Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Narkolæge!!!
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Hvilke privilegier de dog har, de danske læger :lol: Han har virkelig haft gang i nogle af de gode sager. "Lægen misbrugte også spiritus, piller, speed, amfetamin og det ekstremt stærke narkosestof ketamin." Man burde måske overveje et karriere skift 8)

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 247347.ece

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg tror at mange læger udskriver medicin til sig selv. Altså, de ved hvilke doser der er "ansvarlige" osv. Så hvorfor ikke gøre det?
Hvorfor tager mange kendte coke? Fordi de har råd.

Hvorfor "misbruger" læger deres karriere - fordi de kan ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Misbruger...? Tror hverken jeg eller lægerne forstår hvad du mener. Er det ikke nærmere en frynsegode?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

deXo-faN skrev:
Misbruger...? Tror hverken jeg eller lægerne forstår hvad du mener. Er det ikke nærmere en frynsegode?

Hvorfor er det at nogle folk herinde ikke forstår ordet "misbruger". Det er stadig at misbruge deres karriere, da de ikke blevet læger for at udskrive unødigt medicin til dem selv.

At misbruge vil sige at man bruger noget på forkert vis. At bruge noget på en måde som det ikke er lavet til at blive brugt på.
- Så fik vi endnu en gang sat den på plads.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

BlueDove skrev:
deXo-faN skrev:

Hvorfor er det at nogle folk herinde ikke forstår ordet "misbruger". Det er stadig at misbruge deres karriere, da de ikke blevet læger for at udskrive unødigt medicin til dem selv.

At misbruge vil sige at man bruger noget på forkert vis. At bruge noget på en måde som det ikke er lavet til at blive brugt på.

Hvorfor er der nogle folk, der bare ikke forstår ordet sarkasme og dets betydning? Hvis du tror jeg ikke forstår ordet misbrug, er du mere end naiv!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

deXo-faN skrev:
BlueDove skrev:
deXo-faN skrev:

Hvorfor er der nogle folk, der bare ikke forstår ordet sarkasme og dets betydning? Hvis du tror jeg ikke forstår ordet misbrug, er du mere end naiv!

Smilies er lavet netop for at undgå misforståelse af hinandens indlæg - hvis du havde lavet en ";)" smiley, så kunne det være at jeg ikke havde misforstået dig :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan ikke rigtig tage hensyn til din manglende evne for tekstforståelse. :roll: Jeg er virkelig ked af hvis jeg ledte dig på et vildspor med mit enormt tvetydige indlæg :wink: , men hvis jeg skal være helt ærlig er det ikke noget jeg gider spilde mere af min tid på at diskutere 8)

- Dexofan - nu med brugen af smileys!!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Eller hvad med

"deXo-faN - nu med humørsyge og lyst til opildne til diskussioner"

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvad med

LUK FISSEN, RØVSNAPS!

Titel:
Dedikeret medlem

DEFS

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
BlueDove skrev:
Citat:

Du mener altså at det blev sat på plads af dig i det andet emne? I følge dig bør al brug af rusmidler kaldes for misbrug, så vidt jeg har forstået dig i hvert fald. Så når tager en bane amfetamin, så er det med det samme et misbrug? Eller hvad med når jeg tager et frimærke, så bør det i dine øjne også kaldes et misbrug med det samme?

Jeg kan forstå dig en smule i dette tilfælde, hvor han har misbrugt sin position som læge og dermed og misbrugt hans adgang til stofferne. Men ellers er det da latterligt at kalde al indtagelse af rusmidler for et misbrug.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Entheo skrev:
BlueDove skrev:
Citat:

Du mener altså at det blev sat på plads af dig i det andet emne? I følge dig bør al brug af rusmidler kaldes for misbrug, så vidt jeg har forstået dig i hvert fald. Så når tager en bane amfetamin, så er det med det samme et misbrug? Eller hvad med når jeg tager et frimærke, så bør det i dine øjne også kaldes et misbrug med det samme?

Jeg kan forstå dig en smule i dette tilfælde, hvor han har misbrugt sin position som læge og dermed og misbrugt hans adgang til stofferne. Men ellers er det da latterligt at kalde al indtagelse af rusmidler for et misbrug.

Jeg tager 36mg Methylphenidat hver dag pga. mit DAMP. En gut uden DAMP tager 36mg Methylphenidat for at have det sjovt = misbrug.
Det kan godt være at du tager det på forsvarlig vis, men du misbruger stadig medicinen.

Titel:
Dedikeret medlem

Entheo skrev:
Men ellers er det da latterligt at kalde al indtagelse af rusmidler for et misbrug.

Jeg tror desværre, at det er den gældende definition hos sundhedsystemet for tiden.

Titel:
Relativistisk båthorn

BlueDove skrev:
sjovt = misbrug

ta' dig dog sammen :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
BlueDove skrev:
sjovt = misbrug

ta' dig dog sammen :roll:

Hvad fanden er det for en latterlig måde du citerer mig på? Hvad med at put hele sætningen i citatboksen, istedet for at få det til at se ud som om at jeg skriver noget andet. Knold.

Lad mig citere hele sætningen jeg skrev:

BlueDove skrev:
En gut uden DAMP tager 36mg Methylphenidat for at have det sjovt = misbrug.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Syd for universet
jamen hvad så med de rusmidler der udelukkende bliver lavet for at folk skal have det sjovt

kokainen der bliver lavet i sydamerikas jungle er jo ikke lavet for at blive brugt som bedøvelsesmiddel på de lokale hospitaler.

Er det så også misbrug hvis man tager det stof? man bruger jo stoffet præcis som det er tiltænkt

Titel:
Medlem
Brugeravatar

MB skrev:
jamen hvad så med de rusmidler der udelukkende bliver lavet for at folk skal have det sjovt

kokainen der bliver lavet i sydamerikas jungle er jo ikke lavet for at blive brugt som bedøvelsesmiddel på de lokale hospitaler.

Er det så også misbrug hvis man tager det stof? man bruger jo stoffet præcis som det er tiltænkt

Kokain HAR været brugt som bedøvelsesmiddel, og jeg tror stadig det er brugt nogle "ukendte" steder i verdenen.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
BlueDove jeg forstår udemærket godt din defination og hvorfor du kalder det et misbrug, men jeg kan fandme ikke erklærer mig enig og håber heller ikke at du finder mange her på psy. som kan!

Desværre bruger sundhedsvæsnet, som Laden KlamGrissus også skriver, samme defination som dig for tiden og jeg mener at det er meget forkert og en meget nedladende fortolkning at bruge. En misbruger er en der enten af psykiske eller fysiske årsager ikke kan undvære et stof, eller i hvert fald har svært ved at holde sig fra det, én som dag ud og dag ind tænker på stoffet og som vil gå langt for at få fat på. Sådan vil jeg definerer en misbruger i grove træk.

For lige at kører din mening lidt længere ud, så lad os tage et lidt forskruet eksempel :wink: :
Jeg opfinder et produkt som er godt til at fjerne bumser, men brugerne af det finder ud af, at det virker ekstremt behageligt at smøre det i prutten (spørg mig ikke hvordan de finder ud af det, men det gør de). Det kilder, varmer og stimulerer din stjerne på den mest vidunderlige måde og brugerne ELSKER det, dog er de på ingen måde afhængige af det. De har altså fundet en alternativ virkning ved mit produkt.

Vil du også i dette lidt twistede eksempel definerer det som brugerne bruger produktet til, som værende et misbrug?

Ved at dette eksempel måske er lidt specielt, men jeg synes at det illustrerer det meget godt :wink:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Syd for universet
BlueDove skrev:
Kokain HAR været brugt som bedøvelsesmiddel, og jeg tror stadig det er brugt nogle "ukendte" steder i verdenen.

HAR været - altså ikke mere.
Og vi kan vel godt blive enige om at den primære årsag til at kokain bliver lavet i dag er for at folk kan indtage det uden en egentlig medicins grund. altså bruger de det præcis som det er tiltænkt.
Er det misbrug?

Vi kan også vende den om. Hvad med noget medicin der feks er lavet som en smertestiller men så opdager videnskaben at det er godt mod blodpropper. Er det så også misbrug hvis man tager det for at undgå en blodprop og ikke fordi man har ondt

Det sker faktisk ret tit at man opdager nye virkninger ved et lægemiddel som der slet ikke var tænkt på da det blev opfundet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Drupe skrev:
Hvad med

LUK FISSEN, RØVSNAPS!

:offtopic:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]