Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 16:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey all :)

Jeg er lige kommet i gang med "En introduktion til Jung's analytiske psykologi" og finder den ret spændende.. Arketyper, og andre beskrivelser af hvorfor vi handler som vi gør, har bidt mig lidt, også fordi jeg gerne vil lidt videre som person..

Jeg ved dog ikke helt hvad der ellers kan anbefales? Phibes havde et par forslag en gang, men kan ikke finde tråden desværre.. Har dog lidt kig på "Fremtidens Psykologi" af Stanislav Grof, men vil helst ikke smide små 400 kr efter den, hvis den ikke kan anbefales..

Alle forslag modtages med kyshånd :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Sjovt du lige laver sådan en tråd idag, jeg har nemlig lige været på biblioteket og stene bøger, bla. et par stykker af Jung. Endte dog med at låne Drømmetydning af Sigmund Freud.
Jeg er for nyligt blevet færdig med Stanislav Grofs - Den kosmiske leg, som også er meget inde på arketyper, han har desuden har han beskæftiget sig med psykadelisk terapi hviket jeg går ud fra interesserer dig siden du skriver her. Den bog er ret anbefalelsesværdig og koster vidst ikke mere end 200 kr

Ellers er der jo altid mulighed for at bruge de mange biblioteker vi har til at skimte lidt i de mange værker, så kan man jo altid købe bogen hvis den tiltaler en. :wink:

God læsning.

Titel:
Medlem

Cubensis skrev:
Sjovt du lige laver sådan en tråd idag, jeg har nemlig lige været på biblioteket og stene bøger, bla. et par stykker af Jung. Endte dog med at låne Drømmetydning af Sigmund Freud.
Jeg er for nyligt blevet færdig med Stanislav Grofs - Den kosmiske leg, som også er meget inde på arketyper, han har desuden har han beskæftiget sig med psykadelisk terapi hviket jeg går ud fra interesserer dig siden du skriver her. Den bog er ret anbefalelsesværdig og koster vidst ikke mere end 200 kr

Ellers er der jo altid mulighed for at bruge de mange biblioteker vi har til at skimte lidt i de mange værker, så kan man jo altid købe bogen hvis den tiltaler en. :wink:

God læsning.

Tak for svaret :)

Tror jeg vil kikke nærmere på Drømmetydning, de er kommet tilbage med fuld drøn det sidste stykke tid.. Kunne være der var lidt at hente der.. Bor desværre på landet (lidt endnu) men vil da smutte forbi det lokale bibliotek og se hvad de har..

Har faktisk "Dr. Stanislav Grof - LSD Psychotherapy" som E-bog..
Man kunne jo google "The Entheogen Reference Library (Ebooks)" hvis det havde interesse..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Hvis det skal have et psykedelisk tvist, synes jeg at Stanislav Grofs "Introduktion til den indre rejse" er det bedste bud.

Ellers er Alice Miller´s "Det selvudslettende barn" ganske god og tankevækkende. Den rammer virkeligt noget vigtigt og er godt skrevet.
Den er en klassiker inden for psykolog-verdenen.

Citat:
Tekst fra bogens omslag:

"Vor tids tragedie!" Sådan betegnes i denne bog det faktum, at talrige mennesker, som på ingen måde er syge, og som tilsyneladende fungerer "effektivt" udadtil, ikke desto mindre ofte lider under følelsesmæssig fattigdom.

Sjældent er dette udbredte fænomen skildret med en sådan indlevelse, som den kendte svejtsiske analytiker Alice Miller har formået det. Hun mener, at forklaringen må søges i "narcissistiske forstyrrelser" i barndommen:

Barnets stærke behov for hel og fuld accept og beundring er aldrig blevet virkelig opfyldt. I stedet har det følsomme, vågne barn lært passivt at tilpasse sig forældrenes behov og omgivelsernes forventninger. Det er blevet afskåret fra at opleve sine egne intense, men ikke-ønskværdige følelser - f. eks vrede, angst og skuffelse - med det resultat, at de mest vitale dele af dets eget selv ikke integreres i personligheden. Den senere udvikling bliver derfor ofte præget af emotionel forarmelse, dyb depression og foragt for såvel egne som andre menneskers ægte følelser.

Alice Miller øser af rige personlige erfaringer og bygger tillige på W. D. Winnicots og H. Kohuts videreudvikling af Freuds teorier. Alice Miller kaster nyt lys over et udbredt tidsfænomen, og hendes beskrivelse er samtidig så levende og konkret, at bogen har bud til brede kredse.

Alice Miller er psykoanalytiker og bor i Zürich.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
McPuffy skrev:
Tror jeg vil kikke nærmere på Drømmetydning, de er kommet tilbage med fuld drøn det sidste stykke tid.. Kunne være der var lidt at hente der.. Bor desværre på landet (lidt endnu) men vil da smutte forbi det lokale bibliotek og se hvad de har..

Jeg bor selv på landet (forhåbentlig ikke længe endnu) men det er faktisk muligt at bestille bøger hjem fra hele landet, koster vidst en tier eller deromkring.

McPuffy skrev:
Man kunne jo google "The Entheogen Reference Library (Ebooks)" hvis det havde interesse..

Tror vidst det er den samme jeg har læst. Min var på dansk (oversat af Lumbye) og var 1 del af 4. Spændende bog, men den kosmiske leg fangede mig meget mere da han reflekterer meget bredt både metafysisk og filosofisk hvilket for mig har åbnet en masse nye interessante døre.

Jeg skal dog lige advare at hvis man brækker sig over begreber som kosmos og karma skal min af helbredsmæssige årsager ikke åbne den bog. :D

"The Entheogen Reference Library (Ebooks)" Novra, findes det.. Hit med linket! :P

Titel:
Medlem

Cubensis skrev:
McPuffy skrev:

Jeg bor selv på landet (forhåbentlig ikke længe endnu) men det er faktisk muligt at bestille bøger hjem fra hele landet, koster vidst en tier eller deromkring.

McPuffy skrev:

Tror vidst det er den samme jeg har læst. Min var på dansk (oversat af Lumbye) og var 1 del af 4. Spændende bog, men den kosmiske leg fangede mig meget mere da han reflekterer meget bredt både metafysisk og filosofisk hvilket for mig har åbnet en masse nye interessante døre.

Jeg skal dog lige advare at hvis man brækker sig over begreber som kosmos og karma skal min af helbredsmæssige årsager ikke åbne den bog. :D

"The Entheogen Reference Library (Ebooks)" Novra, findes det.. Hit med linket! :P

Karma og kosmos går ikke i min brækrefleks, undersøger det lige nærmere :)

Tror desværre ikke det er lovligt med links til fildeling, men hvis man nu indsatte "The Entheogen Reference Library (Ebooks)" i søgefeltet i en vis pirathavn eller andre kendte torrentsider, ville man have en chance for at finde den.. Ikke at jeg siger jeg anbefaler det ;) Så får du en 60mb's zip-fil spækket med guf om psychedelika og andet godt.. Går det helt galt kunne du jo sende en PM..

Titel:
Medlem

Felix skrev:
Hvis det skal have et psykedelisk tvist, synes jeg at Stanislav Grofs "Introduktion til den indre rejse" er det bedste bud.

Ellers er Alice Miller´s "Det selvudslettende barn" ganske god og tankevækkende. Den rammer virkeligt noget vigtigt og er godt skrevet.
Den er en klassiker inden for psykolog-verdenen.

Tak for svaret, Alice Miller vil jeg helt sikker tjekke ud :)

Edit: Sku' lige lære qoute-funktionen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]