticere en person ved hjælp af analysering af hjernens struktur og aktivitet.

Jeg kan umiddelbart ikke se koblingen mellem den første psykoanalytiske forståelsesramme (evt. deterministisk) og en neuro(psyko)logisk forklaring på fænomenet skizofreni.

/Flaban

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Laus skrev:
Jeg kan godt indrømme at jeg er blandt de cirka 2/3 dele af skizofrene der jævnligt bruger psykoaktive substanser, ja.

Men har du forsøgt dig med psykedeliske? Og hvilke? Og har det haft nogen positiv/negativ effekt for dig på længere sigt?

Medlem
Brugeravatar

Flaban skrev:
Hej Laus.

Det virker som om du er inde i emnet. Kan du kaste lys over forbindelsen mellem:

Citat:
Skizofreni opstår ved "udpantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset.

og

Citat:
Det kan vi ved at hjerneskanne personen. Idag har vi nok viden til at kunne diagnosticere en person ved hjælp af analysering af hjernens struktur og aktivitet.

Jeg kan umiddelbart ikke se koblingen mellem den første psykoanalytiske forståelsesramme (evt. deterministisk) og en neuro(psyko)logisk forklaring på fænomenet skizofreni.

/Flaban

Her taler man ikke om "forklaringen" på skizofreni, men om hvordan tilstanden kan diagnosticeres.

Ligesom man ved andre psykiske lidelser og psykiske handicap, kan påvise abnormaliteter i hjernen, kan man også påvise dem for skizofreni. Abnormaliteter for skizofreni inkluderer: lavt dopamin indhold i tindingelapperne, forøget dopamin i de bagerste dele af hjernen, udvidelse af ventriklerne, osv.

Desuden er det også muligt at stille diagnosen ud fra nogle kriterier om DNA'en fra personen.

Snoezel skrev:
Laus skrev:

Men har du forsøgt dig med psykedeliske? Og hvilke? Og har det haft nogen positiv/negativ effekt for dig på længere sigt?

Debatten handler egentlig om skizofreni, og ikke hvilke stoffer jeg har brugt.

Men jeg kan fortælle dig at det er langt de fleste der har skizofreni, som i desperation har prøvet psykoaktive substanser(deraf psykedeliske inklusive) igennem deres sygdomsforløb.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]