Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Musik kan være lige så virksomt som narko, og jeg selv har utallige fede oplevelser med musik, og har sommetider fået visuals af det. For ikke at tale om de mange kuldegysninger det kan give!

Denne tråd er faktisk bare oprettet til diskussion om musik kontra rusmidler, musik, psykedlien i musik o.l. :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Seriøst :shock:
Det musik skal jeg have noget af. :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er klassisk, spillet meget, meget højt på et meget godt anlæg(MIT! koster kr 16.000:D), og så skal man være i den helt rigtige sindstilstand.. Uh, det er vidunderligt. Nu jeg tænker over det har jazz vidst også givet mig det?

Titel:
Medlem

Musik kan uden tvivl være lige så virksomt som narkotika, i nogle tilfælde. Man kan få opløftet humør af dem begge, men jeg synes ikke man kan sammenligne musik med f.eks et langvarigt lsd-trip.Jeg har aldrig haft visuals mens jeg har hørt musik upåvirket.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Citat:
Det er klassisk, spillet meget, meget højt på et meget godt anlæg

Du har så ufatteligt meget ret.
Klassisk på fuld knald er noget jeg virkelig er utroligt glad for. Som en anden foreslog i dit andet topic, er Mozarts "Requiem" ,på et vanvittigt anlæg og med udsigt til solopgangen, en af de mere vanvittige oplevelser som musik kan give mig.

Klassiske koncerter føles også meget meget intense for mig, og selvom noget specielt musik uden drågs er fantastisk, er jeg gået igang med at udforske og "male" videre med de auditive erfaringer jeg gør mig.
Egentlig "Tripper" jeg også meget i hverdagen, hvor det faktisk bare er omgivelserne der spiller musik for mig.(Nu ved jeg ikke om det lød for gay)

-----------------------------------------------------------------------------------

Vi har et synsindtryk, en lyd vi hører eller en stemning vi pludselig opfanger.
Hvis vi kæder den oplevelse sammen med de symfonier af "lyde" som vi kalder musik, får vi et helt nyt perspektiv, men fra samme standpunkt. Og det tripper jeg meget over, og synes er meget vanvittigt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg er enig i at musik kan sende en ret langt væk, rent mentalt.
Hvis jeg sætter mig ned for at lytte til musik, forsvinder jeg ud af denne verden og lever kun i musikken mens det står på.
Især Pink Floyd's Animals-album kan sende mig ufatteligt langt væk, uden at være påvirket af noget som helst andet. Faktisk i en sådan grad at det album er bandlyst når jeg har taget psykedelika, for jeg mener ikke bare at jeg er væk i musikken, jeg mener at jeg er helt væk fra omverdenen, og det tager mig en god portion tid bagefter før jeg føler mig normal og 'til stede' igen. Tør ikke tænke på hvor langt jeg kunne komme med psykedelika...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Vil give dig ret i det kan give nogle gode oplevelser. Især med den rigtige set/setting.
Fx på toppen af en bakke i det mørke jylland klods op af en vindmølle, man ligger på toppen af en 4x4 Mitsubishi mens man kigger op langs vindmøllen på stjernerne.
Men har aldrig fået visuals af det :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror alle de mentale teknikker og udtryksformer som musik, sang, dans, meditation, healing, malerier, skulpturer, poesi osv. er grene der udspringer fra den psykedeliske oplevelser, de kan sagtens bruges uden men der er mange indicier på at hovedkatalysatoren til alle de ovenstående ting har været indtag af bevidsthedsudvidende planter.
Derefter har man fundet frem til de ting som man har følt sig næret til at udtrykke eller afprøve og som fungerede virkelig virkelig godt. Som f.eks. "Prøv luk øjnene og du vil synke dybt ned i din egen bevidsthed" eller "Prøv mærk hvordan det føles i din krop hvis jeg gentagende gange med samme interval slår på denne hule træstamme" osv.
Jeg er ikke i tvivl om at disse ting sagtens kan bestå og udføres i ædru tilstand men jeg ved at inspirationen ligger begravet i bevidsthedsudvidelsen gennem halucinogener.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg har en gammel plade fra 1964, den hedder - The sound of sight - musik for an experiment in imagination - komponeret of opført af Ray Martin..

Via musik, lykkedes det faktisk kunstneren at tage lytteren med på en emotionel rejse.. Musikken lyder meget filmsk og kunne sagtens bruges dertil..

Lidt info findes lidt nede af denne side: http://www.endlessgroove.com/issue4/lp4s2.htm

Et andet album der er værd at lytte til i denne sammenhæng er Harry de Wit - One bar for nothing.. En fransk fyr der byggede sine egne elektroniske instrumenter, dette album er indspillet i 1985-86...

Lidt info om Harry de Wit:
http://www.webpodium.nl/biografie/415/H_de_Wit.html

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Pink Floyds Animals? Det er da klart mere "virksomt" med både Dark side of the moon og the wall!

Personligt ser jeg Dark side som et af de uhyre få værker der kan give mig en vild grad af eufori. Det er så gennemført, og det bliver kun bedre og bedre som volumenknappen drejer.
Sidde med det i en sofa og sumpe er som at se på havet i efteråret og høre knaldhøj Wagners Valkürie; helt uovertruffent!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
@And:
Vi bliver meget hurtigt enige om at både Dark Side of the Moon og The Wall er fantastiske albums, men for mig har de ikke de samme egenskaber som Animals har. Musikken på de to førstnævnte albums er meget mere rytmisk præget, mere "almindeligt", straight forward, hvorimod musikken på Animals er mere svævende, drømmende, flydende, selvom det når alt kommer til alt er lige så rytmisk som de to første. Det er på en eller anden som om at Dark Side og The Wall tvinger min fantasi i bestemte retninger, hvor Animals lader den gøre nogenlunde hvad den vil.
Jeg er ikke sikker på jeg lige kan komme tættere på en beskrivelse nu, det ville nok kræve en længere samtale.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

And skrev:
Musik kan være lige så virksomt som narko, og jeg selv har utallige fede oplevelser med musik, og har sommetider fået visuals af det. For ikke at tale om de mange kuldegysninger det kan give!

Hvilke typer visuals har du fået af musik?

I øvrigt:

Hearing Colors, Tasting Shapes

" People with synesthesia--whose senses blend together--are providing valuable clues to understanding the organization and functions of the human brain "

Læs selv videre :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved ikke hvordan det skal beskrives, og tror mere at det var/er min fantasi der spiller mig et pus, under påvirkning af rimelige mængder kaffe.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Under en koncert for nylig fik jeg visuals... Eller måske bare på god gammeldags dansk så "Forestillede" jeg mig ting:) Det foregik i en dansk landsbykirke af middel størrelse hvor man, mod betaling, kunne få lov at sætte sig godt til rette (så godt til rette som man nu kan i en kirke, de sæder er nok lavet af fanden selv) og lytte til fortolkninger af Strauss, Beethoven og andre, udført af 2-7 upcomming musiktalenter.

Koncerterne var enormt intense og velspillede, og midt inde i en symfoni af Beethoven lagde jeg pludselig mærke til hvor stor og vanvittig en kringlet og pudsig lysekrone syntes at være, og min indre skulptør begyndte straks at omforme den.
Lysekronen blev med et fyldt med(og fuldt af) liv. Det strømmede ud af hullerne og præsenterede sig som en køn farvestrålende energi, men også med forholdsvist matte farver, der bugtede sig ud og ind og op ad kronen.
Derefter formede den sig som et højt og kroget eventyrslot, hvor lysene i kronen dannede en beskyttende ring rundt om tårnet. Der var jeg meget høj på musik... og det var en super fed oplevelse!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

--:-- skrev:
Under en koncert for nylig fik jeg visuals... Eller måske bare på god gammeldags dansk så "Forestillede" jeg mig ting:) Det foregik i en dansk landsbykirke af middel størrelse hvor man, mod betaling, kunne få lov at sætte sig godt til rette (så godt til rette som man nu kan i en kirke, de sæder er nok lavet af fanden selv) og lytte til fortolkninger af Strauss, Beethoven og andre, udført af 2-7 upcomming musiktalenter.

Koncerterne var enormt intense og velspillede, og midt inde i en symfoni af Beethoven lagde jeg pludselig mærke til hvor stor og vanvittig en kringlet og pudsig lysekrone syntes at være, og min indre skulptør begyndte straks at omforme den.
Lysekronen blev med et fyldt med(og fuldt af) liv. Det strømmede ud af hullerne og præsenterede sig som en køn farvestrålende energi, men også med forholdsvist matte farver, der bugtede sig ud og ind og op ad kronen.
Derefter formede den sig som et højt og kroget eventyrslot, hvor lysene i kronen dannede en beskyttende ring rundt om tårnet. Der var jeg meget høj på musik... og det var en super fed oplevelse!

Lækkert beskrevet, og det var også á la det jeg førhen har oplevet. Det var godt nok ikke med lysekrone(r), men ellers meget i den dur. Jeg oplevede også at visse uorgansiske elementer blev levende. Nu jeg tænker over det sad jeg pludseligt og kikkede på et billede jeg har, Salvador Dalís "Rose Meditative", og pludselig nærmest befandt jeg mig i det. Meget smukt - meget specielt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]