Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

ja.. knaegten er skraellet eller det bare oOMagicOo der er lidt af en pussy...hehe
ja 98%  98%  [ 42 ]
pussy 2%  2%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 43
Forfatter besked
nu er jeg godt og vel 18 aar efterhaanden.. men har en rigtig god ven eller han er naermest en lillebror for mig... han har taget kix 4 gange stoerste dosis paa en aften med kix var 8 piller og speed de foerste 20 gange i hvert fald og har haft et stoerre hash misbrug paa 1-1.5 aar og coke en gang og dexofan en gang.. og alle mulige dampe som lightergas og deo og poppers osv...jo svampe 2 gange oven i...bekymrer jeg mig bare for meget eller er han ikke rigtig klog for han er naesten lige fyldt 16 aar...? :?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis han kun er 16 er det alt for tidligt.
Prøv i det mindste at få ham til at stoppe fuldstændigt med lightergas og deo.

Selvom han ikke burde tage nogen som helst af de ting er deo og lightergas virkelig ondt for hjernen. Vær sød at prøve at tage en alvorlig snak med ham, det kan altså gå virkelig galt hvis han bliver ved som du fortæller.

Må jeg gætte? /Flyttet til bagsiden af medaljen/

Titel: deo osv..
jamen alle gasserne er han kommet over.. men saa er der bare resten...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder som et ret "heftigt" forbrug hans alder taget i betragtning. Nu ved jeg ikke, hvor rationel han ellers er, og om hans trips er planlagte og baseret på information og skadesreduktion, men jeg er af den holdning, at man helst ikke skal eksperimentere med rusmidler, før man når en vis alder (synes jeg ikke rigtig man kan fastsætte, da vi alle er forskellige!).

Men jeg synes det ville være godt, hvis du kunne introducere ham for den tilgang til rusmidler, som jeg og de fleste andre her på Psychedelia, benytter. Kort og godt: Information og skadesreduktion. Og så ellers sørge for at have et "moderat" forbrug.

Undskyld hvis jeg ikke får forklaret min pointe ordentlig. Er lettere påvirket. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ville overveje at snakke med ham om noget proffessionel hjælp, det er fandme tidligt i en alder af 16 - gad vide hvordan hans forhold/forbrug med stofferne er om et par år? :/

! PAS PÅ HAM IHVERTFALD !

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Igloolik island
:yeah: er helt enig med lalandia, det lyder sku lidt for smadret det han har gang i!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
sig til ham han skal slappe lidt af og måske bare ryge nogle fede og så en gang imellem kan han da tage et par baner amfetamin, men kixene burde han holde sig fra. Til det med svampene kan jeg på en måde godt sige noget men har 99,9% sikkert prøvet svampe før ham så om det er dobbeltmoral hvis jeg begynder at prædke om det så lader jeg være.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

sekstoi skrev:
sig til ham han skal slappe lidt af og måske bare ryge nogle fede og så en gang imellem kan han da tage et par baner amfetamin, men kixene burde han holde sig fra. Til det med svampene kan jeg på en måde godt sige noget men har 99,9% sikkert prøvet svampe før ham så om det er dobbeltmoral hvis jeg begynder at prædke om det så lader jeg være.

Dobbeltmoralsk? Vil jeg da ikke mene. Hvis du udemærket er klar over, at dit forbrug af psilocybinsvampe begyndte for tidligt, så del da dine erfaringer og holdninger med folket, så vi kan reducere eventuelle skader. :)

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
sekstoi skrev:

Han skal da ikke tage amfetamin. Hvad i al verden snakker du om?

Seriøst, så bør han ikke tage nogen stoffer overhovedet i den alder, men det er nok urealistisk når han nu er i gang. Men amfetamin er et ret hårdt stof, så hvis man kan begrænse ham til hash, så er det bedst, selv om det ikke er smart for en knægt på 16 år at ryge den slags.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
sekstoi skrev:

Seriøst, så bør han ikke tage nogen stoffer overhovedet i den alder, men det er nok urealistisk når han nu er i gang. Men amfetamin er et ret hårdt stof, så hvis man kan begrænse ham til hash, så er det bedst, selv om det ikke er smart for en knægt på 16 år at ryge den slags.

Nu vi snakker om aldersgrænse, så vil jeg egentlig mene, at ingen bør røre nogle stoffer, før de fylder 18 (da man her er myndig - og da hjernen i de fleste tilfælde først er "færdigudviklet", når man er omkring 18-20 år (udfra, hvad jeg har hørt og læst)). Derfor synes jeg også, det er forfærdeligt at aldersgrænsen for nikotin og alkohol er 16 år. Føj.

Titel:
Dedikeret medlem

Så vidt jeg er informeret er hjernen først "klar," når man er 21.
Min anbefaling er at vente til den tid. Lidt hash skader dog ikke tidligere, så længe det er i forsvarlige mængder.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
dankdawg skrev:
sekstoi skrev:

jeg mente at når nu han er så godt igang tror jeg ikke bare man kun kan få ham til at ryge fed, men ok har aldrig set på amfetamin som hårdt stof men nu har jeg generelt aldrig bivirkninger på stoffer dagene efter har det som regel hammer godt

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:

Okay. ;) Men så tror jeg godt vi begge kan blive enige om, at aldersgrænsen er en kende for lav for alkohol? :)

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg støtter også en alders-grænse på 21 år. Narko ska' være legalt, men derfor ka' man jo godt lige la' børn og unge folk få tid til at vokse op inden man la'r alverden's væmmeligheder vælte ned over dem :)

Jeg ved dog ikke om man behøver ta' skade af at prøve narko i en yngre alder. Selv var jeg 20 min allerførste gang (og jeg er da, såvidt det subjekt ka' erkendes, stadig i live :) )

Og konfirmations-alderen er jo stadig 14, så i gamle dage betragtede man jo voksenhed som gældende fra en tidligere alder end man traditionelt gør idag. Så hvor den bedste grænse går, er nok både kulturelt og biologisk/fysisk betinget (såvel som individuelt også)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TheBo skrev:
Min anbefaling er at vente til den tid. Lidt hash skader dog ikke tidligere, så længe det er i forsvarlige mængder.

Kroppen er altid under udvikling og genopbygning. Jeg gad godt se nogle kilder på påstanden med de 21, men det er mere af interesse.

Selv om hjernen er ved at udvikle sig, selv om unge mennesker rammer puberteten og gennemgår en rivende udvikling (både fysisk og psykisk) .... så vil jeg stadig mene, at de SAGTENS kan tage stoffer, hvis det sker på en måde, så hjernen, kroppen og psyken ikke tager skade.

Naturligvis "burde de lade være", men det er jo altid nemt at være klog på den slags. De lader bare IKKE være, og derfor tror jeg også det er langt mere konstruktivt at tale om sikkert brug, der ikke virker fysisk og socialt/mentalt ødelæggende. Igen: hvem fra de 16-20 herinde har tænkt sig at stoppe helt med stoffer fordi voksne og "gamle, kloge narkomaner" siger det til dem?

Jeg er helt sikkert enig i rådet med at anbefale dem at ryge noget fed og drikke lidt alkohol. Efter min mening er et moderat brug af begge disse stoffer udmærket, da man ganske enkelt kan få en god "blæser" på, men samtidig vågne op næste dag og være produktiv. I dag er unges "mono drug use" af alkohol slet ikke indenfor nogen rimelig sikkerhedsgrænse - og det var den heller ikke i min ungdom. Selv MDMA (Ecstasy) synes jeg kan være en rimelig sikker vej, så længde det leder til et mindre alkoholforbrug og så længe man igen holder sig til at tage MDMA med rimelig mellemrum imellem.

Titel: malkavian
ja det rigtig nok.. ville nu heller ikke selv stoppe.. men syntes alligevel at det er en temmelig tidelig alder at koere den i det tempo... men har vist ham det i har skrevet osv. og det hjalp ham lidt med at komme paa rette spor og viste ham det tilf;lde med brugeren nicho som kradsede af i en utrolig tidlig alder.. saa... man kan bare haabe paa det bedste for jeg kan jo heller ikke bestemme over ham..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nogle mennesker, bl.a. dem med DAMP/ADHD udviser oftere end gennemsnittet en vilje til at tage stoffer. Check Bearclaws:

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16532

Eller prøv evt. Google efter: ADHD drug use

Jeg kender naturligvis ikke din ven skal det siges, men det er altid værd at overveje, om man i virkeligheden selvmedicinerer noget, der bedre kan medicines af receptpligtig medicin og terapi.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude i Hampen
Malkavian skrev:
Nogle mennesker, bl.a. dem med DAMP/ADHD udviser oftere end gennemsnittet en vilje til at tage stoffer. Check Bearclaws:

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16532

Eller prøv evt. Google efter: ADHD drug use

Jeg kender naturligvis ikke din ven skal det siges, men det er altid værd at overveje, om man i virkeligheden selvmedicinerer noget, der bedre kan medicines af receptpligtig medicin og terapi.

Den syntes jeg så ikke du fik formuleret helt rigtigt eller mig der misforstår dit indlæg det har ikke noget med viljen at gøre men det er helt rigtigt at ADHD/ADD/damper har en meget større risiko for at komme i misbrug ofte fordi deres dysfunktion ikke bliver opdaget i fx barndomen , så de derfor tyr til selvmedicinering for at få ro fra tanke mylderet og for at dæmpe uro ´en i kroppen. yder mere så har de ( 2½ gang større risiko for selvmord og døds ulykker læst i det nye ADHD blad hvor der er en artikel fra en ADHD konference hvor Russell A.Berkley Ph.D: professor i psykiatri og neurologi gennem gik forsknings resultater ).

M.v.h

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]