Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Ved godt, at dette måske er et lidt langt ude spørgsmål, men findes der nogle kendte proteiner, fra andre organismer vel og mærke, som har kunnet gøre mennesker blæste, uden at de er direkte livsfarlige?
Normalt fylder vi os jo med inhibitorer og den slags, så jeg tænkte på, om der måske findes større molekyler der kunne sende en langt ud? :P
Problemet ville nok ligge i, at de er sværere for vores celler at optage, grundet deres størrelse, eller noget i den dur, eller at de ville blive nedbrudt for hurtigt?!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark
Det tror jeg ikke lige at du skal regne med :)

Kunne ellers være nice, jeg har 2 spande proteinpulver stående, ca 12kg hehe...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Prøv sodavands is. Det er ikk proteinerne som gør det, men tilsætningsstoffer.
De gir en euforisk high:)

(men de er sikkert ikk sunde;) )

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
dengaleremote skrev:
Ved godt, at dette måske er et lidt langt ude spørgsmål, men findes der nogle kendte proteiner, fra andre organismer vel og mærke, som har kunnet gøre mennesker blæste, uden at de er direkte livsfarlige?
Normalt fylder vi os jo med inhibitorer og den slags, så jeg tænkte på, om der måske findes større molekyler der kunne sende en langt ud? :P
Problemet ville nok ligge i, at de er sværere for vores celler at optage, grundet deres størrelse, eller noget i den dur, eller at de ville blive nedbrudt for hurtigt?!

Skal det absolut være fra andre organismer? Der findes en del endogent forekommende peptider som vil have markante psykoaktive egenskaber hvis de administreres til mennesker på den rigtige måde. Enkephaliner og endorphiner er nok de bedst kendte eksempler på psykoaktive peptider som forekommer i menneskekroppen. Disse stoffer har en meget høj affinitet til bestemte opiat-receptorer - og kan altså siges at virke som kroppens egne opiater. Man kan forestille sig at der findes lignende peptid-højaffinitetsligander for mange af hjernens receptortyper - peptider som er blevet evolutionært formet til at virke som perfekte "nøgler" i receptorerne. Der venter megen ære og berømmelse til den person som påviser en sådan endogen ligand som er selektiv overfor 5HT[sub]2A[/sub]-receptoren... Men det er nok ønsketænkning.
"Problemet" med psykoaktive peptider, er at de er meget svære at administrere på en måde så de kommer frem hvor de har effekt. Det siger sig selv at oral indtagelse er et no-go - peptiderne fordøjes hurtigt til enkelte aminosyrer. Faktisk er selv IV administration ikke helt nok i dette tilfælde, fordi peptider i meget ringe grad passerer blod-/hjerne-barrieren. Intracerebrospinal administration vil sikkert virke - men at tilsætte stofferne direkte til cerebrospinalvæsken er også så voldsomt...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
haha ja det er sgu nok en smule voldsomt.. jeg skulle i hvert fald ikke nyde noget af at få stukket noget ind i rygmarven, så meget vil jeg ikke ofre for et high :shock:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Ville "Intracerebrospinal administration" af f.eks. endorfin, ikke blot blokkere for signalerne fra det perifere nervesystem uden at give nogen form for high?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mht. andre organismer fik jeg vist formuleret mig lidt uklart. Jeg mente selvfølgeligt fra andet end en selv. Så uddrivelse fra andre mennesker, dyr eller planter gælder selvfølgeligt. :D
Netop oral indtagelse tænke jeg var ret umulig af samme grunde som du nævnte.
Jeg ser også IV-indtagelse som et problem, igen pga. din argumentation.
Jeg har selv haft diverse, dog faglige, spinale indsprøjtninger, og det er absolut ikke det værd. Fandens hovedpine man får af den slags... Men det er da også den eneste mulighed jeg kunne forstille mig med vores nedbrydningssystem, og så er resten lidt ligegyldigt... Med mindre man tænder på smerte, ulidenhed og elendighed. :S

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
NowhereMan skrev:
Ville "Intracerebrospinal administration" af f.eks. endorfin, ikke blot blokkere for signalerne fra det perifere nervesystem uden at give nogen form for high?

Umiddelbart vil jeg tro at indgift af en passende mængde endorfin ville give en markant euforiserende effekt. Endorfinerne virker gennem specielt µ-opioid-receptorerne, og aktivering af disse plejer at give en rus. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde nogen gode artikler omkring det en af de nærmeste dage.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Prometheus skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at indgift af en passende mængde endorfin ville give en markant euforiserende effekt. Endorfinerne virker gennem specielt µ-opioid-receptorerne, og aktivering af disse plejer at give en rus. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde nogen gode artikler omkring det en af de nærmeste dage.

Det jeg mente var ikke om endorfin ville kunne give en rusvirkning, men om det ved intracerebrospinal administration ville nå nogle af de, i rus-sammenhæng, interessante dele af CNS, eller blot binde sig mere lokalt til receptorerne i rygmarven eller den forlængede marv (hvilket jeg går ud fra ikke ville give nogen psykoaktiv effekt). Sikkert et dumt spørgsmål, men ved ikke rigtigt noget om denne administrationsmetode.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]