De spørgsmål du stiller, har jeg også selv stillet mig selv. Der var så bare en dag og et trip senere, at jeg indså noget. Du spørger om et psychedelisk trip er en port til en anden verden, eller bare kemikalier som fucker med hjernen. Jeg synes det er et fantastisk spørgsmål, fordi jeg netop er kommet frem til, at det er ingen af delene. Hvorfor skal ses ved, at du allerede har antaget at der findes en sandhed, noget universelt sandt, som det blot handler om at finde ud af. Det jeg personligt har indset, er dog lige det modsatte. Der findes ingen sandhed, ingen ægte virkelighed, ingen fakta, ingen faste rammer om noget. Alt er subjektivt, og vi kan i sidste ende ikke bevise noget. Det er også derfor jeg ikke mener at der er nogen sandhed at finde i trippene. Med det mener jeg ikke, at du ikke kan finde din sandhed, eller at det ikke kan hjælpe dig på sporet efter en mening i din hverdag. Jeg synes dog, at det som hovedformål, netop fordi det er så grænseopløsende, fortæller mig at alt jeg ved, eller tror jeg ved, blot er min verdensopfattelse. Jeg vil helt klart mene at det er en virkelighedsflugt, og at det er det som gør det så enestående og fantastisk. Det er så uden for den normale hverdags rammer, og det siger til dig, at det er ligemeget om du får noget med tilbage til din normale virkelhed. At mene at man skal have noget med tilbage, er for mig, blot at falde i den gamle virkelighed med faste rammer. Det er lidt ligesom folk der argumenterer imod folk som arbejder med noget ikke-produkt-skabende, eller ikke noget fysisk produkt. Altså folk som lever af at tænke, og hvis tanker ikke er med i produktionen af et madprodukt el. lign. designet til nydelse/overlevelses formål. Udover de mange finurlige kreative idéer man kan komme på, og bringe tilbage, mener jeg at hovedformålet når vi snakker om større insigt gennem psykedeliske substanser, må være selve oplevelsen i sig selv. Den står i direkte kontrast til hverdagen, og vi får derfor mulighed for at se tilbagelænet på hverdagen med faste idéer, værdisystemer osv. alt dette opløses, og vi indser hvorledes disse ting, blot er selvskabte. Så afsluttende, vil jeg sige, at den psykedeliske oplevelse, for mig i hvert fald, får mig til at indse, hvor ligegyldigt det egentligt er, om det så er en ny dimension, stoffer i hjernen eller noget helt tredje, da jeg selv skaber værdien af disse faktorer.
_________________ "The intuitive cognition with anti-nihilism is a trigger for latent infant violence"
|