Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 04:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Nervøsitet
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle placere denne tråd, jeg var lidt bange for at hvis jeg smed den i off-topic ville tråden ikke blive taget seriøst hvilke jeg gerne vil have den skal.

Problemet ligger at jeg skal op i fransk imorgen, jeg er ikke ret god til fransk og jeg er sindsyg nervøs og jeg ved bare at vil dumper. Derfor ville jeg gerne høre om der ikke er en måde hvor man kan tage lidt af nervøsiteten på? Som samtidig ikke gør så jeg præstere ringe.

Tak på forhånd.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Læste at fiskeolie skulle hjælpe på nervøsiteten til eksamen (BT eller ekstrabladet) :!:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er altid noget, fordi jeg tager 2 fiskeolier kapsler om dagen, det er ikke så meget angående de andre eksamerner. Det er bare denne her fransk eksame jeg er så pisse bange for, jeg ville hellere have tæsk end at skulle op imorgen.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Senest rettet af Puny_pete 11 jun 2008 17:05, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Sig til dig selv, at det går som det går, og at det er værre at være nervøs?

Bagateliser!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg siger konstant til mig selv: Du kan ikke gøre det bedre end dit bedste, kom så champ det er bare de her 20min og så skal du aldrig snakke fransk igen. Men de her 20 min. Det bliver 20min direkte i helved, men wtf så ved jeg da hvad jeg skal ned til når jeg dør.
DEN EVIGE FRANSK EKSAME omfg...

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Snak med din læge om det.

Jeg har hørt at beta-blokkere skulle virke ret godt mod eksamens-nervøsitet.

Jeg tror tilgengæld ikke at "nervemedicin" som f.ex. diazepam ("Valium"/"Stesolid") er vejen frem, da man bliver for dum af det.
Selvom du ikke føler dig mærkbart dummere, vil din hukommelse og din "hjerne-kraft" være forringet.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hvis det endelig var, at der var noget der kunne hjælpe, hvordan vil du så nå at skaffe det til i morgen? Hvad tid skal du op?

Lav nogle seriøse åndedrætsøvelser.. Det er sgu nok det eneste du kan nå at gøre nu. Sørg for, at du før og under eksamen har styr på dit åndedræt. Lange dybe ind- og udåndinger! Gør dig nogle tanker om hvad der egentlig kan ske ved at du laver noget lort til eksamen. I værste fald, hvis det går helt galt, så kan du jo altid tage fransk på aftenskole eller whatever.

Jeg er også i gang med mine eksaminer og jeg er da også pisse nervøs. Men som And siger, bagateliser! Så slemt er det jo heller ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Hvis man VED man dumper, er det jo typisk fordi man ikke har forberedt sig skide godt, eller af andre årsager ikke styrer faget helt. Så er der jo ikke så meget at gøre end at sige til sig selv at det bare er en skide eksamen der skal overståes. Men igen, nervøsiteten her kan være super svær at håndtere.

Den nervøsitet der kommer "ubegrundet" når man HAR forberedt sig men alligevel er nervøs kan håndteres på flere måder. Jeg prøver at vende nervøsiteten til spænding istedet, men det kan også hjælpe at prøve dagene inden eksamen at visualisere sig eksamens situationen og den nervøsitet der fremstår. På den måde bliver man mere bekendt med nervøsiteten, og det vil være lettere at styre den.

Men en af de vigtigste ting jeg efterhånden har lært er at det er ok at være nervøs. Hvis man i den sidste ende bliver bekendt med nervøsiteten og lærer at styre den så stemmen ikke ryster og man ikke står/sidder og piller sig nervøst i håret, vil man opdage at det ikke er andre end en selv der oplever at man er nervøs.

Håber det hjalp lidt, og knæk og bræk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg håber censor er venlig imorgen. Men tak for støtten men jeg er i sindsyg dårligt humør, jeg har siddet og læst i 7 timer nu og har seriøst bare lyst til at græde.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Prøv at tænke på at du højst sandsynlig aldrig nogensinde igen kommer til at skulle bruge fransk til noget.
Hvis du bare består er du home safe.

Held og lykke.

Medlem

Husk på at det ikke er dig de vurderer, men din indsats. Så længe du bare har lidt styr på dit shit, er du home safe.
Du kan tage det helt roligt, de er vandt til svedende/rystende elever ... ;)

Hvorfor er du så nervøs?

EDIT: Meditation kan også være en mulighed. Det er for mig en genial metode til at ramme jorden igen, hvis jeg er nervøs eller ude af balance.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Vær ærlig over for dem.
Gik en gang selv i panik.
Tog en dyb indånding, og bad om et par minutter til lige at samle trådende, da jeg havde stammet og kludret sætninger. De fortalte efterfølgende at noget af det som trak op var at jeg holdt en pause når jeg begyndte at blive "for nervøs", og tog tid til at ramme jorden, således at jeg rettede op i evt. panikfejl osv. Det giver et godt indtryk, og viser at du kan dit stof (hvis du da kan).

Så mit råd er at du ganske enkelt tager en dyb indånding, og tager det som det kommer.
Det skal nok gå. Du kan altid fortælle dem at du er pisse nervøs, og bede dem bære over med dig. De skal nok tage hensyn.

Iøvrigt er det dumt at bruge tid på at læse i sidste øjeblik. Brug aftenen på at koble fra. Det hjælper ikke at tærske paniklektier hele natten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
McPuffy skrev:
EDIT: Meditation kan også være en mulighed. Det er for mig en genial metode til at ramme jorden igen, hvis jeg er nervøs eller ude af balance.

Er også en ting jeg vil foreslå. Om ikke andet så fokuser 100% på nuet! I morgen eksisterer ikke. Accepter nuet fuldstændig. Det samme gælder i morgen.

Spørg dig selv hvorfor du overhovedet er bange? Der er INTET at være nervøs over. Du skal bare ind og sidde foran nogen og tale lidt fransk. Se det som noget sjovt, du skal bare ind og prøve at tale fransk. Hvad er der slemt ved det?

At det skulle være en dårlig situation er en illusion. Den er hvad du gør den til. Du må ikke lade dit sind løbe af med dig. Dit hoved digter en masse ting som ikke eksisterer: "det er en forfærdelig situation," "det hele kommer til at gå galt," osv.

Tag kontrollen, slap af, og tag det som det kommer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Tog en dyb indånding, og bad om et par minutter til lige at samle trådende.

Det problemet, må kun have disposition med ind, ikke min redegørelse. Så hvis jeg går i sort har jeg intet at falde tilbage på og så er løbet kørt.

Angående om jeg kan mine ting, så nej. Derfor har jeg læst hele dagen for at prøve at lære den redegørelse udenad, men den kan bare ikke sidde fast i hovedet på mig.

EDIT 7:10 : Så er der en 1 time og 50 min. tilbage, glæder mig sgu til det er overstået.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Jeg kender mange der har gode erfaringer med de såkaldte "Baldrian" :) Skal selvfølgelig bare tages i små mængder.
** Sundhedsguiden - Baldrian - Baldrian har en beroligende og søvnfremmende effekt **

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for støtten alle, det var bagatellisering der lige fik mig til at sige ok nu gør jeg det fandeme. Og det hjalp! Kom ud med et 7-tal damn jeg er glad nu :D

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem

Puny_pete skrev:
Tak for støtten alle, det var bagatellisering der lige fik mig til at sige ok nu gør jeg det fandeme. Og det hjalp! Kom ud med et 7-tal damn jeg er glad nu :D

Tilløk, godt gået.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Ja, tillykke med det! Nu kender jeg ikke så meget til den nye karakter skala - men går udfra at 7 = bestået, så godt gået der! :D

Medlem
Brugeravatar

Tillykke med 7-tallet. Det er sgu en lækker karakter hvis du i forvejen ikke er for god til faget og lider af nervøsitet.

Godt gået :D

Medlem
Brugeravatar

HopIFjordeN skrev:
Ja, tillykke med det! Nu kender jeg ikke så meget til den nye karakter skala - men går udfra at 7 = bestået, så godt gået der! :D

Den er også ret wierd

-3 = 00
00 = 03/5
02 = 6
4 = 7
7 = 8/9
10 = 10
12 = 11/13

Sådan ca. hvis det givver mening

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]