Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har netop været en tur på biblioteket i dag for at kigge efter nogle bøger om netop dette interessante emne. Men der er jo en hel del at vælge imellem. Både engelske og danske. Men så tænkte jeg, at der nok var en håndfuld individer herinde, der har læst nogle bøger om dette emne, og derfor har jeg oprettet denne tråd. Skriv navnene på de bøger, I har læst om emnet, og anmeld dem så! :)

Personlig går jeg efter danske, korte, dybdegående bøger. Nogle, der har en idé om, hvilke(n) bøger/bog, jeg bør vælge?

Flueknepper kongen

Kjær skrev:
Jeg har netop været en tur på biblioteket i dag for at kigge efter nogle bøger om netop dette interessante emne. Men der er jo en hel del at vælge imellem. Både engelske og danske. Men så tænkte jeg, at der nok var en håndfuld individer herinde, der har læst nogle bøger om dette emne, og derfor har jeg oprettet denne tråd. Skriv navnene på de bøger, I har læst om emnet, og anmeld dem så! :)

Personlig går jeg efter danske, korte, dybdegående bøger. Nogle, der har en idé om, hvilke(n) bøger/bog, jeg bør vælge?

Det der er en selvmodsigelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Levose skrev:
Kjær skrev:

Det der er en selvmodsigelse.

Bøger kan sagtens både være korte og dybdegående. Eksempelvis er der mange forfattere, der inkludere en masse irrelevant information, eller som blot bruger en masse fyldeord. Derudover har mange forfattere også en tendens til at forklare ting på deres helt egen måde. Dette kan oftest gøres kortere og alligevel være ligeså dybdegående.

Desuden er det lidt off-topic. Smid en anmeldelse, eller lad være med at tilføje mere til denne tråd. ;)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Du kunne starte med Rusmidlernes biologi af Henrik Rindom, den tager jo også udgangspunkt i vores alle sammens yndlingsemne.
Efter den kunne du f.eks. gå videre med: Hjerneprocesser - Kognition og neurovidenskab af Anders Gade som vidst desværre ikke findes i en online udgave, men kan sikkert findes på biblioteket. Har ikke læst så mange bøger om emnet, så har ikke så meget at sammeligne med, men synes den var rigtig god og dækker mange emner inden for dette område.

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Jeg husker Jens Bøgeskov m. fl - Hjernen: Fra neuron til bevidsthed som en ret god bog. Skrevet til gymnasieundervisning, og er derfor ikke nogen gigant, men kommer, som titlen antyder, vidt omkring.

Er du til engelsk er amazon som altid en god hjælp, fx: Listmania: Neurology books. Der igennem kan du jo så kigge på bøgerne, finde lignende bøger, lignende listmanias, og 'So You'd Like to..'-lister.

Det skal siges at flere af bøgerne på min anbefalede liste er på ret højt niveau, jeg ved at flere af bøgerne er nogle man først bruger nogle år inde i en bachelorgrad eller højere. Men det er en start :) Er man interesseret i en generel forståelse af biologien, hvad end vi taler fysiologi, genetik, økologi, biokemi eller noget helt femte, så er Campbells Biologi helt fantastisk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Takker for forslagene Butters.

Jeg vil have fat i : A Universe of Consciousness: How Matter Becomes Imagination.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg kan komme med masser af forslag, men bøgerne vil primært være på engelsk, være store og være universitetspensum.

Du kan prøve at se på en dansk bog af Anders Gade som hedder Hjerneprocesser. Den er et godt udgangspunkt.

Ellers anbefaler jeg Gazzaniga: Cognitive Neuroscience.

/laden

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kjær skrev:

Jeg vil til enhver tid lægge hovedet på blokken for Descartes Fejltagelse. Det er ikke en lærebog, men en interessant, velskrevet og godt researchet bog skrevet fra en neurologs synsvinkel omkring spørgsmålet om krop, tanke og rationalitet. Alt sammen baseret på hård, neurologisk videnskab (og ikke bløde, psykologiske discipliner som Daniel Golemans "Følelsernes Intelligens").

Jeg kender ikke oversættelsen, men på originalsproget skriver Damasio simpelthen vidunderligt, så rent sprogligt er det en fest uden ende.

Se anmeldelse af Daniel C. Dennett, der selv er en gigant indenfor emnet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Beklager hvis jeg svarer på et lidt gammelt emne.

Jeg har fået en masse gode julegaveønsker.
Er der andre bøger af forfatteren Antonio R. Damasio som har skrevet Descartes Fejl ?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det har ikke slået dig at du selv kunne lave en søgning på navnet hos en vilkårlig internetboghandel?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Det har ikke slået dig at du selv kunne lave en søgning på navnet hos en vilkårlig internetboghandel?

Hvad er et forum hvis jeg ikke bare engang imellem udveksler lidt information med et andet medlem ?

Jeg er enig; Der er ingen grund til at rejse et spørgsmål igen og igen så der kommer tonsvis af nye tråde men jeg stiller et enkelt spørgsmål skal i virkelig lave et indlæg hvor i kun tilføjer brok ?

Jeg tilkalder en mod, er der EN eneste ting andre brugere må poste fordi de kan jo alligevel bare kan søge Rex og Phibes ?

Senest rettet af Etherlungs 06 dec 2006 22:23, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Tidligere holdmedlem

tænk dig om mand, tror du at noget medlem kan alle titlerne i hovedet? han ville selv blive nødt til at slå det op, derfor kan du ligeså godt få fingeren ud og droppe det nedladende spam pis!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Der er fanme nogle af jer der ikke har andet end brok i kæften..
Det er jo nok rimelig sandsyneligt at nogle herinde fra har læst et par af sådanne bøger..

RELAX :!:

\\Peace

Titel:
In our memories

Hjernens Kemi - en temabog om transmitterstoffer
Forfatter: Jane Brinch
Forlag: Nucleus
ISBN: 87-90363-04-3
http://www.nucleus.dk/butik/?vare=128&a ... kategori=1

Titel:
Flueknepper kongen

http://veracis.org/pool/DrugAbuseHB.zip

Den er lang, men god.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Etherlungs skrev:
Er der andre bøger af forfatteren Antonio R. Damasio som har skrevet Descartes Fejl ?

Som sagt: Det er ikke det sværeste at lave en søgning på manden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hypnotika skrev:
Hjernens Kemi - en temabog om transmitterstoffer
Forfatter: Jane Brinch
Forlag: Nucleus
ISBN: 87-90363-04-3
http://www.nucleus.dk/butik/?vare=128&a ... kategori=1

Jeg tjekkede den ud. Den giver ikke kun informationer om stoffer, men har også en holdning til dem. Personlig har jeg fravalgt den. Men er der nogle, der har læst den, som kan tale god for alle de andre informationer deri?

Jeg kasserede den også, da jeg fandt nogle bøger, der virkede mere interessante. Men nu går jeg lige og overvejer, hvilken jeg skal give mig i kast med. ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Billede

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Gaia skrev:
Billede

Det gør jeg. ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Gaia skrev:
Billede

Det gør jeg sådan set også, da jeg har valgt at skrive SSO om Centralnerve systemet og hvordan det kan påvirkes :)
Tusind tak gutter for nogle gode links, det hjalp meget :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]