Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hey. Der er et par af mine venner der trofast holder fast i deres forældres skrækhistorier om stoffer og dermed aldrig ville røre nogen form for euforiserende substans med en ildtang.

En af de skrækhistorier de er overbeviste om er 100% sand lyder sådan her:
"Jamen de stoffer du tar' går op i din hjerne og ætser din hjerne væk"
De mener simpelthen at indtagelse af stoffer fører til at man får store huller i hjernenmasen som også er umulige at genopbygge. Én bestemt påstår endda at hans søster's veninde har fået "ætset" 50% af sin hjerne væk fordi hun har taget for meget kokain.

Min første reaktion til de her historie er ganske enkelt en nådesomt smil på læben. Men kan de her historier ha nogen form for sandhed på sig?

Er der nogen form for stoffer der på NOGEN som helst måde "ætser" din hjerne væk?

Specielt kokain og ecstasy er de meget efter. Hvad er de fysiske bivirkninger efter brug af disse substanser over længere tid?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nej, selvfølgelig ætser de ikke din hjerne. Det tætteste, du kommer på stoffer, der "ætser" din hjerne, er alkohol og ligthergas, fordi det er organiske opløsningsmidler. Men det vil stadig aldrig blive så vildt, at 50% af hjernen af væk. Har nok aldrig hørt noget dummere.

Titel:
Medlem

lige præcis min reaktion. Ja, ting som lightergas/lim/benzin kan jeg godt forestille mig kan ha en reaktion der minder om det der beskrives, men nej som sagt ikke i det omfang....

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er løgn og latin. Ignorante fjolser.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
...............

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:23, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er Olney's lesions ikke, ganske sikkert meget forsimplet, nærmest en art "huller i hjernen" :) ?

Det har jo i hvert fald været ganske diskuteret i forbindelse med diverse dissociativer, især dextrometorphan.

Men det jo nok ikke noget de folk du taler om har hørt noget om, but anyway...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

bellaDonna atropa skrev:
Jeg har læst en bog om en der festede lidt for meget på E, Hun fik varige hjærne skader. Sorte hulle, man kunne se det på rønkenbillederne at der var mørke pletter(dode områder) i hendes hjærne, så helt opspind er det ikke.

Umiddelbart lyder som pure opspind, så jeg vil gerne høre hvad det var for en bog? Jeg tror ikke på det der, ganske enkelt.

Titel:
Medlem

Tror sku heller ikk helt på det der bella

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg har æstset 96% af min hjerne væk med filt!

Desuden påstår scientology og albert einstein at vi kun bruger 10 % af vores hjerne, så der burde være rigeligt at tage af :P

Titel:
Dedikeret medlem

.................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:23, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

..................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:24, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

bellaDonna atropa skrev:
godz skrev:

Tja, du kan selv prøve at søge efter bogen, min er udlåndt lige for tiden, eller også kan jeg bare ikke finde den.
Men der er en blandt alle de andre fra virkelighedens verden, de plejer også at bare opdikte dem, det kan jeg godt se :roll:
Så en tur på nettet og en søgen mellem alle de andre fra virkelighedens verden og så er du på sporet til at blive lidt klogere.
Skal nok lave en tilføjelse hvis jeg finder min bog inden det, gider ikke at rode på nettet, fordi man ikke stoler på hianden herinde.

Måske du skulle lære lidt kildekritik inden du begynder at håne andre? Jeg tror skam på at du har læst det du siger, men forfatterne til de bøger ved ikke nødvendigvis hvad de taler om. Scannede billeder af en hjerne kan man ikke bare tyde uden at have en grundig forståelse for hvad der scannes for og hvordan det sker, bare fordi der er mere farve på et billede end på et andet behøver det altså ikke at betyde at hjernen på det billede er mere død. Det kræver en medicinsk eller videnskabelig baggrund at aflæse den slags korrekt, uden dette kan man næsten ikke andet end misforstå det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Billedet med de scannede hjerner var en skræmmekampagne lavet af den amerikanske regering.. røntgenbillederne var imidlertid skaderne ved LSD og IKKE ecstasy..

Det kan alt sammen ses i filmen ectasy rising

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Bomber skrev:
Billedet med de scannede hjerner var en skræmmekampagne lavet af den amerikanske regering.. røntgenbillederne var imidlertid skaderne ved LSD og IKKE ecstasy..

Det kan alt sammen ses i filmen ectasy rising

LSD er langt mere ufarligt end ecstasy og giver bestemt ikke fysiske hjerneskader!

Titel:
Medlem

yeti skrev:
bellaDonna atropa skrev:
godz skrev:

Tja, du kan selv prøve at søge efter bogen, min er udlåndt lige for tiden, eller også kan jeg bare ikke finde den.
Men der er en blandt alle de andre fra virkelighedens verden, de plejer også at bare opdikte dem, det kan jeg godt se :roll:
Så en tur på nettet og en søgen mellem alle de andre fra virkelighedens verden og så er du på sporet til at blive lidt klogere.
Skal nok lave en tilføjelse hvis jeg finder min bog inden det, gider ikke at rode på nettet, fordi man ikke stoler på hianden herinde.

Måske du skulle lære lidt kildekritik inden du begynder at håne andre? Jeg tror skam på at du har læst det du siger, men forfatterne til de bøger ved ikke nødvendigvis hvad de taler om. Scannede billeder af en hjerne kan man ikke bare tyde uden at have en grundig forståelse for hvad der scannes for og hvordan det sker, bare fordi der er mere farve på et billede end på et andet behøver det altså ikke at betyde at hjernen på det billede er mere død. Det kræver en medicinsk eller videnskabelig baggrund at aflæse den slags korrekt, uden dette kan man næsten ikke andet end misforstå det.

:yeah:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
som Yeti og Bomber er inde på.. så er der tale om en misfortolkning og det blir forklaret i dokumentaren "abc news ecstacy rising med peter jennings"..

de sorte huller er ik huller og er langt fra permanente..
hvis du gad undersøge mdma lidt mere end du har gjort vil du finde frem til at al forskningen inde for mdma tyder på at det kun er midlertidige skader det gir..

gider ik til at kildeangive, men der er flere tråde her inde hvor der er linket til rapporter som viser det ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
DEn der bliver nævnt i ecstacy rising var svjv en tysk undersøgelse

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
bellaDonna atropa skrev:
godz skrev:

Wow, det er en af de mest ignorante posts jeg har set på boardet :S .. Meget uheldigt..

Kan vi få nogle kilder istedet for det der? For jeg må give Yeti ret, det tror jeg simpelthen ikke på. Altså det forfatteren skriver, og som han også siger skal man have en videnskabelig baggrund for at kunne læse disse billeder, jeg har fået scannet min hjerne frem og tilbage, og jeg kunne på ingen måde læse det af dem min læge kunne.. Tværtimod synes jeg det lignede noget helt andet.

Titel:
Dedikeret medlem

.................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:24, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er præcis pga manglende kritisk sans overfor kilder at der er så mange skrøner om stoffer i omløb. Folk lader sig simpelthen bilde hvad som helst ind, uden at se på om det er realistisk eller ej. Mange tror f.eks. at LSD sætter sig i rygraden og bliver frigivet ved eksempelvis stød eller pludselige bevøgelser, og at det er det som skaber flashbacks, men det bliver det jo ikke mere rigtigt af, selvom de selv har læst det på internettet.

Den påstand som den bog du omtaler kommer med, er for mig at se ufatteligt urealistisk, det er derfor jeg spørger efter en kilde på det. Det har absolut intet at gøre med at det er negativt, jeg reagerer på samme måde overfor urealistiske positive påstande, som f.eks. denne her. Hvis jeg skal have nogen mulighed for at vurdere sandhedsværdien af dit udsagn, er jeg nødt til at læse kilden til det, da jeg jo ikke kan vide om kilden er troværdig, eller om du har gengivet/husket det læste korrekt.

Hvad angår din bekendte, så gør det mig ondt at høre om din(og hans!) oplevelse. Men med de sparsomme oplysninger du giver kan man ikke konkludere noget ud fra hans situation. Har du lyst til at komme med flere detaljer?

Jeg er ikke ude på at starte et skænderi eller angribe dig personligt, men jeg finder det ret vigtigt at undersøge alle påstande grundigt inden man tager dem for gode varer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]