Zorglub skrev:
ConfusioN skrev:
ka godt mærke hver gang jeg har taget lidt 5htp.. man ka dog godt få lidt kvalme hvis man ik har så meget mad i maven før man tager det, så plejer altid at ta det lige efter et måltid og supplere med b-vitamin..
svjv ska der b-vitamin til for at optage det maksimalt..

Der er vist delte meninger om at tage b-vitamin sammen med, nogen mener at det omdanner 5-htp til serotonin, mens det er i blodet og da serotonin i blodet ikke kan overføres til hjernen er det spildt. Hvor imod hvis man indtager det uden b vitamin vil en større del blive omdannet til serotonin i hjernen.
Har du kilder på det?
B6-vitamin ER nødvendigt til biosyntesen/transformationen af bl.a. serotonin og dopamin. B6 virker som et coenzym i forbindelse med en række biokemiske processer, bl.a. serotoninsyntesen.
http://www.vitamins-supplements.org/vit ... doxine.phpCitat:
Pyridoxal 5'-phosphate, is involved in a wide range of biochemical reactions, including the metabolism of amino acids and glycogen, the synthesis of nucleic acids, hemogloblin, sphingomyelin and other sphingolipids, and the synthesis of the neurotransmitters serotonin, dopamine, norepinephrine and gamma-aminobutyric acid (GABA).
Citat:
It is vital in the metabolism of amino acids in the intestines. It allows the amino acids to be synthesized, broken down and absorbed. The forming of histamine, serotonin, dopamine and adrenaline are dependent on vitamin B6
Serotonin kan ikke krydse blod/hjerne-barrieren, men det kan 5-HTP, hvilket er grunden til at man bruger dét istedet for serotonin. Men jeg kan ikke se, at det spiller en rolle i det her tilfælde?
Jeg er villig til at se kilder fra dig.