Queenbee skrev:
Her er der nogle mennesker der er uddannet i Stanislav Grofs metode. Holotropisk vejrtrækning er en metode han har udviklet som alternativ til lsd terapi. Lsd er skiftet ud med hyberventilation som efter sigende skulle kunne bringe een i en ændret bevidstheds tilstand og føre til nogle ret heftige oplevelser. Metoden er inspireret af gamle meditations teknikker og foregår med lukkede øjne og liggende.
Jeg synes ihvertilfælde at det lyder interessant.
Jeg har prøvet holotropi 2 gange nu (sidste gang i lørdags, og i øvrigt hos Niels Bagge, som S nævner). Det er en rigtig spændende teknik, og kan vitterligt føre til kraftige psykedeliske oplevelser samt kropslige tilstande hvor kroppen spontant skiller sig af med ellers ubevidste, dybtliggende spændinger. Det fører til at man bagefter er mere rolig, afslappet og i en behageligere sindstilstand end før sessionen.
Bevidsthedstilstanden man kommer ind i har i min oplevelse klare træk til fælles med svampes virkning, men alligevel er det noget andet, især fordi man selv løbende kan gøre oplevelsen kratigere eller svagere, fuldstændig som man selv ønsker, ved at bruge åndedrættet.
Hvis der er andre der har erfaring med metoden, har jeg tidligere oprettet et emne hvor man kan skrive om sine oplevelser:
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=14062