Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 maj 2024 16:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 jun 2008 19:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2006 18:47
Indlæg: 128
Jeg har tænkt lidt over hvordan og hvornår vi modner etc. Og i hvilke tidsrum det er mest kritisk, og somme tider kan føles som en neurose. Formålet? Så vi kan få et overblik hvornår vi IKKE skal ryge hash. ELLER NOGET :)

Symptomer for stygge modningsfaser må vel være: Nervøsistet, Stoppe det naturlige flow i kroppen og være bange for at nyse offentligt. Du føler grund til ændring i din inderste kerne og den lyst bygger ofte på noget negativt. Hæmninger hober sig op.

Jeg vil sige at den største modningsfase og klart den mest krævende var fra år: 19-20½.
Men klart også den som har givet mig et fedt greb på virkligheden og hvad der må følge.

Jeg ser symptomerne hos flere 19-20 årige. Er jeg bare helt væk?

Hvad med jer, hvornår oplevede i større modningsfaser og hvordan taklede i dem? Hvad fik i høstet?

Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008 19:26 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2008 21:19
Indlæg: 234
Geografisk sted: Sjælland
Hehe ja,jeg kan godt lide når nogle tror at de har fundet sandeheden eller så noget, fordi at de har været på psykedelika :) Ps vi modnes hele tiden, imorgen vil jeg føle mig mere moden end idag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008 19:46 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg tror et bedre ord for det du beskriver må være "personlige kriser". Bestemte begrænsninger ved ens personlighed begynder at blive pindefuldt tydelige, og et ønske om at ændre noget dybt i sig selv vokser. Det er smertefuldt, men sundt, fordi man erkender sine dårlige sider istedet for at fortrænge og bortforklare dem. Derigennem vokser man som person.

Tvivler i øvrigt på at der har noget som helst med biologisk alder at gøre.


Senest rettet af Drupe 02 jun 2008 19:48, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008 19:48 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2007 18:44
Indlæg: 217
Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Thjaaa nu kan man jo nok sagtens definere "modenhed" .. Jeg mener "modenhed" udspringer fra de valg man tager i hverdagen :wink: ... Personligt er jeg sq ikke specielt moden - Meeen det kommer nok.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008 19:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2006 22:49
Indlæg: 1669
Der findes et utal af statier mht modenhed og det er ikke alle der når hvert statie her i livet plus det kommer med tiden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008 20:14 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 03 mar 2007 20:04
Indlæg: 697
Først og fremmest vil jeg understrege at Johannes vores kære "kommentator", langt fra er moden. Han forstår ikke din seriøsitet i dette indlæg. Han er simpelthen det man kalder barnlig og uden sans for hvordan man taler til (fremmede) folk. En af de vigtigere ting der sker i modningsfasen er fx evnen til at kunne kommunikere med andre, uden at virke stødene og arrogant. Og et af kendetegene ved en "moden" person, er bl.a at han ved hvornår man skal undlade fjollede kommentarer.

Men et fact er, at vi hele tiden udvikler os. Fra fødsel til død vil vi konstant få nye indtryk og nye indblik der gør, at vi gennem årene ændre meninger og holdninger. Fx er mange unge besat af fodbold, men i voksenalderen kan dette være vendt til det modsatte. Det skyldes at vores interesser også skifter og passer til vores hverdag og omgang med denne.

Derimod er den vigtigste fase af modnings-fasen teenage årene, generelt siger man 13-19, men dette er forskelligt fra person til person og kommer an på indlæring, opvækst, fysiske og psykiske egenskaber og personens rolle i social livet. Bl.a er en af skolegangens vigtigste formål, at modne vores kære børn så de er i stand til at tage varer på sig selv og andre i voksenalderen.

Det er også meget typisk at en person der har været under mors vinger, (her kan Bjarnø 88 tages som eksempel) ikke har lært at tage et ansvar og vil derfor ikke være ligeså moden og "veludviklet" som en person der livet igennem har taget ansvar for fx sin lillebrors opvækst.

agjoey skrev:
Jeg vil sige at den største modningsfase og klart den mest krævende var fra år: 19-20½.
Men klart også den som har givet mig et fedt greb på virkligheden og hvad der må følge.


Den mest krævende modningsfase er som tidligere nævnt også forskellig fra person til person. Dette kommer hovedsagligt an på hvilke følelser du kæmper med. Kærestesorger, familieproblemer, hvor meget man omgår sig med andre menensker, om de er barnlige eller modne. Altså igen uendelig mange ting spiller ind og sætter hver deres præg på vores modningsfase.

Grunden til at du gentagne gange ser symptomerne hos 19-20 årige, er fordi at dette er en ganske normal alder at kæmpe med din egen personlighed og i denne alder udformer du denne i stærk grad. Du vil ligge sidste hånd på værket og vil opnå et perfekt resultat, der ofte resultere i en lang sej og hård kamp. Mange i denne alder har også taget det første skridt hjemmefra og oplever hvordan det er at tage det fulde ansvar for sig selv og sine handlinger. Hvis der er meget rod omkring dette, så kan selv et lille problem som en ubetalt regning føles som et helvede. Men igen det er forskelligt fra person til person.

agjoe skrev:
Hvad med jer, hvornår oplevede i større modningsfaser og hvordan taklede i dem? Hvad fik i høstet?


Min største modningsfase var omkring mit 16ne år og til for et lille år siden. Det vil sige ca 16-18 år.

Efter en lang række nederlag og stærke negative følelser forsaget af mistro, svigt og følelsen af at ikke hører til nogen steder, valgte jeg at "burer" mig inde derhjemme. Her spillede psychedelia også en stor rolle i min daværende kedelige og ensomme hverdag. Da jeg startede på min nuværende uddannelse mødte jeg nye bekendtskaber som jeg idag sætter stor pris på, og på de få år har jeg udviklet mig fra at være en umoden vandal der så op til de "hårde" drenge til at være den selvsikre unge mand jeg er idag. Efter jeg er flyttet hjemmefra har jeg fået så meget ro i sindet at jeg nu kan begynde at arbejde med mine følelser og vende dem til noget positivt og jeg har lært at folk acceptere mig for den jeg er og der ikke er nogen grund til at scorer de "nemme" point i form af dumhed og opmærksomhedssøgende adfærd.

Jeg vil selv sige at jeg er på vej ud af min vigtigste modningsfase, og selv om det stadigvæk kan være svært at være en ung mand så er jeg meget glad for at jeg endelig har fundet min plads.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team