Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Kan det passe man tydeligt kan mærke forskel på disse to udslip i hovedet?

Altså som jeg har forstået det, så giver det et dopamin udslip når man har sex, spiser slik og tager coke?

Hvor serotonin er mere ekstreme ting, som mdma, når man føder?

Dunno hvis jeg har forstået det rigtigt, men har en følelse af at dopamin er mere euphori og selvsikkerhed end serotonin, hvor serotonin er mere kærlighed?

Nogen der kan bekrafte/afbekræfte det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg tror ikke man kan bekræfte eller afkræfte at det nu er at der er forskel på serotonin eller dopamin udslippets effekter videnskabeligt da det jo er følelser - Anyone?

Men ellers vil jeg sige at det er ganske rigtig efter mine egne erfaringer. Så jeg vil sige at det er ganske rigtigt :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ved en koncentration af serotonin i hjernen, f.eks ved lykkepiller, eller en massiv frigivning af f.eks mdma, synes jeg nu ellers at selvsikkerheden/tilliden kommer 10 gange mere i top, end hvis der bliver frigivet dopamin. som eks. vis ved amfetamin.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Så vidt jeg har forstået det, sådan groft.
Så er dopamin: tilfredsstillelse, altså det er det der bliver frigivet når man gør livsnødvendige ting som at spise, drikke have sex osv osv.
og serotonin er mere: glæde, ved ikke lige hvordan jeg skal definere det^^

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Resist skrev:
Ved en koncentration af serotonin i hjernen, f.eks ved lykkepiller, eller en massiv frigivning af f.eks mdma, synes jeg nu ellers at selvsikkerheden/tilliden kommer 10 gange mere i top, end hvis der bliver frigivet dopamin. som eks. vis ved amfetamin.

Jeg tror det er forskelligt fra person til person, da folk har meget forskellige forhold til sig selv og omverdenen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jeg føler ig nu på ingen måde mere selvsikker ved indtag af MDMA... Coke derimod! Men det er en anden sag.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Cubensis skrev:
Jeg føler ig nu på ingen måde mere selvsikker ved indtag af MDMA... Coke derimod! Men det er en anden sag.

Jeg føller heller ingen selvsikkerhed.. Det er mere de barriere der gør at det kan være svært at komme i kontakt med folk der bliver fjernet. Jeg har tit prøvet på mdma at falde i snak med folk med det samme uden at overhovedet tænke over hvad skal skulle snakkes om og laves.. Det kommer bare.. Næsten ligesom at indlede samtaler som da man var et lille barn uden sociale bekymringer :p

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Serotenin er vist ganske rigtigt et stof der udtrykker glæde...

Mit bekendt er det der problemet ligger for f.eks. nogle depressive. at de har problemer med at udskille serotenin og derfor må indtage en form for tilskud af det?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg er fuldstændig sikker på at serotonin og dopamin har nøjagtig den samme funktion i alle mennesker.

Serotonin er en af de neurotransmitter der styre: vrede, aggression, krops temeratur, humør, søvn, opkast, sexualitet og appetit.

Dopamin er også en neurotransmitter, men også et homon og har utallige funktioner i hjernen bl.a. kognition, motivation og belønnings sektoren, regulation af mælke produktion, søvn, humør, opmærksomhed og læring.

Så man kan drage den konklusion at både serotonin og dopamin styre vores humør center i hjernen, derfor er de begge glædeskaberer

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

eedeolla skrev:
Så man kan drage den konklusion at både serotonin og dopamin styre vores humør center i hjernen, derfor er de begge glædeskaberer

Der må da findes en målbar kvalitativ forskel på den følte glæde?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Cubensis skrev:
eedeolla skrev:

Der må da findes en målbar kvalitativ forskel på den følte glæde?

Jeg tror ikke man kan skære det så simpelt ud i pap, når både serotonin og dopamin styre ens humør center i hjerne.

Titel:
Flueknepper kongen

Det kan overhovedet ikke skæres ud i pap.

Dopamin, serotonin, noradrenalin etc. er meget vidt spredte i hjernen, og de påvirker hinanden indbyrdes (fx styrer 5-HT2a indirekte dopaminfrigivelse andre steder i hjernen, etc.).

Noradrenalin spiller også en kraftig rolle i humørregulering. Derfor har de nyeste antidepressive præparater på markedet (Cymbalta, Efexor) også aktivitet på det noradrenerge system.

Man kan ikke kvantificere mennesklig følelse, og derfor synes jeg den her tråd er ret pointless.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man kan vel godt diskutere de subjektive opfattelser af de to stoffers virkning?

Titel:
Flueknepper kongen

Cubensis skrev:
Man kan vel godt diskutere de subjektive opfattelser af de to stoffers virkning?

Nej, for de hænger sammen. Du kan ikke anskue en serotonerg effekt og en dopaminerg effekt som ikke-forbundne fænomener.

Titel:
Insane psychedelia user!

Som Levose rigtig nok siger... man kan ikke adskille de to fænomener ad og sige at en bestemt følelse er relateret til virkningen af dopamin eller vice versa. I de følelsesmæssige områder, primært det limbiske og mesolimbiske system, har dopamin og serotonin indbyrdes kontakt og en frigivelse af det ene transmitterstof vil også have en indvirkning på det andet. Dog ved man at de to transmittere virker specifikt i isolerede områder - f.eks. dominerer dopamin i basalganglierne og har at gøre med bevægelse og koordination.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]