ChrisW skrev:
Hej med jer

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan svare på

1: Kan efterskoler kræve tests af elever, bare pga mistanke?
2: Kan efterskoler forbyde eleverne at ryge hash i week-enderne?
3: Skal man ikke normalt have dommerkendelse til ting som feks urinprøver?
Håber i kan give svar på det

ChrisW

Hey... Mine forældre arbejder på en efterskole...
Svarene på dine spøgsmål er:
1: Ja, hvis de mener du er påvirket på skolens område kan de, de fleste vil dog bare smide dig ud. Efterskoler er private selvejende institutioner, så de kan smide dig ud hvis de vil! De skal dog overleve på de penge staten betaler for dig derfor gør de det kun hvis de finder det nødvendigt!
2: Nej, de kan ikke forbyde dig, at ryge hash, drikke dig stiv, eller dyrke sex i weekenderne. Weekenderne er dine egne! Hvis de føler at du er ved at trække nogen kammerater fra skolen med ud i noget "uføre" som hash etc. Så kan skolen vælge at smide dig ud!
Lidt ligesom når de smider unger ud der har prøvet at begå selvmord. Det er jo ikke fordi de er onde eller ikke vil hjælpe. Men de må jo tage de 100 elevers helbred op imod den ene.
3: Politiet skal vist bruge en dommerkendelse til det. På diskoteker, efterskoler etc. kan de sige at hvis ikke du vil aflevere en så kan du ikke komme ind eller tilbage til skolen.
Derudover så vil skolerne altså helst ikke smide folk ud. Jeg ved hvor meget energi mine forældre har brugt på, at få unger til at forstå at hvis de gør den skarnstreg engang til etc etc etc, så er det hjem. Når folk så bliver ved så er det sq deres egen skyld imo.
Som sagt tidligere. Skolerne vil helst ikke af med folk da det
1: Er eleverne de tjener deres penge på.
2: Kan skabe en del røre i sådan en flok hormon forstyrrede teenagere med ændringer i flokken.
3: Kan have konsekvenser derhjemme for de elever de sender hjem.
Fortsat held og lykke med dit ophold, og hvis jeg var dig ville jeg ihvertilfald nøjeds med at ryge fredag, lørdag og ikke søndag hvor du skal tilbage på skolen!