Jeg kunne rigtig godt tænke mig at kommentere hele dit indlæg, men det må vente til senere. En ting jeg dog gerne vil kommentere:
Agrimush skrev:
Et spørgsmål der kommer til mig er dog: Hvor længe vare denne ego-død ? Snakker vi få minutter eller flere timer ?
Jeg har været utrolig heldig at få æren af at opleve egodød, nærdødsoplevelser, egotranscendens (kært barn har mange navne) hele 3 gange - nogle andre når slet ikke at opleve det, uanset hvor meget de propper i sig.
Ud fra hvad jeg har læst og selv oplevet, så er det som om at fænomenet allerede begynder når stoffet er på vej op og især når plateau opnås - der er en slags lang optakt med masser af tegn på at ens fysiske legemes eksistens langsomt opløses mens bevidstheden frigøres -man oplever f.eks. at forskellige ting tilfældigt strækker sig ud i en uendelighed... flere gange i løbet af trippet. Når optakten ophører, begynder disse tegn at blive til en unægtelig realitet, mødet med egoets grænser og hæmninger finder sted, man møder sine dæmoner/bremser mens en stadig stigende følelse af frigørelse og uendelighed dominerer essensen af ruspåvirkningen. Frigørelsen og uendeligheden kan være meget smertefulde og svære at sluge for tripperen, men påvirker dødsøjeblikket og hvordan din frie tilstand er, alt efter hvordan du griber oplevelsen an.
Eksempelvis vil en person, som ikke formår at give slip, navigere rigtigt eller stoppe med at klamre sig til fysiske objekter (med psyken og kroppen), falde i dyb ubevidsthed, mens miraklet sker. Man vil huske meget få ting, i modsætning til en der håndterer oplevelsen korrekt og oplever fuld bevidsthed, som selvfølgelig er mere givende.
Alt efter hvilket stof og hvordan du former din oplevelse (set & setting og håndtering af tanker, følelser, lyster, indtryk, etc), vil stadiet efter dødsøjeblikket (den frie tilstand, uendeligheden, frigørelsen) vare alt fra 5 minutter til en halvtime for de fleste psykedeliske stoffer og menneskerne der tager dem, tror jeg.
Jeg finder det lidt svært at snakke om, for den frigjorte tilstand hænger uløseligt sammen med optakten som kommer først, og genfødslen som kommer efter. Men hvis man tænker systematisk og sætter grove grænser, så vil jeg skyde på de 5-30 minutter.
Beklager hvis indlægget er rodet og usammenhængende. Skriv for uddybning.