Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Nord for Nordkap
Jeg har læst lidt om fænomenet HPPD "Hallucinogen Persisting Perception Disorder" og er kommet
frem til konklusionen at jeg muligvis "lider" af det eller noget tilsvarende.

Problematikken i den formodning er imidlertid, at jeg aldrig i mit liv har indtaget nogen former for
hallucinogener.
Efter hvad jeg har læst mig til er det "eller noget tilsvarende" en forudsætning for at lide under denne tilstand.

Så længe jeg kan huske har jeg altid set især mørke en smule grumset, ligesom sne på et fjernsyn
med stuantenne, med alderen synes jeg det er blevet mere udpræget (eller også er jeg begyndt at fokusere mere på det?)
Når jeg har lukkede øjne føler jeg det som om at "grumset" nogle gange antager forskellige former og fraktaler
som jeg kan se forholdsvis tydeligt.
Derfor går jeg ud fra at det kunne være en delvist psykisk/underbevidst
tilstand som jeg af en eller anden grund vedbliver at være i. (?)

Jeg har overvejet tunnelsyn som en anden mulighed, men jeg ser udmærket bredspektret så den mulighed er jeg gået bort fra.

Anyways, det er jo ikke et decideret irritationsmoment, men jeg undrer mig da over det.

Hvis der er nogen der har forslag til hvad det kan være eller hvad det skyldes
må de meget gerne smide en post herinde, jeg er efterhånden blevet ret nysgerrig :P

Titel:
Alle har vel lidt? Tror det er meget normalt, kan da også tit se lidt farver når jeg skal til at sove men det er helt normalt. Hvis du kigger på noget lys og lukker øjnene kan du også se lyset et stykke tid efter. Ved godt det ikke er det men lidt farver kan der hurtigt komme. Problemet er mere hvis det begynder at være der imens man har åbne øjne. Tror godt du kan slappe af hehe.

Der kommer også tit millioner af farver frem når jeg gaber :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Jeg mener jeg har læst et sted at man osse kan været født med Hppd.

Det du skriver lyder som en meget god beskrivelse af mit hppd, bortset fra at jeg har noget mere power når det kommer til mængden af "sne"

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Alle har en smule "HPPD" kan jeg da huske fra min barndom hvor visuals forekom når jeg så TV i et mørkt rum, etc. Bare mørke rum indeholder også en smule "sne" kan jeg huske fra engang. Det samme med lukkede øjne selvf.

Cannabisrygning i mørke rum eller alkohol kan også give noget lignende.

Men det er slet ikke at sammenligne med ægte HPPD, fx. har jeg lidt svært ved at læse bogstaverne lige pt. fordi jeg er lidt træt efter 14 timers arbejde (i min ferie)
Man kan sammenligne det med at min "sne" som er en del af min hppd er så kraftig at den ses i dagslys modsat den anden slags som mest forekom i helt mørke rum.

På en måde ret morsomt og ret irriterende

Der er helt klart noget over at fokusere mere på det der gør det "værre" eller fokus kommer på prikkerne/farverne/bevægelserne/etc.

Bla. MDMA skulle også kunne udløse en mild form for HPPD, så det behøver ikke kun at være hallucinogener

Titel: .
Junior medlem

Måske er det helt normalt, men de forskellige beskrivelser af symptomer på
HPPD jeg har læst herinde og andre steder på nettet passer utroligt godt på det jeg ser/føler.

Jeg har heller aldrig være på MDMA eller noget andet "stærkere" end hash,
i øvrigt har jeg haft det sådan meget længere tilbage end da jeg prøvede Cannabis for første gang...

Det kommer når jeg har lukkede øjne, når det er mørkt, eller jeg kigger på
himlen, også når det er lyst men dog ikke nær så kraftigt.

Det er ikke for at være en hypokondrisk bitch eller noget som helst,
men blot et spørgsmål om hvad der kunne forårsage det eller om det er bare helt normalt. :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg vil gerne citere mig selv fra en tidligere tråd om evt. HPPD.

Bærnelin skrev:
Uden at jeg ved hvor kraftigt det er, kunne det godt bare være hvide blodlegemer i øjnene. Kan godt ligne en slags svage "mønstre".

Illustreret Videnskab skrev:
Hvad er svævende pletter for øjnene?
Mod en lys baggrund kan man ofte se gennemsigtige bobler for øjnene ligesom encellede organismer. Hvad er det?

Pudsigt nok er de lyse bobler faktisk encellede organismer. Det, man ser, er nemlig skyggen af hvide blodlegemer, der løber gennem blodkar på øjets nethinde. De hvide blodlegemer absorberer ikke lyset i samme grad som de røde, og derfor bliver de synlige som lysende huller i blodlegemernes strøm. Fænomenet opstår i de små blodkar kaldet kapillærer, der ligger tæt ved nethindens gule plet, hvor synet er skarpest. Somme tider kan man se, at boblerne bevæger sig synkront op og ned i takt med hjertets slag. De gennemsigtige bobler, som næsten alle mennesker kender, er et såkaldt entoptisk fænomen, der forekommer, når fysiske ting i øjet kaster skygge på nethinden. Et andet velkendt entoptisk fænomen er de små sorte fnug, de såkaldte floaters, der skyldes uregelmæssigheder i øjets glaslegeme

Ved ikke om folk oplever at de bliver forstærkede under påvirkning. Men det er vel en mulighed.

Derudover er det ganske normalt at se mønstre/farvefulde lys i et omfang med lukkede øjne, især efter at have kigget på et stærkt lys i et mørkt rum. Disse lys kan også ofte ses et stykke tid efter man har åbnet øjnene igen. Et eksempel er et billede, som efter at man har stirret på, hvorpå man så kigger på en hvid væg, vil se en jesus-lignende figur i 'vector' stil.
Prøv at få pulsen rigtig højt op, og se om du ikke kan se din puls, ved at kanten i dit synsfelt bliver mørkere ved hjerteslagene (Her er det selvsagt ikke en god idé at kigge på noget sort... sort + mere sort = sort).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den slags grumset-støj om natten i mørke rum har mange..

Det kan blandt andet skyldes at du har siddet for meget foran tv'et (for tæt på) eller computerskærmen. Hvis det tiltager kan man få salve mod det hos lægen, og en fladskærm er bedre end de store CRT-skærme hvis du har det meget - Fladskærme består nemlig af flydende krystaller istedet for blinkede billederør.

Ville umiddelbart ikke tro det var HPPD, nærmere at du måske har siddet for meget foran en skærm. :)

Titel: Tjah.
Junior medlem

På baggrund af de mange kvalificerede forklaringer fra flinke Psychedelia.dk brugere går jeg ud fra
at det er en helt naturlig tilstand som blandt andet skyldes excessivt forbrug af timer foran diverse skærme.

Falsk alarm, men det er nu stadig meget sjovt at se hvad jeg kan "forme" grumset til med lidt fantasi :)

Jeg takker for indlæggene og for jeres tid og håber på at jeg for fremtiden kan komme til at hjælpe jer på samme måde som i nu har hjulpet mig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]