TheBo skrev:
Så vidt jeg er informeret er hjernen først "klar," når man er 21.
Min anbefaling er at vente til den tid. Lidt hash skader dog ikke tidligere, så længe det er i forsvarlige mængder.
Kroppen er altid under udvikling og genopbygning. Jeg gad godt se nogle kilder på påstanden med de 21, men det er mere af interesse.
Selv om hjernen er ved at udvikle sig, selv om unge mennesker rammer puberteten og gennemgår en rivende udvikling (både fysisk og psykisk) .... så vil jeg stadig mene, at de SAGTENS kan tage stoffer, hvis det sker på en måde, så hjernen, kroppen og psyken ikke tager skade.
Naturligvis "burde de lade være", men det er jo altid nemt at være klog på den slags. De lader bare IKKE være, og derfor tror jeg også det er langt mere konstruktivt at tale om sikkert brug, der ikke virker fysisk og socialt/mentalt ødelæggende. Igen: hvem fra de 16-20 herinde har tænkt sig at stoppe helt med stoffer fordi voksne og "gamle, kloge narkomaner" siger det til dem?
Jeg er helt sikkert enig i rådet med at anbefale dem at ryge noget fed og drikke lidt alkohol. Efter min mening er et moderat brug af begge disse stoffer udmærket, da man ganske enkelt kan få en god "blæser" på, men samtidig vågne op næste dag og være produktiv. I dag er unges "mono drug use" af alkohol slet ikke indenfor nogen rimelig sikkerhedsgrænse - og det var den heller ikke i min ungdom. Selv MDMA (Ecstasy) synes jeg kan være en rimelig sikker vej, så længde det leder til et mindre alkoholforbrug og så længe man igen holder sig til at tage MDMA med rimelig mellemrum imellem.