Det bekymrende for mig er at, det ikke er nyt men gennem lang tid er blevet sneget ind ad bagdøren "for at tjene folket beskytte dem eller gøre livet næmmere" når det så er blevet accepteret, blevet normalt og folk har vendt sig til det, så strammes der op og lovgivningen ændres så det kan bruges på anden vis end først fremlagt.
Og folk finder sig i det - politisk korrethed bruges til at holde folk nede - enten er du for overvågning eller også er du med terroristerne.
rokerlovgivningen i dk, the patriots act i usa -
se rygepolitiken i danmark, man forventede en opstandelse, men hurtigt blev det en selvfølge og nu strammes der igen op.
jeg tror ikke det varer længe før vi ser et forbud. men tror det varer et stykke tid endnu før rygerne selv tror det kan ske - indtil videre tror jeg de fleste tænker - Nej det vil aldrig ske så dumme er de alligevel ikke - men det tror jeg de er.
Det ser ud som om der er to grundlægende metoder der bruges til at stille og rolig fratage os vores retigheder - ved stille og rolig stramme op en grad af gangen så det ikke opdages - evt gives en anden forklaring for derefter at bruge det på anden vis.
En anden brugt metode er at lave en hård opstramning på 5 grader - og når folkets utilfredshed kræver at der skrues ned igen løsnes der 2 grader folket er tilfreds men regeringen fik stadig gennemført en stramning på 3 grader.
Jeg er ikke gennemført konspirationteoretiker - jeg tror ikke alien styre vores jord, jeg er ikke engang overbevidst om at der overhovdet der nogen central styring, men ethvert individ der bruger sine kognitive evner kan se der er noget galt.
Det store spørgsmål er hvordan det kan ændres - for da lovgivningen ikke bygges på viden, fornuft og frihed. vil oplysning ikke kunne hjælpe ret meget. Så længe et land kan holde befolkningen i skak vha gæld og frygt (planlagt eller naturligt fremkommet pga kapitalismen) så behøver en politiker ikke forholde sig til sandheden, videnskaben eller det bedste for folket.
Og da mennesker er så modtagelig og en god akumulator for fordomme, frygt og ikke mindst politisk korrekthed så ser det ud til at europa vil gå en gennem en facistisk periode før det bliver bedre.
Vi adopterer rigtig meget fra usa og hvis vi vil anskue en mulig fremtid kan vi blot vende blikket i den retning.
narkotikalovgivningen er blot et af resultaterne og skyldes mange aspektre af den menneske forståelse ihvertfald vores politikere ligger under for.
Selvmodsigelse er der mange af - liberale inskrænker frihedsbegrebet - og hvis markedskræfterne skulle bestemme så burde de fleste stoffer for lang tid siden være frigivet.
Vi finder masser af ligheder i religioners metoder til at fange folk i en bestemt paradigme - her betyder videnskabelige landevindinger ingen ting omvendt er videnskaben i praktisk andvendelse temlig kold og afstandtagende overfor ting der ikke kan måles og vejes (endnu)
rationalitet er set af mange som et højeste mål - men i praktisk er det kun psykopator (og til dels økonomer ) der scorer højt på en rationalitets test
Det er ikke meget nyt i dette - men hvordan kommer man ud af dette.
Jeg håber på vi kan fortsætte udviklingen - agerbrug, industri. teknologi, information, videre til et etisk verden - etik uden moral
printer overvågningen kan nemt bruges mod systemkritikere og ofte mødes modstanden mod overvågning af argumentet "hvis du har ren mel i posen bøhøver du ikke bekymre dig" men en system kritiker burde jo have rent mel i posen (så længe vi stadig lever i et demokrati) en systemkritiker er jo i vores opfatelse en ofte pasifistisk frihedkæmper indtil det er "vores" system der kritiseres så er der pludselig tale om en terrorist - overdrivelse fremmer forståelsen.
telefon og internet materiale gemmes i 5år hvilket betyder man ikke blot skal tænke over om det man skriver er lovligt nu men også om 5 år.
Og mon ikek der kommer en forlængelse af denne regel om måske 3år så der faktisk bliver tale om gemt materiale i måske 10 år.
Dette kan lyde paranoid, hvilket jeg ville håbe var tilfældet, men bliver mere og mere overbevidst om at det er den retning vi bevæger os i.