Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 05:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dødsfølelse
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
I mit liv som skizofren har jeg oplevet mange underlige fysiske fænomener på min egen krop, et af dem er "Dødsfølelse". En usigelig kraftig og overvældende følelse af at ens indre organer rådner eller på anden måde forfalder - en isnende fornemmelse. Jeg har selv oplevet forøget dødfølelse når jeg har taget antidepressiver. Følgende er et lille digt omhandlende det:

Dødsfølelse

Du udspringer fra min hjerne
Og du fylder ud alt hvor jeg kan mærke
Du kommer somme tider alene
For at du kan drive håbet ud
Du isner, river, flår og presser i min krop
Til min vilje har fået nok
Derefter holder du ikke op

Dødsfølelse må ikke forvirres med dødsangst eller vrangforestillinger. Jeg mødte engang en pige på psykiatrisk afdeling der var bange for at falde i søvn fordi hun ikke var sikker på om hun vågnede op. Dette er en paranoid vrangforestilling, som i sig selv kan være meget ubehagelig, det har dog ikke noget med dødsfølelse at gøre, som er et rent fysisk fænomen.

Er der nogen herinde der selv oplever eller har oplevet dødfølelse eller en lignende form for uanseelig smerte? Det må i meget gerne dele med os andre, om i er sindslidende eller ej.

Medlem

Citat:
En usigelig kraftig og overvældende følelse af at ens indre organer rådner eller på anden måde forfalder - en isnende fornemmelse.

Det lyder virkelig ikke særlig rart. :(

Jeg fattede intet af det i starten, troede der stod Dødfødsel hehe :shock:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Laus skrev:
Dette er en paranoid vrangforestilling, som i sig selv kan være meget ubehagelig, det har dog ikke noget med dødsfølelse at gøre, som er et rent fysisk fænomen.

Jeg er lidt interesseret i at høre om hvorfor du kategorisere dødsfølelse som et rent fysisk fænomen?
Kan det måles når du får disse anfald?

Så vidt jeg ved, bliver det kategoriseret som et psykisk fænomen, netop fordi det er noget der bliver skabt i psyken, der så påvirker kroppen til at _tro_ at den er ved at dø hen.
IMO er et rent fysisk fænomen, et fænomen der kan iagtages og måles fysisk, og derfor ville dine indvolde oa. også begynde at rådne/forfalde.

Hvad synes du?

Medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:
Laus skrev:
Dette er en paranoid vrangforestilling, som i sig selv kan være meget ubehagelig, det har dog ikke noget med dødsfølelse at gøre, som er et rent fysisk fænomen.

Jeg er lidt interesseret i at høre om hvorfor du kategorisere dødsfølelse som et rent fysisk fænomen?
Kan det måles når du får disse anfald?

Så vidt jeg ved, bliver det kategoriseret som et psykisk fænomen, netop fordi det er noget der bliver skabt i psyken, der så påvirker kroppen til at _tro_ at den er ved at dø hen.
IMO er et rent fysisk fænomen, et fænomen der kan iagtages og måles fysisk, og derfor ville dine indvolde oa. også begynde at rådne/forfalde.

Hvad synes du?

Det er ikke fordi at kroppen tror at den er ved at dø, det er af mangel på bedre ord til at beskrive smerten at jeg kalder det for dødsfølelse, fordi den er så gennemgående ulidelig. Dødsfølelse er ikke et psykisk fænomen, fordi det ikke påvirker ens tanker. Dødsangst er til gengæld et psykisk fænomen.

Det er dog psykisk i den forstand at det opstår i hjernen ved en ubalance af neurotransmitterstoffer.

Dødsfølelse må kunne observeres ved hjælp af PET-scan eller andre lignende scanninger af hjernen.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på KBH - Vestegnen
Ved ikke så meget om skizofreni, men jeg ved at min far også led meget af det, fik mange anfald hvor at han så/hørte ting, men han fik noget medicin som stoppede det, dog blev han ret traet.
Jeg syntes selv at du burde få noget af det hvis at de lidelser som at du får er så slemme, og efterhånden som at du tager det kan du tage mindre doser og blive mindre traet..!
- Er ikke sikker i det jeg siger nu, men hvis at du stopper med at tage det efter at du har taget det i et stykke tid bliver dit "anfald" meget kraftigt, gjorde min fars ihvertfald, hvilket endte i døden =(.. Men der findes jo også mange forskellige former for skizofreni, men du må vel også vide det bedst selv!

- Tor

Medlem
Brugeravatar

Tor skrev:
Ved ikke så meget om skizofreni, men jeg ved at min far også led meget af det, fik mange anfald hvor at han så/hørte ting, men han fik noget medicin som stoppede det, dog blev han ret traet.
Jeg syntes selv at du burde få noget af det hvis at de lidelser som at du får er så slemme, og efterhånden som at du tager det kan du tage mindre doser og blive mindre traet..!
- Er ikke sikker i det jeg siger nu, men hvis at du stopper med at tage det efter at du har taget det i et stykke tid bliver dit "anfald" meget kraftigt, gjorde min fars ihvertfald, hvilket endte i døden =(.. Men der findes jo også mange forskellige former for skizofreni, men du må vel også vide det bedst selv!

- Tor

Jeg får både antipsykotisk og beroligende medicin, men jeg har haft dødsfølelse i lang tid før jeg begyndte at tage medicin. Dødfølelse er ikke forårsaget af medicin, men er en af symptomerne på skizofreni, ligesom angst, uro, at høre stemmer, at have vrangforestillinger, osv.

Hvordan og hvorfor døde din far?

Tråden handler ikke kun om dødsfølelse, men også om smerter/symptomer der er atypiske.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]