Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg sad og så "Hav det godt" på DR1, er der var der et indslag om en indlæringsteknik ved navn Memorering. Er det noget nogen af jer uni'er bruger, eller andre for den sags skyld?

Link til DR1s hjemmeside

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Nej.

Jeg er ret god til at huske (og lære) ting der interesserer mig. Så jeg har valgt studie derefter.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok.

Det interessante ved indslaget var dets to testdeltagere. Det var to medicinstuderende, der skulle teste metoden til indlæring af et svært stykke af deres pensum. Og det virkede.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Det skal da lige tjekkes ud. Personligt er konsekvent gentagelse det eneste der har virket for mig. Men når lortet så endelig sætter sig fast, så sidder det der også! Det er dog en meget træg måde at lære udenad på. Min sidste forelæsning i retorik inden faget blev afsluttet, blev holdt af anders matthesen **staveplade. Han fortalte om en indlæringsteknik han brugte som eftersigende skulle være samme måde nogle autister husker som de nu engang gør. Det var noget med at lære en fast rækkefølge af ting/objekter, ét/én for hvert tal i den ellers kendte talrække. Fx kunne 1 være en sejrs skammel, 2 kunne være et peace-tegn og 3 kunne være et træ eksempelvis. Objekterne vælges selvfølig efter hvad man selv synes passer bedst til hvert enkelt tal. Efter denne selvopdigtede "talrække" er memoreret skulle det nu være muligt at huske enhver rækkefølge af ting langt mere effektivt. Skal man fx holde og huske en tale kan man nu plotte hvert enkelt punkt på et objekt. Er det første man skal huske noget om aber ser man bare aben på første pladsen på sejrsskamlen, og her bliver den indtil man har holdt talen. Rækken af ting man skal huske ses altså i sammenhæng med den forud memorerede objekter i den respektive rækkefølge, og skulle derfor være meget lettere at huske.

Jeg har dog ikke haft held med at huske særlig lange rækker af objekter i første omgang, så jeg holder mig til min evige ven. Manuskriptet 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Ja, jeg har brugt sådan en teknik med god held til et par eksaminer. Læs Oddbjørn By - Memo.

Titel:
Medlem

Zarathustra skrev:
Nej.

Jeg er ret god til at huske (og lære) ting der interesserer mig. Så jeg har valgt studie derefter.

Jeg har endnu ikke stødt på nogen der har valgt et studie, hvor der ikke har været noget basisviden som er kedelig og bare skal læres.

Men tillykke! :) Jeg keder mig i hvert fald groft i nogle af de indledende fag.

Memorering? Det lader til at gå lidt langsomt frem. Jeg vil hellere lære at læse hurtigt som supermand. Hvis jeg kunne lære mig selv en god læseteknik, samt en god skimteteknik, kunne jeg hurtigt få læst mig igennem pensum flere gange. :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
NAR skrev:
Det skal da lige tjekkes ud. Personligt er konsekvent gentagelse det eneste der har virket for mig. Men når lortet så endelig sætter sig fast, så sidder det der også! Det er dog en meget træg måde at lære udenad på. Min sidste forelæsning i retorik inden faget blev afsluttet, blev holdt af anders matthesen **staveplade. Han fortalte om en indlæringsteknik han brugte som eftersigende skulle være samme måde nogle autister husker som de nu engang gør. Det var noget med at lære en fast rækkefølge af ting/objekter, ét/én for hvert tal i den ellers kendte talrække. Fx kunne 1 være en sejrs skammel, 2 kunne være et peace-tegn og 3 kunne være et træ eksempelvis. Objekterne vælges selvfølig efter hvad man selv synes passer bedst til hvert enkelt tal. Efter denne selvopdigtede "talrække" er memoreret skulle det nu være muligt at huske enhver rækkefølge af ting langt mere effektivt. Skal man fx holde og huske en tale kan man nu plotte hvert enkelt punkt på et objekt. Er det første man skal huske noget om aber ser man bare aben på første pladsen på sejrsskamlen, og her bliver den indtil man har holdt talen. Rækken af ting man skal huske ses altså i sammenhæng med den forud memorerede objekter i den respektive rækkefølge, og skulle derfor være meget lettere at huske.

Jeg har dog ikke haft held med at huske særlig lange rækker af objekter i første omgang, så jeg holder mig til min evige ven. Manuskriptet 8)

Er det ikke præcist den metode der bliver anvendt i programmet?? :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

grappa_zappa skrev:
Zarathustra skrev:
Nej.

Jeg har endnu ikke stødt på nogen der har valgt et studie, hvor der ikke har været noget basisviden som er kedelig og bare skal læres.

Men tillykke! :) Jeg keder mig i hvert fald groft i nogle af de indledende fag.

Memorering? Det lader til at gå lidt langsomt frem. Jeg vil hellere lære at læse hurtigt som supermand. Hvis jeg kunne lære mig selv en god læseteknik, samt en god skimteteknik, kunne jeg hurtigt få læst mig igennem pensum flere gange. :)

Ja, det er også en fin måde - ingen tvivl. Men for folk der ryger tung hash, eller folk der bare har svært ved at huske ting, er memorering godt. Besides, manden i programmet nævner også, at teknikken ikke skal foretrækkes frem for den vanlige indlæringsteknik, men derimod skal bruges til at indlære de sværere passager i en tekst/pensum, en del som vil tage dig længere tid, end det sædvanlige. Derved vinder denne teknik, i mine øjne.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Der var flere interviews og tv-programmer med Oddbjørn By i efteråret ´07, som inspirerede mig til at købe hans bog (i sidste uge...).
Er dog ikke nået så langt, så jeg kan bruge teknikkerne endnu, men det virker MEGET interessant. - Helt klart som noget, der skal prøves.
Og det ville da være for dumt at læse den, når jeg er færdig med min uddannelse
- for hvis nu denne letlæste bog kunne gi mig nogle teknikker til at komme lettere igennem pensum og eksamen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]