Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 23:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg har fået øjene op for værdien i at høre klassisk musik på trips, istedet for de mere elektroniske genrer (som dog bestemt også har deres berettigelse :mrgreen: - der skal være plads til det hele).

Jeg er ikke særligt meget inde i denne vidt spændende genre, og jeg vil derfor høre om der er nogen der har nogle gode forslag til klassisk musik til trips.

Specifikt leder jeg efter numre med klaverspil der minder om det i Jan A.P. Kaczmarek's nummer "wedding" - det gik lige i hjertet på mig, i et lille svampetrip. Og mere generelt al slags klassisk der kan anbefales til trips. Gerne lidt storladent og dynamisk, og ikke alt for "forfinet" og dekadent hvis i forstår hvor jeg vil hen.

mvh
Drupe

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Der er en tråd om det herinde, hvor jeg endda mener Tjille har skrevet.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Jeg kan klart anbefale dig at købe en opsamlings cd af de kendte og "klassiske" klassiske numre, på denne måde kan du høre lidt af hvert, og du vil nok finde nogle numre bekendte.
disse kan også nemt lånes på bibloteket, i stort antal og med stort udvalg

selv kan jeg gode lide den orkestrerede version af soundtracket til spillet final fantasy VII, et spil til playstation fra 1997, lyder nørdet, men det er også et meget følelsesladet spil og det bedste jeg har prøvet nogensinde :D
grunden til jeg kan lide musikken derfra så meget, er nok fordi det bringer gode minder frem, så smider linket: http://www.youtube.com/watch?v=DqEfDUx0 ... re=related

Site Webmaster
Brugeravatar

Vil da lige anbefale et par numre og plader

J.S Bach, hele Weihnachts Oratorium. Det er en stor forestilling, så for en smagsprøve, download Frohe Hirten, eilt, ach eilet.

Er det klaver musik du er ude efter, så få fat i alt hvad du kan med Vladimir Ashkenazy. Download Etude no. 5 in G flat major and op 10-15: Black Keys som en smagsprøve.

Er du ovre i det lidt mere bangin' hidsige klassiske musik, så får du fat i Pavarotti, Sutherland, Horne & Talvela - Solti Vienna Philharmonic - Verdi Requiem.
Hent Dies Irae som en smagsprøve. Det er så bangin at ikke engang 50 cent kan følge med.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Måske Die Walkürie? Eller hvad den nu hedder..

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
fåkd bæver skrev:
selv kan jeg gode lide den orkestrerede version af soundtracket til spillet final fantasy VII, et spil til playstation fra 1997, lyder nørdet, men det er også et meget følelsesladet spil og det bedste jeg har prøvet nogensinde :D
grunden til jeg kan lide musikken derfra så meget, er nok fordi det bringer gode minder frem, så smider linket: http://www.youtube.com/watch?v=DqEfDUx0 ... re=related

Den kan jeg kun tilslutte mig. Det er virkelig fantastisk musik og et fantastisk spil med en fantastisk stemning hele vejen igennem. Jeg har det stadig på min playlist den dag i dag, dog spiller jeg ikke spillet mere.

Medlem

Måske ikke så storladent, men mener nu stadig de har fortjent at blive nævnt :)

Arvo Pärt - speigel im speigel
Utrolig smukt nr. hør det HER

Sigur Rós - Hoppipolla
Også helt fantastisk, ikke klassisk, men lidt i samme genre. Kan høres HER

Måske ikke helt hvad du leder efter, men værd at tjekke ud alligevel :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har en okay stor samling af klassisk musik, men en som gang på gang på gang bliver ved med at få mine hår til at rejse sig, er Beethoven. Jeg har hørt ham nogle gange på syretrip, og det var fantastisk. Han er :gud:

Jeg har en cd, som hedder Scary. Hvis ikke jeg tager fejl, så er nogle af numrene der på gængse i tegnefilmserien The Addams Family. Det er ret spændende at lytte til, og ikke mindst er nogle af numrene genkendelige :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
TJiLLe fik mine ører åbnet for Rachmaninov, så skulle ikke undre mig om der er en gammel klassisk tråd et sted. Sergei Rachmaninov er en rætti dejlig russisk romantisk komponist/pianist, meget inspireret af Tchaikovsky, som absolut holder på trip.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hehe, jeg skulle til at lave om en tråd om det samme, efter jeg sidste uge kom på at spille klassisk musik under et kombineret lsa/meskalin trip. Jeg plejer helst at høre klassisk psykedelisk rock som pink floyd, dylan, the who osv., når jeg tripper, men sidste gang fik jeg den geniale idé at spille Mozart og Beethoven, henholdsvis, best of og den 9. symfoni, på vej mod peaket; og måtte sande at det også var ganske fornuftigt at filosofere til.

Især Mozart's musik var vældig inspirerende, liflig, let og farverig. Meskalin og Mozart; prøv det små venner! :P

Moderator
Brugeravatar

Hørt albummet Mike Oldfield - Music Of The Spheres en hel del på det sidste, hører ikke normalt klassisk, albummet er meget storladent og det er i hvert fald medrivende når det høres ædru.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Lad mig først anbefale en ofte meget overset komponist: Antonín Dvořák. Han skrev i alt ni symfonier hvoraf den sidste, Dal Nuovo Mondo (Fra Den Nye Verden), er den mest kendte og den jeg personligt holder mest af. Det er både storladent og dynamisk og IMO ekstremt kraftfuld musik! Desuden har mange af hans kompositioner bund i den slaviske folkemusik, hvilket gør ham lidt atypisk i forhold til mange andre.

Og til de mere dystre nætter vil jeg anbefale Diamanda Galas, som Fanny i sin tid præsenterede mig for på en huskværdig aften. The Divine Punishment og særligt Saint of the Pit er fuldstændig ubeskrivelig musik... eller sang... eller messen eller hvad fanden det er. Forbandet effektivt er det i hvert fald!

Ænjoy! :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Frank Sinatra måske??

8)

Site Webmaster
Brugeravatar

Blæste Nico skrev:
Frank Sinatra måske??

8)

Siden hvornår er swing blevet klassisk musik?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Tak for alle svarene, det er nogle fantastiske kunstrene i fremhæver. Kom endeligt med mere og flere.

Fårkd bæver, det er fedt du nævner Final Fantasy VII, var selv tosset med det i sin tid. En fantastisk spiloplevelse!

BissMann, ham Mike Oldfield er sgu rigtig interessant, det er sådan noget jeg især leder efter - mere af den slags, tak. :)

Søger stadig smuk klavermusik, der går i følelserne på en elementær måde, snarere end at imponere med tempo og kompleksitet, sådan som fx. Rachmaninov gør det. Synes dog også Rachmaninov har en definitiv charme, bare ikke det jeg ledte efter i udgangspunktet. Under alle omstændigheder er det fantastisk at opdage og lytte til alle de forskellige kunsterere i foreslår.
En ny genre åbner sig for mine ører! :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Du kan også skaffe dig "The Best Classical Album... Ever! 4cd deluxe edition", den er rigtig god, og giver en god introduktion til forskellige kunstnere. Indeholder en masse klassikere. Jeg har endnu ikke haft den ære at bruge den til trips, men den er også dejlig til afslapningsmusik.

Psychedelia Sponsor

Chopin og Bach er lige sagen for dig. Chopin er efter min mening bedst til de emotionelle oplevelser, mens Bach er mere til trip udi hvordan tingene hænger sammen...

-Men allerbedst: Sacred Hymns Of G.I. Gurdjieff - indspillet Keith Jarrett. Dette er mindblowing. Gurdjieff skrev en type musik, som han selv kaldte objektiv musik. -Musik der ikke har til hensigt at lede lytteren et bestemt sted hen, men som direkte beskriver lag i psyken.

Hvis du har adgang til TDC Play, så findes det der. Ellers er der vist en torrent i live derude.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Licht skrev:
Chopin og Bach er lige sagen for dig. Chopin er efter min mening bedst til de emotionelle oplevelser, mens Bach er mere til trip udi hvordan tingene hænger sammen...

-Men allerbedst: Sacred Hymns Of G.I. Gurdjieff - indspillet Keith Jarrett. Dette er mindblowing. Gurdjieff skrev en type musik, som han selv kaldte objektiv musik. -Musik der ikke har til hensigt at lede lytteren et bestemt sted hen, men som direkte beskriver lag i psyken.

Hvis du har adgang til TDC Play, så findes det der. Ellers er der vist en torrent i live derude.

Brian Eno?

Psychedelia Sponsor

Det ved jeg ikke Moonage, jeg har ikke hørt om så mange, der har arbejdet med det objektive. Men han kunne være et godt bud, Else Marie Pade ligeså.
Hey, har du dit navn fra den Bowie-sang med linien: "freak out in a moonage daydream, oh yeahh" ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Licht skrev:
Det ved jeg ikke Moonage, jeg har ikke hørt om så mange, der har arbejdet med det objektive. Men han kunne være et godt bud, Else Marie Pade ligeså.
Hey, har du dit navn fra den Bowie-sang med linien: "freak out in a moonage daydream, oh yeahh" ?

Inspirationen til mit navn stikker uendeligt meget dybere end det. Men ja hvis du vil simplificerere det ultra mega meget, kan man godt sige det :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]