Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
heY... jeg ved ikke om det er et dumt spørgsmål men fuct it.. her kommer det.

jeg vil gerne høre om der nogen her fra psy.dk som kender eller evt selv er en gammel psykonaut....
vil nemlig gerne høre om det passer med at de fleste som tager psykedeliske stoffer ender som sindslidende personer senere hen..

for man hører det jo tit fra forældre og andre ældre mennesker at man bliver skør i hovedet hvis man bevæger sig ud i det..

nogen herinde som er en ældre psykonaut som fungerer godt i samfundet selvom de har eksperimenteret med det..

alle svar kan bruges... det er nemlig en tanke som jeg tit har gået med..

:peace:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er millioner af eksempler på at det er noget sludder.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg tror der er to svar på det spørgsmål, der er vidunderbilledet, hvor man tager få vellykket personer frem i rampelyset og siger "se ham, han fungerer", men jeg tror at hvis man ser i det store hele så tror jeg flere lider af det på længere sigt.

her tænker jeg kun på europa og eller vesten

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Psykedeliske stoffer er tricky. Grundlæggende kan man jo sige, at du aldrig kan vide hvad der sker. Du kan ikke vide hvordan indtagelsen af et psykedelisk stof vil påvirke dig på lang sigt. Du kender andres (succes)historier, men af dem kan du kun lære, at de ikke mærkede negative konsekvenser.

Som Erowid skriver på deres website, så reagerer hvert individ forskelligt på forskellige stoffer. Man kan optimere mulighederne for en positiv effekt, ved at kende sig selv og sine begrænsninger, samt ved selv at sørge for at forberede sig grundigt på de psykedeliske sessioner man påtænker at gennemgå.

For at svare lidt mere erfaringsmæssigt på dit spørgsmål, så har jeg kendskab til personer, som har nydt godt af brugen af psykedeliske stoffer, men jeg har også kendskab til folk, som det bestemt ikke har været godt for (og det kan der så være forskellige årsager til).

Generelt vil jeg dog mene, at udsagnet om, at de fleste skulle ende som sindslidende personer senere hen, er en overdrivelse.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Først en kontra: Hvad er psykadeliske stoffer for dig, hvilke stoffer mener du?

Hvis du ser på et menneske, som værende summen af handlinger, tanker, oplevelser, erfaringer osv. så er der en logisk konklusion du vil blive påvirket af det som du har indtaget og jeg tænker ikke på selve rusen, men på resten af dit liv.
Om påvirkningen for den enkelte er positiv eller negativ, kommer an på mange elementer, som desværre ikke alle er kontrollerbare for den ernkelte.
Desværre ligger landet sådan at det er ulovligt, hvilket betyder at bliver du taget har det en konkret betydning for dine muligheder i fremtiden. Et andet problem er, jeg tænker her på min egen fortid, er at man kriminaliseres føler sig kriminel uden at være det og den vej udvikler paranoid tankegang - neuroser man kæmper for at være/virke normal - psykoser.

En vigtig faktor er hvorfor man skal tage stoffer - eller retter hvilken type person man er, tager man stofferne for at blive til en person, som man ikke er, så har man et problem. Den gruppe af mennesker, som har levet livet med en uopdaget psykisk sygdom høre efter min mening også herunder og er vel med til at give en forkert fordeling rent statistisk fordi de var syge før stofferne.

Personligt mener jeg at alkohol er mere skadeligt for hjernen end det meste indenfordiverse stoffer - ligesom jeg mener at alderdom er skadeligt for hjernen.

Dette er pussigt nok her vi har vores uløselige knude,for vi bliver regeret af gamle (skadede) mennesker, som ikke længere er istand til nytænkning.
Og derfor aldrig vil forstå hvilken betydning, deres regler har for det sårbare sind, disse gamle sørger for at der luges ud blandt de kommende gamle, så nytænkning er noget, som foregår på galehuse.

Jeg vrøvler vist så småt, men kort sagt jeg ved jeg vil høre ekkoer i mit hovede resten af livet, men jeg ville ikke være i live uden dem og stod jeg som ung igen selv med en viden jeg har og det lort der er sket, så åbnede jeg sku døren igen, nok lidt mere forsigtig og anden måde, men op kom døren.
god nat og sov godt herfra

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
hey...tak for svarene... gir mig til at tænke en ekstra gang før jeg tager et trip fremover... man vil jo det bedste for sig selv men man vil jo osse gerne opleve det...hehe... så monstro om man skal holde det til et par fornuftige eksperimenter og bare nøjes med dyrkningen derfra... hvem ved... :wink:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Khazim skrev:
Jeg tror der er to svar på det spørgsmål, der er vidunderbilledet, hvor man tager få vellykket personer frem i rampelyset og siger "se ham, han fungerer", men jeg tror at hvis man ser i det store hele så tror jeg flere lider af det på længere sigt.

Jeg kender utroligt mange mennesker der brugte den slags i tresserne og halvfjerdserne, bl.a. min egen far og mor (hash, LSD, DMT og meget andet), der ikke er endt som sindslidende. Der var da bestemt et par stykker der var skingrende skøre i deres omgangskreds, men de var skøre DENGANG, så det er altså ikke noget der er kommet snigende senere.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Min lærer er gammen 70'er psykonaut, som er ved at nærme sig de 50
år. Han fungere og virker helt normal. Han har fortalt mig at da han var
14 prøvede han sidst første lsd trip. Han fortæller at han tog en del
stoffer i de glade 70'er og siger at de ting han oplevede og prøvede den
gang har haft en indflydelse i det liv han nu har levet. Men han har på
ingen måde oplevet nogle dårlige bivirkning ved at han har haft en
ungdom som de fleste af os har lige nu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

waggafnipsen skrev:
vil nemlig gerne høre om det passer med at de fleste som tager psykedeliske stoffer ender som sindslidende personer senere hen..

for man hører det jo tit fra forældre og andre ældre mennesker at man bliver skør i hovedet hvis man bevæger sig ud i det..

Det er der ingen indikationer af. Konsensus synes stadig at være, at diverse psykedelika kan forværre og fremskynde symptomer hos allerede følsomme mennesker. Derfor vil der naturligvis være eksempler på at folk med et historisk forbrug af psykedelika også er endt som sindslidende på deres gamle dage.

De fleste psykoser osv. er dog generelt forbigående: altså når rusen lægger sig forsvinder alle eller de fleste symptomer hurtigt. Nogle kan god være præget af angst osv. i et langt stykke tid efter (ganske som andre skræmmende oplevelser kan lagre sig i hukommelsen og give langvarige mén).

Se f.eks. poeter på trip: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=161111
Her er der eksempler på LSD-hippier, der såmænd er kommet fint nok igennem 70'erne uden problemer (f.eks. Ole Grünbaum).

Der er også en del godt gemt i denne risikovurdering af psilocybin svampe:
http://erowid.org/plants/mushrooms/mush ... ealth1.pdf
(den hollandske rapport om "paddos" fra 2000)

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: nil aksem
Min fars ekskæreste, er også gammel psykonaut, hun arbejder som narkosesygeplejerske, og klarer det vidst ganske fint, men når hun drikker og ryger får hun ofte flashbacks, når hun drikker er de "gode", men når hun ryger er de "dårlige".

Gejst og omtanke.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Khazim skrev:

Hvad mener du helt præcist med din sidste kommentar?

Titel:
Dedikeret medlem

ManFromAnotherPlace skrev:
Khazim skrev:

Hvad mener du helt præcist med din sidste kommentar?

Måske, måske at folk kun bliver fremhævet omkring narkotika i europa og vesten... Hvad han så vil med det (hvis det overhovedet er det han mener) ved jeg ikke...

Titel: Måske
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Tænker han på den kriminalisering medførende stres og en negativ indgang til fx et trip, men det er jo ikke kun i vesten - Europa at der eksistere lovgivning indenfor området.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Jeg tilslutter mig Madblindboy. Det er også der hvor skoen trykker for mig (lovgivningen).

Ja, jeg ved godt at det lyder så flot når man bare kan skyde skylden på systemet, men det er bare sådan. Man ser to fronter, men ved ikke hvem der tilbageholder information, lyver og udnytter eller hvad det nu alt sammen skal gøre godt for. Men ligesom MBB er jeg sjovt nok også glad for min kvalitetssans (det er da vist det man kalder det :wink: ) Jeg er ikke bare i splid med mig selv der, for jeg er også i splid om hvor vidt spliden er eksisterende. MBB siger man kæmper for at være/virke normal. Overfor sig selv, hos mig, men jeg kan da godt høre hvor latterligt det lyder, for jeg griner af det (kvalitetssans). Dvs. jeg er ikke på evig flugt fra mine tanker - jeg dyrker dem og giver dem betænkningstid, så jeg kan se at de kan tage fejl. Det går så stille og roligt op for en at det kom fordi man ikke havde udviklet verdensbilledet nok til at være faldet til ro i det. Så jeg er fanme kildekritisk :lol:

Min mor er psykisk syg så jeg skal da endeligt ikke tvære noget af på de fine stoffer. Jeg kan bare se at hendes tilfælde er meget sværere end mit.. Tror jeg :D

Titel:
Dedikeret medlem

Min mor lider også af en psykisk sygdom (som dog er i bero nu).

Vil det så sige at jeg evt kan have arvet den, og på den måde er ekstra udsat?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Ja, psykiske sygdomme har en vis arvelighed...jeg har selv en bror der er skizofren og mener at min risiko har ligget på omkring 10% for at få skizofreni. Det samme gælder depressioner mm.

Titel:
Dedikeret medlem

Så må jeg hellere uddybe det lidt. Jeg har altid været meget glad sådan i det hele taget, det er kun her for et halvt års tid siden, jeg nærmede mig en depression, men jeg fik den lagt på afstand igen, og nu føler jeg mig genfødt og på toppen ;) har også følt mig en del parnoid, som vil sige at jeg ikke kunne bevæge mig offentligt, så hvis jeg fx ventede på toget, gemte jeg mig ude af syne. Men den frygt er også lagt på hylden nu.

Så vil alt i alt mene at jeg har styrke til at overvinde mine psykiske kvaler, og derfor føler jeg mig ikke i farezonen for at sygdommen skulle være arvet. Desuden har jeg heller aldrig haft den helt store nedtur efter brug af stimulanser, blot en nedtrykt følelse + en følelse af dårlig samvittighed (som jeg også får hver gang jeg har drukket, faktisk lidt mystisk men den forsvinder altid igen efter en nats søvn).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Med en historie for delvis depression og paranoia, vil jeg nu fraråde dig at tage stoffer. Din bedring kan godt vise sig at være et midlertidigt fænomen.

Kh S

Titel:
Dedikeret medlem

Mange tak, det vil jeg tage til efterretning. Jeg tager sjældent stimulanser, så agter ikke at kvitte det helt. Men jeg vil i den grad være opmærksom på det og hvis der opstår det mindste tegn på nedgang, så vil jeg kvitte stofferne helt. (Undtagen Cannabis, det har ingen effekt på mig ved regelmæssig brug)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Søren Putte skrev:
Mange tak, det vil jeg tage til efterretning. Jeg tager sjældent stimulanser, så agter ikke at kvitte det helt. Men jeg vil i den grad være opmærksom på det og hvis der opstår det mindste tegn på nedgang, så vil jeg kvitte stofferne helt. (Undtagen Cannabis, det har ingen effekt på mig ved regelmæssig brug)

:) Fedt at se nogen tage velmente advarsler seriøst. Skulderklap herfra.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]