Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Bruger du ørepropper, når du er til tæknofæist/koncert?
Ja, både til koncerter og tæknofæister 31%  31%  [ 16 ]
Nej, ikke til nogle af delene 60%  60%  [ 31 ]
Kun til tæknofæister 0%  0%  [ 0 ]
Kun til koncerter 10%  10%  [ 5 ]
Afgivne stemmer : 52
Forfatter besked
 Titel: Ørepropper
Dedikeret medlem

For fem måneder siden var jeg til et arrangement med Trentemøller, og jeg har haft tinnitus lige siden, så jeg bruger naturligvis ørepropper til alle former for koncerter og større arrangementer, jeg er til, for jeg vil gerne kunne fortsætte med at gå til dem.
Jeg var så til en ganske god tæknofæist i går (mere specifikt var det trance), og jeg lagde mærke til, at jeg - ud over vagterne - var den eneste, der brugte ørepropper. Jeg er klar over, man ikke ser helt lige så fix ud med dem, som man gør uden, men om jeg fatter, at alle de mennesker vil risikere tinnitus-helvedet for en smule fest!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
jeg har svaret til ingen af delene, da jeg ikke tager til arrengenmenter for tiden, Nordjylland er simpelthen for kedelig, men når jeg flytter til 8000 skal jeg helt sikkert have gang i nogle koncerter, og der kunne jeg måske godt forestille mig at bruge ørepropper, det bedste er jo også følelsen af bas i kroppen :)
Men jeg har i forvejen nedsat hørelse pga mine tidlige DJ dage, som kræver jeg skal høre noget lidt højere end andre, for at få "fuld" effekt.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Syd for universet
Jeg bruger ikke ørepropper og har også betalt prisen. aldrig mere total stilhed. Det er ikke noget der genere mig i hverdagen men jeg kan høre en susen hvis jeg er i et stille rum. som regl når jeg er gået i seng

Nå men jeg bruger altså ikke ørepropper for hvorfor tage til en koncert for at stå at holde sig for ørene - jeg stille mig længere væk fra højtalerne i stedet for. Min tinitus er ikke blevet værre i de sidste mange år så jeg tror på min taktik virker

Titel:
Medlem
Brugeravatar

"Juletræerne" (fra musikforretninger) er effektive ørepropper.
Ok selvfølgelig er det mange penge at bruge på ørepropper
....meeeeen, for ikke at få tinnitus er 250-300kr altså billigt.
Og lydmæssigt er de faktisk forbavsende lidt filtrerende/ødelæggende.
Måske ser det ikke så smart ud?
-men hellere se usmart ud til fester/koncerter
og kunne høre stilheden resten af livet.
Jeg husker da også Roskilde og Midtfynsfestivaler (uden ørepropper - totalt sindssygt!),
hvor det ringede i ørerne i flere dage pga nogle vilde dage/nætter.
Heldigvis har min hørelse ikke taget skade af tidlige tiders misbrug.
Man kan osse bruge lidt ekstra på de specialtdesignede ørepropper, som lydmæssigt skulle være lidt bedre end juletræerne.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Det kommer helt an på hvordan lyden er og rummet er hvis det er indedørs, men bruger som regl ørepropper.

Synes faktisk man vender sig til det efter et stykke tid ;)

Titel:
Dedikeret medlem

MB skrev:
Nå men jeg bruger altså ikke ørepropper for hvorfor tage til en koncert for at stå at holde sig for ørene

Det er en lidt underlig indstilling til tingene... Et par ordentlige ørepropper som fx grantræer (som i øvrigt kun koster 150,-) giver en lyd, som er lige så god som "originalen," hvis bare man sætter dem rigtigt - forskellen ligger i, at der er sorteret en smule diskant fra, og det gør såmænd ikke spor, da der alligevel ofte er for meget af denne.

Og til det sidste indlæg om, at man vænner sig til det... Ja, det er netop problemet :-)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
TheBo skrev:
MB skrev:
Nå men jeg bruger altså ikke ørepropper for hvorfor tage til en koncert for at stå at holde sig for ørene

Og til det sidste indlæg om, at man vænner sig til det... Ja, det er netop problemet :-)

Nu tænkte jeg nu på at vænne sig til at bruge ørepropper.

Personligt, synes jeg tit koncerter er for højt mixet, også lyder det faktisk værrer uden ørepropper efter min mening

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ok mine "grantræer" er købt for flere år siden, så jeg huskede vist forkert med prisen - ups.
Og det at man vænner sig til lydniveauet, er jo netop grunden til at ufatteligt mange musikere og lydmænd har tinnitus - de lagde aldrig rigtig mærke til, hvornår lydniveauet blev for extremt.
Læste for nogle år siden et interview med keith Richards (tror jeg det var), hvor han bitterligt fortrød sin dumhed og letsindighed mht at først bruge ørepropper, da tinnitussen var blevet uudholdelig. I det interview talte han indtrængende til musikelskere om at passe på hørelsen og bruge gode ørepropper.
Ofte sætter mennesket først pris på noget, når det er mistet....

Og hvem ved, måske kunne der skabes en ny trend, hvor det faktisk ville se smart ud med ørepropper - fordi man kunne se, hvem der var smarte nok til at passe på sig selv og stadigvæk have en fed fest/koncert :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

(Citat Eedolla): Nu tænkte jeg nu på at vænne sig til at bruge ørepropper.
Personligt, synes jeg tit koncerter er for højt mixet, også lyder det faktisk værrer uden ørepropper efter min mening[/quote]

Ok - vi skrev vist indlæg på samme tid, så jeg læste dit, da jeg havde sendt mit. Nej for en gang ævl...men du ved hvad jeg mener?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
vil sige jeg ik bruger øreproper til fester og koncerter, men tager heller ik til vildt mange af dem om året..

og hører heller ik så højt musik hjemme heller..
men har måske en lille smule tinitus, har jeg haft siden jeg flyttede i lejlighed for lidt over et år siden.. er sikker på om det er pga der er baggrundsstøj her som man ik lægger mærke til ala tv på standby osv eller om det faktisk er tinitus jeg har erhvervet mig :?

det må tiden vise..

det med ørepropperne til fest bryde jeg mig ik om pga man så ik får hele lydbilledet med.. ved godt det ik er så smart :)

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg fik selv tinitus engeng i en alder af 16-17 år efter en Illdisposed koncert. Derefter har jeg brugt ørepropper.
jeg kan glædeligt fortælle, at hyletonen forsvandt efter ca. 7 måneder :) Og problemet er ikke vendt tilbage efter 12 år, på trods af masser af koncerter.

I dag bruger jeg ørepropper til det meste rockstøj. Når jeg går til elektronisk musik kommer det helt an på lydene, lydniveauet, rummet, og min placering i det. Jeg mener, at jeg er i stand til at mærke, hvornår det er vigtigt at sætte propperne i. Fremtiden må vise, om det holder stik.

Men pas på jeres ører derude hvis I kan lide at høre musik og det giver jer livskvalitet.

OT: Der findes mennesker der er dundrende ligeglade med musik. Jeg har svært ved at fat´ det og det kan få mit pis til at koge. Enten hører de ikke noget, eller også er det random ligegyldighed der uden kritisk filtrering stille og roligt triller ind i hovedet på dem. Pas på med det! Det er DER det er vigtigt at bruge ørepropper ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg bruger næsten altid noget i ørerne, og de gange jeg glemmer det har jeg fortrudt det. Jeg tror jeg har en meget mild tinnitus, men jeg vil ikke, at det bliver værre. Dog bruger jeg næsten altid bare vat.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har hørt og spillet metal/hardcore i mange år, så jeg bruger selvfølgelig ørepropper når det bliver for meget... Jeg har et par Alpine (http://www.alpine.nl) som man sætter i med et lille rør, så de ikke ses så tydeligt hvis du er til koncert med dem. De koster 150 i Rock City i Århus, og kommer med 2 forskellige slags filtre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
jeg bruger ørepropper til koncerter (technofester går jeg ikke til), da jeg simpelthen sætter al for meget pris på min hørelse til at smide den væk. Og som musiker er jeg også noget af en audiofil - jeg kan bruge timer på at tweake lyd og komme irriterende knas til livs :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
bruger ørepropper engang imellem til koncerter, når jeg ikke glemmer det :oops:

er dog aldrig til technofester :D

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Ørepropper er obligatorisk for mig.... Jeg kan ikke nyde musikken, når jeg har en følelse af, at mine trommehinder er ved at sprænges.

Har oplevet "udfald" på mine ører, hvor jeg i nogle sekunder ikke kunne høre på det ene øre, ligesom jeg døjer med øresusen og tegn på tinnitus.

Som ivrig musiklytter, dj, koncertgænger, og tidligere ørepatient må jeg også siges at være i risikogruppen hehe...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jespar skrev:
Ørepropper er obligatorisk for mig.... Jeg kan ikke nyde musikken, når jeg har en følelse af, at mine trommehinder er ved at sprænges.

Har oplevet "udfald" på mine ører, hvor jeg i nogle sekunder ikke kunne høre på det ene øre, ligesom jeg døjer med øresusen og tegn på tinnitus.

Som ivrig musiklytter, dj, koncertgænger, og tidligere ørepatient må jeg også siges at være i risikogruppen hehe...

Det med "udfald" oplever jeg også en gang imellem. Der sker som regel det at det pludselig føles som om hele mit øre er stoppet til, og så kommer hyletonen. Med lidt koncentration plejer det at gå væk et par sekunder efter, men jeg frygter da at det er tegn på tinnitus.

jeg synes heller ikke der er meget sjov ved en koncert når det føles som nåle mod trommehinderne :(

Titel:
Medlem

til danske arrangementer gør jeg, til tyske har det endnu ikke været nødvendigt fordi at tyskerne modsat danskerne har forstået at en fuldkomment klokkeklar og ren lyd virker langt højere og gennemtrængende end den forbandede mur af mudret bas som er til stortset alle danske arrangementer.

jeg vil sige at som grundregel har jeg dem i lommen når jeg tager afsted. Det er 5 kr, givet godt ud hvis anlægget er for stort til festen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]