banisteriopsis skrev:
@Dank: haft en dårlig dag?
chill mayn
Hvis du har brug for at blive overbevist, så er det dit problem.
Jeg har alt for meget andet at lave - og det er ikke vigtigt at overbevise andre om det jeg tænker/tror på.
Eneste grund til at jeg oprettede denne post var at nogle kunne være interesserede.
Jeg er garanteret ikke den eneste, der holder lidt lav profil i det daglige herinde på psy mht spiritualitet olign - fordi jeg har set for mange blive slagtet og latterliggjort af akademikere der synes alt skal foregå på deres måde.
Vi ku godt bruge meget mere accept af hinandens forskelligheder herinde. Måske vi endda ku lære noget af hinanden, hvis vi gad lytte med åbent sind....
Hvorfor er det lige, at I, der tror på videnskaben, altid vil have, at vi, der ikke kun tror på videnskaben, skal følge "jeres/videnskabens" regler for, hvordan noget diskuteres og bevises?
Jeg er så hamrende træt af den snobbede akademiske attitude der ofte hersker herinde på psy.

Jeg er såmænd helt rolig. Nej, vi kan ikke lære af folk der tager fejl (andet end hvad man ikke godtage). Du og Halugenlampe, ser ud til at tro at alle meninger og synspunkter bærer en værdi og fortjener at blive respekteret. Det er jeg så ikke enig i. Respekt er noget et synspunkt gør sig fortjent til. Hvis du kommer og siger at du tror at månen er lavet af grøn ost, så er det jo fint med mig. Men hvis du begynder at påstå at det synspunkt har krav på anerkendelse og respekt, så er det straks en helt anden sag. Det har det ikke. Det er sådan set hele grundlaget for dette site: forkerte synspunkter omkring stoffer skal bekæmpes med ordentlig oplysning. Den oplysning er noget vi får fra videnskaben. Det er det vi bruger. Samtidig så nedgør vi det der er forkert. Hvorfor gør vi det? Fordi forkert information i den sammenhæng er potentielt farlig.
Hvis du så overfører det til lægevidenskaben, så kan du nok godt set at det er ret vigtigt at syge mennesker får en ordentlig behandling. Ikke sandt? Vi har haft holistisk medicin i Europa i mange, mange år. Det er ikke mere end et par hundrede år siden vi holdt op med det. Hvorfor var det lige det var? Fordi holistisk medicin ikke virkede. Det belv udkonkurreret af moderne medicin. Det nytter ikke at iklæder sig pseudovidenskabelige gevandter eller at de sælger homøopatiske simulationsCDer der indeholder resonansen af 34.000 forskellige homøopatiske remedier (det er faktisk noget en af de medvirkende sælger!). Det er det samme gamle pjat, og det er ikke bevist at det virker.
Vi er ikke nogen der "tror" på videnskaben. Det handler ikke om tro, det handler om viden. VIDENskab. Du kan ikke ligestille din spirituelle tro med videnskaben. Der kan man ikke tro, for den beksirvelse af verden som videnskaben er, er ikke afhængig af din tro.
Jeg er helt åben overfor at nogle af de ting jeg sætter spørgsmålstegn ved nu, eller nogle af de ting som jeg tror jeg ved nu, en dag kan blive bevist eller modbevist. Det er jo en del af den videnskabelige proces. Problemet med det du poster der, er at der ikke engang er noget der gør det sandsynligt at disse mennesker kan have ret. Jeg har trods alt taget dig alvorligt da du postede linket, og læst om de forskellige talere og deres ideer og produkter. Udfra det kunne jeg afgøre at det så ud til at være en gang lort du havde postet. Det er ikke bare noget jeg hiver ud af røven. Jeg har været så åben at bruge min tid på at undersøge det du postede, hvor er det lige du viser din åbenhed? Det er ikke åbenhed at tage alt for gode varer, det er bare dumhed. Det tror jeg du er enig med mig i.
Du skal være velkommen til at foreslå en anden måde at diskutere tingene på. Jeg har dog meget svært ved at se hvorledes det skulle foregå hvis ikke med rationelle argumenter. Hvilke kriterier vil du bruge, hvis videnskab ikke er godt nok?
Jeg er personlig træt af at folk forventer at ligegyldigt hvor latterligt dumt noget er, så har det krav på at blive taget alvorligt på lige fod med seriøs viden. Straks man kritiserer det, så tuder de. I stedet for kunne man jo bare vise hvor gode argumenter man havde. Hvis man altså havde dem...
Halugenlampe: Har du LÆST om Fritz Albert Popps teorier? Det synes jeg du skulle tage at gøre.