Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Ved ikke lige om det er her sådan noget skal postes, men here goes:

Kan admins eller hvem der nu står for redigeringen af triprapport sektionen ikke erstatte shulgin-skalaen med en anden skala, f.eks. en numerisk 1-10 skala eller noget i den stil. Det lader til at folk ikke kan finde ud af at rate efter den skala, og når de ikke forstår/gider læse hvad de enkelte kategorier handler om, så synes jeg det er åndssvagt at bruge den som styrkeskala, da den så virker misvisende i forhold til andre steder, hvor den benyttes. Jeg kan godt se, at den på en eller anden måde "hører til" fordi det er en skala til bedømmelse af psykedeliske oplevelser, men når folk alligevel ikke fatter hvad forskellen på +++ eller ++++ er, så kan det vel være ligegyldigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Super fin ide.

Titel: triprapport
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg støtter som udgangspunkt op om forslaget, men da jeg selv kender følelsen af at man, når man prøver noget for første gang og så skal beskrive det for andre blæser det op til noget det ikke var og dermed ville karekterisere det som toppen af toppen og dette fordi man ikke havde nogle konkrete, fastsatte og forklarede værdier at gå ud fra.

Jeg tror jeg vrøvler en del men håber i kan forstå budskabet.

Mvh. 2C - Baske

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg synes stadig Shulgin-skalaen er et fint udgangspunkt, og det tager ikke mange sekunder at trykke Tilbage i browseren fordi rapporten sutter..

Titel:
Insane psychedelia user!

Måske har jeg ikke forklaret det explicit nok...

Problemet er ikke hvorvidt folk vurderer deres rapporter forkert - eller jo, delvist - men pointen er at selv om folk overvurderer deres oplevelse, så vil det med en anden skala ikke gå ud over shulgin-skalaen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg støtter Treasure i hans forslag. Men har du en idé om, hvilken skala man ellers kunne bruge? Eller har du tænkt dig, at Psychedelia lavede sin egen?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Jeg forstår godt problemet, selvom jeg ikke selv har et indtryk af, hvor stort det er. Dog synes jeg, det ville være en skam at undvære Shulgin-skalaen, da den, såfremt den bruges rigtigt, er en god indikator for hvilken type psykedelisk trip, der er tale om.
Så vidt jeg husker har yeti lavet en ret god oversættelse. Kunne en anden mulig løsning ikke være at linke til den, når triprapporter sendes, i stedet for Erowids engelske version? I første omgang kunne man da se, om det ville ændre noget.
Under alle omstændigheder er der jo altid en mod, der læser rapporten igennem, inden den uploades. Jeg går ud fra, dette er for at holde et vist niveau, så hvis det tydeligt skinner igennem, at forfatteren ikke har forstået skalaen, kan der vel findes en løsning, inden rapporten uploades.

Go' fredag aften!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kjær skrev:
Jeg støtter Treasure i hans forslag. Men har du en idé om, hvilken skala man ellers kunne bruge? Eller har du tænkt dig, at Psychedelia lavede sin egen?

"Lavede sin egen"?

Der er tale om en skala fra 1 til 10...! Det er skuda' rimeligt simpelt!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg er enig med Treasure; Shulgin-skalaen er ikke den nemmeste at bruge efter hensigten for mange af de som skriver triprapporter. En skala fra 1-10 lyder som et fint forslag. Muligvis skulle der dog angives en vejledning til denne skala, lidt alá Shulgins forklaring - bare så folk ikke giver en oplevelse et rent 10-tal blot fordi de har prøvet at ryge sig så skæve at de ikke kan gå.

Titel:
Insane psychedelia user!

En anden mulighed kunne også være at bruge 13-tals skalaen, altså så man giver sit trip karakter. Under alle omstændigheder skal der være en gradvis stigning fra dårligt/kedeligt (f.eks. 00, 03, 5, 6 osv.) og så et hop der ligesom betegner, at en oplevelse har været uovertruffen unik. Dette kunne f.eks. være et 13-tal, mens en ifølge shulgin-skalaen +++ oplevelse kunne være et 9, 10 el. 11-tal. Det er selvfølgelig kun et forslag, men en karakter siger vel også noget om oplevelsen som helhed og ikke kun trippets natur. Et vildt trip kan f.eks. godt få en lav karakter, hvis en af ens venner er gået amok eller man har gjort nogle mærkelige ting ved sine forældre eller hvad ved jeg.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Noooo ikke shulgin-skalaen! Lad være med at ofre den - det er sgu det eneste system, der duer!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
shinsou skrev:
Noooo ikke shulgin-skalaen! Lad være med at ofre den - det er sgu det eneste system, der duer!

Desværre ikke mange der forstår at bruge den korrekt..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvorfor ikke bare putte endnu en skala på, eller skrive 4-5 linjer over selectboxen om hvad det er?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

FlÆmMinG skrev:
shinsou skrev:

Det er da et fåtal, der ikke kan finde ud af at bruge den. Den er jo simpel nok, hvis bare man læser den igennem en enkelt gang.

Et 10 pointssystem eller en 13-skala, mener jeg, vil være totalt ubrugeligt, da du jo ikke skal give trippets velbehagsfaktor en karakter, men derimod skal forsøge at sætte en værdi, i form af +'er, på trippets intensitet og det bevidsthedsudvidende niveau. Derfor er shulgin-skalaen enormt praktisk, da de 4 overordnede niveauer er repræsenteret

Titel:
Insane psychedelia user!

shinsou skrev:
FlÆmMinG skrev:
shinsou skrev:

Det er da et fåtal, der ikke kan finde ud af at bruge den. Den er jo simpel nok, hvis bare man læser den igennem en enkelt gang.

Et 10 pointssystem eller en 13-skala, mener jeg, vil være totalt ubrugeligt, da du jo ikke skal give trippets velbehagsfaktor en karakter, men derimod skal forsøge at sætte en værdi, i form af +'er, på trippets intensitet og det bevidsthedsudvidende niveau. Derfor er shulgin-skalaen enormt praktisk, da de 4 overordnede niveauer er repræsenteret

Som eksempel er de 20 seneste triprapporter i triprapport-sektionen. Der er 4 ++++'er ud af 20. Og 2 af dem er henholdsvis DXM og marzine (køresygepiller) - det synes jeg er lidt overdrevet, selv om jeg naturligvis ikke er i stand til at bedømme det, da det er en subjektiv oplevelse. Men alligevel...

Alene i DXM sektionen er der 12 ud af 43 der er vurderet som ++++. Jeg kan sige så meget, at det er de færrste der når at opleve en ægte ++++ i deres stofkarriere, så det er altså en forholdsvis sjælden oplevelse.

Jeg har ikke noget i mod at der fortsat benyttes shulgin-skalaen, men så skal folk først sætte sig ind i, hvad det er de forskellige trin karakteriserer - og der synes jeg ikke det lader til, at fungere sådan som det er nu, hvor der kun er et link som folk kan trykke på, hvis de har lyst. Og så lader det heller ikke til, at dem der smider rapporterne op læser dem igennem inden og sammenligner beskrivelsen af trippet med den styrke det er karakteriseret som. IMO er at karakterisere en forgiftning af hostemedicin som "a 'peak experience', a 'religious experience,' 'divine transformation,' a 'state of Samadhi' " decideret useriøst.

Om ikke andet vil jeg med glæde påtage mig ansvaret for trip rapport sektionen og læse rapporterne ordentligt igennem inden de smides op...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hm, jo jeg kan godt se, at det er et problem. Men synes stadig, at det ville være en skam at afskaffe den totalt. Så hellere, som clenbut foreslog, lave en til skala.

Senest rettet af shinsou 16 dec 2006 15:27, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Selvom jeg selv godt kan lide shulgins mener jeg bestemt at Treasure har en pointe, spørgsmålet er om vi ikke bare ville får en masse rapporter med 10 istedet for ++++ ?

uanset hvad vi vælger at bruge kunne en forklaring af skalaen på selve siden hvor rapporten skrives være en fed tilføjelse

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
når folk alligevel ikke fatter hvad forskellen på +++ eller ++++ er, så kan det vel være ligegyldigt.

Det kan godt være Shulgin-skalaen er svær, men hvorfor ikke bare lade de ansvarlige (og bedrevidende) admins moderere triprapporterne?

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Hvad med denne?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nu kan ingen anden end brugeren selv jo bedømme det så det er ikke op til mod's og eller admins

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]