Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Stofmisbrug
Medlem

Godaften.

For noget tid siden sad jeg og tænkte over ordet misbrug, og overvejede hvilke definitioner af ordet jeg var enig og uenig i. Jeg tænkte på, at det ikke er alle mennesker i verden der var enige med mig, og derfor findes der ikke kun én definition af ordet misbrug, men flere. Mennesker er forskellige og vægter nogle ting mere end andre gør, derfor vil en favorisering af en eller flere af definitionerne forekomme.

Jeg har prøvet at gruppere definitionerne, og tænkte jeg ville dele det med jer. Er I enige, uenige, hvorfor, og hvad synes I selv?

Jeg er i tvivl om hvorvidt de sidste to skal adskilles eller ej.

Den politiske
Den lovgivende magt er det centrale nøgleord i denne definition: al brug af ulovlige stoffer klassificeres som misbrug.

Den sociale (moral, etik, religion)
Ens sociale omgangskreds og normerne i denne, definerer hvad misbrug er. Eksempelvis kan det være i orden at drikke kaffe, drikke alkohol, og ryge cigaretter og hash, mens brug af opium, amfetamin og ecstasy vil stemple vedkommende som misbruger. Religion er moral og etik, men resulterer denne moral og etik i dannelse af en lov, som er strafbart ikke at følge, går det over i den politiske afdeling.

Den biologiske
Grænsen til misbruget her kan anses på forskellige måder. Er formålet med indtagelsen de farmakologiske og toksiske konsekvenser værd? Når et stof er indtaget, må stoffet ikke indtages igen før kroppen fuldstændig har skillet sig af med det og dets metabolitter? Hvor lang tid skal der gå imellem udskillelsen af det allersidste molekyle til næste indtagelse? Og er redosering efter første dosering i orden, eller ville det være misbrug? En anden ting er også, at hvis stoffet har veldokumenterede vedvarende fysiske men, kan ethvert brug af det også klassificeres som misbrug.

Den psykologiske
Her er det personen selv der må stille sig i en objektiv og subjektiv vinkel ift. brugen af det pågældende stof. Kan man håndtere stoffet og klare det mentalt? Kan psyken holde til så hyppige indtagelser af stoffet? Spørgsmålene er mange, og de er all en revidering af ens egen person.

Den personlige
Her det ens egen håndtering af det pågældende stof, og om personen accepterer dette forhold. Denne form for misbrug indbefatter også personens holdning til ovenstående definitioner.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener at den politiske definition er meget forkert og på en måde kun er til skade for et samfund som vores. Skriv, hvis I vil have det uddybet noget mere.

Derudover er jeg nok mest enig i den personlige, psykologiske og biologiske (til en hvis grad). Derudover en snert af det sociale aspekt. Men i min definition på misbrug og forbrug, spiller disse klart ind.

Undskyld hvis jeg ikke har formuleret mig tydeligt nok, jeg må igen give kava kava skylden. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]