Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 02:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Syd fyn
Hej psychelister!
Jeg går i 9. klasse, og skal have projektuge næste uge.
Vores tema er utrolig bredt;
"Vigtige personer, opfindelser eller begivenheder fra det 20. århundrede med afgørende betydning for vores liv i dag"

Pga. det utrolig brede tema, tænkte jeg at jeg ville skrive om noget som rent faktisk interessere mig, nemlig knark/rusmidler! (i alle dets finurlige former)
Men kan ikke rigtig hitte på hvordan jeg skal koble den på; "afgørende betydning for vores liv idag"...

Bare smid alle jeres idéer op! :-)
Alle idéer er velkomne da emnet er utrolig bredt!
På forhånd tak!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes klart du skal bringe Terence McKenna ind i det! Han var meget bredperspektiveret, med emner fra menneskets begyndelse/bevidsthed og psykedelisk shamanisme til neurokemi, biologi, menneskeheden og 'The Other', altså det vi kalder Gud/Aliens/Det højere selv osv osv. Han havde indflydelse på en bred menneskeskare i hvert fald! Go check him out!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Albert Hofmann's opdagelse af LSD's psykoaktive virkning i 1943, og den indflydelse som LSD har haft på ungdommen i 1960'erne og på den videre udvikling indtil i dag(kunst, newagebevægelsen, opblomstring af østlige religioner i vesten, find selv på flere vinkler...).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Alexander Shulgin, Aldous Huxley, Carlos Castaneda, Peter Stafford og Timothy Leary, bare lige et udsnit af de vigtigste personer indenfor stoffer jeg kunne huske... Læs lidt om dem allesammen, der skal nok være en god idé imellem :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kan smide Gordon Wasson i puljen også :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg synes Hofmann er bedste bud. LSD har været med til at påvirke enormt store områder af vores samfund på både godt og skidt. Så kan man selvfølgelig sige, at det har de andre også gjort. Men opdagelsen af LSD var det der virkelig fik gang i sagerne.

Ellers må du gerne skrive om mig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Skrev selv dengang i 9. klasse om hash, Ecstasy og et eller andet tredje stof. Fik 10 :P jeg vægtede opgaven meget på lovgivning.

8)

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Du kunne jo også skrive om Harry J. Anslinger. Han har haft afgørende betydning for al narkotika lovgivning i dagens danmark.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Odden skrev:
Jeg synes Hofmann er bedste bud. LSD har været med til at påvirke enormt store områder af vores samfund på både godt og skidt. Så kan man selvfølgelig sige, at det har de andre også gjort. Men opdagelsen af LSD var det der virkelig fik gang i sagerne.

Ellers må du gerne skrive om mig.

Jeg er helt enig, Odden har klart forandret min verden og var det ikke for ham ville jeg ikke have så let ved at defikere. Tal om afgørende betydning! :mrgreen:

Nej, jeg synes også LSD er det bedste bud, og der er masser at perspektivere til - foruden det total åbenlyse kan også nævnes Batman Begins, som er en direkte reference til et amerikansk forskningsprojekt om LSD i drikkevandsforsyningen, for at pasificere fjender. Det har også nutidig relevans med henblik på terrorisme, da man relativt let kan udføre Scarecrows plan.

Ydermere er der tonsvis af materiale om det, men lov mig at I ikke går ned på jeres lokale bibliotek og plukker løs fra ungdomsafdelingens udvalg - der er direkte frastødende og åbenlyse fejl i dem! "De fleste der tager hallucinogener blander dem med andre stoffer også...", "Hash-rygere er ofte deprimerede og flygter fra hverdagen..." og andre vulgariteter.

Men er I gode til engelsk og vil bruge engelsksproget materiale? (det trækker nok op i karakteren)

OT:
@TheRagingPussy: Troede lige der stod Harry Potter!

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg forstår godt at du har lyst til at skrive om noget der interresere dig, men med dette emne tror jeg du ville gøre det nemmere for dig selv ved at vælge noget der mere direkte har påvirket verden.

Blæste Nico skrev:
Skrev selv dengang i 9. klasse om hash, Ecstasy og et eller andet tredje stof. Fik 10 :P jeg vægtede opgaven meget på lovgivning.

8)

Tillykke og tak for at dele din karakter i niende klasse med os andre, jeg er nu et roligere og gladere menneske 8) 8) 8)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Hvad med at skriv omkring hvordan probagandaen har været gennem tiden. Hvordan man før har kunne nyde tingene og hvordan noget er blevet forbudt og andet ikke, for eks alkahol og nikotin. De prøvede at køre et forbud med alkahol igennem, der er der masser at info om hvordan det gik.
Så kan man også samtidig komme ind på hvordan rusmidlerne er blevet brugt gennem tiden og hvordan nogle har fået stor indflydelse som lægemidler.

held og lykke med det

Medlem

Geografisk sted: Syd fyn
TUSINDE tak for alle de gode forslag og hints! Der er helt sikkert en masse jeg vil kunne bruge! (kom gerne med flere guldkorn ;) )

Hvordan lyder dette som en evt. problemformulering;

"Hvordan har X's tanker haft betydning på opfattelsen af rusmidler den dag i dag?"
X er en af de personer i har nævnt, som har haft stor betydning gennem tiden, og evt. på lovgivningen.

Skal jeg evt. gøre problemformuleringen mere bred, så jeg kan inkludere og skrive om flere af de forskellige eksperter eller hvad vi nu skal kalde dem? :-)

Til Anden, er en okay engelsk læser, så tekster kan sagtens være på engelsk!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
DR-D skrev:
Jeg forstår godt at du har lyst til at skrive om noget der interresere dig, men med dette emne tror jeg du ville gøre det nemmere for dig selv ved at vælge noget der mere direkte har påvirket verden.

Blæste Nico skrev:

8)

Tillykke og tak for at dele din karakter i niende klasse med os andre, jeg er nu et roligere og gladere menneske 8) 8) 8)

:p det var mere ment som at man kan arbejde med emner andre folk ikke bryder sig om (da det virker temmelig meget som om du ryger hash, hvis du insistere på at skrive om det i et skoleprojekt) Og alligevel score gode karaktere hvis du har orden i tingene. Og hvis du så gerne vil hører om mine karaktere kan jeg afsløre at jeg lige har modtaget et 10 tal for mit studieretnings projekt som var en markedsføringsanalyse af Apple virksomheden på det Amerikanske marked :) jeg er så god, så hvis det måske ellers er et interessant emne er der også hjælp at hente herfra.

8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Blæste Nico, jeg elsker den måde hvorpå du afrunder hver post med en lille cool smiley. Den står ikke kun som et monument for hvor cool og interessant det du skriver er men også for at du virkelig selv kan se det. Det er fedt mand, det er vejen frem, det er sådan en rigtig mand for fanden skal være! Selvsikker, altid klar med et rapt touché og et hurtigt comeback, altid alfa-hannen. Sådan mand! Jeg vil meget gerne høre mere om hvor godt du klarer dig intellektuelt, det forbløffer og pirrer mig enormt at du både er pisse nayzzz bygget og stadig har tha fåkin' brainzz med dig mayn!!!1 Yir!!!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Ott skrev:
TUSINDE tak for alle de gode forslag og hints! Der er helt sikkert en masse jeg vil kunne bruge! (kom gerne med flere guldkorn ;) )

Hvordan lyder dette som en evt. problemformulering;

"Hvordan har X's tanker haft betydning på opfattelsen af rusmidler den dag i dag?"
X er en af de personer i har nævnt, som har haft stor betydning gennem tiden, og evt. på lovgivningen.

Skal jeg evt. gøre problemformuleringen mere bred, så jeg kan inkludere og skrive om flere af de forskellige eksperter eller hvad vi nu skal kalde dem? :-)

Til Anden, er en okay engelsk læser, så tekster kan sagtens være på engelsk!

Start med at lave lidt research på hver enkel person og skriv vigtige punkter ned om hver enkel. Personers tanker ændrer som bekendt ikke meget ved andres opfattelse af noget som helst, der skal handling til, det er der du skal ind og finde ud af hvordan personerne hver især handlede, derefter kan du lave en lidt bredere problemformulering. Hvis du nu vælger Hoffman som vil være et pissegodt bud, er du jo nok næsten også nødt til, at have leary (og et par andre jeg ikke lige kan huske) indover. Men nu skal vi jo ikke lave opgaven for dig, selvom det sikkert ville være spændende hehe. Get to work! :rocking:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
På en 10 siders opgave, eller hvor lang den nu skal være, er det slet ikke nødvendigt at forholde sig til Leary også. Ikke andet end som perspektiv. Det kunne være en god nok idé, men hvis din proces ikke tillader at få Leary med ind, fordi du måske finder andre spændende perspektiver, så lad være med at få en tanke om, at Leary SKAL med til at være en blokade for dit skriveri.

Men med en titel i stil med:

Citat:

Så vil jeg faktisk også mene, at Harry J. Anslinger er et godt udgangspunkt, og så vil jeg råde dig til at finde et specifikt fokus, i dette tilfælde marijuana, da det var det han var rigtig meget ude efter i 30'erne. At skrive rusmidler kan blive alt for bredt.
Ellers kan du bruge Learys og Keseys LSD-"kulturer", og fokusere på LSD. Så kan Albert Hofmann bruges til indledning, så du fortæller lidt baggrund i løbet af en side i opgavens start.
Der er maaaaange måder at besvare den formulering på, så umiddelbare råd er: Find et mere snævert fokus! (for lige at sige det igen)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]