Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej med jer :)
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan svare på :)
1: Kan efterskoler kræve tests af elever, bare pga mistanke?
2: Kan efterskoler forbyde eleverne at ryge hash i week-enderne?
3: Skal man ikke normalt have dommerkendelse til ting som feks urinprøver?

Håber i kan give svar på det :)

ChrisW :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ChrisW skrev:

1. Efterskoler kan tillade sig hvad som helst. Hvis de vil kræve noget af dig på baggrund af en mistanke, så kan de gøre det. De er ikke underlagt straffeloven og de kan fucke dig op som de selv synes er passende (se dog 3).

2. Hvad du gør i din fritid og i dit eget hjem kan de ikke blande sig i. Men givet samfundets sørgelige tilstand så skulle det ikke undre mig, om de vil prøve.

3. Din efterskole har ingen magt til at tvinge dig til at tage urinprøven. Det ville være ulovlig tvang. De vil dog nok give dig et såkaldt "tilbud du ikke kan afvise": nemlig at du aflægger urinprøven, eller også "bad things will happen".

Nyd din tid på efterskolen ;)

Titel:
Junior medlem

Tusind tak for de hurtige svar :)

Kan man på nogen måde kæmpe imod at blive smidt hjem, hvis man har røget hash i en week-end hvor man ikke har haft noget med skolen at gøre?
Her tænker jeg på om det er krænkelse af privatlivet, eller om det er noget i den dur?
Har undersøgt det på justitsministeriets hjemmeside, men fandt ikke noget jeg kunne bruge :/

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ChrisW skrev:
Kan man på nogen måde kæmpe imod at blive smidt hjem, hvis man har røget hash i en week-end hvor man ikke har haft noget med skolen at gøre?
Her tænker jeg på om det er krænkelse af privatlivet, eller om det er noget i den dur?

Jeg vil synes det er meget sært, hvis de vil smide nogen ud for adfærd, der er foregået uden for skolen og på et tidspunkt, hvor de ikke havde ansvar for dig. Men igen: de kan i princippet tillade sig at være skide fascister med alt, hvad de gør.

Det eneste jeg kan se, at du kan gøre, er at henholde dig til deres reglement - som jeg næsten ikke kan tro indeholder regler for dette.

Ellers må du på dine grædende knæ bedyre dem, at du jo ikke på nogen måde kunne vide, at man kunne blive smidt ud af skolen for at gøre noget i sin egen fritid. Og at du iøvrigt ikke er afhængig af hash og derfor ikke ryger det, mens du er på skolen.

Titel:
Junior medlem

Det reglement vi fik, da vi startede på skolen, havde 25 regler, og den sidste regl hed : Husk de tre S'er: Ingen Sex, Sprut og Stoffer. Men det reglement galdt kun på skolen. Men så her for en uges tid siden fik vi at vide, at vi ikke måtte ryge hash i de weekender hvor vi skulle være tilbage søndag aften, fordi så ville vi være påvirket indtil næste week-end. Week-enden startede fredag kl 16 ca.
JA, det var de ord vores forstander brugte :/ Og så kunne vi bare sidde og hører på at hun kun villle os det bedste, og at der nu var to tests tilbage, som ville blive brugt næste gang der kom mistanke.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: City-X
Hvorfor ikke bare lade være med at ryge på efterskolen?
Man får så meget mentalt ud af et efterskole ophold, at det ikke kan betale sig at tage den chance.. du har hele livet at ryge i, så hvorfor ikke vente til opholdet er forbi? Du vil blive gad for det om et år.
Ved ik hvor meget du ryger normalt, men ellers er det jo også en grund til at tage en god lang pause, og hvis ikke, så bare hold det til weekenderne.
Du bliver glad for det i sidste ende!

Nyd dit ophold :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
seb skrev:
Hvorfor ikke bare lade være med at ryge på efterskolen?
Man får så meget mentalt ud af et efterskole ophold, at det ikke kan betale sig at tage den chance.. du har hele livet at ryge i, så hvorfor ikke vente til opholdet er forbi? Du vil blive gad for det om et år.
Ved ik hvor meget du ryger normalt, men ellers er det jo også en grund til at tage en god lang pause, og hvis ikke, så bare hold det til weekenderne.
Du bliver glad for det i sidste ende!

Nyd dit ophold :)

Please, tag jer nu sammen. Læs topic'et igennem inden i svarer. Hvis du er i tvivl, så læser du topic igen, og igen, og igen indtil du forstår hvad personen skriver. Christ!

Har vist aldrig brugt den smiley før, men tror det er på sin plads idag: :roll: !

Titel:
Junior medlem

@ seb : Jeg ryger jo ikke på efterskolen!! Rygning af hash foregår i enkelte week-ender/ ferier hvor jeg ikke befinder mig på skolen. Mit problem var bare, at skolen forbød os at gøre det, selv i vores fritid, og det blev jeg lidt sur over.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Da jeg gik på efterskole krævede de at vi var stoffri 24/7. Begrundelsen de gav os for at retfærdiggøre dette var at det var en privatskole, de var derfor ikke underlagt de samme regler som folkeskoler og de kunne i teorien smide folk ud uden grund. Med det i tankerne, at de ikke behøver en valid årsag, overvej da spørgsmålene igen.

ChrisW skrev:

1) Egentligt ikke, men de kan give dig et ultimatum. Enten bliver du testet, eller også smider vi dig ud.
2) Egentligt ikke, men de kan give dig et ultimatum. Enten lader du være med at ryge hash, eller også smider vi dig ud.
3) Igen, urinprøve eller vi smider dig ud.

Så vidt jeg husker var det ihvert fald mere eller mindre sådan vores forstander satte det op.

Det var da forresten et spøjst tidspunkt at begynde på efterskole?
Men som der bliver sagt ovenfor, god fornøjelse, det er en herlig tid :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ChrisW skrev:
Men så her for en uges tid siden fik vi at vide, at vi ikke måtte ryge hash i de weekender hvor vi skulle være tilbage søndag aften, fordi så ville vi være påvirket indtil næste week-end. Week-enden startede fredag kl 16 ca.

Jeg synes at nogen burde finde dokumentationen frem, printe den ud og sende den anonymt til lærerværelset. Naturligvis er man ikke påvirket hele ugen bare fordi man ryger i weekenden (og ikke mere end de alkoholvrag, som er kvæstede stadig om mandagen). Du kan google hver eneste af disse facts.

Ikke at du kommer til at vinde, argumentet, men det er et eller andet sted moralsk vigtigt at påføre uvidende mennesker noget perspektiv og viden. Husk at understrege de relevante passager med neongult eller hampegrøn farve ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

På den efterskole jeg gik på skulle alle elever skrive under på at de måtte tage en pisprøve hvis de fik mistanke...

Jeg blev smidt ud efter 6 uger :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: City-X
@ChrisW:Det må du undskylde. Det var ikke ment som en "du må ikke!", men mere som et godt råd til at få det bedste ud af det ophold;)

Titel:
Junior medlem

seb skrev:
@ChrisW:Det må du undskylde. Det var ikke ment som en "du må ikke!", men mere som et godt råd til at få det bedste ud af det ophold;)

Det regnede jeg også med, men ville bare lige understrege sagen :)

@ Malkavian: Jeg kunne jo printe din cannabisguide ud, og sende til dem :P Tror jeg faktisk ville være en god idé. Håber det er ok?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ChrisW skrev:
@ Malkavian: Jeg kunne jo printe din cannabisguide ud, og sende til dem :P Tror jeg faktisk ville være en god idé. Håber det er ok?

Det er altid OK. Den er skrevet som en gave til folket ;)

Titel:
Junior medlem

Malkavian skrev:
ChrisW skrev:

Det er altid OK. Den er skrevet som en gave til folket ;)

Okay, printer den i week-enden, og så bliver den sendt anonymt ^^
Skal nok skrive, hvis der sker nogen markant reaktion fra lærernes side :)

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
seb skrev:

Og ret irrelevant må man sige, eftersom at han allerede havde understreget, at han ikke røg på skolen.

Jeg synes, det er tamt at man ikke må dyrke sex på efterskolerne...det med stofferne kan jeg egentlig godt forstå, men der er da ikke noget til at spice de unges liv op som lidt promiskuøs sex - særlig ikke når det formentlig er deres sidste chance for at dyrke promiskuøs sex i ædru tilstand!

Titel:
Medlem

Da jeg gik på efterskole, kunne vi også blive smidt ud for at ryge hash, drikke sig mega lam, eller ta stoffer når man var hjemme eller i ferierne. det var fordi man skulle repræsentere sin efterskole eller sådan noget.. meen nu ser de jo ikke så meget, vi kunne også ryge på skolen uden det blev opdaget. lam efter skole egentligt, der blev også solgt/taget piller på skolen uden noget så det. og tror ikke de laver urinprøver på dig eller dine venner med mindre de har mistanke, så bare ikk giv dem det :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
hmm, blev selv smidt ud af en efterskole for at ryge i sin tid. :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ingen sex?!

Det er skuda fejt! Sex holder 100, mand!

Junior medlem

Geografisk sted: west of Bat Country
ChrisW skrev:

Hey... Mine forældre arbejder på en efterskole...
Svarene på dine spøgsmål er:
1: Ja, hvis de mener du er påvirket på skolens område kan de, de fleste vil dog bare smide dig ud. Efterskoler er private selvejende institutioner, så de kan smide dig ud hvis de vil! De skal dog overleve på de penge staten betaler for dig derfor gør de det kun hvis de finder det nødvendigt!

2: Nej, de kan ikke forbyde dig, at ryge hash, drikke dig stiv, eller dyrke sex i weekenderne. Weekenderne er dine egne! Hvis de føler at du er ved at trække nogen kammerater fra skolen med ud i noget "uføre" som hash etc. Så kan skolen vælge at smide dig ud!
Lidt ligesom når de smider unger ud der har prøvet at begå selvmord. Det er jo ikke fordi de er onde eller ikke vil hjælpe. Men de må jo tage de 100 elevers helbred op imod den ene.

3: Politiet skal vist bruge en dommerkendelse til det. På diskoteker, efterskoler etc. kan de sige at hvis ikke du vil aflevere en så kan du ikke komme ind eller tilbage til skolen.

Derudover så vil skolerne altså helst ikke smide folk ud. Jeg ved hvor meget energi mine forældre har brugt på, at få unger til at forstå at hvis de gør den skarnstreg engang til etc etc etc, så er det hjem. Når folk så bliver ved så er det sq deres egen skyld imo.

Som sagt tidligere. Skolerne vil helst ikke af med folk da det
1: Er eleverne de tjener deres penge på.
2: Kan skabe en del røre i sådan en flok hormon forstyrrede teenagere med ændringer i flokken.
3: Kan have konsekvenser derhjemme for de elever de sender hjem.

Fortsat held og lykke med dit ophold, og hvis jeg var dig ville jeg ihvertilfald nøjeds med at ryge fredag, lørdag og ikke søndag hvor du skal tilbage på skolen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]