Cubensis skrev:
Nå...
Feng Shui er åbenbart noget crap i manges øjne.
Men hvad med alle de andre østlige eller bare esoteriske behandlingsformer/praksisser, som f.eks. akupunktur, hypnose, shamanisme, healing osv osv.. Hvad mener i om det?
Er det hele noget crap? Eller er der meget at hente i disse, oldtidens kundskaber. Burde man forske i deres virkninger mere? Hvis de var virksomme burde de så implementeres i vores sundhedsvæsen som ligeværdige alternativer til de ellers gængse behandlingsformer?
Eller burde vi ikke røre sådan noget hokus pokus med en ildtang?
Hvad syns du?
Personligt syntes jeg meget af det er spændende og virker umiddelbart som noget der er værd at kaste lidt forskning efter.
Akupunktur har dokumenteret virkning i forbindelse med milde smerter, altså som lindrende middel. Man bruger det ude på Hvidovre i forbindelse med fødsler, men jeg skal hilse fra et par piger jeg kender og sige at det ikke virker som en epidural. Jeg ved ikke om det har andre dokumenterede virkninger, men jeg ved at det bruges til mange ting hvor virkningen ikke kan dokumenteres.
Shamanisme er religion. Religion er fint nok. Mange mennesker får noget ud af det og det gør deres liv bedre. Det kan jeg sagtens respektere. Men det er altså bare noget man tror på, og dermed har det kun subjektiv værdi.
Healing er indbildning. Hypnose ved jeg ikke så meget om, så det skal jeg ikke kunne sige.
Nej, religion og ovetro hører ikke hjemme i et sundhedsvæsen. Dansk Folkeparti og Enhedslisten er sjovt nok enige om at den slags humbug skal betales af de danske skatteydere. Ligesom man bør skille kirke og stat ad, så bør andre former for overtro også være en privat sag. Kan det ikke dokumenteres, så skal det ikke bruges.
Hvad angår forskning, så er der forsket meget i mange forskellige sager. Både homøopati (der ikke virker), akupunktu (der sjældent virker) og andre ting har været genstand for forskning. Hvad angår kinesisk folkemedicin er der universiteter i Kina der uddanner læger indenfor det. Konventionelle læger har forsøgt at lave forsøg i samarbejde med disse universiteter, men der er modvilje mod at lade andre lave forsøg indenfor feltet, tydeligvis fordi man frygter at det opdages at langt de fleste midler ikke virker. Der er ganske få kinesiske lægemidler indenfor traditionel medicin der har en virkning der er dokumenteret, men det er ikke så mange.
At du kalder det for oldtidens kundskaber ser jeg som lidt romantiserende. Sagen er at det er gammel ubrugelig overtro der nok har en historisk interesse, men sjældent mere end det. Hvis jeg nu sagde at jeg troede på at ville gøre mig rask at gnubbe mig i skrævet med en stor havenisse, så ville du vel heller ikke mene at det hørte hjemme i sundhedsvæsenet, vel? Så hvorfor er det at du er positivt stemt overfor noget der er lige så fjollet, men bare er gammelt? Er det fordi det er gammelt?