Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: 5-htp
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark's Narkoby Nr 1
Jeg har langt om længe fået det glas 5-htp hjem helt fra frankrig som jeg havde bestilt, efter der var nogen herinde der sagde at det nok var en god ide til mig. Og tog selvfølgelig en med det samme, og så er det lige at jeg ville høre, kan i andre mærke når i tager dem, for det kan jeg sku, vil ikke sige at jeg er blæst, men har det bare rigtig godt i mens jeg sidder ved computeren og høre noget psy.
Skal så også sige at jeg glæder mig som et lille barn til den fest jeg skal til i morgen, men syntes nu stadigvæk at jeg kan mærke den pille jeg lige har taget.. :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

placebo?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Visias skrev:
placebo?

Min oplevelse med 5-HTP er at det bestemt kan mærkes. Humøret får ofte lige en tand opad, hvis man doserer det korrekt. Får man for meget, gir det en forbandet hovedpine.

Titel:
Medlem

Jeg synes 5-HTP kan give vedvarende humørløft hvis taget over længere tid (næsten hver dag, 3-4 uger). Hvis en enkel moderat dosis tages, så virker det "dæmpende" på ens negativitet, synes jeg (man skal virkelig lede, for det sker uden man opdager det). En høj dosis en enkel gang giver voldsomt humørløft, eufori, diarré, kvalme og hovedpine (og nej, man tripper ikke!).

Højdosis flere dage i træk giver de ting, som allerede beskrevet, men kraftigere diarré, hovedpine og gør mig mere modtagelig overfor sygdomme, har jeg bemærket.

Moderat/højdosis med cannabis kan godt fremprovokere et mildt trip (synsforstyrrelser, CEVs, dybe tanker, kraftig eufori, m.m.). Læs mere her:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 222#208222

Middeldosis bør ikke overskrides, hvis man skal noget vigtigt, da jeg synes det kan hæmme koncentrationsevnen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Troede 5-htp var noget man tog efter en mdma tur når der var helt tømt ud for serotinen, ikke bare noget man tog sådan for sjov skyld og narstreger..

Titel:
Medlem

T.... skrev:
Troede 5-htp var noget man tog efter en mdma tur når der var helt tømt ud for serotinen, ikke bare noget man tog sådan for sjov skyld og narstreger..

Stoffet bliver brugt i mange, mange forskellige seriøse sammenhænge udover ifm. brug af MDMA. Kig lidt på google.

Faktisk vil jeg sige, at det er værre at bruge MDMA til sjov og ballade end at bruge 5-HTP til sjov og ballade :)

Titel:
Medlem

Hvis du ikke har taget det før vil jeg mene at det er naturligt at du mærke en effekt, især hvis du havde et lavt niveau i forvejen. Mht. festbrug kan man efter min erfaring passe lidt på dosering i forhold til alkohol det kan give et ret ubehagelig maveunde. Ved ikke hvorfor rent kemisk nogen der kan supplere?

Mvh.
Anarkrig

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Jeg kan godt føle i løbet af dagen, at jeg har fået et lille humørløft. Men det er nu mest med maven at man kan mærke at man har slugt en bille eller 2. (1 billle = 100mg 5-htp)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
ka godt mærke hver gang jeg har taget lidt 5htp.. man ka dog godt få lidt kvalme hvis man ik har så meget mad i maven før man tager det, så plejer altid at ta det lige efter et måltid og supplere med b-vitamin..

svjv ska der b-vitamin til for at optage det maksimalt..

;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg skal ikke kunne sige om det er placebo eller ej, men jeg mener nu helt bestemt at kunne mærke et lille humørløft på dage hvor jeg har indtaget 5-htp.

Jeg vil dog ikke anbefale at tage det på tom mave. Man kan nemt få en smule kvalme og dårlig mave :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Scented skrev:
Jeg vil dog ikke anbefale at tage det på tom mave. Man kan nemt få en smule kvalme og dårlig mave :?

Ja det er ikke så rart.. og så det heller ik sikkert de bliver nede, i hvert fald ik hvis det er fordi maven er tom efter en tur på amf og kiks.. og man så lige popper en gang 5-htp ned, så ka det godt være maven vil ha dem op igen :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark's Narkoby Nr 1
T.... skrev:
Det er sku heller ikke for sjov at jeg tager det, har taget over 3 gram mdma i jule ferien!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
ConfusioN skrev:
ka godt mærke hver gang jeg har taget lidt 5htp.. man ka dog godt få lidt kvalme hvis man ik har så meget mad i maven før man tager det, så plejer altid at ta det lige efter et måltid og supplere med b-vitamin..

;)

Der er vist delte meninger om at tage b-vitamin sammen med, nogen mener at det omdanner 5-htp til serotonin, mens det er i blodet og da serotonin i blodet ikke kan overføres til hjernen er det spildt. Hvor imod hvis man indtager det uden b vitamin vil en større del blive omdannet til serotonin i hjernen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Hr. snus skrev:
T.... skrev:
Det er sku heller ikke for sjov at jeg tager det, har taget over 3 gram mdma i jule ferien!

Nåååå ikke mere? :P

Titel:
Medlem

Zorglub skrev:
ConfusioN skrev:

;)

Der er vist delte meninger om at tage b-vitamin sammen med, nogen mener at det omdanner 5-htp til serotonin, mens det er i blodet og da serotonin i blodet ikke kan overføres til hjernen er det spildt. Hvor imod hvis man indtager det uden b vitamin vil en større del blive omdannet til serotonin i hjernen.

Har du kilder på det?

B6-vitamin ER nødvendigt til biosyntesen/transformationen af bl.a. serotonin og dopamin. B6 virker som et coenzym i forbindelse med en række biokemiske processer, bl.a. serotoninsyntesen.

http://www.vitamins-supplements.org/vit ... doxine.php

Citat:
Pyridoxal 5'-phosphate, is involved in a wide range of biochemical reactions, including the metabolism of amino acids and glycogen, the synthesis of nucleic acids, hemogloblin, sphingomyelin and other sphingolipids, and the synthesis of the neurotransmitters serotonin, dopamine, norepinephrine and gamma-aminobutyric acid (GABA).

Citat:
It is vital in the metabolism of amino acids in the intestines. It allows the amino acids to be synthesized, broken down and absorbed. The forming of histamine, serotonin, dopamine and adrenaline are dependent on vitamin B6

Serotonin kan ikke krydse blod/hjerne-barrieren, men det kan 5-HTP, hvilket er grunden til at man bruger dét istedet for serotonin. Men jeg kan ikke se, at det spiller en rolle i det her tilfælde?

Jeg er villig til at se kilder fra dig.

Titel:
Medlem

Som du selv skriver kan serotonin ikke krydse blod/hjerne-barrieren, derfor er alt serotonin der bliver produceret i blodet nyttesløst. Spørgsmålet er bare hvor stor en del af 5-htp'en der bliver omdannet i blodet hvis man tager b vitamin sammen med kontra lader være eller tager det senere.

Citat:
To B6 or not to B6?
The potential benefit from taking vitamin B6 along with 5-HTP is that B6 could help 5-HTP be converted into serotonin more efficiently. This is good when it's done in the brain where we want more serotonin, but we also want to minimize the conversion of 5-HTP to serotonin in the bloodstream. For the time being, I prefer to use a 5-HTP product without B6 added, but this issue is complicated and I don't have all the answers.

http://www.raysahelian.com/5-htp.html

Senest rettet af Zorglub 19 jan 2007 12:33, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Dansk Elg skrev:
Scented skrev:

Ja det er ikke så rart.. og så det heller ik sikkert de bliver nede, i hvert fald ik hvis det er fordi maven er tom efter en tur på amf og kiks.. og man så lige popper en gang 5-htp ned, så ka det godt være maven vil ha dem op igen :wink:

Jeg ved altså ikke, hvorfor I crapper hardcore, når I æder det... Jeg har aldrig haft problemer med det, uanset hvor meget der er hældt i tanken inden!

Titel:
Insane psychedelia user!

Zorglub skrev:
Som du selv skriver kan serotonin ikke krydse blod/hjerne-barrieren, derfor er alt serotonin der bliver produceret i blodet nyttesløst. Spørgsmålet er bare hvor stor en del af 5-htp'en der bliver omdannet i blodet hvis man tager b vitamin sammen med kontra lader være eller tager det senere.

Citat:
To B6 or not to B6?
The potential benefit from taking vitamin B6 along with 5-HTP is that B6 could help 5-HTP be converted into serotonin more efficiently. This is good when it's done in the brain where we want more serotonin, but we also want to minimize the conversion of 5-HTP to serotonin in the bloodstream. For the time being, I prefer to use a 5-HTP product without B6 added, but this issue is complicated and I don't have all the answers.

http://www.raysahelian.com/5-htp.html

5-HTP bliver ikke omdannet til serotonin i blodet. Selve biosyntesen af aminosyrer og omdannelsen sker i cellerne... 5-HTP bliver optaget af neuronerne og bliver så i neuronet omdannet til serotonin.

Titel:
Medlem

hmm så vidt jeg kan læse mig frem til så bliver en del af 5-htp'en omdannet eller nedbrudt inden den når op til hjernen hvor den gør gavn, hvis man tager b6 vitamin sammen med....

Citat:
5HTP converts to serotonin outside the brain. Since the conversion of 5HTP to serotonin is not regulated some of the 5HTP converts to serotonin in the gut, causing upset stomach and nausea. Since serotonin does not cross the blood-brain barrier, serotonin produced outside the brain is not available to the brain. In Europe, 5HTP is combined with carbidopa, a pharmaceutical drug that reduces conversion of 5HTP to serotonin outside the brain. This is rarely done in the U.S.

http://www.americannutrition.com/store/ ... ophan.html

Citat:
Vitamin B6—250 mg daily taken early in the day. Do not take vitamin B6 within six hours of taking 5-HTP because it may cause the conversion of 5-HTP to serotonin in the blood before it crosses the blood-brain barrier.

http://www.lef.org/protocols/emotional_ ... der_01.htm

Citat:
Carbidopa does not cross the blood-brain barrier. Carbidopa is added to the levodopa to prevent the breakdown of levodopa before it crosses into the brain. The addition of carbidopa allows lower doses of levodopa to be used. This reduces the risk of side effects from levodopa such as nausea and vomiting.

http://www.medicinenet.com/levodopa-car ... rticle.htm

Titel:
Insane psychedelia user!

Hm, det var alligevel lidt interessant. Jeg tror det er mere kompliceret end som så, men det er stadig værd at bide mærke i, at indtag af B6 sammen med 5-HTP måske kan give de bivirkninger der nogle gange ses.

Normalt sker omdannelsen af tryptofan til serotonin med 5-HTP som mellemled i de enkelte celler (undtagen i blodpladerne, som kun kan optage serotonin), men det er vel forståeligt, at har man B6 i blodet vil det med samtidig tilstedeværelse af 5-HTP metabolisere det. Mere interessant ville det være, hvis man kunne skrue op for syntesen af 5-HTP decarboxylase som bruger B6 som co-enzym, og så se hvilke effekter det ville have sammen med 5-HTP og carbidopa.

Jeg var vist lidt for hurtig med at skrive, at 5-HTP ikke bliver omdannet i blodet. Hvad jeg mente var, at selve syntesen fra tryptofan til serotonin normalt sker i de enkelte celer, og altså ikke i blodet. Men har man høje koncentrationer af en metabolit i blodet, vil der sandsynligvis ske en omdannelse her, i så fald der er tilstedeværelse af 5-HTP decarboxylase enzymet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]